شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اصطلاحات كليدي به كار رفته در صنعت روابط‌عمومي
شنبه، 29 آبان 1400 - 12:43 کد خبر:48205
آيا به روابط‌عمومي انديشيده ايد؟ براي انجام اين كار يا انجام ندادن آن شما را سرزنش نمي كنم ولي بهتر است به آن فكر كنيد. صنعت روابط‌عمومي به مانند گذشته نيست و به سرعت در حال تكامل است كه به همين دليل شما مي بايست به تلاش هاي خود در زمينه روابط‌عمومي توجه كنيد.



ترجمه و تنظيم: فرحناز بازگير

مسئول روابط‌عمومي اداره كل پزشكي قانوني استان لرستان
عضو انجمن روابط‌عمومي ايران


شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| آيا به روابط‌عمومي انديشيده ايد؟ براي انجام اين كار يا انجام ندادن آن شما را سرزنش نمي كنم ولي بهتر است به آن فكر كنيد. صنعت روابط‌عمومي به مانند گذشته نيست و به سرعت در حال تكامل است كه به همين دليل شما مي بايست به تلاش هاي خود در زمينه روابط‌عمومي توجه كنيد.


شركت هاي فعال در حوزه روابط‌عمومي، در اين رويداد پيشرو هستند، آنها شانس خود را آزموده اند و اين صنعت را به طور كلي از نو تعريف كرده اند. خبر خوبي كه وجود دارد اين است كه اين چشم انداز جديد و ارتقاء يافته در صنعت روابط‌عمومي به معناي ايجاد فرصت هاي جدي و ارتقاء يافته براي كسب و كار شما مي باشد . اگر در جستجوي نمونه هايي از اين دست هستيد به بررسي آنچه شركت روابط‌عمومي مدرن Influence& Co انجام داده توجه كنيد.


تنها موردي كه در بين تمامي اين تغييرات ثابت است، واژگان صنعت روابط‌عمومي است كه در اين حرفه (با افزودن تعداد كمي از كلمات جديد) به كار مي روند.


اگر شما به تازگي حرفه روابط‌عمومي را شروع كرده ايد يا در حال بررسي گزينه هاي روابط‌عمومي براي شركت خود هستيد، نگران نباشيد، اين وبلاگ براي شما مناسب است. اين وبلاگ به شما جديدترين اصطلاحات كليدي روابط‌عمومي را آموزش خواهد داد، به طوري كه مي توانيد با متخصصان روابط‌عمومي به برقراري ارتباط بپردازيد.


شما نبايد در جلسه اي به حالت سراسيمه بنشينيد و با كلماتي موافقت كنيد كه قبلاً هرگز آنها را نشنيده ايد. اين وبلاگ به صورت منبعي است كه شما را براي قدم نهادن به جلسه بعدي يا شروع سفر روابط‌عمومي خود در مسير درست آماده خواهد كرد.


اصطلاحات به كار رفته در صنعت روابط‌عمومي:


1- بك لينك (پيوندهاي دريافتي در يك سايت): يك لينك (پيوند) به وب سايت شما مي باشد كه توسط حوزه ي وب سايت هاي مختلف ميزباني مي شود. بك لينك ها معمولاً در مقالات يا پست هاي وبلاگي به كار مي روند و مي توانند بازگشت ترافيك به وب سايت شما را افزايش دهند.


2- بويلرپليت (كدهايي كه مجبوريد آنها را مجدد بنويسيد) : بخشي در انتهاي بيانيه مطبوعاتي قبل از اطلاعات تماس رسانه اي كه شرح خلاصه اي را از شركت ارائه مي دهد. اين بخش مشخص مي كند كه چه كسي و چه چيزي در بيانيه مطبوعاتي ثابت و آشكار (بديهي) است.


3- سطر زير عنوان مقاله: باي لاين يا سطر زيرمقاله، نامي چاپ شده در زيرعنوان مقاله است كه به مؤلف اعتبار مي دهد و غالباً شامل تاريخ انتشار آن مي شود.


4- پوشش رسانه اي رايگان (رسانه اي كه براي انتشار خبر وجهي دريافت نمي كند): پوشش رسانه اي كه به علت ايجاد رابطه طرح داستان (موضوع، روايت) و روابط رسانه اي ايجاد مي شود و برخلاف تبليغات پولي يا رسانه اي مي باشد.


