شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ۵ توصيه و رهنمون براي تبديل‌‌شدن به يك مدير موثر و كاربلد
یکشنبه، 15 اسفند 1400 - 13:41 کد خبر:49037
يك مدير هنگامي مي‌تواند ديگران را به‌‌خوبي مديريت كند كه در ابتدا مديريت درست و موفقي روي خودش داشته باشد و ضمن آگاهي داشتن از نقاط قوت و ضعف خود نسبت به برطرف‌سازي ضعف‌‌ها و ناكارآمدي‌‌هاي خود اقدام كند و بعد از موفقيت درزمينه خود‌مديريتي است كه او خواهد توانست در مسير مديريت و هدايت ديگران، عملكرد درخشاني داشته باشد.



 

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| مديران كارآمد كساني هستند كه بيشتر نتيجه‌محور و متكي به روش‌هاي سخت‌افزاري بوده و سعي مي‌كنند با وادار كردن كاركنان به كار بيشتر و ايجاد تغييرات ساختاري در مدل‌هاي كاركردي به اهداف موردنظر سازمان دست يابند و خود را نسبت به ساير مديران و همكارانشان متمايز سازند و به هدف نهايي‌‌شان يعني ارتقا پيدا كردن در سلسله‌‌مراتب سازماني جامه عمل بپوشانند.

 

مديران تاثيرگذار و كار‌بلد اما ترجيح مي‌دهند ضمن توجه به كاركردها و مدل‌هاي كاري و تلاش براي رفع موانع موجود بر سر راه تحقق يافتن اهداف، به شكل‌‌دهي پيوندهاي انساني و عاطفي با كاركنانشان نيز توجه زيادي داشته باشند و از طريق نفوذ بر قلب و ذهن كاركنان، آنها را به كار بيشتر و بهتر تشويق كنند و در قبال ارائه عملكردهاي مطلوب و درخشان از طرف كاركنان آنها را به شكل‌‌هاي مختلفي تشويق و تقويت كنند.

در واقع، مديران تاثيرگذار علاوه بر تمركز بر سخت‌افزارها و شيوه‌هاي كار كردن و تقويت مهارت‌‌هاي سخت‌افزاري خود توجه بسيار زيادي به نرم‌‌افزارها و مهارت‌‌هاي نرمي مانند مهارت گوش كردن فعال، همدردي واقعي و توسعه و تقويت فردي كاركنان و اعضاي تيم‌‌هاي تحت رهبري‌‌شان دارند و اين‌‌چنين است كه اين دسته از مديران هميشه پيروزند و ماندگار و محبوب كاركنان نيز مي‌شوند. در ادامه به ۵ توصيه و رهنمون براي تبديل‌‌شدن به يك مدير موثر و كاربلد اشاره خواهد شد:


از زيردستانتان درباره سبك مديريتي‌‌تان بازخورد بگيريد

از كاركنانتان بخواهيد درباره سبك مديريتي شما نظر بدهند و براي شما روشن سازند كه آيا توانسته‌‌ايد بين متمركز شدن روي نتايج و دستاوردها از يك‌‌سو و توجه كافي به آنها يك نوع تعادل و هماهنگي ايجاد كنيد؟ به عنوان‌‌ مثال مي‌توانيد از آنها بپرسيد اگر قرار باشد درزمينه ايجاد تعادل بين نتيجه‌محوري و انسان‌‌محوري‌‌تان از يك تا صد به شما امتياز بدهند، چه امتيازي را براي شما در نظر خواهند گرفت؟ همچنين از آنها بپرسيد به نظر آنها شما چه‌‌كارهايي بايد انجام دهيد تا به آنها ثابت كنيد برايشان اهميت و ارزش زيادي قائل هستيد. بعد از جمع‌آوري پاسخ اين سوالات، آنها را با دقت بررسي كرده و از طريق تغييرات ملموس در رويكردها و رفتارتان با كاركنان نسبت به بازخوردهاي آنها واكنش‌‌هاي به‌‌موقع و واقعي نشان دهيد.


شناسايي راه‌هاي مناسب براي متمركز شدن روي افراد

بعد از بازخورد گرفتن از كاركنان در ارتباط با سبك مديريتي‌‌تان، نوبت به اين مي‌‌رسد كه دريابيد با انجام چه‌‌كارهايي مي‌توانيد به كاركنانتان نشان دهيد براي آنها ارزش قائل هستيد و بر وضعيت آنها تمركز و توجه كافي داريد. برگزاري جلسات دوره‌‌اي و گفت‌وگوهاي صميمانه با كاركنان، از ميان برداشتن موانع موجود بر سر راه برقراري ارتباط مستقيم و نزديك با كاركنان و در دسترس قرار دادن خود ازجمله راه‌هايي است كه به شما اين امكان را مي‌دهد تا به عنوان يك مدير دلسوز و انسان‌‌محور شناخته شويد كه سعي مي‌كند با كاركنانش به شكل‌‌هايي فراتر از روابط كاري و سلسله مراتبي ارتباط و پيوند برقرار سازد. البته اين نوع اقدامات و ارتباطات بايد كاملا اختياري باشد و به‌‌هيچ‌‌عنوان نبايد كاركنان را ملزم به شركت كردن در چنين جلسات و گفت‌وگوهايي كرد چراكه شاه‌‌كليد برقراري پيوندهاي مستحكم و قلبي بين مديران و كاركنان، ايجاد اين احساس در افراد است كه مدير مافوقشان به آنها نگاه ابزاري ندارد بلكه فارغ از مناسبات كاري و سازماني براي خود آنها ارزش قائل است و هدفش ايجاد پيوندي عميق و دوستانه و سازنده با آنهاست.


