شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط‌عمومي بازاريابي
شنبه، 21 اسفند 1400 - 19:52 کد خبر:49082
روابط‌عمومي بازاريابي نه تنها با ارائه ديدگاه‌هاي قوي امكان به دست آوردن سهمي از انديشه و احساس جامعه را فراهم مي آورد؛ بلكه در بسياري از زمينه ها بر ديدگاه‌هاي ارائه شده از سوي روابط‌عمومي بازاريابي تاثيرگذار هستند.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| روابط‌عمومي بازاريابي (M.P.R) فرزند خلف روابط‌عمومي و بازاريابي است. روابط‌عمومي بازاريابي نمايشگر فرصتي است كه طي آن شركت ها مي توانند بار ديگر سهم خود را در جامعه مبتني بر ارائه پيام به دست آورند. روابط‌عمومي بازاريابي نه تنها با ارائه ديدگاه‌هاي قوي امكان به دست آوردن سهمي از انديشه و احساس جامعه را فراهم مي آورد؛ بلكه در بسياري از زمينه ها بر ديدگاه‌هاي ارائه شده از سوي روابط‌عمومي بازاريابي تاثيرگذار هستند.

رشد روابط‌عمومي و پذيرش آن به عنوان ارزش يا حتي يك ابزار ضروري بازاريابي همه گير شده است. شركت ها كارشناسان متخصص روابط‌عمومي را به گروه‌هاي بازاريابي محصولات خود ملحق مي كنند و از مؤسسات روابط‌عمومي در تمامي مراحل فرآيند بازاريابي بهره مي برند. (هريس -1993).

"هريس" با بررسي توسعه و تحول روابط‌عمومي بازاريابي، معتقد است كه در سالهاي 1980 شاهد بروز و ظهور روابط‌عمومي بازاريابي به عنوان يك اصل جديد متمايز در زمينه ارتقا و افزايش سطح فروش محصولات بوده است كه شامل تكنيك هاي كاربردي ويژه اي است كه به تقويت فعاليت هاي بازاريابي مي پردازد. "كاتلر" (1989)، مدرس رشته بازاريابي در دانشكده مديريت شمال غربي "كلوگ" (Kellogg) و مؤلف ((مديريت بازاريابي)) مي گويد: (( روابط‌عمومي بازاريابي در آينده تنها مي تواند يك مسير را بپيمايد كه آن ترقي و رشد است.))

 

او در دامه مي گويد: ((روابط‌عمومي رو به سوي مرحله اي گام بر مي دارد كه با رشد انفجاري همراه است، زيرا شركت ها تشخيص مي دهند كه تبليغات انبوه ديگر پاسخ نمي دهد و نيز اين نكته را بيان مي كند كه سازمان‌ها مشغول ادغام روابط‌عمومي و بازاريابي هستند تا به رابطه عشق و نفرت طولاني مدت بين آنها خاتمه دهند.))

"تام دانكن" (Tom Duncan ) مدرس رشته بازاريابي در دانشگاه ايالتي "بال" (Ball) يك نمونه از پژوهش هاي مذكور را انجام داده كه يافته هاي كليدي پژوهش مذكور به قرار زير است:


1. در مناطق متعددي كه به شكل سنتي مسئوليت تبليغات را بر عهده داشتند روابط‌عمومي بازاريابي مؤثر است.

2. روابط‌عمومي بازاريابي راه ويژه در زمينه ايجاد آگاهي و شناخت مؤثر است.

3. در هيچ نقطه اي ديده نشد كه اكثريت مشتريان بگويند كه روابط‌عمومي بازاريابي تاثيرگذار نيست. (در تمامي مناطق اكثريت مشتريان مي گفتند كه روابط‌عمومي بازاريابي مؤثر است.)

4. اهميت روابط‌عمومي بازاريابي طي 50 سال گذشته افزايش يافته است و انتظار مي رود كه اين روند ادامه يابد.

• با توجه به افزايش تبليغات در رسانه هاي گروهي در زمينه كاهش هزينه ها تاثير گذار است؛
• از ميان آشفتگي و به هم ريختگي سر در مي آورد؛
• تبليغات را كامل مي كند و به ارزش و اعتبار پيام ها مي افزايد. (هريس -1992)

 بر اساس ديدگاه "هريس" روش هايي كه مي تواند روابط‌عمومي بازاريابي را مورد استفاده قرار دهد، به شرح زير است:


• قرار دادن شركت ها به مثابه رهبران و متخصصان؛
• معرفي محصولات جديد؛
• ايجاد بازارهاي جديد؛
• گسترش حوزه تبليغات؛
• معرفي محصولاتي كه آنها را نمي توان با استفاده از تبليغات به مصرف كنندگان معرفي كرد؛
• تاثير گذاري بر ديدگاه و آراء رهبران.

"گيچ" (1981) اينگونه عنوان كرد كه به هر دليل، روابط‌عمومي تجاري يكي از اجزاء حوزه روابط‌عمومي است كه از رشد قابل ملاحظه اي برخوردار بوده است. در حقيقت، نشانه هاي متعددي وجود دارد كه مؤيد بلوغ روابط‌عمومي بازاريابي است. روابط‌عمومي به يك حرفه بزرگ و سودآور تبديل شده است.