شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ترند‌هاي صنعت خرده‌فروشي در سال ۲۰۲۲
جمعه، 5 فروردین 1401 - 14:11 کد خبر:49167
براي سال‌هاي متمادي، خرده‌فروشان درك پيچيده‌اي از سفر خريد مشتري و چگونگي عبور از مسير آنلاين به آفلاين، قبل از خريد به‌‌دست آورده‌اند و حالا به اين نتيجه رسيده‌اند كه خرده‌فروشي هيبريدي يا همان خرده‌فروشي تركيبي براي كسب‌وكار‌هاي بزرگ و كوچك مدلي بسيار تاثيرگذار است. در اين مقاله به بررسي ترندهايي كه منجر به شكل‌گيري خرده‌فروشي در سال ۲۰۲۲ مي‌شود، پرداخته‌ايم.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| ترند‌هاي صنعت خرده‌فروشي در سال ۲۰۲۲، بسيار متنوع و تاثيرگذارند. براي سال‌هاي متمادي، خرده‌فروشان درك پيچيده‌اي از سفر خريد مشتري و چگونگي عبور از مسير آنلاين به آفلاين، قبل از خريد به‌‌دست آورده‌اند و حالا به اين نتيجه رسيده‌اند كه خرده‌فروشي هيبريدي يا همان خرده‌فروشي تركيبي براي كسب‌وكار‌هاي بزرگ و كوچك مدلي بسيار تاثيرگذار است. در اين مقاله به بررسي ترندهايي كه منجر به شكل‌گيري خرده‌فروشي در سال ۲۰۲۲ مي‌شود، پرداخته‌ايم.

اهميت خرده‌فروشي هيبريدي و ترند‌هاي آن در سال ۲۰۲۲

«اندرو گوداكر» مدير انجمن خرده‌فروشان مستقل بريتانيا (BIRA) مي‌گويد: شاهد رشد خرده‌فروشان كوچك هستيم كه مدل‌هاي خرده‌فروشي هيبريدي را توسعه داده و از فرصتي كه اينترنت در اختيار آن‌ها قرار داده، حتي براي تكميل و ارتقاي فروشگاه‌هاي فيزيكي خود بهترين استفاده را مي‌كنند.

«امير كابارا»، مدير محصولshopify) ) مي‌گويد: يك استراتژي اومني چنل مي‌تواند خدمات شخصي‌سازي زيادي را به مشتريان ارائه دهد؛ خدماتي كه چه در فروشگاه‌هاي فيزيكي و چه در فروش آنلاين به مشتريان ارائه شده و باعث ارتقاي تجربه مصرف‌كننده مي‌شود. در يك استراتژي اومني چنل، تاريخچه فروش آنلاين مشتري براي ارائه تخفيف‌هاي درون فروشگاهي در دسترس كسب‌وكار‌ها قرار مي‌گيرد.

بنابراين همكاران بخش فروش در كسب‌وكار، با دسترسي به سابقه سفارش مشتري مي‌توانند خدمات بهتري را ارائه دهند. چشم‌انداز تجارت امروز، فروشگاه‌هاي فيزيكي هستند كه در مسير يك كانال فروش، همگام با شبكه‌هاي اجتماعي چون اينستاگرام، تيك‌تاك يا ديگر كانال‌هاي آنلاين قرار گرفته‌اند.

نه‌تنها خرده‌فروشان از حركت به سمت مدل هيبريدي يا همان تركيبي سود مي‌برند، بلكه مشتري نيز در سال ۲۰۲۲ به صورت عجيبي در مسير اين مدل قرار گرفته است. «بيگز» رئيس خرده‌فروشي گروه مشاوره بوستون (BCG) با استناد به تحقيقات اين مركز در مورد عادات خريد مصرف‌كنندگان مي‌گويد: مصرف‌كنندگان مدل هيبريدي را به خريد صرفا آنلاين ترجيح مي‌دهند.

