شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| دنياي متاورس در طول چند ماه اخير سر و صداي زيادي در بازار به راه انداخته است. بسياري از برندها براي موفقيت در اين دنيا تمام تلاش شان را مي كنند. اگرچه اين حوزه هنوز به طور رسمي راه اندازي نشده است، اما برنامه برندها براي حضور در آن بسيار گسترده ارزيابي مي شود.
نكته اي كه در اين ميان براي كسب و كارهاي كوچك اهميت ويژه اي دارد، مربوط به شيوه هاي مناسب براي آماده سازي خودشان به منظور حضور در اين فضاست. بدون ترديد بسياري از برندها مايل به استفاده از مزاياي فناوري هاي نوين در دنياي كسب و كار هستند. درست به همين خاطر پرداختن به اين موضوع اهميت زيادي دارد. در ادامه برخي از مهمترين نكات و توصيه ها براي آمادگي كسب و كارتان به منظور استفاده از فناوري متاورس را مورد ارزيابي قرار مي دهيم. اين امر به شما براي بهره برداري از مزاياي اين فناوري به عنوان يكي از اولين برندهاي دنيا كمك خواهد كرد.
شناخت مخاطب هدف
همانطور كه برندها در دنياي آنلاين و آفلاين كسب و كار مخاطب هدف خاصي دارند، در صورت توسعه هرچه سريع تر متاورس نيز بايد مخاطب هدف شان را خيلي خوب مورد شناسايي قرار دهند. اين امر به كسب و كارها فرصت انطباق سريع با شرايط تازه اين عرصه را خواهد داد. يادتان باشد شما قرار نيست براي حضور در عرصه متاورس هزينه بسيار زيادي را صورت دهيد. اين امر مي تواند شرايط برندتان را به طور قابل ملاحظه اي دشوار سازد. درست به همين خاطر بايد در عوض به دنبال راهكارهايي براي هماهنگي با مخاطب هدف در اين وضعيت باشيد، در غير اين صورت شايد توانايي تان براي تاثيرگذاري بر روي مخاطب هدف خيلي زود از بين برود.
بسياري از برندها فكر مي كنند سازگاري با يك دنياي تازه نيز به صرف هزينه هاي زيادي دارد. اگر شما در اين ميان فقط درك درستي از مخاطب هدف تان داشته باشيد، بسياري از هزينه هاي بي جهت در اين حوزه از بين خواهد رفت. با اين حساب ديگر دليلي براي نگراني از سوي شما در دنياي كسب و كار نخواهد بود.
توجه به بازآفريني برند
هر فناوري بزرگي كه در عرصه كسب و كار ظهور مي كند، نيازمند نوعي بازسازي برند از سوي شماست. اين امر به خوبي درباره دنياي آنلاين مصداق دارد. اغلب برندها براي ورود به دنياي آنلاين نيازمند بازسازي برندشان بودند. بنابراين اگر شما هم به فكر استفاده از متاورس در كسب و كارتان هستيد، بايد از همين حالا به دنبال كسب آمادگي لازم براي بازآفريني برندتان باشيد، در غير اين صورت شايد انطباق پذيري برندتان با شرايط تازه متاورس بسيار طولاني گردد. اين امر مي تواند شرايط هر برندي در بازار را به طور قابل ملاحظه اي تحت تاثير قرار داده و كار را براي شما سخت سازد.
اگر كسب و كار شما هم از مدت ها قبل به دنبال بازآفريني برند بوده است، يكي از بهترين فرصت ها پيش روي تان قرار دارد. متاورس و مشخصات آن بهانه خوبي براي بازآفريني برند و فعاليت بهتر در بازار خواهد بود. بنابراين شما بايد هميشه اين نكته مهم را در خاطر داشته باشيد، در غير اين صورت شايد در مقابل ساير رقبا شانسي براي جلب نظر كاربران در دنياي متاورس پيدا نكنيد.
آمادگي براي تغييرات گسترده
هنوز بسياري از بخش هاي تاثيرگذاري متاورس بر روي عرصه كسب و كار به طور كامل مشخص نيست. با اين حال شما به عنوان كارآفرين بايد همچنان گوش به زنگ باشيد. معناي اين امر حفظ آمادگي برند براي شرايط موردنظر است. چنين امري فرصت پيش روي شما براي بهبود وضعيت تان در بازار را به طور قابل ملاحظه اي افزايش مي دهد. درست به همين خاطر شما بايد هميشه از فرصت موردنظر براي بهينه سازي وضعيت كاري تان سود ببريد، در غير اين صورت شايد خيلي زود با ظهور شرايط تازه توانايي تان در بازار از بين برود.
امروزه متاورس بحث داغي در دنياي كسب و كار است. با اين حال هنوز بسياري از جنبه هاي آن براي كارآفرينان به طور كامل مشخص نيست. بنابراين شما بايد فعاليت تان در دنياي كسب و كار را با نيم نگاهي به آمادگي مداوم براي اين نوآوري مديريت نماييد.
نويسنده: زاهر دادهيا - كارشناس فناوري كسب و كار
مترجم: علي آل علي
منبع: entrepreneur
www.forsatnet.ir