شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 10 اشتباه استارتاپ‌ها در انجام كارهاي روابط‌عمومي
یکشنبه، 4 اردیبهشت 1401 - 16:10 کد خبر:49364
حرف درباره روابط‌عمومي زياد است. طرز فكر يك متخصص روابط‌عمومي، مثل يك داستان نويس و استراتژيست است. بسياري از استارتاپ ها داستان هاي جذابي براي شنيدن دارند، روايت اين استارتاپ ها در طول ساليان گذشته نقل شده و مورد علاقه مردم است. با اين حال، نمي توان از اشتباهات رايجي گذشت كه در كسب وكارهاي نوپا در زمان عرضه داستان هاي جذابشان در روابط‌عمومي‌ها، همه چيز را تغيير مي دهد. رونجينا جاشوآ در فوربز به 10 اشتباه رايج استارتاپ ها در انجام روابط‌عمومي اشاره كرده است كه برگرفته اي از آن را مي خوانيد.


 

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| روابط‌عمومي بخشي مهم از بازي طولاني مدت برندهاست. به ياد داشته باشيد روابط‌عمومي پرداخت پول به رسانه ها و آنلاين ماندن براي مدت طولاني نيست. بنابراين بايد براي روابط‌عمومي يك نقشه راه بلندمدت تعريف كنيد.

حرف درباره روابط‌عمومي زياد است. طرز فكر يك متخصص روابط‌عمومي، مثل يك داستان نويس و استراتژيست است. بسياري از استارتاپ ها داستان هاي جذابي براي شنيدن دارند، روايت اين استارتاپ ها در طول ساليان گذشته نقل شده و مورد علاقه مردم است. با اين حال، نمي توان از اشتباهات رايجي گذشت كه در كسب وكارهاي نوپا در زمان عرضه داستان هاي جذابشان در روابط‌عمومي‌ها، همه چيز را تغيير مي دهد. رونجينا جاشوآ در فوربز به 10 اشتباه رايج استارتاپ ها در انجام روابط‌عمومي اشاره كرده است كه برگرفته اي از آن را مي خوانيد.

1.انتشار بيانيه مطبوعاتي بدون اينكه بدانيد واقعا چه مي كنيد

بيانيه مطبوعاتي خوب است اما كاربردهاي آن طي سال هاي گذشته تغيير كرده است. بسياري نمي دانند به واقع كار اين بيانيه ها چيست و چه كسي را هدف قرار مي دهد. زماني كه شما مشغول تهيه پيش نويس يك بيانيه مطبوعاتي هستيد، در واقع آن را خطاب به روزنامه نگاران و هم چنين صنعتي كه در آن كار مي كنيد، مي نويسيد. در اين پيش نويس شما اهميت بيانه مطبوعاتي براي بخش اخبار يا صنعت را برجسته مي كنيد.

2.شروع خيلي دير كمپين هاي روابط‌عمومي

پرسش درباره كمپين هاي روابط‌عمومي زياد است. نكته مهم اين است كه انجام هركار خوبي به برنامه ريزي كافي نياز دارد و بايد خيلي زود كار در اين باره را شروع كنيد. استارتاپ هاي آماده، از شش ماه پيش از برگزاري كمپين با كارشناسان صحبت مي كنند. كار واقعي براي برگزاري كمپين هاي روابط‌عمومي از هفته ها قبل از برگزاري رويدادها آغاز مي شود. اين شروع مناسب، اين فرصت را به كارشناسان مي دهد تا با درك بهتر هدف اصلي استارتاپ، استراتژي هاي مناسب براي پيشبرد برند را توسعه دهند. با اين حال، اگر خيلي زود كار را شروع كنيد، ممكن است رسانه ها اخبار رويداد شما را زودتر از آنچه كه بايد، ببينند و كمتر به آن اهميت بدهند.

3.پرسيدن آنچه روابط‌عمومي مي تواند براي شما انجام دهد، نه آنچه شما بايد براي روابط‌عمومي انجام دهيد

ديدگاه بسياري از بنيانگذارن استارتاپ ها دروني است. داشتن چنين ديدگاهي در شرايطي كه فردي با استارتاپش نفس مي كشد و زندگي مي كند، طبيعي است. اما متاسفانه هر بنيانگذاري بازيكن جديدي است كه بايد خود را ثابت كند. مهم نيست كه شما فكر مي كنيد محصول يا خدماتتان تا چه اندازه پيشرفته است. به ياد داشته باشيد كه روزنامه نگاران استارتاپ هاي زيادي را ديده اند كه آمده اند و رفته اند، بدون گفتن اين جمله ساده «تشكر؛ بعدا مي بينمت». اعتبار، خلاقيت و نوآوري چيزي است كه گزارشگران در زمان نگارش داستان هايشان دنبال مي كنند. اگر داستان شما براساس اين عوامل مهم ساخته نشده، فرصت هاي شما محدود است.

