شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نوسازي داده ها در بانكداري فوريت جديدي پيدا مي كند
سه شنبه، 19 بهمن 1400 - 12:39 کد خبر:48828
بيشتر سازمان‌ها يك پلتفرم نوسازي داده را از ابتدا ايجاد نمي‌كنند. اين نه تنها گران است، بلكه فرآيند آزمايش و يادگيري پياده سازي مسيري را دنبال مي كند كه قبلاً توسط بسياري از مؤسسات مالي طي شده است. در نتيجه، بيشتر سازمان ها كار با يك ارائه دهنده خدمات شخص ثالث را بررسي مي كنند.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| دشواري دستيابي به ديدگاه واحد از مشتري در بانكداري كاملاً شناخته شده است. تحقيقات جديد نشان مي دهد كه حركت از سيستم هاي قديمي به سمت پلتفرم هاي انعطاف پذير، چابك، مقياس پذير و كارآمد آغاز شده است. اين يك توسعه حياتي به منظور بهبود عمليات كسب و كار، افزايش تجارب مشتري و امكان نوآوري در مقياس است.

موسسات مالي متوجه شده‌اند كه پايگاه‌هاي داده مركزي قديمي براي پاسخگويي به نيازهاي بانكداري ديجيتال، شخصي‌سازي و تجزيه و تحليل سريع مجهز نيستند. در نتيجه، بانك‌ها و اتحاديه‌هاي اعتباري بيشتر به‌طور فعال طرح‌هاي نوسازي داده‌ها را دنبال مي‌كنند. هدف اين تغييرات دسترسي سريع تر به داده ها، مقياس پذيري و يكپارچه سازي در سراسر سازمان است كه همه اينها پايه و اساس تحول بانكداري ديجيتال را تشكيل مي دهند.

تحقيقات جديدي كه توسط Digital Banking Report با حمايت IBM انجام شده، نشان مي‌دهد كه تلاش‌هاي نوسازي داده‌ها، هر چند در مراحل شكل‌گيري ولي به سرعت در حال حركت هستند. تعيين ابزارهاي مناسب و يافتن راه‌هايي براي انتقال قوانين و منطق كسب‌وكار از سيستم‌هاي قديمي يك چالش‌ است، اما بزرگترين مانع اغلب يافتن افرادي با مهارت در تبديل داده‌ها در يك بازار بسيار رقابتي است.

خبر خوب اين است كه موسسات مالي در هر اندازه مي توانند يك الگوي مديريت داده جديد ايجاد كنند و مزايايي را كه به همراه دارد به دست آورند.

شتاب حول نوسازي داده ها ايجاد مي شود

نتايج نظرسنجي نشان مي‌دهد كه بيشتر بانك‌ها و اتحاديه‌هاي اعتباري استراتژي خود را براي نوسازي داده‌ها با تمركز بر تسريع در ارائه بينش‌هاي يكپارچه آغاز كرده‌اند.

تقريباً يك سوم سازمان‌ها (28%) در تلاش‌هاي استراتژي داده خود به خوبي پيش مي‌روند، بيش از چهار نفر از هر ده نشان مي‌دهند كه حداقل در بخش‌هاي خاصي از سازمان نوسازي را اجرا مي‌كنند.

پيشرفت در نوسازي داده ها در موسسات مالي

در حالي كه حركتي براي ايجاد يك استراتژي حول نوسازي داده ها وجود دارد، اكثر شركت ها هنوز در مراحل اوليه توسعه معماري يكپارچه داده هستند. مفهوم معماري يكپارچه داده چندين منبع داده را در يك پلتفرم داده بزرگ تركيب مي كند كه مي تواند فرآيندها، گردش كار و خطوط اصلي را براي كاربران مختلف در زمان واقعي در سراسر سازمان خودكار كند.

طبق گفته IBM، مزاياي يكپارچه داده عبارتند از:
 

- اين منابع، داده هاي مختلف را به هم متصل و دسترسي مجازي را فراهم مي كند.
- يافتن و كشف داده ها را خودكار مي كند.
- ساخت كاتالوگ داده را امكان پذير مي كند.
- يك گذرگاه داده خودكار ايجاد مي كند.

قدرت مدرن سازي يكپارچه داده ها:
در حالي كه اكثر موسسات مالي در مراحل اوليه نوسازي داده ها هستند، شتاب با تاكيد بر سرعت، دسترسي و بهبود نتايج تجاري در حال ايجاد است.

بيش از نيمي از بانك ها و اتحاديه هاي اعتباري در مراحل ارزيابي يا توسعه ساخت يك معماري يكپارچه داده هستند. بزرگترين واريانس بين سازمان هايي كه چنين استراتژي را ايجاد مي كنند و سازمان هايي كه در واقع زيرساخت را توسعه مي دهند در مرحله اجراست. اين فاصله بين استراتژي و توسعه قابل انتظار است.

چالش‌هاي نوسازي داده‌ها همچنان وجود دارد

ما از مؤسسات مالي در سطح جهاني پرسيديم كه رايج‌ترين چالش‌ها براي دستيابي به نوسازي داده‌ها چيست و سطح بالايي از سازگاري در بين مناطق و اندازه سازمان‌ها وجود داشت.

