شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نگاهي به حضور سلبريتي‌ها در تبليغات
جمعه، 24 دی 1400 - 01:24 کد خبر:48635
كارشناس حوزه ارتباطات و رسانه معتقد است برخي از سلبريتي‌ها به صورت هدفمند و با برنامه‌ريزي حاشيه‌سازي مي‌كنند تا ميزان توجه و واكنش‌ها نسبت به خود را بالا ببرند و از اين راه به كسب درآمد بيشتر خود كمك كنند.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| كارشناس حوزه ارتباطات و رسانه معتقد است برخي از سلبريتي‌ها به صورت هدفمند و با برنامه‌ريزي حاشيه‌سازي مي‌كنند تا ميزان توجه و واكنش‌ها نسبت به خود را بالا ببرند و از اين راه به كسب درآمد بيشتر خود كمك كنند.

محمد امامي كورنده، كارشناس حوزه ارتباطات و رسانه، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران درباره تبليغاتي كه توسط سلبريتي‌ها صورت مي‌گيرد و برخي با سواستفاده از وضعيت اقتصادي امروز است، گفت: از آنجايي كه اين افراد مورد توجه مخاطبان هستند؛ هر محتوا و محصولي كه تبليغ كنند در معرض توجه مردم قرار خواهد گرفت. من حضور اين افراد در تبليغات را توصيه نمي‌كنم و آن را امري مضر مي‌دانم.

وي با اشاره به اينكه مساله مهم‌تر عدم نظارت صحيح بر روند اين نوع تبليغات است، بيان كرد: رانت اقتصادي و درآمدهاي حاصل از اين تبليغات هميشه نسبت به مصالح مملكت و مردم اولويت داشته است. اينكه اين افراد به چه قيمتي حاضر هستند؛ چنين تبليغاتي را بپذيرند به خاطر درآمد حاصل از آن است. البته درآمد اصلي در نهايت به جيب صاحب آگهي و مجري آگهي مي‌رود.

اين تحليلگر حوزه فرهنگ و ارتباطات درباره بازخورد اين گونه تبليغات گفت: بازخورد اين اتفاق در مرحله اول سود و درآمد كلان براي صاحب آگهي و مجري آگهي است. اثر بعدي در بلندمدت خود را نشان مي‌دهد كه معمولا در جامعه ما ناملموس است و ديده نمي‌شود؛ اثرات مخرب و ضد فرهنگي ناشي از اين پديده كه تاثير خودش را در جامعه مي گذارد.

امامي كورنده با تاكيد بر اين كه كسب پول و ثروت هدف اصلي اين نوع تبليغات است، عنوان كرد: كساني كه با هم قرارداد مي‌بندند و كساني كه آن را پخش مي‌كنند؛ به تبعات جانبي كه در جامعه‌ دارد، هرگز توجه نمي‌كنند. هيچ مسئول و نهادي هم وجود ندارد كه نظارت كند. اگر كلامي از زبان فردي به عنوان يك شخصيت رسانه‌اي خارج شود؛ ممكن است ميليون‌ها نفر آن محتوا را ببينند و الگو بگيرند و حتي در بسياري از موارد همان رفتار را تكرار مي كنند.

اين كارشناس حوزه ارتباطات و رسانه، تاكيد كرد: مسئوليت مستقيم ناشي از هر اتفاقي كه بر اثر اين نوع تبليغات براي مردم و جامعه به وجود آيد؛ در وهله اول متوجه فرد آگهي‌پذير و آگهي‌دهنده است و در وهله دوم كساني كه وظيفه نظارتي خود را انجام نمي‌دهند.

وي با بيان اينكه بزرگ‌ترين عنصري كه جهان بر پايه آن بنا شده، توجه است، گفت: در قرآن كريم هم آمده كه توجه شما به خداوند باشد؛ چراكه اگر توجه شما به خداوند باشد در ساير امور هم به راحتي پيش خواهيد رفت. دنياي كنوني ما يك دنياي مادي شده و گرايش افراد از توجه به خداوند تنزل پيدا كرده و به سطح توجه به ماديات رسيده است. به اعتقاد بنده سلبريتي‌ها با توجه مردم به خودشان زنده هستند؛ يعني زندگي آن‌ها با همين عنصر توجه مردم به آن‌ها مي چرخد.

