شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سنگاپور ركورددار سرعت اينترنت ميان ۱۸۰ كشور دنياست
سه شنبه، 21 دی 1400 - 10:14 کد خبر:48610
ايران در ميان ۱۴۰ كشور دنيا از نظر سرعت اينترنت موبايل جايگاه هشتادم را به خود اختصاص داده است. سرعت اينترنت موبايل در اين كشور برابر با ۳۲.۳ مگابايت در ثانيه است. در اين رده‌بندي ارمنستان جايگاه هفتاد و چهارم و مكزيك جايگاه هفتاد و يكم را دارد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| توسعه اقتصاد ديجيتال در سال‌هاي اخير با سرعت بالايي در جريان است. در دوران همه‌گيري كرونا سرعت توسعه اقتصاد ديجيتال بيش از پيش‌بيني‌هاي قبلي بود و كسب و كارهاي آنلاين به راهي براي تأمين معاش در دنيا تبديل شده بودند.

اما براي اينكه يك كشور بتواند از فرصت‌هاي ناشي از توسعه ديجيتالي و توسعه اقتصاد ديجيتال استفاده كند، نياز دارد كه زيرساخت‌هاي لازم را فراهم كند. زيرساخت‌هايي كه براي آماده‌سازي آن بايد از سال‌ها قبل برنامه‌ريزي مي‌شد و توسعه اينترنت و عرضه اينترنت با سرعت بالا يكي از اين زيرساخت‌ها است.

يكي از معيارهاي مهم توسعه‌يافتگي اقتصادي و صنعتي در دنيا، سرعت اينترنت است كه به دو بخش سرعت اينترنت موبايل و سرعت اينترنت خط ثابت تقسيم مي‌شود. عوامل مختلفي روي سرعت اينترنت در كشورهاي مختلف تأثير دارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به سطح توسعه‌يافتگي زيرساخت‌ها، توسعه‌يافتگي كابل‌هاي ارتباطي، وسعت كشور و ميزان سرمايه‌گذاري در زمينه توسعه خدمات ارتباطي در دنيا اشاره كرد.

طبق گزارش ارائه شده توسط شاخص جهاني تست سرعت در سال ۲۰۲۱ ميلادي سنگاپور بيشترين سرعت اينترنت را در دنيا داشت. سرعت اينترنت ثابت در اين كشور كوچك آسيايي برابر با ۲۶۲.۲ مگابايت در هر ثانيه بود. اين كشور براي توسعه زيرساخت‌هاي تكنولوژيكي سرمايه‌گذاري زيادي كرده است تا بتواند از فرصت‌هاي موجود بهترين و بيشترين استفاده را بكند.

در فهرست كشورهايي كه بالاترين سرعت اينترنت را دارند، هنگ‌كنگ جايگاه دوم را دارد. سرعت اينترنت در اين كشور برابر با ۲۵۴.۴ مگابايت در هر ثانيه بود. كشورهاي موناكو، سوييس و تايلند در اين سال از نظر سرعت اينترنت جايگاه سوم تا پنجم را داشتند و كشورهاي روماني، كره جنوبي، دانمارك، شيلي و فرانسه جايگاه ششم تا دهم را داشتند.

در انتهاي فهرست كشورهاي دنيا بر مبناي سرعت اينترنت ثابت، كشورهاي كوبا، تركمنستان، يمن و موزامبيك قرار دارند. سرعت اينترنت در كوبا برابر با ۳.۴۶، در تركمنستان برابر با ۴.۴۹، در يمن ۵.۹۵ و در موزامبيك برابر با ۸.۸۴ مگابايت در ثانيه است. سودان، افغانستان، بروندي و الجزاير در جايگاه‌هاي بعدي قرار دارند و سرعت اينترنت در اين كشورها در حدود ۹ مگابايت در ثانيه است. تونس و گامبيا به ترتيب جايگاه ۱۷۱ و ۱۷۲ را در اين فهرست دارند و سرعت اينترنت در آن‌ها برابر با ۱۰.۳ و ۱۰.۰۹ مگابايت در ثانيه است.

