شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : عرضه چاپ دوم كتاب حميد مولانا درباره تجلي علم ارتباطات در شعر
یکشنبه، 28 فروردین 1401 - 09:50 کد خبر:49307
چاپ دوم كتاب «درباره ارتباطات، ارتباطات و تجلي آن در ادبيات و شعر فارسي» تاليف حميد مولانا كه ارتباطات و تجلي آن در ادبيات و شعر فارسي است توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| چاپ دوم كتاب «درباره ارتباطات، ارتباطات و تجلي آن در ادبيات و شعر فارسي» تاليف حميد مولانا كه ارتباطات و تجلي آن در ادبيات و شعر فارسي است توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش  راه دانا؛ كتاب «درباره ارتباطات؛ ارتباطات و تجلي آن در ادبيات و شعر فارسي» تأليف حميد مولانا با محوريت ارتباطات و تجلي آن در ادبيات و شعر فارسي به تازگي توسط انتشارات سروش به چاپ دوم رسيده است.

كتاب درباره ارتباطات، در ابتدا به توضيح دايره ارتباطات انسان در ۵ الگو كه شامل (ارتباط انسان با خدا، ارتباط انسان با خود، ارتباط انسان با جهان هستي و طبيعت، ارتباط انسان با سايرين، ارتباط با اشيا و لوازم) است، مي‌پردازد و سپس جايگاه هركدام را در ادبيات و شعر فارسي به نمايش مي‌گذارد. انتهاي كتاب هم اشاره‌اي به ارتباطات متعالي، عالي‌ترين نوع ارتباطات و ارتباطات از ديدگاه قرآن در قالب شعر و ادبيات دارد.

واژه ارتباطات از لغت ربط يا همگرايي است؛ و ربط اساس و جوهر جهان هستي است. در جهان هستي همه اجزاي آن با يكديگر در ارتباط هستند؛ بنابراين بدون ربط و ارتباطات و همگرايي، جهان هستي وجود ندارد. مجهولات و معلومات درباره جهان هستي نيز با شناخت ارتباطات سروكار دارد. سلول‌هاي ويژه مغز انسان ۸۶ ميليارد تخمين زده شده است كه يك شبكه ارتباطي را تشكيل مي‌دهند. پديده ارتباط فلسفه اول است.

ارتباط انسان با خدا از طريق عبادت و طرق مختلف آن و ارتباط انسان با خود از طريق نفس صورت مي‌گيرد. ارتباط انسان با جهان هستي نوع آميزش او را با طبيعت بيان مي‌كند و ارتباط انسان با همنوع خود از طريق ارتباطات چهره به چهره و ميان‌فردي و گروهي و جمعي اعمال مي‌شود.و ارتباط انسان با وسايل و ابزار و اشيا و فناوري‌ها از طريق استفاده و يا پرستش و حتي ستايش آن‌ها بروز مي‌كند. هر نوع فناوري، از آغاز تمدن تا امروز، هم مي‌تواند وسيله باشد و هم هدف. چوب و سنگ، فلزات و ماشين از هر نوع هم مي‌تواند وسايل آسايش باشد و هم تبديل به بت و بت‌پرستي شود. گرايش و توقف انسان به هر يك از اين ابعاد پنج‌گانه در زمان و مكان، كيفيت و كميت ارتباطاتي را نمايان مي‌سازد و بيانگر فرهنگ و نوع زندگي او است. و اين خود لزوم امتناع از خود باختن در برابر رفتارهاي نغز و شيرين را مطرح مي‌كند.

ارتباطات جريان انتقال پيام نيست، بلكه جريان درك پيام است. حيات و زندگي بدون ارتباطات وجود ندارد. انسان مفسر زندگي است و زندگي مفسر انسان. به يك اعتبار، زندگي تفسير شده آدمي است و هر تفسيري كه انسان ارائه مي‌كند در واقع زندگي او و دست‌كم زندگي ادراكي و تفسير شده اوست.

اين كتاب براي پژوهشگران سه حوزه ادبيات فارسي، عرفان و علوم اجتماعي سودمند است.

چاپ دوم اين كتاب در ۸۸ صفحه رقعي، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قيمت ۴۰ هزار تومان عرضه شده است.