شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 10 تكنيك مرسوم چانه زني
شنبه، 5 شهریور 1401 - 10:01 کد خبر:4924
فرق چانه زدن و التماس: چانه زدن با التماس كردن و عشوه گري فرق مي كند اگر درست و حسابي از قدرت مذاكره استفاده كنيد خواهيد توانست بهترين ها را به بهترين قيمت بخريد البته نبايد مغبون شد.

شارا-چانه زني برسر قيمت كالاها و خدمات يكي از رسوم قديمي ايراني هاست كه علاوه بر جنبه هاي فرهنگي از نظر اقتصادي هم بر اقتصاد خانواده تاثير گذار است.
 اغلب فروشندگان مي دانند مشتري بدون گرفتن تخفيف شاد و راضي از مغازه خارج نمي شود و راه تخفيف را باز مي گذارند. اقتصاد خانواده حكم مي كند تا شما بهترين كالا را به بهترين قيمت بخريد پس بايد چانه زني را بدانيد. اما تكنيك هاي چانه زني صحيح چيست؟ در اين گزارش به شما خواهيم گفت تكنيك هاي چانه زني چيست و حتي امام حسين چرا موقع خريد چانه مي زد.

1.وقتي مي خواهيد چانه بزنيد ابتدا تمام شرايط دلخواه تان را به فروشنده نگوييد. يعني وقتي كالايي چشمتان را گرفت به اصطلاح ذوق زدگي تان را به فروشنده نشان ندهيد.


2.تا جايي كه ميتوانيد بايد از طرف مقابلتان اطلاعات  كسب كنيد و سپس او را ارزيابي كنيد. در قدم بعدي، قبل از اينكه شما درخواستتان را بگوييد، از طرف مقابل درخواست كنيد تا شرايط خود را بگويد. بعد، مثلاً وقتي فروشنده قيمت را ميگويد شما قيمتي را پيشنهاد دهيد كه از حد مطلوبتان كمتر است تا امكان چانه زدن بيش تر وجود داشته باشد.


3.دانستن آستانه تحمل طرف مقابل خيلي اهميت دارد. از طرف ديگرهم، سعي كنيد راهي براي رسيدن به خواسته تان بيابيد. مثلاً در هنگام استفاده از تاكتيك توپ سخت، كه يكي از متداولترين تاكتيكهاي چانه زني بر سر قيمت است، وقتي طرف ميگويد 100 تومان ميفروشم و شما ميخواهيد 80 تومان پول بدهيد، ابتدا قيمت 60 تومان را مطرح و سپس مي گوييد:
اصلاً نه حرف من و نه پيشنهاد شما، بلكه قيمت بينابين كه مي شود 80!!


4.مرسوم ترين شيوه چانه زني:


از فروشنده قيمت ميپرسين بعد ميگين تخفيف بده، قيمتش زياده، بدرد نميخوره، فلان جا ارزونتر ميدن، من زياد به اين احتياج ندارم، چقدر زياد داري اگه من نخرم رو دستت باد ميكنه و از اين دست.


5. زمان چانه زدن


وقتي سر فروشنده شلوغ است و مشغول انجام چند كارهمزمان است چانه زدن بي معني است كمي معطل كنيد تا مغازه خلوت شود، جنس هاي جديد را تحويل بگيرد و مشتري قبلي را راه بيندازد.


6.جالب است بدانيد چانه زدن در دين اسلام هم ديده شده


چانه زدن ـ در شرع ـ در خريدن كفن مكروه و در موارد ديگر مطلوب و ستوده است.


7.بعضي مردم خجالت مي كشند يا بيش از اين مغرور هستند كه بخواهند سر قيمت چيزي با فروشنده چانه بزنند. اما جالب است بدانيد كه پولدارترين مردم هميشه بيش از سايرين هنگام خريد چانه مي زنند.البته بايد تكنيك هايش را بداني.


8.هر فروشنده اي يك قيمت نهايي دارد كه از آن پايين تر نمي آيد، پس آزادانه چانه بزنيد و ببينيد كه چه قيمتي واقعيتر است.


9.يك دليل چانه زدن از منظر ائمه معصومين
 

چانه زدن در خريد
«ابوهشام قناد بصري» مي گويد: من كالاهايي را از بصره براي امام حسين عليه السلام مي بردم و گاهي با من در خريد آن ها چانه مي زد؛ اما برخي مواقع هنوز از نزدش برنخاسته بودم كه همه را به ديگران مي بخشيد. [روزي] گفتم: اي فرزند رسول خدا، از بصره برايتان كالا مي آورم و با من چانه مي زنيد اما هنوز برنخاسته همه اش را[ به فقرا] مي بخشيد؟

حضرت فرمود:
پدرم برايم نقل كرد و آن را به پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم نسبت داد كه: مغبون، نه ستوده است و نه پاداش دارد.

( يعني چانه براي اين مي زنم كه مغبون و فريب خورده در معامله نشوم.)


10.فرق چانه زدن و التماس


چانه زدن با التماس كردن و عشوه گري فرق مي كند اگر درست و حسابي از قدرت مذاكره استفاده كنيد خواهيد توانست بهترين ها را به بهترين قيمت بخريد.
 

منبع: بانكي