شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| روز گذشته دكتر پيمان جبلي، رئيس رسانهملي در حكمي حسين قرايي را به سمت مدير كل روابطعمومي سازمان صدا و سيما منصوب كرد.
وي در اين حكم، ماموريتهايي ازجمله «تقويت ارتباط همدلانه در خانواده بزرگ رسانهملي»، «تحكيم مناسبات صميمانه با جامعه هنري و هنرمندان»، «تبيين روشن و فعالسازي زمينهها و فرصتهاي همافزايي رسانهملي با ديگر نهادها و دستگاهها»، «گسترش و تعميق ارتباط نهادينه نخبگان با سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي»، «ارتباط مستمر و گسترده با جمهور مردم و تعبيه سازوكارهاي مناسب براي اطلاع بهنگام و دقيق از ظرفيتها و نيازهاي لايههاي اجتماعي» و «تنظيم و هماهنگسازي ارتباطات همافزا با رسانهها» را براي مديركل جديد روابط عمومي رسانه ملي تعيين كرده است.
رئيس رسانه ملي در اين حكم همچنين از تلاشهاي صادقانه محمدحسين رنجبران در دوران تصدي اين سمت قدرداني كرد. به همين دليل ما سراغ اهالي رسانه رفتيم و با آنها درباره مطالبات و خواستههايشان صحبت كرديم. عمده آنها اين نظر را داشتند كه بهتر است مديركل جديد روابط عمومي صدا و سيما پاسخگوي سوالات خبرنگاران باشند.
تعامل بيشتر و صراحت در دستور كار قرار گيرد
آرزو فيروزفر، مدير بخش هنر و رسانه فارس از كساني است كه نزديك به دو دهه در حوزه راديو و تلويزيون به كار خبر مشغول بوده. او درباره انتظاراتش از مديريت جديد روابط عمومي صدا و سيما به جامجم ميگويد: سازمان صدا و سيما مهمترين رسانه جمهوري اسلامي ايران و تريبون آن به شمار ميرود. گاهي گمان ميرود جايي كه خود تريبون است نياز به پاسخگويي ندارد؛ درحاليكه اين اشتباه مطلق است. درست است كه صدا و سيما به عنوان رسانه به دنبال معايب و محاسن ارگانهاي ديگر و بيان آنها براي جامعه است ولي نبايد از نقش خود غافل شود.
فيروزفر ادامه ميدهد: صدا و سيما توليدات زيادي در زمينه فيلم، سريال و برنامه دارد كه معمولا به شكلي محتاطانه درباره اينها موضع ميگيرد. چالشي كه خبرنگاران دارند اين است كه بهسختي درباره آنچه روي آنتن است به حقيقت دست پيدا ميكنند. مثلا حاشيهاي كه براي فيلم يا سريالي ايجاد ميشود معمولا مديران روابط عمومي با احتياط در اينباره برخورد ميكنند و پاسخ ميدهند.
به عنوان كسي كه سالها در حوزه خبر فعاليت داشتم، ميتوانم بگويم اين گريبانگير همه مديراني بوده كه حداقل من در زمان فعاليتم، مديريت آنها را بر روابط عمومي تجربه كردم. واهمه واضحي در خصوص پاسخدهي صريح دارند. اين مدير و فعال رسانه درباره تغييراتي كه لازم به نظر ميرسد، بيان ميكند: به نظرم تعامل بيشتر، صراحت و شفافيت از موضوعات مهمي است كه مدير جديد روابط عمومي صدا و سيما بايد در دستور كار قرار دهد. بايد با خبرنگاران تعامل بيشتري برقرار كند. تعامل ما معمولا يكسويه بوده و بايد دو سويه شود.
خوب است خبرنگاران و نمايندگان رسانه، يك اتاق فكر در صدا و سيما داشته باشند و از نظراتشان استفاده شود. كاركردي براي آراي اين افراد از طيفهاي فكري متفاوت لحاظ شود و خروجي آن را در آنتن ببينيم. شايد توصيه هايشان به درد بخورد و اشتباهات كمتر شود. روابط عمومي اين سازمان بايد در مواجهه با رويدادها صراحت داشتهباشد. اگر اتفاقي در سازمان ميافتد نبايد ما از طريق سايتهاي غيررسمي يا افراد ناشناس به واقعيت دست پيدا كنيم؛ خودشان صريح توضيح دهند و پاسخگو باشند.
مهمترين انتظار، تسهيلكنندگي شفافيت است
محمد صابري، دبير سرويس هنر خبرگزاري مهر از فعالان باسابقه حوزه رسانه است كه درباره انتظارات و مطالبههايش از دوره جديدي كه در روابط عمومي صدا و سيما با تغيير مديركل آن ايجاد شده است، به جامجم ميگويد: طبيعتا انتظار نه تنها من بلكه هر اهل رسانهاي از مدير روابط عمومي رسانهملي، تسهيلكنندگي است. اين حداقل و حرفهايترين انتظاري است كه از مسؤول روابط عمومي هر مجموعهاي به ويژه رسانهاي با وسعت صدا و سيما ميشود داشت، تسهيلكنندگي در شفاف شدن مسائل مرتبط با رسانه است. اين انتظاري است كه به نظرم بايد آقاي قرايي در اولويت برنامه هايشان قرار دهند.
