شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 21 نكته‌ عكاسي با موبايل از زبان عكاسان
چهارشنبه، 3 فروردین 1401 - 18:58 کد خبر:49159
در اين مقاله با بيش از بيست نكته عكاسي موبايلي از زبان اين عكاسان آشنا مي‌شويم. پس بياييد نگاه آنها به جهان را جستجو كنيم و سر از ترفندها و ابزار كارشان در بياوريم!



 

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| از قديم گفته‌اند كه بهترين دوربين همان دوربيني است كه در دست داريد. شايد با چرخي در اينستاگرام از كيفيت عكس‌هاي موبايلي ديگران شگفت‌زده بشويد. اما پشت اين عكس‌هاي موبايلي فوق‌العاده عكاسان ماهري قرار دارند كه هر روز مرزهاي اين هنر را گسترش داده و از نو تعريف مي‌كنند.

در اين مقاله با بيش از بيست نكته
عكاسي موبايلي از زبان اين عكاسان آشنا مي‌شويم. پس بياييد نگاه آنها به جهان را جستجو كنيم و سر از ترفندها و ابزار كارشان در بياوريم!
 


نكته ۱. خطوط هدايت‌گر را دنبال كنيد

توصيه Pei:

هنگام تركيب‌بندي، به خطوطي توجه كنيد كه مي‌توانند در عكس‌تان حس حركت و جهت به وجود بياورند. به‌كمك خطوط هدايت‌گر مي‌توانيد توجه بيننده‌تان را به‌درون عكس بكشانيد و چشمان‌شان را وسوسه كنيد كه كاملاً در ميان عكس بچرخند.

ابزار كار Pei:

من با آيفون ۷ پلاس و لنزهاي الحاقي Moment عكاسي مي‌كنم. براي ويرايش عكس‌هايم، بسته به نوع عكس ممكن است از يكي يا همه‌ي اين برنامه‌ها استفاده كنم: SKRWT، Priime، Snapseed و Touch Retouch.


نكته ۲. تصوير را عامدانه فلو كنيد

توصيه Alice:

براي گرفتن عكس‌هاي فلو يا مات، تقريباً هميشه از دوربين آيفونم استفاده مي‌كنم، اما اپ‌ها و برنامه‌هايي كه امكان قفل كردن جداگانه‌ي نوردهي و فوكوس را بدهند هم به كار مي‌آيند. اين كار واقعاً ساده است. منتظر مي‌مانم كه نزديك‌هاي غروب بشود، زماني كه چراغ ماشين‌ها تازه روشن مي‌شوند، و يك خيابان خوب پيدا مي‌كنم كه نورهاي بوكه‌اي زيبايي داشته باشد.

بعدش دوربينم را درمياورم و فوكوس را روي چيزي در فاصله‌ي بسيار نزديك قفل مي‌كنم (معمولاً براي اين كار روي انگشترم فوكوس مي‌كنم چرا كه كنتراستش خوب است). دوربين را به طرف صحنه‌اي مي‌گيرم كه مي‌خواهم شكلي محوشده و فلو داشته باشد و با اسلايدر تنظيمات نوردهي، نوردهي مناسب را براي عكس تعيين مي‌كنم.

ابزار كار Alice:

VSCO cam و Snapseed
 


نكته ۳. نزديك بشويد

توصيه Sam:

خوب است كه هميشه براي عكاسي خودتان را محدود نكنيد. از اين كه وسط گرفتن عكس‌ها بخواهيد برنامه‌تان را تغيير دهيد نترسيد. نزديك بشويد و تا جاي ممكن عكس بگيريد. هر تغيير كوچكي در سوژه و زاويه ديد مي‌تواند تغيير بزرگي در عكس به‌وجود بياورد.

به نور توجه داشته باشيد. براي دست‌يابي به نورهاي دراماتيك‌تر مي‌توانيد در اواخر يا اوايل روز عكاسي كنيد. همچنين بهتر است براي عكاسي پرتره يا عكاسي از غذا از يك چراغ ال‌اي‌دي كوچك استفاده كنيد.

