شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تاثيرات هوش مصنوعي بر روابط‌عمومي
سه شنبه، 24 اسفند 1400 - 11:53 کد خبر:49117
متخصصان روابط‌عمومي به طور مداوم در حال شكار راه هايي براي تصميم گيري هاي سريع تر و آگاهانه تر كه سبب دستيابي به نتايج و اهداف شوند، هستند. تغييراتي كه هوش مصنوعي ارمغان مي آورد با دادن عميق ترين و جامع ترين نگاه به چگونگي حل مشكلات، به شاغلين در حوزه روابط‌عمومي قدرت تصميم گيري مي دهد.



 

 شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| جهاني كه ما امروز در آن زندگي مي كنيم كاملا متفاوت از آنچه كه در 20 و يا حتي 10 سال پيش بود، مي باشد. پيشرفت هاي بوجود آمده در زمينه تكنولوژي در بعضي بخش ها زندگي ما را بهبود داده و در بعضي ديگر آن را مختل كرده است. براي مثال، اين كه هوش مصنوعي چگونه راه برقراري ارتباط و انجام كارهاي ما را تغيير داده است را در نظر بگيريد. همچنين نمي توانيم از اين كه چگونه ماشين آلات جايگزين شغل هايي كه ما به عنوان انسان براي چندين دهه انجام مي داديم شده اند، چشم پوشي نمائيم. اگر اوبر مي تواند ماشين بدون راننده (خود-ران) بسازد، در افق آينده براي AI (هوش مصنوعي) چه پيش خواهد آمد؟
 
 هوش مصنوعي در حال حاضر تاثير قابل توجهي در صنعت روابط‌عمومي داشت. اما سوال اين است: آيا اين اثر ممكن است يك كاهش در تعداد شغل باشد، و يا بهبود در عملكرد؟ John Bara، رئيس و CMO يكي از شركت هاي پيشرو در بحث تكنولوژي پيش بيني بازاريابي، بر اين باور است كه كلان داده ها و هوش مصنوعي، صنعت روابط‌عمومي را در جهت مثبت دگرگون خواهند نمود. من Bara را به عنوان يكي از رهبران صنعت فكر، مدت طولاني است كه تحسين مي كنم، و افكار او را در تقابل هوش مصنوعي و روابط‌عمومي مورد بررسي قرار داده ام.
 
 هوش مصنوعي به شركت هاي روابط‌عمومي در پردازش سريع داده هاي خود كمك خواهد كرد، و اين امر سبب بهبود چگونگي انجام خدمات شركت هاي روابط‌عمومي خواهد شد. با بهبود نگرش در اين كه مصرف كنندگان چه مي خواهند، پيام ها به شكل مستقيم و قوي تحويل داده خواهند شد. Hod Lipson، استاد مهندسي مكانيك دانشگاه كلمبيا مي گويد: "اطلاعات سوخت و الگوريتم موتور است". "ما از برنامه هاي كامپيوتري استفاده مي كنيم. امروز آن يادگيري ماشيني مي باشد، و ما فقط آن را با داده ها تغذيه مي كنيم. "
 
 با درك بهتر از DNA ديجيتال، متخصصان روابط‌عمومي خواهند توانست پيام ها به خوبي تنظيم شده اي براي مخاطبان خود ايجاد كنند. بنابراين، تبليغات و پيشنهادات را مي توان به طور خاص براي يك مصرف كننده خاص در زمان واقعي بهينه سازي نمود، كه اين امر بواسطه متناسب بودن پيام ها با مصرف كننده سبب توليد نتايج بهتري خواهد شد.
 
 Bara مي گويد: "آن چه كه بسياري از مردم نمي دانند اين است كه هوش مصنوعي هم اكنون نيز در اين كه چه اخباري در فيس بوك مان نشان داده شود و از طريق توصيه اخبار، تاثيرگذار مي باشد". هنگامي كه شما در حال ديدن پيام ها و تصاويري هستيد كه با آن موافقيد، بيشتر احتمال دارد كه بر روي تبليغاتي كه با افكار و نظرات تان مطابقت دارد، كليك نمائيد. Bara ادامه مي دهد:"واقعيت اين است كه اخباري ما مي گيريم براي ما متناسب سازي شده اند، و بنابراين، ما يك ديدگاه (نقطه نظر) كمتر متعادل شده خواهيم داشت".
 
 متخصصان روابط‌عمومي و صنايع رسانه اي، با داده هاي زمان واقعي قابل استفاده به عنوان يك دارايي، قادر به ارائه محتوايي خواهند بود كه مخاطبان آن ها مي خواهند، به جاي محتوايي كه براي آن ها آزار دهنده باشد. اين امر كمك مي كند تا آن ها از هدر رفتن زمان بر روي محتوايي كه مخاطبان شان به خوبي آن را دريافت نمي كنند، جلوگيري شود.
 
 شركت هاي روابط‌عمومي نبايد از هوش مصنوعي بترسند، چرا كه هوش مصنوعي سبب بهبود خروجي (نتايج) آن ها خواهد شد. همانطور كه Bara نيز خاطرنشان كرده است: "متخصصان دانا و باهوشِ روابط‌عمومي، درك نموده اند كه كلان داده ها و هوش مصنوعي مي تواند براي خوانندگان آن ها تحقيقات غني از داده با موضوعات شگفت انگيز بي شمار، فراهم نمايد. شركت ها نبايد از كلان داده ها و هوش مصنوعي ترسي داشته باشند، بلكه به جاي آن، آن ها بايد از اين روند استقبال نموده و آن را با داستان هاي جديدي كه با تحليل كلان داده ها و پيام ها با مخاطب، مطابقت دارند، مورد آزمايش قرار دهند".
 
 متخصصان روابط‌عمومي به طور مداوم در حال شكار راه هايي براي تصميم گيري هاي سريع تر و آگاهانه تر كه سبب دستيابي به نتايج و اهداف شوند، هستند. تغييراتي كه هوش مصنوعي ارمغان مي آورد با دادن عميق ترين و جامع ترين نگاه به چگونگي حل مشكلات، به شاغلين در حوزه روابط‌عمومي قدرت تصميم گيري مي دهد.