شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : انتشار شماره ۱۴۰ ماهنامه مديريت ارتباطات
یکشنبه، 26 دی 1400 - 12:14 کد خبر:48663
شماره ۱۴۰ ماهنامه مديريت ارتباطات با دو پرونده ويژه بررسي چيستي و چرايي «مِتاورس» و پرونده تحليل ۵۰ سال فعاليت انجمن روابط‌عمومي ايران، همراه با يادداشت‌ها و مقالاتي درباره معماري و ارتباطات و همچنين برند شخصي ژاله آموزگار و «آبگوشت»، تاريخ آن و تلقي اشتباهي كه از آن وجود دارد، منتشر شد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| شماره ۱۴۰ ماهنامه مديريت ارتباطات با دو پرونده ويژه بررسي چيستي و چرايي «مِتاورس» و پرونده تحليل ۵۰ سال فعاليت انجمن روابط‌عمومي ايران، همراه با يادداشت‌ها و مقالاتي درباره معماري و ارتباطات و همچنين برند شخصي ژاله آموزگار و «آبگوشت»، تاريخ آن و تلقي اشتباهي كه از آن وجود دارد، منتشر شد.

به گزارش شارا، شماره ۱۴۰ ماهنامه مديريت ارتباطات با دو پرونده ويژه بررسي چيستي و چرايي «مِتاورس» و پرونده تحليل ۵۰ سال فعاليت انجمن روابط‌عمومي ايران، همراه با يادداشت‌ها و مقالاتي درباره معماري و ارتباطات و همچنين برند شخصي ژاله آموزگار و «آبگوشت»، تاريخ آن و تلقي اشتباهي كه از آن وجود دارد، منتشر شد.

در اين شماره به دو موضوع به‌صورت ويژه پرداخته شده است؛ متاورس و ۵۰ سالگي انجمن روابط‌عمومي ايران، جز اين‌ها به روال هميشه سلسله يادداشت‌ها و تحليل‌هايي در حوزه ارتباطات، رسانه، روابط‌عمومي در اين شماره وجود دارد.

متاورس؛ اتوپيا يا دستوپياي فضاي مجازي

همه ما ديگر واژه متاورس را شنيده‌ايم. در حال حاضر متاورس، به‌شكلي محدود، در پلتفرم‌هايي مانند «وي‌آر‌چت» يا بازي‌هاي ويدئويي‌اي مانند «زندگي دوم» وجود دارد. همچنين مي‌توان به فيلم «بازيكن شماره‌يك آماده» و انيمۀ «سورت آرت آنلاين» اشاره كرد كه شباهت‌هايي با آنچه به متاورس معروف است، دارند. نكته اينجاست كه هنوز تعريف دقيق و روشني از اين پديده وجود ندارد، چراكه حتي معماران آن هم كاملا مطمئن نيستند كه متاورس به چه سمتي خواهد رفت. اين در حالي است كه در همين ايران خودمان آگهي‌هايي مي‌بينيم كه در حال فروش زمين‌هاي متاورس هستند! ضروري است صحبت درباره متاورس يا پديده‌ها و روندهاي شبيه آن كه به نظر گريزناپذير هستند و دير يا زود تحقق پيدا مي‌كنند.

در شماره 140 ماهنامه مديريت ارتباطات مقالاتي از نشريات معتبري چون گاردين، بلومبرگ و وايرد انتخاب و ترجمه شده‌اند، در اين مقالات؛ «چيستي متاورس»، «متاورس و آينده اقتصاد» و «متاورس و اخلاق» مورد بحث قرار گرفته‌اند.

نيم قرن انجمن روابط‌عمومي در ايران

پرونده دوم شماره 140 ماهنامه مديريت ارتباطات، دربارۀ انجمن روابط‌عمومي است. در اين پرونده، ابوالفضل رجبي نگاهي به تاريخ اين انجمن داشته و تحولات دوره اول تا امروز را بررسي كرده است، در نشستي با حضور پيشكسوتان روابط‌عمومي غلامرضا كاظمي دينان، حميد ضيايي‌پرور، عبدالله اسكويي، خسرو رفيعي، حسن نصيري قيداري، ابوالقاسم حكيميان، اميرعباس تقي‌پور، جواد قاسمي، به آسيب‌شناسي اين انجمن پرداخته‌ايم و همچنين پژوهشگران ارتباطات؛ سعيد معادي، حسين امامي، منصور ساعي و نازيلا علوي به بهانه 50 سالگي انجمن روابط عمومي در ايران تحليل‌هايي از كار روابط‌عمومي ارائه داده‌اند.

از آبگوشت تا اسپين رسانه‌اي

به روال شماره پيشين، حسين گنجي، در سلسله يادداشت‌هاي «برند شخصي» به سراغ «ژاله آموزگار» رفته و به ويژگي‌هايي از زندگي و حرفۀ او پرداخته كه برند شخصي‌اش را ساخته است. اشكان قشقايي، پژوهشگر معماري، در صفحه جديد «جعبۀ سفيد» سلسله يادداشت‌هايي درباره معماري و ارتباطات را شروع كرده كه اولين آن با نام «معمار هم درد و هم درمان» در اين شماره منتشر شده است، مسعود سپهر، استاد جامعه‌شناسي سياسي هم در صفحه تازۀ «جهان انساني جديد» به تحليل تاثيرات فناوري‌هاي ارتباطاتي بر جوامع انساني مي‌پردازد.

 

اولين يادداشت او در اين‌باره «كاربران (عوام) و راهبران (نخبگان)» نام دارد. نيوشا طبيبي در صفحه زيباشناسي غذا درباره آبگوشت، تاريخ آن و تلقي اشتباهي كه از آن وجود دارد گفته است. مريم بهريان در ادامه تحليل فيلم‌هاي ارتباطاتي به سراغ فيلم «سگ را بجنبان» رفته است كه دربارۀ «اسپين رسانه‌اي» است، دكتر طراوت واحدي، دستيار تخصصي اعصاب و روان درباره شهر و زيباشناسي نوشته است و روح‌الله محمدخاني، كارشناس امنيت داده درباره نكات امنيتي در فضاي سايبري گفته است.

صاحب‌امتياز اين ماهنامه مؤسسه مطبوعاتي دايره‌رنگي ايده‌آل است، مديرمسئول: اميرعباس تقي‌پور، سردبير: علي وراميني، تحريريه: حسن نمكدوست تهراني، مسعود شاه‌حسيني، محسن آزموده، ابوالفضل رجبي، آرمين هاشمي، محسن محمودي و با تشكر از حسين گنجي، رئيس شوراي سياست‌گذاري: سيد غلامرضا كاظمي‌دينان، مدير اجرايي و هماهنگي: بهنام تقي‌پور، طراح جلد: وند/ حامد شجاعي، مدير هنري: يوسف فروتن، روابط‌عمومي يگانه قاسمي و ديگر همكاران ماهنامه مديريت ارتباطات: بهروز تقي‌پور، روشن مهدوي‌نيا، سميرا كياني، آزاده آخوندي هستند.

شماره 140 ماهنامه مديريت ارتباطات را مي‌توانيد از فروشگاه‌ ديجي‌كالا سفارش دهيد يا نسخه الكترونيك تمامي شماره‌ها را از طاقچه و مگيران خريداري كنيد. علاقمندان جهت خريد نسخه فيزيكي يا دريافت اشتراك ساليانه مي‌توانند با شماره 021۸۸۳۵۶۴۳۶ تماس بگيرند.