شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- با دكتر احمد يحيايي ايله اي نويسنده كتاب استانداردهاي روابطعمومي به گفت و گو نشستيم كه در پي مي آيد:
ايده تدوين فرآيندهاي روابط عمومي از كجا نشات گرفت و چگونه شد كه حضرتعالي براي انجام آن انتخاب شديد؟
در واقع توليد اين ايده در نتيجه يك نياز عمومي كارگزاران روابط عمومي بوجود آمده است كسي نمي تواند مدعي باشد كه اين ايده اوست. روابط عمومي هاي كشور به چنين استانداردي نياز داشته اند. بنده چند سالي است كه چنين نيازي را احساس مي كردم در كلاس هاي آموزشي از سئوالات شاگردان متوجه شدم كه چنين نيازي وجود دارد همكاران ديگر هم چنين نيازي را احساس كرده بودند.
شركت ملي پتروشيمي براي يك پروژه روابط عمومي بنده را دعوت به جلسه كردند همكاران ديگر هم با شركت جلساتي براي انجام پروژه با شركت داشتند اما نهايتا دوستان لطف كردن و بنده را انتخاب كردند.
اصل موضوع پروژه تدوين نظامنامه روابط عمومي شركت ملي صنايع پتروشيمي بود اما در جلساتي كه با دوستان داشتيم آنان را متقاعد كردم كه پروژه طوري پيش برود كه يك نياز ملي را هم پوشش بدهد و دوستان هم عنايت كردند و بنده تشكر مي كنم.
به نظر شما چرا تدوين فرآيندهاي روابط عمومي تا اين اندازه براي روابط عمومي ها مهم است و روابط عمومي ها چه بهره اي مي توانند از اين دستاوردها ببرند؟
يك واقعيت آشكار در روابط عمومي هاي ايران وجود دارد و آن غير متخصص بودن بخش بزرگي (80 درصد) از كاركنان و كارشناسان و مديران فعال در عرصه روابط عمومي است.
چنين واقعيتي تدوين كتب و منابع كاربردي را بيشتر آشكار مي كند و البته آموزش هاي مستمر و حرفه اي را همچنين.
تمامي شركت ها و سازمان ها نياز به تدوين استاندارد روابط عمومي ويژه سازمان خود دارند، چرا كه در هر سازماني بخشي از فعاليت هاي روابط عمومي بيشتر مورد نياز است و بايستي استاندارد روابط عمومي بطور ويژه و بطور عميق تر و كامل تر براي آن سازمان تدوين شود.
استاندارد تدوين شده يك استثاء براي روابط عمومي ايران است همه كساني كه با متن نگارش شده روبرو شوند متوجه خواهند شد كه يك كار ارزشمند و مورد نياز توليد شده است كاري كه مي تواند راهنمايي عملي براي انجام فعاليت هاي روابط عمومي توسط كاركنان روابط عمومي قرار گيرد.
آيا فرآيندهاي طراحي شده، همه حوزه هاي روابط عمومي را پوشش مي دهد؟
آنچه طراحي و تدوين شده است هر چند كامل نيست اما حدود 70 درصد از كار را انجام داده است البته امكان كامل شدن همين موضوعات هم بطور عميق تر وجود دارد.
تلاش بر اين است كه مابقي حوزه هاي مغفول مانده هم در جلد دوم توسط همكاران نهايي شود و در خدمت كارگزاران روابط عمومي قرار گيرد.
براي تكميل اين كار، توجه به بخش فعاليت هاي نوين روابط عمومي، حوزه هاي مديريت روابط عمومي و حوزه هاي ارتباطات بحران نياز به كار بيشتر دارد.
چه كساني در طراحي، تدوين و اجراي اين پروژه نقش آفريني كردند؟
بنيانگذار اين كار را بايستي روابط عمومي شركت ملي صنايع پتروشيمي و حامي آن را بايستي جناب آقاي جشني مدير محترم روابط عمومي دانست. در انجام كار تمامي مسئولان و كارشناسان روابط عمومي شركت ملي صنايع پتروشيمي و شركت هاي وابسته همكاري و تلاش كرده اند. تعدادي از دوستان صاحب نظر در حين اجراي كار نظرات اصلاحي و تكميلي داده اند و نهايتا دوستان موسسه كارگزار روابط عمومي و انجمن متخصصان روابط عمومي ايران طرح را اصلاح و صحه گذاري كرده اند كه از صميم قلب از همگي آنان تشكر و قدرداني مي كنم.
بطور خاص هم بايستي از جناب آقاي باقريان رئيس محترم موسسه كارگزار روابط عمومي تشكر كنم كه شرايط انتشار اين مجموعه را براي استفاده روابط عمومي ايران بوجود آوده اند.
آيا اين كار مي تواند مدلي براي فعاليت در روابط عمومي ايران باشد؟
اين كار در نوع خود در ايران و به نظر بنده در جهان يك كار ممتاز است بخصوص از نظر كاربردي. در حال حاضر مي توان آن را به عنوان يك مدل عملياتي كرد اما بنا بر اين است كه با كمك انجمن متخصصان و موسسه كارگزار روابط عمومي استاندارد ملي روابط عمومي را طراحي كنيم و براي روابط عمومي ايران مدلي بومي سازماندهي كنيم.
متخصصان ايراني روابط عمومي بخصوص از نظر تئوريك ظرفيت الگوسازي را دارند اما تاكنون شرايط تحقيقات بنيادي براي كارهاي علمي روابط عمومي فراهم نشده است و به نظر بنده روابط عمومي وزارتخانه هاي بزرگ و سازمان ها و شركت هاي بزرگ بايستي تحقيقات روابط عمومي را در سازمان خود جدي بگيرند و دست از كارهاي ابتدايي و پيش پاافتاده بر دارند.
انجام اين كار براي شما به عنوان يك محقق روابط عمومي چقدر رضايت بخش بوده است؟
اين كار نتيجه و حاصل بيست سال تلاش و فعاليت عملي و علمي اينجانب در عرصه روابط عمومي است. شخصا از اينكه بتواند اين كار به روابط عمومي ها اندكي كمك كند خيلي خوشحال مي شوم. فكر مي كنم كار خوبي انجام شده و اميدوارم مورد توجه و استفاده روابط عمومي ها قرار گيرد.