شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اهميت و نقش بازاريابي در كسب و كارهاي امروزي
سه شنبه، 13 اردیبهشت 1401 - 17:40 کد خبر:49430
بازاريابي در دنياي امروز روز به شاه كليدي براي موفقيت شركت هاي كوچك و بزرگ تبديل شده است به همين علت آموختن اين دانش از تئوري ها و اصول گرفته تا روشهاي نوين بازاريابي يكي از نيازمندي هاي تمام مديران و كارشناسان شركت هاي كوچك بزرگ و حتي دولتي است.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| بازاريابي فرصت‌هاي درآمدي جديد خلق مي‌كند. سازمان مي‌تواند با بهره‌گيري از استراتژي‌هاي مختلف بازار نظير استراتژي‌هاي نفوذ در بازار و گسترش در بازار بر شمار مشتريان خود افزوده و درآمد جديد خلق كند. چه‌بسا در اين مسير بر لزوم توسعه فن‌آوري، توسعه دامنه محصولات و خدمات و گستردن جغرافياي بازار ساير شاخص‌هاي سازماني خود را نيز ارتقا دهد.

بازاريابي در دنياي امروز روز به شاه كليدي براي موفقيت شركت هاي كوچك و بزرگ تبديل شده است به همين علت آموختن اين دانش از تئوري ها و اصول گرفته تا روشهاي نوين
بازاريابي يكي از نيازمندي هاي تمام مديران و كارشناسان شركت هاي كوچك بزرگ و حتي دولتي است.

ردپاي بازاريابي را مي توان در هر كاري مشاهده كرد و بازاريابي بر زندگي روزانه ما نيز تاثير شگرفي داشته و خواهد داشت.

حتي رد پاي علم بازاريابي را مي توان در سياست نيست پيدا كرد برنامه هاي تبليغاتي كانديداها يكي از انواع اين موارد است يكي از موفق ترين برنامه هاي تبليغاتي مربوط به اوباما بود كه توانستند با استفاده از رسانه هاي سنتي و اينترنتي و همچنين رسانه هاي پولي و رايگان، راي‌دهندگان زيادي را با وي آشنا كنند.

اهميت بازاريابي و فروش

درست است با اين مقدمه ديگر حرفي براي مهم بودن اين دانش باقي نمي ماند اما بهتر است با اين علم آميخته با هنر بيشتر آشنا شويم.

موفقيت در بازاريابي اتفاقي نيست!

موفقيت در بازاريابي اتفاقي نيست بلكه حاصل برنامه‌ريزي و اجراي دقيق برنامه هاي مختلف است بازاريابي هم علم است و هم هنر.

جنبه علمي بازاريابي را مي‌توان در تحصيلات آكادميك فرا گرفت اما يادگيري جنبه هنري آن مختص به كتاب‌ها نيست بلكه نيازمند خلاقيت فعالان اين حوزه مي باشد.

اهميت بازاريابي در كسب و كار

در اوايل قرن بيست و يكم، چالش هاي مالي شركت هاي كوچك و بزرگ شروع شد و شركت ها در تلاطم بقا دست و پا ميزدند.

دقيقاً در همين دوران نقش كليدي بازاريابي براي عبور از بحران ها مشخص شد و شركت هايي كه از توانايي بازاريابي بالاتري برخوردار بودند از اين مهلكه جان سالم به در بردند.

بازاريابي موفق، تقاضا براي محصولات و خدمات گوناگون را افزايش مي دهد و اين امري است كه به نوبه خود باعث ايجاد مشاغل مختلف مي شود.

براي اين كه يك فرد به يك بازارياب موفق تبديل شود بايد بداند كه بازاريابي چيست و چگونه عمل مي كند و چه چيزي بايد بازاريابي شود كه چه كسي مسئوليت بازاريابي را برعهده دارد؟

بازاريابي يك فرآيند مستمر و هميشگي است.

بازاريابي چيست؟

هدف اصلي بازاريابي شناسايي و ارضاي نيازهاي مختلف افراد و جامعه است.

البته نكته مهم اين است كه حتماً بايد رفع نيازهاي افراد در جهت سودآوري شركت باشد.

نقش 4P در بازاريابي چيست؟

مديران بازاريابي همواره در حال تصميم‌گيري در مورد قيمت، نحوه توزيع و بودجه بندي برنامه هاي ترويجي، ويژگي ها و فروش محصولات يك شركت هستند.

تيم بازاريابي، مجموعه اي از فعاليت ها را بر عهده دارد و مي بايستبه دنبال كسب سود براي شركت و ارائه ارزش به مشتريان باشد.

هدف بازاريابي چيست؟

هدف بازاريابي شناخت مشتريان به بهترين شكل ممكن است به نحوي كه محصولات و خدمات شركت دقيقاً مطابق با نيازهاي مشتري طراحي شوند تا بتوانند خودشان را به فروش برساند از نظر مديران بازاريابي فروش يك فعاليت زائد است و بايد طوري فرآيندها را پيش ببرند كه مشتريان به سمت خريد محصولات متمايل شوند و تنها وظيفه شركت اين است كه محصولات و خدمات خود را در دسترس مشتريان قرار دهد.

