شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ‍نشست تخصصي استانداردهاي جهاني روابط عمومي برگزار شد
جمعه، 21 آبان 1400 - 19:59 کد خبر:48153
نشست تخصصي استانداردهاي جهاني روابط‌عمومي، روز چهارشنبه 19 آبان 1400 با حضور صاحب نظرات ارتباطات و روابط عمومي، در باشگاه ارتباطات در ايران در كلاب هاوس برگزار شد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| نشست تخصصي استانداردهاي جهاني روابط‌عمومي، روز چهارشنبه 19 آبان 1400 با حضور صاحب نظرات ارتباطات و روابط عمومي، در باشگاه ارتباطات در ايران در كلاب هاوس برگزار شد.
 

به گزارش شارا، در اين نشست، دكتر حميد شكري خانقاه، دكتر حسين امامي، دكتر حميد ضيايي پرور، دكتر عباس كاشفي و عباس اعظمي به عنوان سخنران حضور داشتند و دهها نفر از علاقمندان ارتباطات، رسانه و روابط عمومي نيز در روم حضور داشته و در انتهاي نشست نيز ديدگاه ها، سوالات و نكات مد نظر خود را بيان كردند.


دكتر حميد شكري خانقاه سخنران اصلي اين نشست بود كه اخيرا كتابي با عنوان روابط عمومي ايراني با استانداردهاي جهاني منتشر كرده است. او همچنين دبيركل همايش استانداردهاي جهاني روابط عمومي است كه نخستين آن زمستان 1399 در تهران برگزار شد.

دكتر حسين امامي مدرس ارتباطات نيز، در سخنان خود به تازه ترين رويكردهاي نوين روابط عمومي در آمريكا اشاره كرد. دكتر حميد ضيايي پرور به آسيب شناسي روابط عمومي در ايران پرداخت و برخي از مهمترين موانع موجود در ساختار روابط عمومي هاي ايران تا رسيدن به جايگاه استاندارد جهاني را بر شمرد.

مهمترين محورهايي كه توسط سخنرانان نشست در طول 140 دقيقه بيان شد:

در آمريكا، شركتهاي تخصصي روابط عمومي، كارها و وظايف روابط عمومي دستگاه ها و سازمان ها و شركتها را انجام مي دهند. اما در ايران براي پست روابط عمومي، نيرو استخدام مي شود
 

در سال 2015، ژان والين از انجمن روابط عمومي كانادا به سراغ 20 انجمن روابط عمومي در دنيا رفته و شاخص ها و استانداردهاي آنها براي فعاليت در روابط عمومي را استخراج و تجزيه و تحليل كرده و منتشر كرد. اين كار شباهت بسيار زيادي به كتاب آقاي دكتر شكري خانقاه دارد.


روابط عمومي ايراني از بي سر و ساماني رنج مي برد. روابط عمومي هاي ايران در برزخ سنت و مدرنيته مانده اند.
 

دوران جوابيه دادن به رسانه ها به سر آمده است. شبكه هاي اجتماعي و مردم زودتر از رسانه ها و حتي زودتر از روابط عمومي ها از رويدادها مطلع مي شوند. پس بايد تعاملات اجتماعي را در ميان مردم بالا برد.
 

روابط عمومي در ايران تبعيد گاه نيروي انساني است. مديران روابط عمومي بيشتر روابط عمومي مديران بالادستي خودشان هستند تا روابط عمومي سازمان.


مديران روابط عمومي در ايران اغلب كيف كش مديران هستند، آنها وكيل مدافع مديران شده اند و به همين جهت اعتماد عمومي را از دست داده اند.
 

اصلي ترين ماموريت روابط عمومي ، مديريت تصوير عمومي سازمان نزد افكار عمومي است.
 

استاندارد يعني شاخص و معيار، اما استاندارد كف كيفيت است و شاخص هاي تعالي مي تواند بالاتر از استاندارد باشد.
 

ادغام روابط عمومي با ساير بخش هاي سازمان ، اشتباهي استراتژيك است.
 

نياز به سندي جامع در مورد ارتقاي وضعيت روابط عمومي ها در ايران داريم.
 

اخيرا كميسيون فرهنگي دولت نشستي برگزار كرده كه به طرح پيشنهادي وزير كار براي ارتقاي جايگاه سازماني روابط عمومي از مركز به معاونت وزير رسيدگي كند. اما اغلب اعضاي اين نشست با اين پيشنهاد مخالفت كرده اند.!


اطلاع رساني صرف آفت روابط عمومي ها در ايران شده است. امروز عصر تعامل با شهروندان و رسانه هاي اجتماعي است نه اطلاع رساني صرف و يكسويه از درگاههاي درون سازماني ...
 

همه اعضا و كاركنان و مديران يك سازمان، نيروي هاي بالقوه روابط عمومي آن سازمان به شمار مي روند كه بايد با برنامه ريزي راهبردي ارتباطي از اين پتانسيل استفاده شود.
 

تشكيل كنسرسيومي از انجمن ها و تشكل هاي روابط عمومي در ايران براي تدوين منشور روابط عمومي در كشور و پيگيري اين امر در مجلس شوراي اسلامي ضرورت دارد.
 

.دانشگاه ها بايد رشته هاي بين رشته اي و چند رشته اي روابط عمومي در مقاطع تحصيلات تكميلي راه اندازي كنند.
 

روابط عمومي هاي دولتي و اغلب سازمان هاي دولتي فكر مي كنند نيازي به افكار عمومي ندارند و به همين جهت به نظر مشتري و مخاطب اهميتي نمي دهند و روابط عمومي هاي آنها اغلب عقيم و ناكارآمد است.