شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : در گفتگو با يكي از پيشكسوتان روابط عمومي و خبر عنوان شد: روابط عمومي صنعتي پيشرو در توسعه پايدار
شنبه، 15 آبان 1400 - 16:44 کد خبر:48104
كارشناسان و نيروهاي روابط عمومي بايد از توانمندترين و متخصص‌ترين افراد در اين حوزه باشند تا بتوانند در سازمان خود نقش و رسالت خود را بخوبي ايفا نمايند. متاسفانه بسياري از مديران عالي سازمان ها و شركت ها به اين مهم توجه كافي و وافي ندارند.



 

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| علي‌رغم توسعه كيفي و پيشرفت‌هايي كه در جهان معاصر با آن روبرو هستيم، هنوز روابط عمومي در كشور ما جايگاه واقعي و مناسب خود را پيدا نكره است و بسياري از سازمان‌ها به‌عنوان يك ابزار اطلاع‌رساني و تبليغاتي به آن نگاه مي‌كنند گرچه اقدامات مهمي در جهت شكل‌گيري مناسب جايگاه واقعي روابط‌عمومي مدرن، به‌عنوان يك ساختار سازماني و نهاد مستقل صنفي توسط تشكل‌هاي مرتبط، در حال انجام است. اين‌ بحشي از اظهارات مجيد مراديان، معاون روابط عمومي ذوب‌آهن اصفهان ويكي از چهره هاي پيشكسوت روابط عمومي و رسانه اي در كشور است كه در حاشيه آيين پنجاهمين سالگرد تأسيس انجمن روابط عمومي ايران صورت گرفت.


اين پيشكسوت حوزه روابط عمومي و ارتباطات و رسانه بابيان اينكه ضرورت دارد روابط عمومي و بحث ارتباط و رسانه را مورد ارزيابي دقيق قرار دهيم گفت: نقش و جايگاهي كه روابط عمومي مي‌تواند در جامعه داشته باشد از موضوعات مهمي كه در بسياري از سازمانها و نهادها مغفول مانده است. او ادامه داد: تثبيت جايگاه روابط عمومي اصلي است كه بايد به آن توجه ويژه داشت. به گفته مراديان آنچه براي حيات يك سازمان مهم‌ترين اصل محسوب مي‌شود روابط عمومي به معناي واقعي "مردم داري" در همه عرصه ها است.و اين حوزه در بخش صنعت تأثيرات بيشتري دارد.


اين پيشكسوت رسانه و عضو شوراي نمايندگي انجمن روابط عمومي ايران در استان اصفهان بيان داشت: روابط عمومي درصنعت به دليل آنكه جايگاه خاصي در زيرساخت و رشد و توسعه كشور دارا است بايد موردتوجه ويژه قرار گيرد.


در ادامه مراديان به فعاليت‌هاي روابط عمومي ذوب‌آهن طي ۵۴ سال فعاليت اين شركت اشاره كرد و بيان داشت: ذوب‌آهن اصفهان جزئ نخستين شركت‌هاي صنعتي بود كه روابط عمومي آن شروع به فعاليت كرد؛ مهمترين نقطه قوت روابط عمومي اين شركت، چارتي بود كه از ابتدا، موضوع ارتباطات رسانه اي و خبر را در جايگاه ويژه‌اي قرار داده بود.


او خبرنگاران و روابط عمومي‌ها را از يك خانواده دانست.


