شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : خاكستر بر روي تونگا باريد
دوشنبه، 27 دی 1400 - 15:52 کد خبر:48676
اين فوران بسيار بزرگ بود - بر اساس اطلاعات سازمان زمين شناسي ايالات متحده، معادل يك زلزله 5.8 ريشتري. توده اي از خاكستر را در هزاران پا در هوا رها كرد و موج صوتي ايجاد كرد كه تقريباً 6000 مايل دورتر در آلاسكا شنيده شد.

 

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| روز شنبه يك آتشفشان زير آب در اقيانوس آرام فوران كرد و خاكستر را بر روي كشور تونگا باريد و هشدارهاي مربوط به سونامي را از ژاپن تا كاليفرنيا در پي داشت.

به گزارش شارا به نقل از بي بي سي انگليسي،

جزئيات زمين‌شناسي: اين فوران بسيار بزرگ بود - بر اساس اطلاعات سازمان زمين شناسي ايالات متحده، معادل يك زلزله 5.8 ريشتري. توده اي از خاكستر را در هزاران پا در هوا رها كرد و موج صوتي ايجاد كرد كه تقريباً 6000 مايل دورتر در آلاسكا شنيده شد.

سونامي كه در اثر جابجايي ناگهاني مقدار زيادي آب ايجاد مي شود، در درجه اول توسط زمين لرزه ها ايجاد مي شود، نه آتشفشان هاي زير دريا.

مردم محلي به بي بي سي گفتند كه اثر فوران در نيوزيلند و سواحل غربي ايالات متحده محدود بود، اما به دليل خاكستر، تونگا "شبيه منظره ماه" به نظر مي رسد. جاسيندا آردرن، نخست‌وزير نيوزيلند گفت، در حالي كه هيچ مورد مرگي در آنجا گزارش نشده است، خسارت وارده به تونگا "قابل توجه است" و خطوط ارتباطي و اينترنت قطع شده دسترسي به برخي از 105000 ساكن اين كشور را دشوار كرده است.