شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آيا روابط‌عمومي حرفه مناسبي براي من است؟
شنبه، 11 دی 1400 - 14:48 کد خبر:48533
امروزه متخصصان روابط‌عمومي ياد مي گيرند كه چگونه مستقيما با مردم در شبكه هاي اجتماعي ارتباط برقرار كنند و به منبع مهمي از اطلاعات تبديل شوند. ما نيز به يكي از تأثيرگذاران تبديل شده ايم و به ديگران كمك مي كنيم.



اشاره


شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| دريد بركنريج (Deirade K. Breakenridge) رئيس و مدير ارتباطات پي.اف.اس. ماركتويز است. دريد كه يكي از باتجربگان در حرفه روابط‌عمومي است، يك گروه خلاق از مديران روابط‌عمومي و بازاريابي را رهبري مي كند كه هدف شان ايجاد آگاهي نسبت به علامت تجاري مورد نظر موكلين خود از طريق فعاليت هاي خلاق و استراتژيك روابط‌عمومي است.


دريد همچنين استاديار دانشگاه فرلاي ديكينسون در شهر مديسون ايالت نيوجرسي است و روابط‌عمومي و بازاريابي تعاملي براي طرح مديريت تجاري جهاني تدريس مي كند. او نويسنده سه كتاب "روابط‌عمومي 2.0، رسانه جديد، ابزار جديد، مخاطب جديد" ، "ابزار جديد روابط‌عمومي" و "سايبربرندينگ: ايجاد علامت تجاري در اقتصاد ديجيتال" است.

چه طور شد كه وارد حوزه روابط‌عمومي شديد؟


زماني كه در دبيرستان تحصيل مي كردم، مي خواستم مدركي در رشته ارتباطات اخذ كنم. از نوشتن و صحبت كردن لذت مي بردم و علاقه بسياري به دنياي رسانه داشتم. به همين دليل روابط‌عمومي را رشته مناسبي براي خود ديدم. به خاطر دارم كه از گرفتن اين مدرك كارشناسي بسيار هيجان زده بودم. مدركي كه به من آموخته بود چگونه از طريق مطالعه مورد حل مسأله كنم، با كار گروهي مرا به چالش مي كشيد و در آن زمان تمركز شديدي بر روزنامه نگاري و كار با رسانه ها داشت.

پست هاي قبلي كه در آن مشغول بوديد چه بودند؟ (هر پستي خارج از حوزه روابط‌عمومي كه شما را در رسيدن به جايگاه كنوني كمك كرده است ذكر كنيد)؟


از ابتدا تا كنون پست هاي زير را به عهده داشتم: كارآموزي يا دستياري روابط‌عمومي، دستيار مدير مسوول، مدير مسوول، مدير روابط‌عمومي، مدير تحقيقات تجاري، مدير اجرايي روابط‌عمومي و رئيس. تنها پستي كه خارج از حوزه روابط‌عمومي بود همان مدير تحقيقات تجاري است. من براي يك شركت مشاور دارويي كار مي كردم و ما بازاريابي مخاطب مداري را براي شركت هاي بزرگ دارويي انجام مي داديم. بيشتر مسئوليت هاي من شامل تحقيقات دقيق تجاري و اطلاعات رقابتي مي شد. در آن محيط مطالب بسياري درباره تجارت و بازار دارو آموختم و باور دارم تجاربي كه در اين شركت مشاوره به دست آوردم، من را به يك كارآفرين و صاحب كسب و كار تبديل كرد.

سه توانايي مهمي را كه به نظر شما هر متخصص روابط‌عمومي بايد داشته باشد، كدامند؟


در گذشته توانايي هايي چون نوشتن، ارتباطات شفاهي قوي، و شنونده بودن، اما امروزه علاوه بر اين مهارت ها، روابط‌عمومي 2.0 و ارتباطات از طريق رسانه هاي اجتماعي نيز از ضروريات مي باشند. متخصصان روابط‌عمومي بايد همگام با فن آوري هاي پيشرفته اي چون ارتباطات مشاركتي وب 2.0، تحليل وب، مديريت روابط مشتري (CRM) و بازاريابي تحت وب گام بردارند.

مهارت هاي دور از انتظاري را كه در شغل خود به كار برديد كدامند؟


مهارت هايي چون برنامه نويسي وب، مديريت محتوي وب سايت، خدمات مشتري (كه البته اين مورد در حوزه روابط‌عمومي وجود دارد). به نظر من هر مهارت دور از انتظاري كه داشته باشيد، شما را در نظر سازمان خود ارزشمندتر مي سازد. اگر كسي مايل است چيزي به شما بياموزد كه خارج از حوزه كاري شماست، از آن استقبال كنيد، زيرا هرچه بيشتر درباره شركت خود بدانيد، پله هاي ترقي را با سرعت بيشتري طي خواهيد كرد.

