شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : معرفي كتاب: فنون روابط‌عمومي (ويژه خبرنامه)
دوشنبه، 13 دی 1400 - 08:02 کد خبر:48541
منابع انساني به عنوان يكي از اركان اصلي سرمايه‌اي در ايجاد، شكل‌گيري و توسعه هر سازمان محسوب مي‌گردد. نقش كليدي سرمايه انساني در تحقق اهداف، برنامه‌ها و سياست‌هاي كمي و كيفي و دوام و بقاي هر سازمان امري كاملا محسوس و انكارناپذير است.



فنون روابط‌عمومي (ويژه خبرنامه)
تهيه و تدوين: مهدي باقريان

فهرست مطالب

پيش‌گفتار

بخش اول: كليات و مفاهيمم
انتشارات: منبع اشاعه دانش
نشريه داخلي و زبان مطبوعات
رسانه‌هاي درون‌سازماني

بخش دوم: خبرنامه‌هاي چاپي
نشريه داخلي چيست؟
توليد نشريه درون‌سازماني
محتوا در نشريه داخلي
طراحي مجلات يا گرافيك مطبوعاتي
خبرنويسي براي خبرنامه
ويراستاري
صفحه‌آرايي
انتشار نشريات دولتي و ملاحظات قانوني
بررسي وضعيت موجود نشريات درون‎سازماني

بخش سوم: خبرنامه الكترونيكي
خبرنامه الكترونيكي
مديريت مجلات الكترونيكي
نكاتي براي تقويت خبرنامه‌هاي الكترونيكي

بخش چهارم: دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌ها
آيين‌نامه اجرايي جديد قانون مطبوعات
آيين‌نامه انتشار نشريه داخلي
فرم سنجش وضعيت خبرنامه
راهنماي اطلاعات خبرنامه
فهرست كنترل خبرنامه


پيش‌گفتار

منابع انساني به عنوان يكي از اركان اصلي سرمايه‌اي در ايجاد، شكل‌گيري و توسعه هر سازمان محسوب مي‌گردد. نقش كليدي سرمايه انساني در تحقق اهداف، برنامه‌ها و سياست‌هاي كمي و كيفي و دوام و بقاي هر سازمان امري كاملا محسوس و انكارناپذير است.

 

به عبارت ديگر، مديريت انديشمندانه همواره نگاه اصولي و منطقي را معطوف سرمايه انساني از حيث تفكر، ابداع، خلاقيت و نيروي كار مي‌سازد اما بايد بدانيم كه صرف نگاه عقلاني و خردمندانه به نيروي انساني در چارچوب ساختار و اهداف سازماني دليل محكم و متقن براي بروز و ظهور خلاقيت، نوآوري، بهره‌وري و مشاركت تلقي نمي‌گردد. بلكه ضمن تغيير نگرش از نگاه ابزاري به نگاه سرمايه‌اي به انسان و همچنين فراهم سازي شرايط مناسب و معقول در قالب روابط درون سازماني براي رسيدن به زبان و هدف مشترك و برقراري رابطه تنگاتنگ و اصولي همراه با بكارگيري ابزار ارتباط جمعي مناسب در جهت ارتقاي سطح دانش و آگاهي اعضا و افراد مجموعه يك سازمان، امري ضروري و اجتناب ناپذير است.

 

زيرا مجموعه علوم با سرعت و شتاب مثال‌زدني يكي پس از ديگري پلكان ترقي و تكامل را طي مي‌نمايند و در اين سير صعودي، تكنولوژي و فناوري جديد را به عنوان دستاورد در برقراري و تسريع و تسهيل ارتباطات به جهانيان عرضه مي‌دارند. ضمن آن كه اين واقعيت را بايد پذيرفت كه ذهن كنجكاو خلاق و پويا همواره مي‌خواهد از اتفاقات و رخدادهاي پيرامون خود بداند و بفهمد و به واسطه احساس مشاركت، دانستن و فهميدن مسايل اطراف را حق قانوني و طبيعي خود مي‌داند. حال مي‌خواهد اين اطلاعات، اخبار، دانسته‌ها و دستاوردها در پيرامون زندگي شخصي و خصوصي باشد و يا اين‌كه در محيط اداري، اجتماعي و يا در سطح جهاني بروز نمايد.