كاربرد بازاريابي كجاست و چگونه انجام مي شود؟

بازارياب ها به طور كلي در ده زمينه‌هاي اصلي فعاليت مي كنند:

محصولات

اصولا محصولات فيزيكي در فعاليتهاي توليدي و بازاريابي بيشترين سهم را به خود اختصاص مي دهند. مانند ميليون‌ها دستگاه خودرو، يخچال، تلويزيون، ماشين آلات و غيره.

خدمات

امروزه در اكثر كشورها تركيب خدمات به محصولات به صورت ۷۰ به ۳۰ درآمده است.

خدمات را مي توان شامل فعاليت هايي از قبيل خدمات شركت هاي هواپيمايي، كرايه خودرو، خدمات زيبايي و خدمات تعمير و نگهداري، حسابداري، موسسات حقوقي، خدمات پزشكي، مشاوران مديريتي و غيره دانست.

البته بسياري از شركت ها كالاهايي كه امروزه عرضه مي‌كنند آميخته اي از محصولات و خدمات هستند مثلاً شركت ها بعد از فروش يخچال، خدمات پس از فروش نيز ارائه مي دهند.

رويدادها

يكي از كارهاي بازارياب ها اين است كه رويدادهاي مختلف را در زمانهاي گوناگون بازاريابي كند.

از جمله اين رويداد مي توان نمايشگاه هاي تجاري، جشنواره هاي هنري و جشن هاي ساليانه شركت‌ها را نام برد. البته بازي هاي المپيك و جام جهاني فوتبال نيز يكي ديگر از انواع رويداد هاست كه بازارياب هاي زيادي را جذب خود كرده است.‌

تجارب

شركت ها با ارائه خدمات و محصولات شان تجربه هايي را ايجاد كرده و آنها را بازاريابي مي كنند. براي اين كه اين موررد ملموس تر شود مي‌توان مثال پارك هاي بازي را به ميان آورد.

شركت والت ديزني پارك هاي بازي را راه اندازي كرد و تورهاي يك هفته اي با تيم هاي ورزشي، نواختن موسيقي اركست هاي معروف تجارب جديدي بود كه بازارياب ها و اساس اين ها فعاليت مي كردند.

افراد

امروزه بازاريابي افراد مشهور به يك كسب و كار سودآور تبديل شده است و به هنرمندان، موسيقي دانان، پزشكان، وكلا و سلبريتي ها كمك مي كنند تا برند شخصي شارژ را توسعه دهند.

مكان ها

با رشد صنعت توريست، كشور هاي مختلف در حال رقابت براي جذب توريست سرمايه‌گذار و دفاتر خدماتي هستند.

اقتصاددانان، دلالان مسكن، آژانس هاي تبليغاتي، بانك‌هاي تجاري و آژانس هاي مسافرتي، خطوط ريلي و هوايي و تور ليدرها جزو بازاريابهاي مكان هاي مختلف به حساب مي آيند.

اموال

انواع به دو دسته تقسيم مي شود. دارايي هاي ملموس مانند مسكن خودرو و دارايي هاي ناملموس مانند اوراق بهادار مي باشد. از آنجايي كه تمام اموال خريد و فروش مي‌شوند پس مبادله آنها مستلزم دانش و هنر بازاريابي است و در هر كدام از اين دسته ها متخصصان بازاريابي فعاليت مي كنند.

سازمان ها

سازمان ها به دنبال ايجاد وجهه اي قوي و منحصر به فرد از خود در ذهن مخاطبان هستند و به همين علت نيازمند دپارتمان بازاريابي باشد.

سازمان ها مي تواند انتفاعي يا غير انتفاعي باشد و براي بهبود وجهه و جايگاه خود در جامعه و جذب مخاطبان و حاميان مالي مي بايست بر روي دپارتمان بازاريابي سرمايه گذاري كند و برنامه هاي بازاريابي خود را بر اساس تحقيقات بازاريابي طراحي و اجرا كنند.

اطلاعات

ما در عصر اطلاعات زندگي مي كني شايد در گذشته كتاب‌ها با دورس و دانشگاهها در حال توليد اطلاعات بودند اما امروزه مي توان شبكه هاي اجتماعي را نيز به محيط گسترده جهت توليد اطلاعات اضافه كرد.

امروزه شركتهاي متعددي در حال توليد و يكپارچه سازي و همينطور ارائه اطلاعات به افراد مختلف هستند و حتي دارندگان محصولات فيزيكي نيز مجبور به ارائه اطلاعات براي معرفي محصولات و خدمات پس از فروش خود هستند.

سخن آخر

فروش بيشتر محصول در بازار مستلزم شناسايي بازار و مشتريان موجود در بازار است.


امروزه برندينگ همپاي خود محصولات و خدمات در حال نقش‌آفريني است و مشتريان همواره به مارك و برند آنچه خريداري مي كنند توجه ويژه دارند.

 

منبع: www.iktv.ir