شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| كسب و كارهاي كوچك اغلب اوقات در ارزيابي شان از بخش روابطعمومي اهميت كمتر از انتظاري براي آن در نظر مي گيرند. به عبارت بهتر، صاحبان كسب و كارهاي كوچك هدف اصلي از سرمايه گذاري در بخش روابط عمومي را به سختي تشخيص مي دهند. همين امر موجب بي ميلي آنها براي سرمايه گذاري در اين بخش مي شود.
امروزه با توجه به افزايش حجم رقابت ميان برندهاي مختلف داشتن يك تيم روابط عمومي عالي نيازي حياتي است، در غير اين صورت تعامل ميان برند شما و مشتريان به خطر خواهد افتاد. به همين خاطر موضوع اصلي اين مقاله در رابطه با همين نكته تعيين شده است.
ما در اين مقاله به جاي اينكه نكاتي در اهميت روابط عمومي بيان كنيم، به سراغ بعضي از بحران هاي اساسي در اين حوزه رفته ايم. هدف ما از اين كار نمايش اهميت تيم روابط عمومي و بحران هاي رايج در صورت بي توجهي به تشكيل يك تيم حرفه اي در اين بخش است.
1. بي توجهي به خواسته هاي مشتريان
در عصر شبكه هاي اجتماعي مشتريان خواسته ها و نظرات شان در رابطه با برندها را به طور آنلاين منتشر مي كنند. با اين حساب اگر شما حضور مناسبي در شبكه هاي اجتماعي نداشته باشيد، هيچ شانسي براي جلب نظر مشتريان تان پيدا نخواهيد كرد.
امروزه يكي از وظايف اصلي تيم روابط عمومي حضور گسترده در شبكه هاي اجتماعي و بازتاب خواسته هاي آنها براي تيم مديريت شركت است. با اين حساب وقتي شما تيم درستي در رابطه با روابط عمومي نداشته باشيد، اين فرآيند با مشكل جدي رو به رو خواهد شد. از آنجايي كه مشتريان با هيچ برندي تعارف ندارند، در صورت ناتواني شما براي درك و پاسخگويي مناسب به خواسته هاي آنها خيلي زود مورد بي توجهي قرار خواهيد گرفت.
2. فقدان استراتژي مناسب برند در شبكه هاي اجتماعي
حضور صرف در شبكه هاي اجتماعي براي هيچ برندي موفقيت به همراه نخواهد داشت. به همين خاطر شما بايد كاملا آماده حضور بابرنامه در اين فضا باشيد. مهمترين بخش كار نيز طراحي يك استراتژي درست براي بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي خواهد بود. شما در صورت بي توجهي به اين نكته هيچ شانسي براي تاثيرگذاري بر روي مخاطب هدف تان نخواهيد داشت.
بخش روابط عمومي در فرآيند طراحي استراتژي بازاريابي و فعاليت در شبكه هاي اجتماعي هميشه منبع اطلاعاتي مهمي محسوب مي شود. اين امر به برندها فرصت تاثيرگذاري مناسب بر روي مخاطب هدف را مي دهد. بنابراين شما بايد هميشه در فرآيند طراحي استراتژي بازاريابي به اين نكته مهم توجه نشان دهيد. در صورتي كه برند شما در بخش روابط عمومي ضعيف باشد، احتمالا تمام پيش بيني هاي تان در رابطه با واكنش و رفتارهاي احتمالي مشتريان اشتباه از آب درمي آيد. به اين ترتيب هيچ شانسي براي تاثيرگذاري بر روي مخاطب هدف نخواهيد داشت.
3. پاسخگويي نامناسب به انتقادات
پاسخگويي به انتقادات نسبت به برند در قالب شيوه اي مناسب اهميت بسيار زيادي دارد. برخي از برندها در اين ميان هميشه سعي در حذف نظرات انتقادي از برندشان دارند. شايد اين راهكار در كوتاه مدت مناسب باشد، اما پس از مدت زماني كوتاه برندتان شهرت بسيار منفي در ميان مشتريان پيدا خواهد كرد. به همين خاطر شما بايد به دنبال راهكاري كاربردي تر باشيد. اين امر شامل تلاش براي پاسخگويي به انتقادات از برندتان در قالبي منطقي است.
وقتي درباره پاسخگويي به انتقادات درباره برند صحبت مي كنيم، هيچ بخشي به اندازه روابط عمومي به داد برندتان نمي رسد. اغلب اوقات برندها براي رفع شك و شبهه درباره برندشان اقدام به انتشار بيانيه هايي از سوي تيم روابط عمومي شان مي كنند. اين امر نه تنها رفتاري حرفه اي در برابر انتقادات و شايعات محسوب مي شود، بلكه تاثيرگذاري بسيار بالايي نيز بر روي مخاطب هدف خواهد داشت. با اين حساب شما به جاي پاسخگويي پراكنده به انتقادات بايد در تلاش براي گردآوري يك تيم روابط عمومي كاربردي باشيد، در غير اين صورت حجم انتقادات نسبت به عملكرد برندتان به طور چشمگيري افزايش خواهد يافت. همچنين پاسخگويي ضعيف شما به اين نقدها نيز اعتبار برندتان را بيش از هر زمان ديگري به خطر خواهد انداخت.
نويسنده : ايوان ويدجايا - كارشناس كسب و كار
مترجم : علي آل علي
منبع: noobpreneur - forsatnet