شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آشنايي با نسخه مدرن روابط‌عمومي‌ در دنياي كسب و كار
پنجشنبه، 22 اردیبهشت 1401 - 12:45 کد خبر:49479
عرصه روابط‌عمومي مانند بسياري از حوزه هاي ديگر در دنياي كسب و كار به طور مداوم در حال تغيير است. امروزه روابط‌عمومي‌ ديگر شباهتي به گذشته ندارد و تحولات بسيار مهمي را پيدا كرده است. هنوز هم بسياري از برندها مشغول يادگيري اصول و نكات تازه در اين راستا هستند. آزمون و خطاي پرريسك هم در دستور كار برخي از كسب و كارها قرار دارد. در اين ميان آشنايي با نسخه مدرن روابط‌عمومي‌ به طور خلاصه به كارآفرينان براي درك بهتر اين حوزه كمك خواهد كرد. در ادامه برخي از مهمترين نكات براي آشنايي مناسب با حوزه روابط‌عمومي‌ به شيوه اي مدرن را مرور خواهيم كرد.



نويسنده: اومري هارويتز - كارشناس روابط‌عمومي‌

مترجم: علي ‌آل ‌علي

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| عرصه روابط‌عمومي مانند بسياري از حوزه هاي ديگر در دنياي كسب و كار به طور مداوم در حال تغيير است. امروزه روابط‌عمومي‌ ديگر شباهتي به گذشته ندارد و تحولات بسيار مهمي را پيدا كرده است. هنوز هم بسياري از برندها مشغول يادگيري اصول و نكات تازه در اين راستا هستند. آزمون و خطاي پرريسك هم در دستور كار برخي از كسب و كارها قرار دارد. در اين ميان آشنايي با نسخه مدرن روابط‌عمومي‌ به طور خلاصه به كارآفرينان براي درك بهتر اين حوزه كمك خواهد كرد. در ادامه برخي از مهمترين نكات براي آشنايي مناسب با حوزه روابط‌عمومي‌ به شيوه اي مدرن را مرور خواهيم كرد.

اهميت ايجاد مكالمه

امروزه ارتباطات ميان انسان ها بيش از هر زمان ديگري به طور ديجيتال صورت مي پذيرد. در اين ميان بخش روابط‌عمومي‌ برندها نيز بايد به جاي فعاليت حضوري به دنبال پيگيري نيازهاي مشتريان در دنياي ديجيتال باشد. اين امر مي تواند به شما امكانات بسيار مناسبي براي تاثيرگذاري بر روي مخاطب هدف داده و شرايط تان در بازار را نيز به طور قابل ملاحظه اي ساده سازد. درست به همين دليل اگر شما به دنبال تاثيرگذاري مناسب بر روي مشتريان و يادگيري اصول نوين روابط‌عمومي‌ هستيد، بايد تغييرات ديجيتال را جدي بگيريد.

شبكه هاي اجتماعي محبوب در ميان كاربران نيازي به جست و جو ندارند. شما مي توانيد بسياري از پلتفرم ها را در گوشي هوشمند خودتان نيز پيدا كنيد. به همين خاطر بايد پيش از اينكه خيلي دير بشود، كارتان در اين ميان را شروع كنيد. اين امر مي تواند شما را از رقبا جلو انداخته و براي تاثيرگذاري بر روي مخاطب هدف شرايط تان را بي نهايت مساعد سازد.

تعامل با مشتريان

تعامل با مشتريان به معناي ارتباط با آنها فراتر از مسائل مربوط به فروش و خدمات پس از آن است. شما مي توانيد به طور مداوم با مشتريان ارتباط داشته و رفتارشان را ارزيابي كنيد. اين امر مي تواند نوعي پژوهش يا مطالعه بازار براي شما محسوب شود. بسياري از برندها امروزه به دنبال پيش بيني رفتار مشتريان در بازار هستند. چنين امري به آنها براي تاثيرگذاري بر روي مخاطب هدف در بازه هاي زماني طولاني كمك كرده و هيچ وقت موجب ناتواني براي تاثيرگذاري بر روي مشتريان نمي شود.

بسياري از برندها فقط در زمان مربوط به نياز مشتريان به خدماتي مشخص درباره خريدشان اقدام به همراهي با آنها مي كنند. اين امر در دنياي مدرن ديگر براي محبوبيت برند شما كافي نيست. به همين خاطر حتي زماني كه به ظاهر دليلي براي ارتباط ميان شما و مشتريان وجود ندارد هم شما بايد ارتباط تان با آنها را به خوبي حفظ كنيد.

ايجاد پلتفرمي براي انجمن مشتريان

ايجاد انجمن مشتريان براي تاثيرگذاري بر روي مخاطب هدف اهميت بسيار زيادي دارد. اين امر مي تواند براي شما بسيار مزيت رقابتي مهمي محسوب شود. درست به همين دليل امروزه بسياري از برندها به دنبال ايجاد انجمن مشتريان هستند. اگر شما در اين ميان يك پلتفرم مشخص را براي چنين كاري اختصاص دهيد، وضعيت تان به مرور بهتر خواهد شد. بسياري از برندها از پلتفرم هاي تعاملي مثل ديسكورد يا فيس بوك براي ايجاد انجمن استفاده مي كنند. البته در طول سال هاي اخير اغلب شبكه هاي اجتماعي ساز و كار مربوط به ايجاد انجمن را براي برندها تسهيل كرده اند. با اين حساب شما مي توانيد به سادگي هرچه تمام تر اقدام به تاثيرگذاري بر روي مخاطب هدف كرده و وضعيت تان در اين ميان را به خوبي توسعه دهيد.

محتواي شما براي چه كسي توليد مي شود؟

در زمينه روابط‌عمومي‌ بسياري از برندها با تيم بازاريابي همكاري نزديكي دارند. اين امر به توليد انواع محتوا و تاثيرگذاري بر روي مخاطب هدف منجر مي شود. يكي از نكات مهم در اين ميان تلاش براي تاثيرگذاري بر روي مخاطب هدف با استفاده از محتواي دقيق و كاربردي است. اگر شما پيش از طراحي محتوا از خودتان پرسشي درباره مخاطب آن بكنيد، كارتان بسيار ساده تر از زمان ديگري مي شود. به اين ترتيب ديگر خبري هم از توليد محتواي به دردنخور نخواهد بود. اين يعني شما كاملا مطابق انتظار و نياز مشتريان تان دست به فعاليت زده ايد.
 

منبع: entrepreneur
forsatnet.ir