امامي كورنده ادامه داد: چگونه مي‌توان انتظار داشت كه سلبريتي‌ها نخواهند با هر حاشيه‌اي مورد توجه مردم قرار نگيرند. آنها ناچار هستند براي جلب و حفظ توجه مردم به هر قيمتي، هر كاري را انجام دهند. براي مثال شاهد اين بوديم كه يك بازيگر، مردمي را كه پس از ۳۰ سال كار كردن به رفاه نرسيده‌اند، بي‌عرضه خطاب مي‌كند. اين فرد ناخواسته چنين حرفي را بيان نكرده؛ وي با خواست، برنامه و هدف قبلي اين كار را انجام داده است.

اين تحليلگر حوزه فرهنگ و ارتباطات اضافه كرد: اين گونه افراد هر ازگاهي با تنظيم و تدوين چنين حاشيه‌هايي ميزان فالور و توجه كنندگان به خود را بالا مي‌برند و واكنش‌ها را در جامعه نسبت به حضور خودشان افزايش مي‌دهند. در واقع از اين راه به كسب درآمد بيشتر خود كمك مي‌كنند.

اين كارشناس رسانه با اشاره به اينكه اگر عنصر توجه از سلبريتي ها برداشته شود، اينها مي‌ميرند، گفت: افراد بسياري را داشتيم كه با وجود شهرت، محبوب نبودند و عنصر توجه مردم از روي آن ها برداشته شده بود. اين افراد هم صرفا مشهور هستند. طبق كلام خداوند شهرت هرگز پايدار نيست؛ آن چيزي كه پايدار مي ماند، محبوبيت است.

امامي كورنده با تاكيد بر اينكه تمام كارهاي اين افراد هدفمند و با برنامه‌ريزي قبلي است، عنوان كرد: غالب اين افراد يك اتاق فكر در پشت صحنه دارند. تغيير روند و افزايشي شدن دنبال‌كنندگان اين افراد را پس از ايجاد حاشيه مي‌توان مشاهده كرد. آنها با يك ترفند رسانه‌اي در فضاي مجازي به دنبال رونق كسب و كار خود هستند. عموم مردم هم سواد رسانه‌اي لازم را ندارند و در قبال اين رفتارها و اين افراد احساسي برخورد مي‌كنند.

وي با بيان اينكه نظارت درستي در اين زمينه وجود ندارد، گفت: مسئولان دولت فعلي هم كه در تلاش هستند، متاسفانه از خيلي از اين فضاها عقب مانده‌اند؛ به اين علت كه ما نيروي انساني بسيار خوب، حاذق و قدرتمند براي مقابله با فساد و اختلاس و رانت تربيت نكرديم.

اين تحليلگر حوزه فرهنگ و ارتباطات افزود: فضايي به وجود آمده كه سلبريتي‌ها با احساسات مردم بازي مي‌كنند و با اين كار منبع درآمد مضاعفي براي خود مي‌سازند. در اين ميان كسي هم وجود ندارد كه به آنها تذكر بدهد و آن‌ها را مواخذه كند و اين رفتارها در شرايطي رخ مي‌دهد كه مردم دچار رنج و درد و ناراحتي هستند.

امامي كورنده ادامه داد: فردي كه با گستاخي و بي‌احترامي به سفره‌هاي كوچك شده مردم، بيان مي‌كند رژيم بگيريد؛ اين فرد خود را هرگز در شرايط مردم قرار نداده است. براي آن فرد هيچ چيز مهم‌تر از درآمدش نيست. متاسفانه براي بسياري از افراد هيچ چيزي مهم‌تر از درآمدشان نيست.

اين كارشناس رسانه تصريح كرد: اگر مسئولي فقط به فكر خود و ارتقا سطح درآمدش است، هرگز به فكر مردم نخواهد بود. سلبريتي‌ها و هنرمندان هم به نوعي مسئول هستند و حتي مسئوليت بيشتري دارند؛ چرا كه يك هنرمند به مردم خط فكري را مي‌دهد. كلام فردي كه در رسانه فعاليت مي‌كند، نسبت به مسئولي كه پشت ميز مي‌نشيند به صورت تصاعدي، چندين برابر به مردم مي‌رسد.

امامي كورنده در پايان تاكيد كرد: حساسيت كلام و رفتار هنرمندان به مراتب بيشتر از مسئولان است. البته هنرمند واقعي هرگز به گونه‌اي صحبت نمي‌كند كه به صورت مستقيم يا غيرمستقيم به شرافت و عزت مردم توهين كند يا به خاطر پر كردن جيب خود عزت مردم كشورش را زير سوال نمي‌برد.

 


انتهاي پيام


خبرنگار: عطيه بهزادمقدم