مراديان عضو حرفه اي خانه روابط عمومي ايران خاطرنشان كرد: روابط عمومي ذوب آهن اصفهان در ۵۴ سال عمر با بركت خود، اگرچه فراز و نشيب‌هاي زيادي داشته، اما تا كنون الگويي سازنده براي ساير روابط عمومي‌هاي كشور بوده است. وي در ادامه به نقش خود در انتشار نشريه "آتشكار" و "ماهنامه علمي تخصصي فولاد" به‌عنوان اولين نشريه درون سازماني در صنعت فولاد كشور در سال ۱۳۷۳ اشاره كرد و افزود: از سال مذكور با حضور تيمي مجرب، اولين زيرساخت‌هاي رسانه‌اي مستحكم را در ذوب‌آهن اصفهان ايجاد كرده‌ايم و نشريه "آتشكار" نيز با الگو گرفتن از شغل" آتشكار" به عنوان سنبل سخترين كار در خط توليد اين شركت، نخستين هفته‌نامه درون‌سازماني در ساختار صنعت كشور به‌حساب مي‌آيد كه با مجوز رسمي از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شروع به فعاليت نمود و بعد ها در دوره تكاملي ، شكل روزنامه اي به خود گرفت.

 

 او در مورد الگو بودن تعامل روابط عمومي ذوب‌آهن با رسانه‌ها توضيح داد و گفت : تلاش شده در ذوب‌آهن تعامل پايدار و منطقي با رسانه‌ها در دستور كار قرار داده شود اين در حالي است كه بحث حمايتي و مسئوليت اجتماعي نيز، بر اساس ساختار منطقي دنبال مي‌شود. معاون روابط عمومي ذوب‌آهن اصفهان گفت: خوشبختانه با ايجاد زير ساخت هاي مناسب، ثبات ارتباطات رسانه‌اي در روابط عمومي ذوب‌آهن برقرار است. در سالهاي اخير هم در حوزه ارتباطات شبكه‌هاي اجتماعي، تلاش شده در ذوب‌آهن به‌عنوان يك ضرورت به آن توجه شود. روابط عمومي ديجيتال ديگر موضوعي بود كه مراديان در مورد آن توضيح داد و افزود: يكي از ضرورت‌هاي بسيار مهم ورود تأثيرگذار روابط عمومي‌ها در بخش ديجيتال و مديا و ... است كه اگر روابط عمومي‌ها نتوانند در اين مسير مهم، تلاش مناسب را داشته باشند، در اهداف مورد نظر شكست‌ خواهند خورد.


اين پيشكسوت روابط عمومي با انتقاد از اينكه در ساختار سازمان‌هاي كشور هنوز شكل سازمان‌يافته براي جايگاه شغلي روابط عمومي‌ها وجود ندارد تأكيد كرد: روابط عمومي‌ يعني مردم داري و الگوي اخلاق سازماني به معناي واقعي كلمه است.


وي تخصص در روابط عمومي را با عشق عجين دانست و افزود: كارشناسان و نيروهاي روابط عمومي بايد از توانمندترين و متخصص‌ترين افراد در اين حوزه باشند تا بتوانند در سازمان خود نقش و رسالت خود را بخوبي ايفا نمايند. متاسفانه بسياري از مديران عالي سازمان ها و شركت ها به اين مهم توجه كافي و وافي ندارند. بنابر اين، پيشنهاد مي شود كه حداقل دوره هاي تخصصي كوتاه مدت در خصوص هنر و تخصص روابط عمومي براي مديران عالي برگزار شود تا نگاه تخصص گرايي در اين حوزه مهم ارتباطي، حاكم و ساري شود.


وي يكي از دغدغه هاي روابط در كشور را نداشتن امنيت شغلي پايدار ذكر نمود و گفت: ايجاد اصناف حمايتي از روابط عمومي‌ها ض

روري است تا بتوان قانونمند از حقوق روابط عمومي‌ها حمايت نمود. در مجلس شوراي اسلامي نيز حمايت صنفي و ساختاري از روابط عمومي‌ها ضروريست كه در دستور كار قرار داده شود. رسيدگي به اين موضوع توسط نمايندگان محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي با توجه به چالش‌ها و تنگناها از مهمات به نظر مي‌رسد تا روابط عمومي‌هاي چابك‌تر و پايدارتري را شاهد باشيم.


