شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : استراتژي سكوت بعد از گل
یکشنبه، 21 آذر 1400 - 12:27 کد خبر:48370
اين استراتژي تاكيد دارد كه هر فرد يا سازماني پيش از عبور از يك مرحله مهم استراتژيك و موفقيت در آن بايد به زمينه‌هاي اجتماعي و سياسي اعلام خبر اين موفقيت (شادي بعد از گل) فكر كند و سپس بر اساس رويكردهاي رفتاري دشمنان و بدخواهان احتمالي خود، اين شادي و تاثيرات آن را افزايش يا كاهش دهد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| يكي از مهم‌ترين راهبردهايي كه بايد در زندگي روزمره و كاري توجه ويژه‌اي به آن داشته باشيم، ميزان اشتراك داده‌هاي شخصي يا مبتني بر متغيرهاي كاري است كه بعد از عبور از هرمرحله روزمره يا كاري توليد مي‌شوند؛ اين داده‌ها اغلب براي فردي كه از يك مرحله در زندگي شخصي يا كاري عبور كرده، جذاب است و مي‌كوشد تا با به اشتراك‌گذاري آنها، بخشي از انرژي جمع شده خود در زمان طي بخش‌هاي مختلف عبور از مرحله مذكور را رها كرده و به نوعي خرسندي خود از يك موفقيت جديد را به نمايش بگذارد.


در واقع اين داده‌ها كه اغلب مبتني بر واقعيت محض هستند قدرت دارند تا ابعاد زندگي كاري يا شخصي ما در جريان رويدادهاي روزمره را تا حد زيادي دچار تغيير كنند؛ به نحوي كه ممكن است اشتراك‌گذاري سياستگذاري نشده و غيرهدفمند آنها ما را به مرحله قبلي بازگرداند و يا حتي مراحل بعدي را غيرقابل دسترس كند.


داده‌هاي حاصل از عبور موفقيت آميز ما از يك مرحله در زندگي كاري يا شخصي زماني خطرناك تر مي‌شوند كه دشمنان زيادي باشيم كه احتمالا با شنيدن خبر موفقيت ما، چندان احساس خوشحالي نخواهند كرد؛ به بيان ديگر دسترسي دشمنان ما به اين داده‌ها مي‌تواند احساسات منفي و در بسياري از مواقع حسادت آنها را تحريك كرده و دردسرهايي در آينده يا حال برايمان به وجود بياورد، البته اين داده‌ها چندان هم پيچيده و استراتژيك نيستند و براي مثال در رابطه با يك فعال اقتصادي مي‌تواند استوري صفحه شخصي فضاي مجازي در رابطه با موفقيت در توسعه محورهاي صادراتي محصولات وي باشد.


در حقيقت در بسياري از موارد، اشتراك گذاري اشتباه داده‌هاي مذكور مي‌تواند بازي‌هاي جديد و خطرناكي در مسير عبور ما از مراحل مختلف زندگي ايجاد كند و برهمين اساس بسياري از افراد احساس مي‌كنند بعد از هر خبر خوب يا موفقيت بايد منتظر اخبار ناگوار و شكست‌هاي فجيع باشند.


استراتژي سكوت بعد از گل يك راهبرد سياسي و اجتماعي است كه استفاده از آن در جريان زندگي روزمره و كاري مي‌تواند آثار منفي عبور از مراحل سخت زندگي را تا حد زيادي كاهش دهد و از بازي‌هاي ناخوشايند احتمالي كه بعد از عبور از يك مرحله سخت در زندگي از سوي بدخواهان ما طراحي و به اجرا گذاشته مي‌شود جلوگيري كند.


اگر بخواهيم تعريف دقيقي از اين استراتژي داشته باشيم مي‌توانيم با ذكر يك مثال اين تعريف را ملموس تر كنيم؛ همه ما در هنگام مشاهده بازي‌هاي فوتبال متوجه شادي پس از گل بازيكنان تيمي كه توپ را وارد دروازه حريف كرده شده‌ايم و البته تعداد زيادي از ما در هنگام مشاهده بازي‌هاي فوتبال در تلفن همراه خود مي‌گرديم و شش دنگ حواسمان به جزئيات بازي نيست؛ برهمين اساس در بسياري از مواقع كه ما بازي را به صورت جدي و مستمر پيگيري نمي‌كنيم، شادي پس از گل بازيكنان و در نتيجه هيجان گزارشگر فوتبال منجر به اطلاع ما از گل جديد در بازي مي‌شود.


استراتژي سكوت بعد از گل مي‌گويد ممكن است رفتار عادي و سكوت بازيكنان يك تيم بعد از وارد كردن توپ به دروازه حريف منجر به اطلاع گزارشگر از گل خوردن يك تيم و در نهايت عدم اطلاع ما تماشاگران بازي از نتيجه بازي شود؛ در حالي كه تيم زننده گل يك گل جلو افتاده و نتيجه بازي عوض شده است.


اين استراتژي تاكيد دارد كه هر فرد يا سازماني پيش از عبور از يك مرحله مهم استراتژيك و موفقيت در آن بايد به زمينه‌هاي اجتماعي و سياسي اعلام خبر اين موفقيت (شادي بعد از گل) فكر كند و سپس بر اساس رويكردهاي رفتاري دشمنان و بدخواهان احتمالي خود، اين شادي و تاثيرات آن را افزايش يا كاهش دهد.


البته بكارگيري اين استراتژي از سوي سازمان‌هاي مختلف يا افراد، ممكن است انگيزه عمومي يا شخصي را براي عبور از مرحله بعدي كاهش دهد اما در بسياري از موارد بهره‌گيري از يك رويكرد استراتژيك مبتني بر "سكوت بعد از گل" مي‌تواند سازمان‌ها و افراد را در سكوت محض به بزرگ‌ترين موفقيت‌هاي تاريخي برساند.


مهم‌ترين توصيه اين استراتژي چنين توصيف مي‌شود: "بعد از زدن گل نه شادي كن و نه به كسي درباره گلي كه به حريف زده اي بگو، فقط از درون خوشحال باش و براي مدتي سكوت كن."