برخي از چالش‌هاي كليدي ذكر شده شامل در دسترس بودن داده‌هاي با كيفيت، محدوديت‌هاي زيرساخت‌هاي موجود، در دسترس بودن استعداد براي اجراي تغييرات و سرعت تحول مورد نياز است. هنگام اجراي طرح نوسازي داده‌ها در سطح سازماني، دو سوم سازمان‌ها هنوز در مراحل اوليه توسعه استراتژي‌هاي جمع‌آوري داده‌ها هستند، با كمي بيش از يك سوم هنوز استراتژي اكتساب داده را اجرا نكرده‌اند. در تحقيقات ديگري كه توسط گزارش بانكداري ديجيتال انجام شد، متوجه شديم كه كيفيت داده ها نيز مانع نوسازي داده ها مي شود.

بانك‌ها و اتحاديه‌هاي اعتباري استراتژي‌هاي جمع‌آوري داده‌ها را ايجاد مي‌كنند

از آنجايي كه بسياري از سازمان‌ها هنوز در مراحل شكل‌گيري توسعه استراتژي‌هاي جمع‌آوري داده هستند، تاخير قابل‌توجهي در توانايي ارائه راه‌حل‌هاي داده در زمان واقعي و استقرار هوش مصنوعي قوي وجود دارد. علاوه بر اين، فقدان مهارت‌ها براي حمايت از ابتكارات تحليلي پيشرفته، سازمان‌ها را در مضيقه قرار مي‌دهد.

اين ناتواني در ارائه مقياس راه‌حل‌هاي مورد نياز براي رقابت مؤثر در اكوسيستم بانكداري ديجيتال مدرن، منجر به نارضايتي سازمان‌ها از اجراي اين ابزارها مي‌شود. بديهي است كه ناتواني در ايجاد راه‌حل‌هاي قوي مبتني بر توزيع بي‌درنگ بينش‌ها و تحليل‌هاي پيشرفته نيز بر توانايي ارائه نتايج مالي بهبود يافته تأثير مي‌گذارد.

ابتكارات هوش مصنوعي در بانكداري هنوز در مراحل اوليه توسعه است

اين كه آيا موسسات مالي تصميم به خريد، ساخت يا شريك براي راه‌حل‌هاي نوسازي داده‌ها مي‌گيرند، سرعت استقرار (و ايجاد نتايج) مهم‌تر از هميشه است. نياز به درك موانع موجود در هر سازمان وجود دارد كه مي تواند بر سرعت برنامه ريزي، توسعه و استقرار تأثير منفي بگذارد زيرا فناوري جديد به خودي خود چالش نوسازي داده ها را حل نخواهد كرد.

ضروري است كه يك سازمان از مهارت هاي مناسب و پشتيباني رهبري براي اجراي موفقيت آميز فرآيند نوسازي داده ها برخوردار باشد. ساختار فرآيند نوسازي بايد انعطاف‌پذير باشد و بتواند فرايندهاي تكراري را مديريت كند و چارچوب‌هايي كه بتوانند ارزش را سريع‌تر هدايت كنند. تعهد به مديريت تغيير براي جلوگيري از انحراف در روند نوسازي داده ها ضروري است.

مقدار و انواع داده هايي كه توسط موسسات مالي براي ايجاد نتايج بهتر كسب و كار و بهبود تجربيات مشتري استفاده مي شود به طور تصاعدي در حال رشد است. اين بزرگترين چالش براي زيرساخت داده هاي قديمي است. در نتيجه، سازمان‌ها با هر اندازه اكنون به طور جدي پلتفرم‌هاي داده ابري را در نظر مي‌گيرند كه براي انواع منابع داده و فرآيندهاي تحليلي مورد نياز براي موفقيت در آينده طراحي شده‌اند.

سيستم‌هاي داده مبتني بر ابر مقياس‌پذيري ذخيره‌سازي داده، ظرفيت بار كاري، سرعت قابليت تحليل را در مقايسه با سيستم‌هاي سنتي گسترش مي‌دهند. امنيت ديجيتال و قابليت‌هاي حاكميتي - كه مدت‌ها مورد توجه موسسات مالي در رابطه با استفاده از ابر براي عملكردهاي ضروري بوده است - اكنون قوي‌تر شده‌اند و حفاظت از حريم خصوصي و توانايي بهبود كيفيت داده‌ها را بهبود مي‌بخشند.

تغيير سريعتر از هميشه اتفاق مي افتد و ديگر هرگز به آرامي اتفاق نخواهد افتاد. در نتيجه، هر استراتژي نوسازي داده بايد براي آينده آماده باشد. بانك ها و اتحاديه هاي اعتباري بايد در جريان تغييرات در فناوري هاي داده و تجزيه و تحليل قرار بگيرند و زيرساختي چابك بسازند كه امكان تكامل در طول زمان را فراهم كند.

در نهايت، بيشتر سازمان‌ها يك پلتفرم نوسازي داده را از ابتدا ايجاد نمي‌كنند. اين نه تنها گران است، بلكه فرآيند آزمايش و يادگيري پياده سازي مسيري را دنبال مي كند كه قبلاً توسط بسياري از مؤسسات مالي طي شده است. در نتيجه، بيشتر سازمان ها كار با يك ارائه دهنده خدمات شخص ثالث را بررسي مي كنند.

مدرن كردن يك پلتفرم داده آسان نيست، اما نسبت به گذشته بسيار پيچيده تر و پرهزينه تر است. به عبارت ديگر، سازمان‌ها در هر اندازه مي‌توانند – و بايد – بلافاصله فرآيند نوسازي داده را اجرا كنند.
 

جيم ماروس، ناشر The Financial Brand

مدير عامل گزارش بانكداري ديجيتال و ميزبان پادكست Banking Transformed

منبع فارسي: شارا - شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران