شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| در "سرزمين ديجيتال"، متاورس موضوع داغ شماره 1 است. همه افراد با نوآوري در شرح وظايف خود در تلاش هستند تا پتانسيل اين جوامع مجازي را كشف كنند. بانك ها و اتحاديه هاي اعتباري بهتر است بدانند فرصت ها كجاست، چگونه از آنها استفاده كنند و چگونه آن را به درستي انجام دهند.
جي پي مورگان به عنوان اولين بانكي كه در متاورس فروشگاه راه اندازي كرد، تيتر اخبار شد. در ميان همه هياهوها در مورد اين دنياي مجازي در حال ظهور، سؤالاتي در مورد معناي كلي صنعت بانكداري آغاز شده است.
چيزي كه متاورس را براي بانكداري جالب مي كند اين است كه اين جهان هاي مجازي مدرن بر روي بلاك چين ها، ارزهاي ديجيتال و امور مالي غيرمتمركز (DeFi) ساخته شده اند. آنها فرصت هاي جديد و هيجان انگيز زيادي را ارائه مي دهند. به عنوان مثال، املاك و مستغلات مجازي يكي از حوزههايي است كه در نهايت ميتوانيم شاهد ارائه خدمات بانكها و اتحاديههاي اعتباري باشيم كه بسيار شبيه به دنياي فيزيكي است، از جمله كارتهاي اعتباري و نقدي، وام مسكن و وام.
از اين رو ناديده گرفتن پتانسيل متاورس مي تواند براي مؤسسه مالي پرهزينه باشد.
پلتفرمهاي متاورس اكنون بر روي فناوريهايي مانند بلاك چين، صرافيهاي رمزنگاري و NFT (توكنهاي غيرقابل تعويض) ساخته شدهاند كه باعث ميشود آنها بهعنوان يك اقتصاد ديجيتال عمل كنند.
در اينجا سه كار وجود دارد كه مؤسسات مالي بايد براي آماده شدن براي بانكداري در متاورس انجام دهند:
هدف، استراتژي و ارزش پيشنهادي را تعريف كنيد. رويكرد را به مشتريان، كارمندان و سرمايه گذاران منتقل كنيد. از متاورس و ساير محيط هاي ديجيتالي براي برقراري ارتباط استراتژي و رويكرد استفاده كنيد.
قدم هاي كودكي برداريد. به عنوان مثال: يك كيف پول رمزنگاري در سطح بانكي بسازيد كه به مشتريان امكان دسترسي به متاورس را مي دهد.
آزمايش يك امر ضروري است - اما آن را معنادار كنيد. به جاي تصاوير و رباتهايي كه هيچ هدفي ندارند، محصولات جديد DeFi را معرفي كنيد. بيلبوردهاي آموزشي و تبليغات تعاملي بسازيد كه مشتريان بتوانند در مورد محصولات اطلاعاتي كسب كنند، يا حتي بازي هايي كه مشتريان مي توانند انجام دهند كه به يادگيري يك محصول كمك مي كند.
هر جا مبادله كالا باشد، حتي در فضاهاي مجازي، امكان ارائه خدمات بانكي فراهم مي شود. با اين حال، اكوسيستم بايد بيشتر توسعه يابد، محصولات بايد بالغتر شوند، اعتماد بايد ايجاد شود، و متاورس به چارچوبها و دستورالعملهايي براي برآوردن خواستههاي بانكي و مالي، از جمله ارزش پيشنهادي واضح براي مشتريان، نياز دارد.
پس آيا بانك ها بايد به متاورس بپيوندند يا خير؟ اين اكوسيستم نوظهور را نمي توان ناديده گرفت، اما برداشتن گام هاي كوچك، ايجاد يك استراتژي معنادار، انتقال ارزش به مشتريان، و ساختن محصولات اوليه Defi بسيار مثمر ثمرتر از همه چيز در متاورس است.
منبع فارسي: شارا - شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران
1 مارس 2022