شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مهارت نرم؛ مهارت جديد مديران عامل
پنجشنبه، 18 آذر 1400 - 13:09 کد خبر:48353
عرصه براي آن دسته از مديران عامل كه داراي فقط تيپ شخصيتي A هستند، رو به پايان است. يافته‌هاي «اكونوميست» درباره سبك جديد مديريت، نشان مي‌دهد علاوه بر توانمندي‌هاي خاص يك فرد براي مديرعاملي كه هميشه ملاك انتخاب بوده، «مهارت نرم براي تنظيم رفتار اجتماعي» به‌عنوان معيار جديد نيز لازم است. با تغيير رفتار و سطح دانش كاركنان، مديران نيز بايد متحول شوند.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| عرصه براي آن دسته از مديران عامل كه داراي فقط تيپ شخصيتي A هستند، رو به پايان است. يافته‌هاي «اكونوميست» درباره سبك جديد مديريت، نشان مي‌دهد علاوه بر توانمندي‌هاي خاص يك فرد براي مديرعاملي كه هميشه ملاك انتخاب بوده، «مهارت‌ نرم براي تنظيم رفتار اجتماعي» به‌عنوان معيار جديد نيز لازم است. با تغيير رفتار و سطح دانش كاركنان، مديران نيز بايد متحول شوند.

شغل مديرعاملي اين روزها به مجموعه عجيب و غريب‌‌تري از ويژگي‌‌ها نياز دارد. از برخي جهات، مسير رسيدن به بالاي هرم مديريت، تغييري نكرده و نيازمند اين است كه افراد در يك دوره زماني با هم به رقابت بپردازند.

اين مسير به شواهدي از موفقيت‌‌هاي مالي و عملياتي نياز دارد و از چشم‌‌انداز پولي به عنوان اهرمي براي انگيزه دادن به افراد بلندپرواز استفاده مي‌كند. همچنين ويژگي‌‌هاي آشنايي را انتخاب مي‌كند: سختكوشي، بي‌‌صبري، اعتماد به نفس و برون‌‌گرايي. مطالعه جديدي كه استيو كاپلان از دانشگاه شيكاگو و مورتن سورنسن از مدرسه كسب‌‌وكار تاك انجام داده‌‌اند، ارزيابي‌‌هاي شركت مشاوره ghsmart از بيش از ۲۶۰۰ متقاضي در پست‌‌هاي مختلف مديريتي را بررسي كرده است. متقاضياني كه در نقش مديرعامل بوده‌‌اند، تيپ شخصيتي قابل تشخيصي داشتند. در ميان طيفي از ويژگي‌‌ها، آنها به‌طور متوسط در چيزي كه دانشگاهيان به آن «توانايي عمومي» مي‌گويند، مي‌‌درخشند.

همچنين در يكسري جزئيات، با ديگر انواع مديران فرق‌‌هايي دارند. مثلا در حالي كه مديران ارشد مالي تحليلي‌‌تر هستند و بر جزئيات متمركز مي‌شوند، مديران عامل از نظر كاريزما داشتن، اجرايي كردن كارها و تفكر استراتژيك، امتياز بالاتري مي‌گيرند. اين ويژگي‌‌ها پيشگويانه هم به نظر مي‌‌رسند.

دانشگاهيان با پيگيري مسيرهاي شغلي بعدي متقاضيان، به اين نتيجه رسيدند افرادي كه براي يك پست ديگر درخواست داده بودند، اما ويژگي‌‌هاي شخصيتي مشابه مديران عامل داشتند، احتمال بيشتري داشت كه در نهايت به پست‌‌هاي ارشد برسند. با اين حال، شركت‌‌ها امروزه فراتر از تيپ شخصيتي A (شخصيت‌هاي رقابتي، جاه‌‌طلب، پرانرژي، سلطه‌‌جو و آگاه به مديريت زمان) فكر مي‌كنند. آقاي كاپلان و آقاي سورنسن، اشاره مي‌كنند كه متقاضيان مديرعاملي با مهارت‌‌هاي ميان‌‌فردي بهتر، به احتمال بيشتري استخدام مي‌شوند.