شخصيت هر فرد تا چه اندازه در موفقيت او در حرفه روابط‌عمومي تأثيرگذار است؟ داشتن چه ويژگي هاي شخصيتي مهم است (خلاقيت، برون گرايي)؟


به باور من، متخصصان روابط‌عمومي نيازمند شخصيت خاصي هستند تا در حرفه خود موفق باشند. همانطور كه شما گفتيد، بايد خلاق و برون گرا بود. بايد بدانيد كه چطور با مردم كار كنيد، به خصوص كار گروهي. متخصصان روابط‌عمومي بايد اهل مطالعه باشند. پيگيري اخبار از طريق رسانه هاي جمعي يا اينترنت بسيار حائز اهميت است. يك كارگزار روابط‌عمومي به راحتي تسليم نمي شود و مي توانند با پاسخ هاي منفي كه مي شنود به خوبي كنار بيايد. يك متخصص روابط‌عمومي همواره بايد روي پاي خود بايستد و براي كنترل بحران و خسارت آماده باشد و آخر اين كه در حرفه روابط‌عمومي همانند روزنامه نگاري، زمان هميشه تنگ است بنابراين بايد خود را براي دنيايي پرسرعت آماده كند.

جاهاي خالي را پر كنيد: روابط‌عمومي احتمالا حرفه مناسبي براي شما نخواهد بود چنانچه از .... متنفر هستيد.


نوشتن، صحبت كردن با افراد و سر و كار داشتن با مردم

گذراندن چه دوره هايي را بيهوده مي دانيد و دوره هاي مورد علاقه شما كدام ها بودند؟


در دوره كارشناسي چندان از فلسفه خوشم نمي آمد گرچه اكنون دوست دارم. از كلاس هاي مهارت هاي نوشتاري مانند روزنامه نگاري و ... لذت مي بردم و شايد يكي از معدود دانشجوياني بودم كه خواستار كلاس هاي گفتگو با مخاطب بودم! تا به امروز كلاس هايي كه بيشتر دوست داشتم همان هايي هستند كه به صورت روزانه به عنوان يك نويسنده، سخنگو و مدير شركت انجام مي دهم.

چه درصدي از كار شما در فضاي سنتي اداري مي گذرد؟


من معمولا بين سه تا چها روز از هفته را در دفتر مي گذارنم، اما اين ميزان در هر هفته ممكن است متفاوت باشد. من در كنفرانس ها و سمينارهاي بسيار سخنراني كرده ام. بنابراين زماني كه در سفر هستم روزهاي كمتري را در دفتر هستم. اما به هر حال بيشتر مسئوليت هاي من به خارج از فضاي دفتر مربوط مي شود. به كمك وب 2.0 و اينترنت از هر جاي دنيا كه باشم مي توانم با افراد ارتباط داشته باشم.

كار گروهي چه بخشي از حرفه شما را تشكيل مي دهد؟


مي توان بگويم كه 90% از كار من در گروه انجام مي شود. از تنظيم استراتژي و برنامه ريزي براي مشتريان گرفته تا كار براي گروه مالي شركت. من براي رويارويي با چالش ها و رسيدن به اهداف، به گروهي از افراد متخصص تكيه دارم. در دوره MBA به سرعت دريافتم كه در تجارت، براي هم افزايي و دست يافتن به جريان كاري با بهره وري بيشتر، بهتر است به صورت گروهي كار كرد.

بهترين نكته درباره حرفه شما چيست؟


من به مردم عشق مي ورزم. از كارمندان خودم گرفته تا متخصصاني كه در كنفرانس ها و شبكه هاي اجتماعي ملاقات مي كنم. همگي آگاه و متخصصاني بااستعداد هستند و هر روز چيز تازه اي از آنان مي آموزم. در حرفه روابط‌عمومي، هميشه بايد در حال ياديگري باشيد. زماني كه در جمع افرادي باهوش باشيد، خود را كشف مي كنيد و در حرفه خود سريع تر پيشرفت مي نماييد.

هر نظر و پيشنهاد ديگري داريد ذكر كنيد.


اكنون در برهه هيجان انگيزي از روابط‌عمومي قرار گرفتيم چرا كه صنعت خود را از طريق روابط‌عمومي 2.0 و ارتباطات رسانه هاي اجتماعي بازآفريني مي كنيم. با وجود تمام تغييرات و چالش هايي كه تجربه مي كنيم، پاداش ها بزرگ تر هستند. امروزه متخصصان روابط‌عمومي ياد مي گيرند كه چگونه مستقيما با مردم در شبكه هاي اجتماعي ارتباط برقرار كنند و به منبع مهمي از اطلاعات تبديل شوند. ما نيز به يكي از تأثيرگذاران تبديل شده ايم و به ديگران كمك مي كنيم. همچنين به علامت تجاري مورد نظر خود آموزش مي دهيم كه چگونه در رسانه هاي اجتماعي مشاركت كند، گوش فرا دهد و با اخبار هدفمند، اطلاعات به موقع و تعاملات معنادار مستقيما به مخاطبان خود دست يابد.