بر اساس آمار، ۴۸ درصد مردم از خريد هيبريدي استقبال مي‌كنند. اين در حالي است كه اين رقم در سال گذشته، ۳۹ درصد بوده است. خرده‌فروشي هيبريدي، منطقي است؛ چرا كه عليرغم محدوديت‌ها و نگراني‌هاي پاندمي كوويد ۱۹، همچنان اين روش در خرده‌فروشي تاثيرگذار بوده است.

به گزارش مجله كورش: در شرايط كنوني صنعت خرده‌فروشي نياز به يك مدل كاملا هيبريدي دارد. «برانك بري» مي‌گويد: فناوري زيربناي خرده‌فروشي تركيبي است. در واقع مشتريان بايد صددرصد مطمئن باشند چيزي را كه مي‌خواهند در دسترس‌شان است.

براي خرده‌فروشان تمركز بر نحوه ارائه يك تجربه يكپارچه و بدون استرس به مشتري، در سال ۲۰۲۲ بايد به‌عنوان يك اولويت اصلي تلقي ‌شود. مشتريان بايد بتوانند به سادگي وارد دنياي ديجيتال شده و از آن به راحتي به دنياي فيزيكي بروند و دوباره بازگردند. بنابراين اهميت خرده‌فروشي هيبريدي و ترندهاي آن در سال ۲۰۲۲، امري اجتناب‌ناپذير در اين صنعت است.

۱- وفاداري به‌عنوان يك الگوي جديد براي رشد

«كايل مونك» از كنسرسيوم خرده‌فروشي بريتانيا (BRC) مي‌گويد: زماني كه رفتار مصرف‌كننده به سرعت در حال تغيير است، اهميت تجربه مشتري بيش از هر چيز برجسته مي‌شود. برندها بايد سخت كار كنند تا از نظر احساسي با مصرف‌كنندگان ارتباط برقرار كرده و بتوانند وفاداري مشتري خود را حفظ كنند. با افزايش هزينه جذب مشتريان جديد، وفاداري به موضوعي مهم براي رشد كسب‌وكار تبديل خواهد شد.

براي تمركز روي بحث مديريت، شهرت برند و افزايش وفاداري بايد انعطاف‌پذيري بيشتري در بحث مديريت مالي به خرج داد. منظور از اين انعطاف‌پذيري، استفاده از گزينه‌هاي مختلف و پيشنهادهاي متنوع به مشتريان در زمينه پرداخت است. گزينه‌هاي زيادي براي مانور وجود دارند؛ گزينه‌هايي چون «حالا خريد كن و بعدا پرداخت كن».

خرده‌فروشان بايد سعي كنند تا با تمركز روي اين موضوع كه به‌عنوان يكي از ترندهاي مهم خرده‌فروشي در سال ۲۰۲۲ محسوب مي‌شود، مشتريان خود را حفظ كنند. «برانك بري» مي‌گويد: از ديگر سو در طول پاندمي
كرونا، اقدامات زيادي با كمك فناوري در زمينه فروشگاه‌هاي فيزيكي محلي انجام شده است؛ چرا كه خريداراني كه به‌صورت آنلاين سفارش داده و بعد به فروشگاه فيزيكي محلي براي دريافت كالا مراجعه مي‌كنند، چهار برابر افزايش پيدا كرده است. بنابراين پرداختن به فروشگاه‌هاي محلي نيز يكي از نكات مهم در چنين شرايطي است. اهميت به اين موضوع در حفظ وفاداري مشتري بسيار تاثيرگذار است.

تحقيقات نشان مي‌دهد وفاداري مصرف‌كننده به تامين‌كنندگان منطقه‌اي و محلي در طول همه‌گيري كرونا به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است. بنابراين قدرتمند ظاهر شدن در پشتيباني فروشگاه‌هاي محلي باعث ايجاد وفاداري و تقويت روابط با مشتريان مي‌شود.