5- تقويم محتوا (كه در بازاريابي ديجيتال به برنامه ريزي در جهت نشر كمك مي كند): برنامه زمانبندي موضوعات رسانه هاي خبري كه يك مدت زمان خاص را به صورت ماه يا سال پوشش مي دهد. دانستن اين موضوع براي شما نقطه ي شروعي براي نزديك شدن سردبير به داستاني (روايتي) كه شما مايليد منتشر بشود فراهم مي نمايد.


6- مشاركت: تعداد كل عكس العمل ها (واكنش ها) نسبت به بخشي از محتوا يا ارتباطات مي باشد. انواع واكنش ها شامل لايك ها، نظرات، به اشتراك گذاري ها و بازديدها مي شوند.


8- EDD: مخفف واژه انگليسي” end of day” به معناي "پايان روز" است كه گاهي اوقات در زمان برقراري ارتباط با ژورناليست ها به كار مي رود (به طور مثال EOD ـ سنترال تايم).


9- حق انحصاري: ارسال اطلاعات، نمونه ها يا اظهارات بيان شده فقط براي يك درگاه رسانه اي به طوري كه فقط آن رسانه فرصت انتشار آن روايت را براي نخستين بار داشته باشد.


10- اثرگذاري: تعداد افرادي كه به طور بالقوه يك بخش ارتباطاتي را مشاهده كرده اند.


11- افراد تأثيرگذار (اينفلوئنسر) : بلاگرها، ژورناليست ها و شركت هايي كه در صنعت خود پيشگام هستند. آنها افرادي هستند كه مشتريان شما به آنها اعتماد مي كنند و براي دريافت اطلاعات به آنها رجوع مي شود.


12- زمان انجام كار: مقدار زمان مورد نياز براي گزارشگران تا به جمع آوري اطلاعات براي روايت خودشان بپردازند. اين زمان با توجه به نوع مطلب خروجي متغير است. مجله ها داراي طولاني ترين زمان انجام كار و مطالب آنلاين داراي كوتاه ترين مقدار هستند.


13- روابط رسانه اي: روابط سودمند متقابل ميان متخصصان روابط‌عموميو رسانه. اين روابط با ارائه اطلاعات به خروجي هاي رسانه اي، جستجوي اطلاعات در رسانه و آگاه ماندن از اولويت ها، منافع و تماس ها(روابط) رسانه ها به دست مي آيد.


14- مالكيت رسانه (رسانه شخصي): هرگونه محتوايي كه شما يا سازمان شما ايجاد مي كند (از جمله وب سايت، وبلاگ، ويدئو يا پيام رسان اجتماعي).


15- (Pitch): يك پيغام كاملاً هدف گذاري شده كه طراحي شده و به يك ژورناليست ارسال مي شود تا منافع آنان را از لحاظ ارباب رجوع و... بسنجد. اين پيام ممكن است شامل عكس ها و ويدئوهابشود و با فراخوان پايان مي يابد.


16- پرونده اخبار آگهي ها: بسته اي (آنلاين يا فيزيكي) از موضوعات تبليغاتي كه براي امضاي انتشارات تهيه مي شود تا شرح خلاصه اي از آنها به ويژه در باره محصول، خدمات يا كانديداها ارائه بدهيد.


17- اطلاعيه رسمي: اطلاعيه اخبار كه معمولاً توسط نماينده شركت، سازمان يا فرد تهيه مي شود.


18- جامعه: مخاطبان هدف يك شركت، سازمان يا فرد.


19- Reach (دسترسي): تعداد افرادي كه بخشي از ارتباطات را مشاهده مي كنند. به طور مثال " انتشارات چاپي تيراژ 132000" نمونه اياز دسترسي به اطلاعيه هاي رسمي است.


20- مديريت شهرت: عملكرد روابط براي بررسي (نظارت)، اصلاح و ارتقاء نوع برداشت از برند، فرد، سازمان يا كسب و كار تجاري از نظر جامعه.


21-. جمع آوري موضوعات پراكنده: ويژگي هاي كوچك در پست ها مانند "مؤسسات برتر بازاريابي ديجيتال مينه پوليس" كه كسب و كارهاي متعددي را براي مقايسه و مقابله خدماتي كه ارائه مي دهند مشخص مي سازد.


اين موارد تنها معدودي از تعداد بسيار زياد اصطلاحاتي هستند كه متخصصان و سازمان هاي روابط‌عمومي در فعاليت هاي روزمره ي خود بكار مي برند. آگاهي داشتن از اين كلمات به شما در تمامي جنبه هاي صنعت روابط‌عمومي جهت حفظ تلاش هاي ارتباطاتي كمك خواهند نمود.


منبع : https://www.vye.agency/blog/15-key-words-you-need-to-know-in-the-pr-industry