مجيد مراديان در بخشي ديگر از اين گفتگو، ارتباط با رسانه‌ها و اهميت و استمرار آن را به‌عنوان مقوله‌اي به نام "پيوست رسانه‌اي" توسط كارشناس روابط عمومي با اصحاب رسانه دانست و توضيح داد: اگر كارشناسي با خبرنگاران در محل كارش ملاقاتي داشته باشد يا براي بازديد يا در نشست خبري دعوت از آن‌ها به عمل آورد تا در محل سازماني حضور يابند، به موفقيت‌هاي خوبي مي‌رسد؛ اما آنچه مي‌تواند اين موضوع را استمرار و تحكيم بخشد "پيوست رسانه‌اي" است به اين معني كه يك كارشناس روابط عمومي قبل يا بعد از هر رويدادي يا در مباحث مختلف از طريق تلفن و شبكه‌هاي اجتماعي ارتباطات خود را با اصحاب رسانه حفظ و استمرار دهد و تنها به زمان خاصي اكتفا نكند و اين مهم يكي از معاني "مردم داري" در روابط عمومي است كه مي توان با تعامل سازنده و رفع چالشها، سازمان را سريعتر و بهتر به اهداف مورد نظر رساند.


در پايان بخشي از سوابق فعاليت هاي مجيد مراديان در ۳۰ سال تلاش در عرصه رسانه و روابط عمومي تقديم مي گردد.
وي متولد ۹ تير ماه۱۳۴۶ در اصفهان، بيش از ۳۰ سال سابقه‌ي حرفه‌اي را در دو حوزه‌ي روابط‌عمومي و رسانه در كارنامه‌ي خود دارد. وي از سال ۱۳۷۳ و پس از استخدام در شركت ذوب‌آهن اصفهان و طي مدارج كارشناسي و پشت سر گذاشتن پست‌هاي سازماني مرتبط، از سال ۱۳۹۴ تاكنون، معاون مدير روابط‌عمومي ذوب آهن اصفهان است. مراديان، داراي مدرك كارشناسي علوم اجتماعي با گرايش پژوهشگري به همراه تحصيلات حوزوي است. ضمن آنكه، حضور فعالي در نهادهاي حرفه‌اي و صنفي دارد. عضو و از اعضاي تشكيل‌دهنده‌ي خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان، عضو و از اعضاي تشكيل‌دهنده‌ي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان، عضو انجمن علمي و صنفي روابط‌عمومي‌هاي استان اصفهان، عضو انجمن متخصصان روابط‌عمومي ايران، عضو شوراي سياست‌گذاري انجمن روابط‌عمومي ايران در استان اصفهان، عضويت حرفه‌اي و حقيقي خانه روابط‌عمومي ايران و عضو مشورتي ماهنامه روابط‌عمومي و صنعت از آن جمله است.


خبرنگار و عضو تحريريه ماهنامه‌هاي فولاد و هفته‌نامه آتشكار از ابتداي فعاليت رسمي اين نشريات از سال ۱۳۷۳ تاكنون و همكاري خبري با اغلب روزنامه‌ها، خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي مختلف سراسري و محلي از جمله روزنامه‌هاي دنياي اقتصاد، جهان صنعت، ايران، كيهان، خراسان، همدلي، اخبار صنعت و ....نمايندگي و سرپرستي روزنامه‌هاي جهان صنعت، خراسان، همدلي، آرمان امروز، اخبار صنعت و ... در استان اصفهان، بخش ديگري از سوابق مراديان است.


گفتني است مراديان كه از ۱۶ سالگي تا پايان جنگ تحميلي در جبهه‌ها حضور داشته و از جانبازان ۸ سال دفاع مقدس محسوب مي‌شود، در كنار مسئوليت‌هاي گوناگون، فعاليت‌هاي فرهنگي و رسانه‌اي مستمري نيز در بسيج (مدير روابط‌عمومي حوزه شهيد تندگويان و ...) و كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد داشته و دارد.