۲- كاهش هزينه‌هاي خريد مصرف‌كننده در سال ۲۰۲۲

يكي از ترندهاي مهم خرده‌فروشي در سال ۲۰۲۲، بحث كاهش هزينه‌هاي خريد مصرف‌كنندگان است. امسال با ميزان بالايي از عدم اطمينان و چالش‌ها روبه‌روييم. در واقع هزينه‌ها افزايش پيدا كرده و مصرف‌كنندگان هنگام خريد احتياط بيشتري به خرج مي‌دهند. خرده‌فروشان با ارتباط واضح با مشتري و ايجاد اعتماد، بايد آن‌ها را متوجه افزايش قيمت‌ها كرده و براي اين موضوع برنامه‌ريزي كنند.

نگراني‌ها در مورد تورم و كم شدن هزينه‌هاي خريد مصرف‌كننده در ۱۲ ماه گذشته افزايش يافته است. اين موضوع بسيار حساس است و مي‌دانيم كه طيفي از عوامل وجود دارند كه باعث افزايش قيمت‌ها در كوتاه مدت مي‌شوند، اما جاي اميدواري وجود دارد؛ چرا كه تمايل مصرف‌كننده و اشتها به خريد در حال بازگشت به گذشته و رو به رشد است.

در نهايت خرده‌فروشان هميشه بايد در مقابل مصرف‌كننده‌اي كه حالا محتاط‌تر عمل مي‌كند، دليل محكمي براي خريد ارائه دهند. اين موضوع در مورد رقابت در زمينه غذا، سرگرمي و مسافرت بسيار صدق مي‌كند. براي بسياري در صنعت خرده‌فروشي، سال ۲۰۲۱، سال سخت‌تري نسبت به سال ۲۰۲۰ بوده است. تغييرات عمده در هزينه‌هاي مصرف‌كننده و خستگي فزاينده در مديريت شرايطي كه تحت تاثير كرونا قرار گرفته بودند، باعث ايجاد سختي‌هاي زيادي براي خرده‌فروشان شد.

اما شايد بتوان گفت كه سال ۲۰۲۲ با نگاه به گذشته، سال بهتري خواهد بود. با اين حال نبايد ناديده گرفت كه امسال بسياري از موضوعات هنوز مشخص نيستند. همان‌طور كه سال ۲۰۲۱ به طور شبح‌گونه‌اي پيش رفت و اختلالاتي ايجاد شد و به پايان رسيد. با توجه به عدم قطعيت در آينده پيش‌رو، اين‌كه پاندمي كرونا همچنان ادامه دارد و…، بايد گفت كه ترند‌هاي صنعت خرده‌فروشي در سال ۲۰۲۲، همچنان در حال شكل‌گيري بوده و تاثير عميقي روي اين صنعت دارند.

۳- مصرف‌كنندگان آگاه و اهميت محيط زيست

يكي ديگر از ترند‌هاي مهم خرده‌فروشي در سال ۲۰۲۲، مصرف‌كنندگان هوشيار و دغدغه‌مند نسبت‌ به محيط‌ زيست هستند. «كايل مانك» مدير بخش تحليل در كنسرسيوم خرده‌فروشي بريتانيا مي‌گويد: خرده‌فروشان بايد امسال بتوانند همراه با مصرف‌كنندگان در مسير تكامل قرار گيرند. اين كار باعث مي‌شود ارتباط برند با مشتريان حفظ شود. برندها بايد فرهنگ و هدف خود را به رخ بكشند. اهميت به محيط‌ زيست بايد در قلب كسب‌وكار آن‌ها و در كل زنجيره تامين به تصوير كشيده شود.

مصرف‌گرايي آگاهانه كه چندين سال است رفتار مصرف‌كننده را تغيير داده، همچنان نيرويي است كه بايد روي آن حساب كرد. مصرف‌كنندگان در سال ۲۰۲۲ به سمت كسب‌وكارهايي مي‌روند كه به مسائل زيست محيطي اهميت داده و عملكرد بهتري در اين زمينه داشته باشند.