4.فقدان پيام هاي كليدي تعريف شده

در هر تلاشي در روابط‌عمومي، دست كم سه تا پنج پيام كليدي را بايد مشخص كنيد. دانستن اين نكات كليدي به شما كمك مي كند درباره اهداف واضح صحبت كنيد. نكته ديگر بيرون كشيدن اهداف از دل اعلاميه اي است كه قصد انتشار آن را داريد. اين بهترين راه براي مشخص كردن جايگاهي است كه آن را دنبال مي كنيد.

5.عدم تعيين بودجه براي روابط‌عمومي

اينكه بعضي استارتاپ ها هزينه روابط‌عمومي را پرداخت نكردند و تمايلي به آن ندارند، تعجب برانگيز است. اينطور به نظر مي رسد كه روابط‌عمومي نوشتن محتواست، اما نبايد فراموش كرد كه زبان، قدرتمندترين سلاح هر كسب كاري است. استفاده از كلمه هاي مناسب، نقش تعيين كننده اي در روابط كسب وكارها و مشتريان دارد. اين را مي توان به خوبي در بيانيه هاي مطبوعاتي ضعيف و قوي كسب وكارها ديد.

6.بي توجهي به مشاوره تخصصي

شكست در دريافت توصيه هاي كارشناسان و متخصصان، به روندي در استارتاپ هاي جوان تبديل شده است. فعال بودن به معناي پيش بيني همه مشكلات در زمينه هاي مختلف از جمله روابط‌عمومي و تنظيم امور براي غلبه بر آن نيست. براي استارتاپ ها تمركز بر حوزه هاي بازاريابي و استفاده از توان تخصصي كارشناسان در حوزه روابط‌عمومي ارزش دارد. بيشتر استارتاپ ها بايد به توان متخصصان روابط‌عمومي دسترسي داشته باشند.

7.كار با رسانه هاي اشتباه

يكي از بزرگترين شكست ها در رابطه رسانه ها و روابط‌عمومي‌ها عدم تحقيق درباره گزارشگران است. بعضي آژانس ها يك فرايند تعريف شده براي انتخاب رسانه و مذاكره ايجاد كرده اند. با اين حال، استخدام بازاريابان تازه كار به عنوان كاركنان روابط‌عمومي‌ها فرايند كار با رسانه ها را دچار مشكل مي كند. استارتاپ ها بايد پيش از همكاري با گزارشگران درباره پيشينه آن ها تحقيق كنند، گزارش هاي قبلي آن ها را بخوانند تا بتوانند با رسانه هاي درست كار كنند.

8.عدم پيگيري و اندازه گيري

روابط‌عمومي، اگر آن را درست انجام دهيد، قابل اندازه گيري است. ايجاد هدف و مسئله براي روابط‌عمومي كليد رسيدن به چنين شرايطي است. مي خواهيد چند مقاله منتشر شود؟ به چند نفر مي خواهيد دسترسي پيدا كنيد؟ به چه كساني؟ چه ميزان ترافيك وب سايت را هدف گذاري كرده ايد؟ اين ها مي تواند به عنوان شاخصي براي اندازه گيري عملكرد روابط‌عمومي در استارتاپ ها نقش آفريني كند.

9.عدم پيگيري از مسير رسانه ها و پوشش ايمن

اين نكته اي است كه گروه هاي فروش آن را مي دانند، اما براي بازاريابان و روابط‌عمومي‌ها كمرنگ تر است. نكته اين است؛ پيگيري عنصري جادويي در توسعه روابط خوب با شركاست. با رسانه ها مي توانيد درباره موضوعاتي كه براي مخاطبان جذاب است آگاهي پيدا كنيد، موضوعاتي كه نه فقط براي مشتريان شما بلكه براي صنعت شما جذاب است را از مسير رسانه ها پيدا كنيد.

10.نداشتن برنامه طولاني مدت

روابط‌عمومي بخشي مهم از بازي طولاني مدت برندهاست. به ياد داشته باشيد روابط‌عمومي پرداخت پول به رسانه ها و آنلاين ماندن براي مدت طولاني نيست. بنابراين بايد براي روابط‌عمومي يك نقشه راه بلندمدت تعريف كنيد. تعريف موقعيت ها، چينش برنامه ها و ايجاد طرح هاي پشتيبان در هر فصل دامنه كار روابط‌عمومي را مشخص مي كند. اين برنامه هاي بلندمدت كارآمدتر از برنامه هاي كوتاه مدتي است كه در نهايت عايدي براي برند شما ندارد.
 

منبع: https://news.tccim.ir/