ابزار كار Sam:

با آن كه ابزارهاي زيادي دورم را احاطه كرده‌اند، با آيفون ۷ پلاس بيشتر از ابزارهاي اصلي خود دوربين استفاده مي‌كنم (دوربينش واقعاً خوب است!).

با ابزارهاي Boomerang و Hyperlapse و نيز بازي با ويدئو اسلوموشن در اين دوربين ويدئوهاي زيادي گرفته‌ام. تمام ويرايش را درون دوربين انجام مي‌دهم، بيشتر با VSCO و Videon.



نكته ۴. جزئيات، جزئيات، جزئيات

توصيه Laura:

فوكوس كردن روي سوژه‌هاي ظريف در حالت كلوزآپ با دوربين موبايل گاهي سخت مي‌شود. براي حل سريع اين مشكل، دستم را به‌موازات سوژه روبه‌روي دوربين مي‌گيرم. سپس تركيب‌بندي را بررسي مي‌كنم و فوكوس را به‌صورت دستي روي دستم قفل مي‌كنم. دستم را از كادر خارج مي‌كنم و عكس را مي‌گيرم. با اين روش تقريباً هميشه به عكس‌هاي فوق‌العاده شارپ و تميزي مي‌رسم كه مملوء از جزئياتي است كه مي‌خواهم.

ابزار كار Laura:

Snapseed، VSCO و Lightroom
 


نكته ۵. صبر نتيجه مي‌دهد

توصيه Josh:

عكاسي درباره صبر كردن است. من دوست دارم كه يك نور جذاب پيدا كنم و منتظر بمانم كه مجموعه‌اي از شرايط سر جاي خود قرار بگيرند. گاهي اوقات ميان نور و زندگي فصل مشتركي اتفاق نمي‌افتد و شما مجبويد كه جاي ديگري را امتحان كنيد. اما گاهي همه چيز سر جاي خود قرار مي‌گيرند و به چيز جذابي دست پيدا مي‌كنيد.

ابزار كار Josh:

براي ويرايش عكس از VSCO استفاده مي‌كنم و گاهي اوقات از Snapseed. من يك قاعده براي خودم دارم كه هميشه به آن وفادارم. شايد بسته به ظاهري كه به دنبالش هستم كمي آن را دستكاري كنم، اما عقيده دارم كه حفظ انسجام در ويرايش عكس براي روند و سبك كاري‌ام مزاياي بسياري دارد… شما مي‌توانيد عكس‌ها را بگيريد و آنها را در معرض پردازش [از پيش‌تعيين‌شده] قرار دهيد. اين رويكرد زمان ويرايش را هم كاهش مي‌دهد.


نكته ۶. حركت را شكار كنيد

توصيه Our Wild Abandon:

براي گرفتن يك عكس پنينگ خوب با موبايل بهتر است از يك برنامه مناسب استفاده كنيد، مثلاً Slow Shutter، تا با آن بتوانيد سرعت شاتر را كاهش دهيد. سرعت حركت دوربين‌تان بايد با سرعت حركت سوژه يكسان باشد و همزمان با حركت عكس را بگيريد، پس از زدن دكمه شاتر سوژه همراه دوربين حركت مي‌كند و بنابراين پس‌زمينه كه ساكن است تار مي‌شود.

ابزار كار Our Wild Abandon:

اپ Slow Shutter



نكته ۷. نور خوب پيدا كنيد

توصيه Michael:

نور طبيعي وسط روز براي عكاسي مي‌تواند زيادي تند باشد. در عوض، به دنبال شرايط ابري يا ابري كه جلوي خورشيد مي‌آيد باشيد يا در جاهايي عكاسي كنيد كه زير سايه هستند يا نور عمودي را سد مي‌كنند. نواحي سايه شدت نور عمودي را كاهش مي‌دهند و به نورهاي افقي نرم‌تر اجازه مي‌دهند كه سوژه‌تان را روشن كند. مراقب باشيد كه سايه بيش‌ازحد عميق نباشد چرا كه در اين شرايط ديگر نور آن شفافيت لازم را نخواهد داشت و عكس‌هايتان ظاهري تخت پيدا مي‌كنند.