«كريس بيگز» مي‌گويد: تحقيقات نشان مي‌دهد ۹۰ درصد از مصرف‌كنندگان بيش از هر زمان ديگري نگران بحث پايداري و محيط‌ زيست هستند. گزينه‌هاي قابل بازيافت و بسته‌بندي‌هاي دوستدار محيط زيست بر تصميمات خريد ۴۱ درصد از مردم انگليس، تاثير مي‌گذارد. ۷۰ درصد از مردم انگليس مايل به پرداخت ۵ درصد هزينه بيشتر براي خريد از كسب‌وكارهايي هستند كه به مسائل محيط زيستي اهميت مي‌دهند.

از آنجا كه مشتريان به‌طور فزاينده‌اي محصولات دوستدار محيط‌ زيست را انتخاب مي‌كنند، خرده‌فروشان تشويق شده‌اند كه بحث پايداري و محيط زيست را در اولويت اصلي خود قرار دهند. برند‌ها امسال نه‌تنها بايد به محيط‌ زيست اهميت داده و از اين طريق براي خود كسب اعتبار كنند، بلكه بايد مشتري را متقاعد كنند كه تلاش‌هاي آن‌ها واقعي است.

تحقيقات موسسه بازاريابي «چارترد» نشان مي‌دهد كه ۶۳ درصد از مشتريان مايلند برند‌ها در مورد برنامه‌هاي دوستدار محيط زيست خود با صداي بلندتر و رساتري صحبت كنند، چرا كه در مورد صحت آن‌ها ترديد دارند. خريد «Etsy» از «Depop» و ورود فارفتچ، شركت تجارت الكترونيك بريتانيايي (Farfetch) به بازار فروش مجدد تنها 2 نمونه مشهود از اين موضوع است كه چگونه خرده‌فروشان معتبر به دنبال اعمال نفوذ در اين ترند مهم خرده‌فروشي در سال ۲۰۲۲ هستند. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله بازاريابي سبز را هم مطالعه كنيد.

«Depop» يك اپليكيشن فروش لباس دست دوم است كه به سرعت در بين كاربران و به‌خصوص جوانان به موفقيت دست يافته است. اين برنامه در واقع تركيبي بين دو اپليكيشن (eBay) و (Instagram) است، زيرا مي‌توانيد لباس‌ها را به همان شكلي كه اينستاگرام كار مي‌كند در تصاوير ببينيد و دست دوم آن را با قيمت ارزان‌تر خريداري كنيد.

در سال ۲۰۲۰ شركت (Etsy) فقط يك ميليارد دلار از فروش لباس و پوشاك به‌دست آورد كه در بازار رقم بسيار بزرگي محسوب مي‌شود. يك عامل اصلي باعث اين حجم فروش شده كه به ناگهان بر صنعت مد هم تاثيرگذار بود. نسل جديد ناگهان به مسائل محيط زيست حساس شدند و شركت‌هاي مد قديمي كه تاثيرات نامطلوبي بر محيط زيست داشتند، را كنار گذاشتند (به خصوص آنهايي كه Fast fashion داشتند). به همين دليل سراغ طراحان تازه‌كار يا فروش محصولات دسته دوم رفتند.

تحقيقات «ThredUp» نشان مي‌دهد كه بازار جهاني فروش مجدد (Resale) در زمينه مد تا سال ۲۰۲۵ 2 برابر خواهد شد و به رقمي معادل ۷۷ ميليارد دلار خواهد رسيد. انتظار مي‌رود نرخ رشد آن ۱۱ برابر خرده‌فروشي لباس‌هاي سنتي باشد. با گسترش پلتفرم‌هاي جديد براي بهره گيري از اين ترند، فروش مجدد بدون شك رشد چشمگيري را در سال ۲۰۲۲ در زمينه مد و همچنين حوزه‌هاي ديگر مانند لوازم خانگي يا الكترونيكي خواهد داشت.

مجوز فروش مجدد (Resale License) به خرده‌فروشان اين امكان را مي‌دهد كه اقلامي را بدون پرداخت ماليات بر فروش خريداري كنند، زيرا آن‌ها را مجدداً به يك كاربر نهايي مي‌فروشند يا از آن‌ها در توليد اقلامي كه قرار است به يك كاربر نهايي فروخته شوند، استفاده مي‌شود.