تحقيق جديد ديگري از متخصصاني از كالج سلطنتي لندن، دانشگاه كورنل و دانشگاه هاروارد، طول شرح وظايف شغلي را كه شركت‌‌ها هنگام كار با مشاوران كاريابي درست مي‌كنند تا مدير جديد استخدام كنند، بررسي كرده است.مهارت‌‌هاي شناختي، خرد عملياتي و دانش مالي، پيش‌‌شرط‌‌هاي موفقيت هستند. اما در بيش از دو دهه گذشته، شرح وظايفي كه شركت‌‌ها درست مي‌كنند، تاكيد بيشتر و بيشتري بر مهارت‌‌هاي اجتماعي داشته‌‌اند- يعني مهارت‌‌هاي مديران براي همكاري و ارتباط برقرار كردن با افراد متعدد. چرا اين مهارت‌‌هاي نرم بيشتر مورد تحسين هستند؟ به گفته استفن هنسن از كالج سلطنتي، پاسخ اين سوال تا حدي به افزايش نيروي كار «دانش‌‌ورز» برمي‌‌گردد.

 

شركت‌‌ها بيش از پيش به توسعه‌‌دهنده‌هاي نرم‌‌افزار، دانشمندان داده و مديران IT كه معمولا به صورت مستقل فعاليت مي‌كنند، وابسته مي‌شوند. مديران عامل ديگر به اين مدل كاركنان نمي‌گويند چه كنند و چه نكنند. در چنين محيطي، وظيفه مديران عامل اين است كه مطمئن شوند كاركنان اهداف شركت را مي‌‌دانند و به شكل موثري با هم گفتمان دارند.

 

مي‌توان يقين كرد كه اين بررسي‌‌ها نشان داده تقاضا براي چنين مهارت‌‌هايي در شركت‌‌هاي بزرگ‌تر و اطلاعات‌محورتر، رو به افزايش است. وقتي مديران همان‌قدر كه دستور مي‌دهند، بايد انگيزه‌‌بخشي و ترغيب هم كنند، مهارت‌‌هاي اجتماعي اهميت بيشتري پيدا مي‌كنند.

محيط گسترده‌‌تر نيز به مهارت‌‌هاي نرم‌‌تر پاداش مي‌دهد. نظرسنجي شركت آمريكايي مشاوره بازاريابي و روابط‌عمومي ادلمن (Edelman)، مي‌گويد بيشتر مشتريان و كاركنان براساس عقايد خود انتخاب مي‌كنند كه چه چيزي بخرند و كجا كار كنند. مديران عامل بايد سياستمداران را آرام كنند، به فعالان واكنش نشان دهند و شلوغ‌‌كاري‌‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي را تعديل كنند. اين كارها وقتي مفيد است كه رئيس عضو ملموسي از جامعه باشد، نه فرد شروري كه خودش توفان به‌پا مي‌كند.

منظور اين نيست كه مي‌خواهيم خودشيفتگي منسوخ شده را تبليغ كنيم. مطالعه‌‌ ديگري كه جمعي از محققان مدرسه كسب‌‌وكار استنفورد انجام داده‌‌اند، از ۱۸۲ عضو هيات‌مديره درباره ويژگي‌‌هاي مديرعاملشان نظرسنجي كرده‌‌ است. نتيجه نشان مي‌دهد ۱۸ درصد مديران عامل از نظر اعضاي هيات‌مديره خودشان، خودشيفته هستند كه رقم نسبتا زيادي است. اين محققان همچنين دريافته‌‌اند شركت‌‌هايي كه مديران عامل خودشيفته دارند، امتيازهاي بالاتري در سياست‌هاي نظارتي، اجتماعي و زيست محيطي (ESG) دريافت مي‌كنند.

 

درخواست‌‌ها از مديران عامل، در حال تبديل شدن به يك تركيب عجيب و غريب است: بااستعدادتر از بقيه در شركت باش، اما به آنها نگو چه كار كنند. در رقابت از بقيه پيشي بگير و همزمان همدل و همراه باش. گوش شنواي كاريزماتيك داشته باش. سلطه‌‌جوي دوست‌‌داشتني باش. مديران عامل هميشه مجبور بوده‌‌اند استثنايي و غيرعادي باشند. اما رمز پيروزي اين است كه اين را نشان ندهند.

منبع: Economist - donya-e-eqtesad