شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط‌عمومي و فضاي مجازي
چهارشنبه، 29 دی 1400 - 14:10 کد خبر:48687
غرق شدن روابط‌عمومي در اين فضا كه حتي بتواند در بعضي موارد تكذيبيه كانال‌هاي محلي را انجام دهد با اين كه هنوز قانون شفاف و متقني براي پاسخگو نمودن ادمين‌هاي كانال‌ها پيش‌بيني نشده است، موجب اتلاف وقت روابط‌عمومي‌ها و به حاشيه بردن آن در طول زمان مي‌شود.




 شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| دنياي كنوني به واسطه ظهور و بروز شبكه هاي متنوع اجتماعي سبب شد گرايش مردم اعم از عوام و خواص به اين شبكه روز به روز افزون گشته و سرعت انتقال اطلاعات را از گوشه و كنار جهان بيش از هر زماني افزون كند.
 
 در اين فضاي لايتناهي سازمان ها و نهادهاي دولتي و غيره هم به نوعي خود را به اين فضاي پر التهاب سپردند تا از اين قافله عقب نمانند.
 
 بي ترديد در سازمانها و نهادها، روابط‌عمومي ايفاگر نقش بي بديل انتقال داده ها هستند تا بتوانند شرايطي فراهم سازند اخبار خود را با سرعت به مخاطبان خود برسانند.
 
 اين ظرفيت بزرگِ فضاي مجازي گرچه مطلوب به نظر مي رسد و مي شود بازخوردهاي مخاطبان را از هر قشري دريافت كرد، درعين حال ضرر بزرگي نيز بر ماهيت و شاكله روابط‌عمومي ها مي رساند و آن هم دور شدن از برنامه ها و امور فني و تخصصي خود است.
 
 به گونه يي كه سرعت انتقال اين داده ها اعم از نوشتاري و تصويري (عكس وفيلم) را با خطا مواجه كرده و كيفيت را فداي كميت مي نمايد.
 
 غرق شدن روابط‌عمومي در اين فضا كه حتي بتواند در بعضي موارد تكذيبيه كانال‌هاي محلي را انجام دهد با اين كه هنوز قانون شفاف و متقني براي پاسخگو نمودن ادمين‌هاي كانال‌ها پيش‌بيني نشده است، موجب اتلاف وقت روابط‌عمومي‌ها و به حاشيه بردن آن در طول زمان مي‌شود.
 
 گرچه ابزار و امكانات فضاي مجازي به روابط عمومي سازمان ها اين امكان را مي دهد كه در گستره وسيع جغرافيايي و با سرعت بيشتري با مخاطبان شان ارتباط برقرار كنند اما در عين حال مي تواند چالشي بزرگ براي روابط‌عمومي هاي سنتي و نوپا باشد.
 
 "فرشاد فرزانه وش"‌در مطلبي با عنوان "روابط‌عمومي و فضاي مجازي" مي گويد: اين فضا در عين حال كه دايره مخاطبان در دسترس روابط‌عمومي را وسيع تر و عمل ارتباط را براي روابط‌عمومي ها تسهيل و تسريع مي نمايد، نيازمند افرادي است كه از آگهي هاي توامان فني، ارتباطي، دانشي و ... لازم برخوردار باشند تا در اين فضا همسو همپاي تحولات حركت كنند".
 
 اين تاكيد بر دانش فني و ارتباطي نيازمند برگزاري كارگاه هاي آموزشي و دوره هايي است كه بتواند روابط‌عمومي ها را در سطح سازمان ها كه بيشترين خدمات را ارائه داده و مخاطبان بسياري دارند تجهيز نمايد و موجب ويراني و سردرگمي روابط‌عمومي نشود.
 
 هر چه زمان به جلو حركت مي كند اطلاعات بيشتري در قرني كه به آن قرن ارتباطات و اطلاعات ناميدند جابجا مي شود و روابط‌عمومي‌اي موفق خواهد بود كه توامان هم در فضاي مجازي و هم در فضاي حقيقي كه در آن نفس مي كشد براي مخاطبان سنتي خود ارزش قائل شده و همه چيز و همه كس را در اين فضا ننگرد و خود را تنها سرگرم در اين پارك بازي گسترده با انواع بازي هاي متنوع نكند كه از اهداف و برنامه هاي خود غافل بماند.