مشتري در سال ۲۰۲۲ مي‌خواهد ببيند كه آيا كسب‌وكارها احيا مي‌شوند يا خير. مشتري خواهان محصولاتي نوآورانه همراه با پايبندي به معيارهاي دوستدار محيط‌ زيست است. در عين حال خواهان شفافيت و دريافت يك نشانه اخلاقي براي متقاعد شدن از پايبندي كسب‌وكارها به حمايت از محيط‌ زيست است.

۴- تجارت اجتماعي (Social Commerce) و پخش زنده (Live streaming)

تجارت اجتماعي و لايو استريم كه از آن به عنوان پخش زنده نيز ياد مي‌شود، در دسته ترند‌هاي مهم خرده‌فروشي در سال ۲۰۲۲ قرار دارند. «امير كابارا»،مي‌گويد: ۲۰۲۲، سالي است كه شاهد مدل پيشرفته‌اي از تجارت اجتماعي خواهيم بود. در اين سال پلتفرم‌ها بيشتر و بيشتر در صنايع رشد و گسترش پيدا مي‌كنند.

پس از يك سال ركود در زمينه خريد آنلاين در سال ۲۰۲۱ بايد گفت كه تجارت اجتماعي كه سريع‌ترين حوزه تجارت الكترونيك است، در حال رشد بوده و نحوه و مكان خريد ما را در سال ۲۰۲۲ شكل خواهد داد. كابارا مي‌گويد كه انتظار مي‌رود شاهد مواجهه با شرايطي چون «هر پلتفرم يك مخاطب» باشيم و پلتفرم‌ها از طريق تجارت و محتواي قابل خريد، كسب درآمد كنند.

در خط مقدم محتواي قابل خريد، پخش زنده و رويكرد خريد يك محصول ويژه در قالب ويديوي پخش زنده قرار دارد. شاپي فاي با همكاري تيك‌تاك، فروشندگان را به سمت فروش لايو سوق داده و معتقد است اين ترند در ۱۲ ماه آينده رشد زيادي خواهد داشت. لايو استريم درحال‌ حاضر بازاري است كه به سرعت در حال رشد است و پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۲۸ به ۲۲۴ ميليارد دلار برسد.

از آگوست تا اكتبر ۲۰۲۱ شاهد افزايش ۴۰ درصدي نصب اپليكيشن‌هاي فروش محتواي زنده نسبت به ماه قبل بوده‌ايم. اين فناوري نه‌تنها به‌عنوان يك كانال فروش است، بلكه روشي بسيار مفيد براي برقراري ارتباط برندها با مصرف‌كنندگان نيز محسوب مي‌شود. به گونه‌اي كه به‌عنوان مرز بين خريد و سرگرمي توصيف مي‌شود.

در لايو استريم يا پخش زنده، محتوا به صورت آنلاين و زنده در دسترس كاربران قرار مي‌گيرد. لايو استريم در مواردي مانند كلاس‌هاي آموزشي، جلسات و كنفرانس‌ها، پخش شبكه‌هاي ورزشي، گيم استريم و … مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

حركت در مسير استراتژي‌هاي خرده‌فروشي تركيبي (هيبريدي) و امني چنل، در دنياي كنوني صنعت خرده‌فروشي و رشد و توسعه اين صنعت بسيار تاثيرگذار هستند. لزوم حركت در مسير اين دو استراتژي مهم، پايبندي به ترندهاي خرده‌فروشي است كه در بالا به آن‌ها اشاره شد.

در سال ۲۰۲۲، شاهد ترندهاي متنوعي در صنعت خرده‌فروشي خواهيم بود؛ ترندهايي كه مسير خرده‌فروشي را به سمت خرده‌فروشي هيبريدي يا همان تركيبي پيش مي‌برند. انتظار مي‌رود سفرهاي خريد مشتري به‌صورت آنلاين شروع شوند اما در همان جا پايان نيابند، بلكه مقصد سفر خريد آنلاين به فروشگاه‌هاي فيزيكي ختم شود.

منبع انگليسي: فوربس

منبع فارسي: tejaratetalaeenews