آيا بهترين كسبوكارهاي دنيا هميشه از يك ايده كاملا جديد ظهور ميكنند؟
درست است كه توئيتر روش جديدي براي ارتباط برقرار كردن ميان افراد ارائه كرد يا شركت 5Hour Energy روش جديدي براي مصرف كافئين و مواد غذايي انرژيزا معرفي كرد، اما همه كسبوكارهاي دنيا لزوما به يك ايده كاملا «جديد» نياز ندارند. يك تيم كارآفريني ميتواند با ايجاد محصول يا راهكاري بهتر از تيم مديريت فعلي، ارزشآفريني كند.
ويژگي جالب اين مدل كسبوكار كه «تله موش بهتر» ناميده ميشود، اين است كه از قبل، تقاضاي تثبيت شدهاي براي اين محصول جديد وجود دارد. چون بازار كه از قبل وجود داشته و مشتريان نيز محصول موجود را خريداري ميكنند. داوطلب توليد محصول جديد فقط نياز دارد مشتريان را مجاب كند به محصول جديد با قيمت يا پيشنهاد ارزشي بهتر روي آورند.
البته اين مدل يك چالش بزرگ دارد. اگر شما بتوانيد تله موش بهتري ايجاد كنيد، چرا شخص ديگري نتواند؟ چطور ميتوانيد نوآوري محصول را تقويت كرده و از آن سود ببريد؟
در ايميلي كه اخيرا از شخصي به نام هريستو گيدارسكي دريافت كرديم، متوجه شديم او و تيمش يك خردهفروشي آنلاين به نام TMG راهاندازي كردهاند كه اونيفرمهاي كارگري و صنعتي را در انگلستان به فروش ميرساند. در پاسخ به تقاضاي كمكي كه از ما كرده بود، اين سوال را از او پرسيديم:
در ايجاد اين مدل كسبوكار در مقابل مدلهاي ديگر، چه مزايايي داريد؟
او پاسخ داد «مزيت رقابتي ما قيمت پايين محصولات به دليل توليد آنها در آسيا است. كيفيت محصولات ما با برندهاي بزرگ برابري ميكند و سفارشگيري ما به صورت آنلاين است.» او معتقد است هيچ بنگاه ديگري در بريتانيا در حال حاضر اين كار را انجام نميدهد.
شركت TMG با ارائه محصولاتي مشابه شركتهاي بزرگ، اما با قيمتي پايينتر و از طريق كانالهاي فروش مناسبتر، سعي ميكند تله موشي بهتر، موفقتر و سودآورتر از رقباي فعلي در بازار ايجاد كند. اين رويكرد در صورتي كه گيدارسكي و تيمش بتوانند همزمان با رشد شركت مجموعه مزاياي رقابتي پايداري ايجاد كنند، به موفقيت خواهد رسيد.
اگر TMG بتواند به وعده خود عمل كند، مطمئنا رقبا با ارائه محصولات آنلاين با قيمت پايينتر واكنش نشان خواهند داد. در اين صورت، چالش TMG اين است كه روشهاي جديدي براي حفظ مزيت رقابتي خود بيابد.
كليد موفقيت پايدار براي TMG و شركتهاي ديگري كه اين رويكرد را اتخاذ ميكنند اين است كه همگام با رشدشان دائما ارزش برند، خدمات مشتري، اطمينان يا ديگر مزيتهاي منحصر به فرد ايجاد كنند. اين مزيتها به راحتي از سوي رقبا تكرارپذير نيست. وقتي يك داوطلب جديد موقعيتي در فضاي بازار براي خود به دست ميآورد، قبل از اينكه رقبا بتوانند از مدل او تقليد كنند، او توانسته اعتماد مشتريان را به خود جلب كند. اگر كسبوكاري كه تله موش بهتر را ايجاد كرده، نتواند در قدمهاي بعدي از رقبا پيش بيفتد، نميتواند مشتريان ثابت و كسبوكار پايداري داشته باشد.