نكته ۸. به زير آب برويد!

توصيه Our Wild Abandon:

عكاسي زير آب با محدوديت ديدي كه دارد چالش‌برانگيز است. راحت‌ترين روش اين كار عكاسي در حالت (مود) فيلمبرداري و چند بار تجربه اين كار است. معمولاً در پايان با تعدادي عكس جالب و بامزه مواجه خواهيد شد.

ابزار كار Our Wild Abandon:

براي عكاسي زير آب، بايد يك كاور محافظ ضد آب تهيه كنيد.


نكته ۹. اجازه دهيد كوچك باشند

توصيه Kristin:

من عاشق عكاسي از كودكان در جاهايي هستم كه ميزان كوچك بودن‌شان را نشان مي‌دهند. معمولاً آنها را در پايين كادر قرار مي‌دهم، از آنها به‌اندازه كافي فاصله مي‌گيرم و اجازه مي‌دهم كلي فضاي منفي دورشان شكل بگيرد.

وقتي در جاي درست قرار گرفتند، چيز زيادي نمي‌گويم—دوست دارم صرفاً كودك باشند، در فضاي امن خودشان و نه براي خوشايند ديگران. روحيه‌ي رهاي اين كوچولوها همه كار را مي‌كند!



نكته ۱۰. هنر را در ظرافت زندگي بيابيد

توصيه Kyle:

در هنر و زندگي‌ام ياد گرفته‌ام كه هميشه مجبور نيستيم عكس‌هاي رنگارنگ بگيريم يا مناظر دراماتيك پست كنيم. زيبايي در ظرافت زندگي يافت مي‌شود. عقيده دارم كه آماده بودن بهترين راه براي ثبت هر لحظه‌اي است. به‌ويژه در رابطه با لحظات ظريف و ساده‌ي زندگي‌مان، بايد به‌دقت آماده باشيم كه از دست نروند و آن لحظات را به چيزي بيشتر از آنچه كه هست تبديل كنيم.

همچنين، بايد مراقب اين باشيم كه سرعت شاتر بيش‌ازاندازه كند نباشد. اين كار صرفاً نياز به تمرين دارد—تمرين زياد. اين گونه است كه در هر چيزي بهتر مي‌شويم. صرفاً با بيشتر انجام دادن آن كار.

ابزار كار Kyle:

PHHHOTO



نكته ۱۱. سوژه‌تان را مشخص كنيد

توصيه Alex:

وقتي بيرون هستيد و عكاسي مي‌كنيد، يك قدم به عقب برگرديد و به اين فكر كنيد كه چرا داريد اين عكس را مي‌گيريد—سوژه يا موضوع اصلي‌تان چيست؟ پس از پاسخ به اين سؤال، ديگر راحت‌تر مي‌توانيد به بيننده پيام يا احساسي كه قصد انتقالش را داريد نشان دهيد.

وقتي مي‌بينم چشم بيننده فوراً به‌سمت سوژه‌ي مد نظرم كشيده شده خيلي خوشحال مي‌شوم. اين امر تنها زماني اتفاق مي‌افتد كه سوژه‌تان را مشخص كرده باشيد.

ابزار كار Alex:

VSCO و Snapsee
 


نكته ۱۲. عقب بكشيد

توصيه Lisa:

از دور شدن نترسيد. درها و پنجره‌ها مي‌توانند ابزارهاي كادربندي فوق‌العاده‌اي بسازند. از زمان بچگي، عاشق خانه‌هاي عروسكي و مينياتوري بوده‌ام—در وارد شدن به يك صحنه از فضاي بيرون، يك چيز جادويي و مجذوب‌كننده وجود دارد. هر چه فضاي بيشتري نشان دهيد، بستر بزرگتري به عكس‌تان اضافه مي‌كنيد—و تكه‌هاي بيشتري از داستان‌تان.

معمولاً فضاي اطرافِ افراد به‌قدر خود آن افراد جذاب است. دادن كمي فضا به سوژه‌تان همچنين باعث مي‌شود كه كمي حضور دوربين را فراموش كنند، كه كمك مي‌كند خودشان باشند… براي من، اين هميشه چيز خوبي است.