سرعت اينترنت ثابت در كشورهاي منتخب

در اين بخش به بررسي سرعت اينترنت در شماري از كشورهاي منتخب دنيا مي‌پردازيم. در سال ۲۰۲۱، سرعت اينترنت در سوئد ۱۶۷.۲۹ مگابايت در ثانيه و در هلند برابر با ۱۶۱.۸۵ مگابايت در ثانيه بود. در ميان ۱۸۰ كشور مورد مطالعه بريتانيا جايگاه ۴۷ را از نظر سرعت اينترنت داشت و روسيه با داشتن سرعتي برابر با ۹۳.۳۷ مگابايت در ثانيه توانست جايگاه پنجاهم فهرست را به خود اختصاص دهد. عمان و هند به ترتيب جايگاه شصت و ششم و شصت و هشتم را به خود اختصاص دادند و قزاقستان جايگاه هفتادم را به دست آورد. سرعت اينترنت در اين سه كشور به ترتيب برابر با ۶۵.۳ مگابايت در ثانيه، ۶۲.۴۵ مگابايت در ثانيه و ۶۱.۰۵ مگابايت در ثانيه بود.

تركيه در اين رده‌بندي جايگاه ۹۵ را داشت و سرعت اينترنت در اين كشور برابر با ۴۰.۵۸ مگابايت در ثانيه بود و ارمنستان با قرار گرفتن در جايگاه ۱۰۰ اين فهرست خبر از سرعت ۳۷.۲۱ مگابايت در ثانيه‌اي اينترنت ثابت خود داد. سرعت اينترنت در تاجيكستان در سال ۲۰۲۱ برابر با ۳۳.۸۵، در عراق برابر با ۳۳.۱۳ و در آذربايجان برابر با ۲۵.۵۲ مگابايت در ثانيه بود. ايران در اين رده‌بندي جايگاه ۱۳۴ را داشت و سرعت اينترنت در اين كشور برابر با ۲۱.۳۵ مگابايت در ثانيه بود.

بالاترين سرعت اينترنت موبايل در كدام كشورها وجود دارد

در اين گزارش كشورهاي دنيا بر مبناي سرعت اينترنت موبايل هم رده‌بندي شده‌اند. البته به جاي بررسي وضعيت ۱۸۰ كشور، سرعت اينترنت موبايل در ۱۴۰ كشور دنيا مورد بررسي قرار گرفته است. آمار نشان مي‌دهد امارات بالاترين سرعت اينترنت موبايل را در دنيا دارد و سرعت اينترنت موبايل در اين كشور برابر با ۱۹۵.۵۲ مگابايت در ثانيه است. كره جنوبي، نروژ، قطر و چين در اين رده‌بندي جايگاه دوم تا پنجم را دارند و سرعت اينترنت در اين كشورها به ترتيب برابر با ۱۹۲.۱۶، ۱۷۳.۵۴، ۱۶۹.۱۷ و ۱۶۳.۴۵ مگابايت در ثانيه است. عربستان و كويت و قبرس و استراليا و بلغارستان در اين رده‌بندي جايگاه ششم تا دهم را دارند. سرعت اينترنت موبايل در سوييس برابر با ۱۱۵.۸۳ مگابايت در ثانيه است و كشورهاي لوكزامبورگ، دانمارك، هلند و عمان به ترتيب جايگاه دوازده تا پانزدهم اين فهرست را به خود اختصاص داده‌اند. امريكا و سنگاپور و كانادا در اين رده‌بندي جايگاه هفدهم تا نوزدهم را به خود اختصاص داده‌اند.

در انتهاي اين فهرست كشور افغانستان قرار دارد كه سرعت اينترنت در آن برابر با ۷.۰۷ مگابايت در ثانيه است. كشورهاي ونزوئلا، فلسطين، بنگلادش، غنا، زيمبابوه و سومالي به ترتيب جايگاه ۱۳۹ تا ۱۳۴ اين فهرست را به خود اختصاص داده‌اند. سرعت اينترنت موبايل در تاجيكستان كه در اين رده‌بندي جايگاه ۱۳۱ را دارد، برابر با ۱۵.۷ مگابايت در ثانيه اعلام شده است.

ايران در ميان ۱۴۰ كشور دنيا از نظر سرعت اينترنت موبايل جايگاه هشتادم را به خود اختصاص داده است. سرعت اينترنت موبايل در اين كشور برابر با ۳۲.۳ مگابايت در ثانيه است. در اين رده‌بندي ارمنستان جايگاه هفتاد و چهارم و مكزيك جايگاه هفتاد و يكم را دارد. سرعت اينترنت موبايل در آذربايجان برابر با ۳۹.۲۵، در برابر با ۴۰.۲۱ و در تركيه برابر با ۴۷.۴۳ مگابايت در ثانيه است؛ در حالي كه در ژاپن به ۶۱.۳۲، در بلژيك به ۷۰.۲۴، در فرانسه به ۷۲.۷۴ و در بحرين به ۸۱.۵۴ مگابايت در ثانيه مي‌رسد.

 

منبع: tccim