شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| بيش از ۵۰ ميليون نفر در جهان مدعي توليد محتوا هستند و از اين ميان ۲/۳ ميليون نفر ميگويند كار تماموقتشان اين است. اينفلوئنسرها، ويدئوبلاگرها و پخشكنندگان زنده ويدئو همه بخشي از بازار توليد محتوا هستند كه گردش مالي آن سال گذشته به ۱۰۰ ميليارد دلار رسيد.
در سال ۲۰۲۱ بيشازهميشه روي ابزارهاي درآمدسازي از راه افزايش بازديد آنلاين سرمايهگذاري شده است. اكثر توليدكنندگان محتوا جوانان متولد سالهاي ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۲ هستند كه عمدتا ساعات كاري متغير، اختيار آفرينش هنري، و امكان كار براي خود را ميپسندند.
عبدالله الغفري يكي از اينفلوئنسرهاي عرب خاورميانه ميگويد كارش را با اسنتچت آغاز كرده و ميافزايد: «من كارم را با اسنپچت شروع كردم چون اپليكيشن فوقالعادهاي است. چرا؟ چون بيواسطه است، امروز ميبينيم كه خيليها روي اينستاگرام دو سه ميليون هوادار دارند. اما در اسنپچت همه چيز واقعي است.»
او درباره تأثير شبكههاي اجتماعي بر كودكان نسل آينده ميگويد: «آنها ميبينند كه اگر كسي كار بدي هم بكند، چون روي شبكههاي اجتماعي است، با همان كار بد هم مطرح ميشود و بهعنوان شخصيت جالب و آنچناني نمايشش ميدهند. مشكل اصلي اينجاست. مسئله، آزادي نيست، بلكه احترام به افراد و به نسل بعد است، آنها بايد بفهمند خوب و بد چيست.»
كار دشوار و جذاب توليد محتوا به شكل حرفهاي
آبتين سعيدي، خبرنگار ايراني آمريكايي، و توليدكننده حرفهاي محتوا معتقد است كه «در اين كار هيچ دو روزي شبيه هم نيست.» او در بازديد از ويدكان كه همايش بزرگي ويژه ويدئوسازان است درباره «ساخت ويدئو براي برندهاي مختلف» سخنراني ميكند و ميگويد ساخت ويدئوي شخصي را سال گذشته شروع كرده و با يافتن بيش از ۷۰۰ هزار فالوور در يوتيوب، اكنون براي خطوط هوايي و شركتهاي فنآوري هم كار تبليغاتي ميكند.
آبتين ميگويد: «براي موفقيت واقعا بايد عاشق اين كار بود. يكي دو سال اول پول چنداني درنميآيد، و زمان ميبرد تا كارتان بگيرد.»
او درباره كيفيت محتوايي كه مايل است توليد كند ميافزايد: «هميشه سعي ميكنم ويدئوهاي آموزشي و تا جاي ممكن سرگرمكننده بسازم، چون بايد مطلب و محتواي تازه براي مردم داشت. بنابراين هدف ويدئو فقط اين نيست كه پربازديد و فراگير باشد، بلكه مسئله، ارائه محتوايي است كه واقعا ارزشمند باشد.»
توليد محتوا در شبكههاي اجتماعي؛ ابزار توانمند بازاريابي آينده
الساندرو بولياري، بنيانگذار «كارگاه بازاريابي اينفوئنسرها» در نيويورك معتقد است كه صاحبان برندها بايد با شبكههاي اجتماعي هماهنگ شوند وگرنه خطر جاماندن در كمينشان است.
الساندرو همچنين به ديگران توصيه ميكند تا در اين شيوه بازاريابي سرمايهگذاري كنند و دراينباره ميگويد: «هر روز يك اپليكيشن تازه شبكههاي اجتماعي يا پخش ويدئوي زنده ميبينم. پس روي اين نوع بازاريابي سرمايهگذاري عظيمي خواهد شد. همين حالا هم براي ورود به اين كار دير شده و اگر به آن اعتقاد نداشته باشيم از دور خارج ميشويم. پس به همه توصيه ميكنم كه وقت بگذارند و ببينند در شبكههاي اجتماعي چه ميگذرد چون همه چيز در حال تغيير است و بايد در جريان امور بود.»
منبع: euronews