ابزار كار Lisa:

Afterlight و Snapseed



نكته ۱۳. از بافت‌هاي طبيعي و مصنوعي بهره ببريد

توصيه Dan:

سايه و رنگ درست مثل نور نقش مهمي در تركيب‌بندي دارد—بافت‌ها به عكس جزئيات مي‌بخشند و با ساير عناصر تعامل دارند. پس از تشخيص اين‌كه يك بافت طبيعي (يا مصنوعي) مي‌تواند نقطه‌ي عطف مهمي در عكس باشد، مي‌توانيد با محوريت آنها تركيب‌بندي و نوردهي كنيد، و نيز در مرحله ويرايش عكس آنها را حفظ يا برجسته سازيد.

فرقي نمي‌كند كه بافت پيش رويتان يك ديوار آجري است يا يك صخره، جنگل است يا درياچه‌اي ساكن، به نحوه برخورد نور روي سطوح توجه داشته باشيد، و سعي كنيد تا جاي ممكن جزئيات را ثبت كنيد، حتي از دور.

در صورت نياز، با تنظيمات «Structure» برنامه Snapseed (ذيل ابزار «Details») مي‌توانيد آن جزئيات را كمي برجسته كنيد. من معمولاً اين تنظيمات را روي عددي بيشتر از ۲۵ قرار نمي‌دهم چرا كه در غير اين صورت جلوه‌ي اين افكت زننده مي‌شود. كمي افزايش وضوح (شارپنينگ) (معمولاً اين كار را در VSCO Cam در مرحله پاياني ويرايش انجام مي‌دهم)، به‌همراه ويرايشِ بادقتِ ميزان روشنايي، كنتراست، سايه‌ها و پريست يا فيلتر منتخب‌تان نيز مفيد خواهد بود. از آنجايي كه بافت عنصري كليدي در عكس محسوب مي‌شود، من پريست VSCO Cam خودم را بر اساس اين كه چه چيزي بيشترين توجه را به بافت جلب مي‌كند انتخاب مي‌كنم.

ابزار كار Dan:

Cortex Camera، Average Camera Pro، Snapseed، VSCO، سه‌پايه Glif و سه‌پايه كوچك Manfrotto


نكته ۱۴. خوش بگذرانيد!

توصيه Amanda:

كساني كه دخترم را ديده‌اند مي‌دانند كه او اصلاً آرام و قرار ندارد! و من عاشق اين رفتارش هستم. اما به هر حال، اين براي عكاسي مشكل‌ساز است.

ياد گرفته‌ام كه عكس گرفتن را فقط بخشي از زندگي او كنم. اگر بخواهم عكسي از او بگيرم، معمولاً يك اسباب‌بازي كوچك—كليدهايم يا يك حيوان اسباب‌بازي—را در جايي كه مي‌خواهم آنجا باشد قرار مي‌دهم. او از «كشف» چيزي كه برايش آنجا گذاشته‌ام ذوق مي‌كند و من هم عكسم را مي‌گيرم. اين كار جواب مي‌دهد چرا اين يك چيز طبيعي و بخشي از زندگي روزمره‌اش است.

ابزار كار Amanda:

VSC
 


نكته ۱۵. از عناصر طبيعت بهره ببريد

توصيه Tim:

بسيار مهم است كه به اطراف‌تان دقت داشته باشيد. ببينيد كه نور از كجا مي‌آيد و چه عناصري دور و برتان هستند. خطِ يك درخت كه از پشت روشن شده با سايه‌هايي كه خطوط خوبي مي‌سازند مي‌تواند به عكس جذابي ختم شود و چشم بيننده را جذب خود كند. آب‌ها و چالاب‌هاي راكد مي‌توانند انعكاس‌هاي فوق‌العاده‌اي ايجاد كنند و ناقل قصه‌اي شگفت‌انگيز باشد يا حتي تخيل بيننده را به كار بياندازند.