قدر مسلم آن است كه به هر ميزان محيط به لحاظ گستره جغرافيايي وسيع‌تر گردد و افراد ذينفع از حيث برگيري و منافع شخصي و اجتماعي بيشتر شود برقراري ارتباط و اطلاع‌رساني به شيوه مرسوم و متداول امكان‌پذير نخواهد شد و در اين حالت نقش ابزار ارتباطي و واسطه‌هاي ابزاري ملموس‌تر و پررنگ‌تر خواهد شد زيرا در يك سازمان به لحاظ ساختار تشكيلاتي و سلسله مراتب اداري و همچنين به واسطه نوع و حجم فعاليت، تلاقي و نزديك‌سازي ايده‌ها، انديشه‌ها، افكار، نقطه‌نظرات، پيشنهادات و حتي انتقادات در يك زمان و به صورت يك‌جا امكان‌پذير نمي‌گردد و در سايه عدم رابطه شفاف و صحيح و نبودن ابزار مناسب ارتباطي و اطلاع‌رساني زمينه تحريف، شايعه و بروز و ظهور كانال‌هاي غيررسمي در سطوح مختلف سازماني تقويت خواهد شد و در واقع زمينه براي انحراف مسير و ايجاد كجروي افراد مهيا مي‌شود و شايد تمام توان و نيروي انساني همواره به جاي انديشه، تعقل، نوآوري و ابداع درصدد رفع ابهامات و برداشت‌هاي غلط و منفي‌بافي و جدال درماني و شخصي معطوف گردد.

 

بنابراين وجود يك منبع ارتباطي و اطلاع‌رساني به عنوان روابط‌عمومي و ايجاد بستر مناسب در قالب بكارگيري ابزار صحيح به نام خبرنامه به عنوان يك نياز و ضرورت در مديريت محسوب مي‌گردد ضمن آن كه بايد به اين واقعيت اشاره نمود آن‌چه كه در برقراري ارتباط و اطلاع‌رساني مهم و اساسي تلقي مي‌گردد وجود يك رابطه منطقي بين ظرف و مظروف و شكل و محتوا است و اگر صرفا خبرنامه به عنوان يك ابزار ارتباط جمعي در امر آموزش، آگاه‌سازي، شفاف‌سازي و ارتقاي بخشي دانسته‌ها و اطلاعات نتواند به درستي نقشش ايفا نمايد بي‌ترديد موجب اتلاف وقت و اسراف سرمايه خواهد بود و در واقع، به عنوان پوشال‌گذاري و كار فاقد محتواي مشخص، ضعف دست‌اندركاران و عوامل توليد آن از حيث عدم شناخت و اشراف كافي به اين ابزار مشخص مي‎ گردد و ضمن آن‌كه بايد اين موضوع را متذكر شد كه انعكاس اخبار و بيان مطالب و دست‌آوردهاي جديد با نگاه آموزشي و اطلاع‌رساني اگر موجب حركت، تغيير و تحول در سطوح مختلف سازماني نگردد امري عبث و بيهوده است و هر آن‌چه كه روابط‌عمومي با عنوان چشم و گوش بينا و شنواي سازمان با تسلط و آگاهي كامل و شرايط و وضعيت و نيازهاي مخاطبان درون سازماني حركت نمايد و در واقع خبرنامه را محملي براي تسهيل و تسريع ارتباطات، اطلاع‌رساني، تسهيم و مشاركت قرار دهد آن‌گاه مي‌توان در ارزش كار روابط‌عمومي و ابزار ارتباط جمعي آن صحه گذاشت.

 

بنابراين روابط‌عمومي كارآمد و پويا مي‌بايست با اتخاذ روش و شيوه اصلي با اتكا به انديشه حرفه‌اي و اخلاقي آن‌چنان حركت نمايد كه همواره ضرورت حضور خبرنامه به عنوان يك ابزار درون سازماني براي تك تك اعضا و عناصر سازمان ملموس باشد. ضمن آن‌كه بايد به اين نكته اشاره كرد كه اگر خبرنامه به عنوان ابزاري براي پررنگ‌سازي ماحصل عملكرد و تلاش صادقانه مجموعه افراد تلقي گردد اين تبليغ صادقانه و شرافتمندانه محرك انگيزشي قوي براي همه افراد به حساب مي‌آيد و در واقع خبرنامه آيينه‌اي محسوب مي‌شود كه در آن آيينه مي‌توان تصويري شفاف از فعاليت و تلاش خود را ديد و در واقع به نوعي محصول تفكر و كار خود را در آن آيينه تماشا كرد زيرا انسان چيزي جز علم و عمل نيست و به عبارت ديگر علم و عمل جوهرند و انسان‌ساز.


لينك فروشگاه: https://kpri.ir/?p=7905