شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تعارض در اطلاع‌رساني در بحران‌ها، تعرض به امنيت روحي و رواني مردم است
جمعه، 1 بهمن 1400 - 12:24 کد خبر:48713
رئيس دانشكده علوم اجتماعي، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامي، نقش روابط‌عمومي‌ها و رسانه‌ها را در اجراي راهبردهاي كلان كشور و اطلاع رساني در مواقع بحراني، مهم و كليدي دانست و در مورد ادامه رويكردها و راهبردهاي فعلي آن‌ها در مورد سوخت هشدار داد.




 شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| رئيس دانشكده علوم اجتماعي، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامي، نقش روابط‌عمومي‌ها و رسانه‌ها را در اجراي راهبردهاي كلان كشور و اطلاع رساني در مواقع بحراني، مهم و كليدي دانست و در مورد ادامه رويكردها و راهبردهاي فعلي آن‌ها در مورد سوخت هشدار داد.
 
 به گزارش پايگاه اطلاع رساني شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، اكبر نصراللهي در نخستين كارگروه مديريت بحران در عرصه خبر و اطلاع رساني در پالايشگاه لاوان گفت: روابط‌عمومي‌ها هم بر بحران‌ها اثر مي‌گذارند و هم از آنان اثر مي‌پذيرند، بنابراين فراز و فرود و نتايج حاصل از بحران‌ها تا حد بسيار زيادي تابع عملكرد روابط‌عمومي‌ها، نوع رويكردها و راهبردهاي اتخاذ شده و نحوه مديريت رسانه‌اي بحران است.
 
 وي با اشاره به سخنان اخير مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در مورد افزايش مصرف سوخت، توجه همزمان به واقعي كردن قيمت سوخت و استاندارسازي خودروها، كارمزد توزيع و نرخ حمل و نقل گفت: روابط‌عمومي‌هابايد با استفاده بموقع و حداكثري از ظرفيت‌هاي رسانه‌ها، موضوعات راهبردي سوخت را براي مردم، نمايندگان مجلس و ساير مسئولان توصيف و تبيين و عواقب بي‌توجهي يا كم‌توجهي به اين موارد را تشريح كنند.
 
 نويسنده كتاب مديريت پوشش اخبار بحران در رسانه‌هاي حرفه اي افزود: تحول و ايجاد اجماع در مورد مديريت سوخت و مصرف بهينه آن را به تشكيل ائتلاف راهنما متشكل از مسئولان و رسانه ها، انتقال چشم انداز به ذي نفعان، توجه منصفانه و صادقانه به همه ابعاد موضوع، جلب همكاري و مشاركت مردم و ايجاد پيروزي‌هاي كوتاه مدت مشروط دانست و افزود: در صورت تدوين و اجراي الگوي استراژيك رسانه‌اي، داشتن پيوست رسانه‌اي در موضوعات راهبردي و داشتن روايت اول مي‌توان از تبديل مخاطرات سوخت به بحران جلوگيري كرد.
 
 نصراللهي همچنين با هشدار به روابط‌عمومي‌ها و رسانه‌ها در پرداخت به موضوعات كلان ملي مثل سوخت گفت: ادامه رويكردهاي رويدادي، كمي و سنتي و راهبردهاي انفعالي و واكنشي در پوشش رسانه‌اي انرژي، طرح مشكل به جاي حل مشكل، تاخير در شروع و تعجيل در پايان، غلبه شعارمحوري بر تحليل محوري، مخاطرات توليد و مصرفت سوخت را به بحران تبديل خواهد كرد.
 
 رئيس دانشكده علوم اجتماعي، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود با نقد عملكرد مسئولان در بحران ها، غفلت مسئولان از مخاطرات و بحران هاي كشور بويژه بحران هاي نوظهور، انكار و تقليل و تخفيف نقش رسانه‌ها در مخاطرات و بحران‌ها و اطلاع رساني ديرهنگام، نامناسب و متعارض، بحران زا و اعتماد زدا است.
 
 وي افزود : يكي اشكالات پرتكرار و هميشگي در بحران ها از جمله زلزله ازگله، اعتراضات و شورش هاي بنزيني آبان 1398 و حمله سايبري 5 آبان 1400، اظهار نظرهاي افراد مختلف و تعارض در اطلاع رساني است.
 
 نويسنده كتاب مديريت پوشش اخبار بحران در رسانه هاي حرفه اي با تشريح نتايج تحقيقات خود در مورد آتش سوزي‌هاي مجتمع‌هاي پتروشيمي در سال 95 گفت: فقط در 6 ماهه اول سال 95، دوازده آتش سوزي در پتروشيمي‌ها اتفاق افتاد و بررسي‌هاي من نشان داده است بيش از 20 مرجع از نماينده گان مجلس، استاندار و فرماندار در مورد يك موضوع تخصصي اطلاع رساني متعارض داشتند.
 
 رئيس دانشكده علوم اجتماعي، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامي تصريح كرد: تعارض در اطلاع رساني در بحران ها، تعرض به امنيت روحي و رواني مردم است و بايد در حوادث و بحران ها، سخنگوي متخصص و مرتبط با درك آرايش جديد رسانه‌اي و نياز مردم و رسانه‌ها به اطلاعات و اخبار وقايع را مسئولانه و بموقع اطلاع رساني كند.
 
 وي در پايان با اشاره به تعدد و تنوع بازيگران رسانه اي خروج كنشگري رسانه اي از انحصار و شيوه‌هاو ابزاري هاي پيچيده مديريت پيام، گفت: موفقيت در مديريت مخاطرات و بحران‌هابه درك تحولات رسانه اي، تغيير مصرف و منابع رسانه اي مردم، پررنگ شدن نقش شبكه هاي اجتماعي بموازات كم اثر شدن نقش رسانه هاي سنتي و داشتن برنامه استراتژيك با توجه به پديده ارتباط جمعي شخصي است.
 
 گفتني است، رئيس دانشكده علوم اجتماعي، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامي در نخستين كارگروه مديريت بحران در عرصه خبر و اطلاع رساني همچنين مدل بومي مديريت بحران و بايدها و نبايدهاي آن در مراحل مختلف را براي مديران روابط‌عمومي‌ شركت‌هاي پالايشي و تابعه تشريح كرد.