ابزار كار Tim:

Snapseed، VSCO و Cortex Camera



نكته ۱۶. از چيزهايي كه داريد استفاده كنيد

توصيه Brenton:

با گوشي موبايل خود مي‌توانيد عكس‌هاي زيبايي بسازيد. با ياد گرفتن ترفندهاي عكاسي با موبايل كه در جيب‌تان جا مي‌شود لازم نيست ده‌ها ميليون خرج دوربين و لنز كنيد. شخصاً من گوشي آيفون را نسبت به باقي گوشي‌هاي هوشمند ترجيح مي‌دهم، اما تمامي مدل‌هاي جديد گوشي‌هاي هوشمند دوربين‌هاي فوق‌العاده‌اي دارند—معمولاً بيشتر از نيازتان. اما چطور با دوربين گوشي‌هاي هوشمند به سطح جديدي برسيم؟

اپ‌هاي فوق‌العاده‌ي زيادي وجود دارند كه مي‌توانيد با آنها ظاهري شگفت‌انگيز و حرفه‌اي به عكس‌هايتان بدهيد. من براي ثبت عكس از برنامه‌ي خود گوشي استفاده مي‌كنم و بيشتر عكس‌ها را ويرايش مي‌كنم. Touchretouch اپ واقعاً مفيدي براي حذف چيزهاي ناخواسته از عكس است، از جمله لكه‌ها، سيم‌هاي برق، آدم‌هايي كه نمي خواهيد در عكس‌تان باشند و غيره.

فيلترهاي VSCO Cam برخلاف خيلي از اپ‌هاي ويرايش عكس كه فيلترهايشان مي‌تواند ظاهري جلف و زننده پيدا كند، ملايم و براي چشم خوشايند هستند. اين فيلترها به عكس‌هايتان ظاهري شبيه فيلم آنالوگ مي‌بخشند. تون‌هاي ظريف و رنگ‌پريدگي‌ها عكس‌هايي دلپذير و بي‌زمان مي‌سازند.

SKRWT نيز «حلقه مفقوده‌اي» است كه واقعاً مي‌تواند به عكس هر گوشي هوشمندي ظاهر حرفه‌اي بدهد. اين برنامه با اصلاح خطوط كج‌ومعوجي كه عكس موبايل را قابل‌تشخيص مي‌كنند، خطاهاي لنز را اصلاح مي‌كند و باعث مي‌شود كه عكس كيفيتي شبيه عكس‌هاي دوربين‌هاي تك‌لنزانعكاسي پيدا كند.

ابزار كار Brenton:

SKRWT، VSCO و TouchRetouch


نكته ۱۷. اين چيزهاي كوچك هستند كه اهميت دارند

توصيه Adrienne:

عكاسي سفر هميشه درباره‌ي چشم‌اندازهاي زيبا نيست—جزئيات كوچك و ظرافت مكان‌ها و فرهنگ‌هاي مختلف هستند كه هر مكان را منحصربه‌فرد و عكاسي كردن از آنها را ارزشمند مي‌كنند! براي من، احساس در عكس است كه اهميت دارد. و اين مهم معمولاً با تمركز كردن روي جزئياتي كه برايتان معنايي دارد حاصل مي‌شود.

براي من بزرگ شدن كنار اقيانوس (كه اكنون دور از آنجا زندگي مي‌كنم) اين معنا را دارد كه هر وقت نزديك دريا هستم احساس آرامش دارم. و اين همان احساسي بود كه هنگام گرفتن اين عكس داشتم.

ابزار كار Adrienne:

SKRWT، VSCO، TouchRetouch، Cortex Camera، سه‌پايه Glif، كاور ضدآب Optrix



نكته ۱۸. روي نوردهي مناسب تمركز كنيد

توصيه Bradley:

نوردهي مؤلفه‌ي كليدي يك عكس خوب است و به نظر من، مي‌تواند عكس را خوب يا خراب كند. هنگام عكاسي از منظره به نوردهي توجه ويژه‌اي داشته باشيد. مراقب باشيد كه ابرها و آسمان نسوزند (اوِراكسپوز نشوند) و پيش‌زمينه به‌قدر كافي روشن باشد كه بتوانيد جزئيات را ببينيد. نكته مهم در اينجا اين است كه تعادل مناسبي ميان جزئيات در اين دو ناحيه برقرار كنيد. زماني مي‌فهميد كه نوردهي اشتباه است كه روشنيِ آسمان به‌اندازه‌اي شده باشد كه لبه‌هاي افق را محو كند. (براي آشنايي بيشتر با نوردهي در عكاسي، اين مقاله آموزشي را بخوانيد.)