رفتار و گفتار خودتان را در برابر كاركنان چك كنيد

بسياري از مديراني كه فقط به دنبال كسب نتايج و دستاوردهاي حداكثري هستند، شايد خودشان از اين خصلت بد خود آگاهي ندارند و فكر مي‌كنند از رفتار و كردار مطلوبي با كاركنان برخوردارند حال‌‌آنكه واقعيت چيز ديگري است. آنها نه‌‌تنها اقدامي جدي و تاثيرگذار در زمينه ايجاد و تقويت پيوندهاي انساني و اخلاقي با كاركنانشان صورت نمي‌دهند بلكه با رفتار و گفتار و كردار بدشان در برابر كاركنان، از ايجاد هرگونه ارتباط و پيوند واقعي و عميق با آنها محروم مي‌شوند كه چنين چيزي به‌‌هيچ‌‌عنوان نمي‌تواند سازنده باشد. بنابراين لازم است كه يا خودتان نسبت به كنترل و رصد نحوه گفتار و رفتارتان با كاركنان اقدام كرده و در اين زمينه حساس و هوشيار باشيد يا اينكه از يك فرد مورد اعتمادتان يا يك مشاور براي زيرنظر گرفتن شما كمك بگيريد.


از كوته‌‌نظري و خودخواهي پرهيز كنيد

مديران غيرموثر و نامحبوب كساني هستند كه اسير خواسته‌ها و منافع شخصي زودگذرشان هستند و به خاطر خصلت بدي همچون خودبزرگ‌‌بيني و تحقير ديگران از همراه شدن با زيردستان و برقراري رابطه‌‌اي دوستانه و نزديك با آنها اجتناب مي‌كنند حال‌‌آنكه نتيجه تداوم چنين وضعيتي چيزي غير از بيشتر شدن شكاف بين مديران و كاركنان و بي‌‌اعتمادي آنها نسبت به يكديگر نخواهد بود و ناگفته پيداست كه در چنين وضعيتي، نمي‌توان به اثربخشي سازماني و كسب نتايج درخشان نيز اميدي داشت.


خود‌مديريتي را تمرين كنيد

يك مدير هنگامي مي‌تواند ديگران را به‌‌خوبي
مديريت كند كه در ابتدا مديريت درست و موفقي روي خودش داشته باشد و ضمن آگاهي داشتن از نقاط قوت و ضعف خود نسبت به برطرف‌سازي ضعف‌‌ها و ناكارآمدي‌‌هاي خود اقدام كند و بعد از موفقيت درزمينه خود‌مديريتي است كه او خواهد توانست در مسير مديريت و هدايت ديگران، عملكرد درخشاني داشته باشد. بنابراين موضوع خودمديريتي را جدي بگيريد و در اين مسير از همكاران خود يا يك مربي يا مشاور آگاه كه مشكلات و ضعف‌‌هاي شمارا بدون تعارف به شما گوشزد مي‌كند، كمك بخواهيد و به ياد داشته باشيد كه مديران بزرگ و تاثيرگذار كساني هستند كه در ابتدا خود را مديريت مي‌كنند و نسبت به خودشان نهايت سخت‌‌گيري را نشان مي‌دهند سپس براي مديريت و هدايت ديگران اقدام مي‌كنند.

درمجموع مي‌توان گفت آنچه از يك فرد، مديري تاثيرگذار و كار‌بلد مي‌سازند، توانايي و تبحر او براي ايجاد تعادل بين دو هدف والا و مهم يعني تمركز بر دستيابي به اهداف و نتايج درخشان و تمركز بر افراد و توجه به برقراري پيوندهاي انساني و ارزشمند با آنهاست و افراط درنتيجه‌محوري و داشتن انتظارات بيش‌‌ از حد و يك‌‌طرفه از كاركنان با هدف رسيدن به نتايج و دستاوردهاي بهتر آن‌‌هم بدون دادن انگيزه و مشوق‌‌هاي فردي لازم به آنها راه به‌‌جايي نخواهد برد.

 

مترجم: سيدحسين علوي‌لنگرودي

منبع: Stanford Business Journal - donya-e-eqtesad