ابزار كار Bradley:

لنز وايد Moment، VSCO، پك باتري Goal Zero SWITCH8، تبر يخ‌شكن


نكته ۱۹. لباس‌هاي خوب داشته باشيد

توصيه Bethany:

انتخاب لباس‌هاي خوب براي عكاسي با موبايل مي‌تواند سخت باشد. به‌مرور زمان و كسب تجربه، موفق شدم لباس‌هاي محبوب براي عكاسي با موبايل—به‌ويژه براي اينستاگرام—را انتخاب كنم. من عاشق پارچه‌هاي بافت‌دار و طرح‌دار هستم، اما نه زياد شلوغ. داشتن چيزهايي با طرح راه‌راه، زيگزاگ، خال‌دار يا چهارخانه بهترين راه براي جلب توجه به عكس است. من همچنين عاشق رنگ‌هايي هستم كه با پس‌زمينه در تضاد باشند. رنگ‌هاي مورد علاقه‌ي من براي لباس عبارت اند از قرمز، زرد تيره و آبي روشن.

ابزار كار Bethany:

VSCO
 


نكته ۲۰. ابعاد تأثيرگذار بسازيد

توصيه Zach:

موقع عكاسي سعي كنيد زاويه ديدهايي را پيدا كنيد كه سوژه‌تان را در چشم‌انداز قرار دهد و زيبايي، اتمسفر و مقياس منظره و فضا نمايان شود. از منظره يا فضا بهره ببريد، سوژه‌تان را در جايي قرار دهيد كه جوهر آن مكان را بازتاب دهد. از محيط اطراف‌تان استفاده كنيد. به‌عنوان مثال، براي ثبت كوهنوردي كه در حال پياده‌روي روي خط‌الرأس است مي‌توانيد به بالاي يك تپه برويد يا براي عكاسي از تصوير سايه‌نماي (سيلوئت) يك دوست به پايين يك جاده كوهستاني بياييد.

ابزار كار Zach:

لنز وايد Moment، Snapseed، VSCO
 


نكته ۲۱. به جنبه‌ي تاريك‌تر نور توجه كنيد

توصيه Carli:

ما براي عكاسي به‌دنبال نور مي‌رويم، اما در تاريكي همان‌قدر زيبايي هست كه در روشنايي. به‌جاي توجه كامل به سوژه عكاسي، به محيط پيرامون‌تان دقت كنيد، نور فقط سوژه‌تان را روشن نمي‌كند بلكه فضاهاي پيرامونش را نيز روشن مي‌كند. آيا سايه‌هايي مي‌بينيد؟ از خودتان بپرسيد: «نور كجا مي‌تابد؟» اما گاهي اين سؤال مهمتر است: «نور كجا نمي‌تابد؟» آيا وقتي سوژه‌تان از پشت روشن مي‌شود جذاب‌تر نمي‌شود؟

اغلب اوقات صرفاً با يك لمس ساده روي صفحه‌ي نمايش موبايل مي‌توانيم نوردهي را از پس‌زمينه به پيش‌زمينه، يا برعكس، تغيير بدهيم. بايد پذيراي لحظه، حس‌وحال، شهود و كوچك‌ترين جزئيات باشيم… من اين را به‌سختي ياد گرفته‌ام. گاهي كه براي اديت عكس‌ها به خانه مي‌آيم، با سايه‌ي فوق‌العاده‌اي مواجه مي‌شوم كه از آن استفاده نكرده‌ام! ما ياد مي‌گيريم كه بايد در لحظه كاملاً هشيار باشيم و مراقب باشيم كه حواس‌مان با عكس بعدي يا افرادي كه به ما خيره شده‌اند يا پيامك گوشي پرت نشود.

ابزار كار Carli:

Camera+ و Snapseed


منبع: www.akkasee.com