صابري ادامه ميدهد: رفتن در موقعيت انفعال، بزرگترين آفتي است كه ميتواند گريبانگير يك روابط عمومي بهويژه در مجموعهاي مثل صداوسيما شود. به اين معنا كه منتظر باشند اتفاقي بيفتد تا بخواهند پاسخ دهند، تكذيب يا اصلاح كنند. به نظر من موضع روابط عمومي، موضع انفعال يا صرفا دفاعيه نيست. موضع روابط عمومي بايد تسهيلكنندگي باشد و اين مهمترين كليد واژهاي است كه بايد در دستور كار روابط عمومي رسانهملي قرار گيرد.
اين فعال رسانه ميافزايد: متاسفانه در اين زمينه رسانهملي در دورههاي مختلف دچار آسيب بوده است. هر تغييري ما را اميدوار ميكند اين مشكل به سمت اصلاح برود. اميدواريم آمدن آقاي قرايي كمك كند اين اتفاق بيفتد. همه مباحث، سرفصلها و سوژههاي مرتبط با رسانهملي بايد قابليت پيگيري از طريق اهالي رسانه را داشته باشد تا شفافسازي صورت گيرد و در نهايت همه اينها در راستاي كمك به رسانهملي است.
منتظر اتفاقات تازه هستيم
پيوند مرزوقي، دبير سرويس راديو و تلويزيون خبرگزاري ايسنا سالهاست در حوزه رسانه مشغول كار خبر است. با تغيير مديركل روابط عمومي صدا و سيما از او درباره خواستهها و انتظاراتي كه به عنوان يك فعال رسانه از تعامل با اين حوزه دارد، ميپرسيم كه پاسخ ميدهد: به نظرم درخصوص حوزه روابطعمومي سازمان صدا و سيما بايد اتفاقات تازه ايجاد شود. لازم است مديريت جديد، ارتباطش را با رسانهها بيشتر كند و تعاملش با خبرنگاران بيشتر از چهار سال گذشته باشد.
مرزوقي ادامه ميدهد: مديريت كل روابطعمومي صداوسيما، جايگاه ويژه و حساسي است و قطعا بسياري از رسانهها، انتظار دارند مواضع سازمان صداوسيما را از طريق ايشان بشوند. با توجه به اينكه صدا و سيما يك رسانه بزرگ است و امكان دارد هر روز يا هر هفته با حاشيهها و موضوعات مختلف مواجه شود از ايشان انتظار داريم در قبال اين اتفاقات پاسخگو باشند و موضع سازمان را به صورت رسمي به رسانهها اعلام كنند.
اين فعال رسانه بيان ميكند: تا جايي كه ميدانم ايشان از بدنه دانشگاه هستند. در دورههاي گذشته شاهد بوديم افراد دانشگاهي خيلي خوب توانستند با رسانهها تعامل برقرار كنند.
مرزوقي در پايان ميگويد: بايد در نظر گرفته شود كه در نهايت آنچه در رسانههاي داخلي چه در قالب نقد و چه در قالب خبر منتشر ميشود به همافزايي رسانهاي منجر ميشود. اگر اين نگاه را در دستور كار داشته باشند قطعا به جاهاي بهتري خواهيم رسيد.
ذائقهسنجي انجام شود
مهدي خدايي، دبير فرهنگي خبرگزاري تسنيم: به نظرم روابط عمومي در مرحله اول بايد روابط دو سويه بين مردم و رسانه را تقويت كند. به نظر ميرسد الان اين چرخه كامل نيست. همچنين كانالهاي ارتباط ميتواند گستردهتر شود تا اين رابطه تقويت و منجر به اتفاقات خوب شود. از سوي ديگر بهتر است روابط عمومي، ذائقهسنجي درست ميان مردم انجام بدهد تا ذائقههاي مردم را بهدرستي به فيلمسازان، نويسندگان و كارگردانان انتقال بدهد تا آنها بدانند محصولاتشان را چگونه توليد كنند كه بيانگر مسائل و مشكلات اصلي جامعه باشد.
از سوي ديگر، روابط عمومي بايد پل ارتباطي خوبي ميان رسانه و اهالي باشد و براي حفظ و تقويت اين اتفاق كوشا باشد. همچنين حضور خبرنگاران براي پوشش پشت صحنه تسهيل شود كه مسلما روابطعمومي ميتواند نقشآفرين باشد. رسانهملي در حال حاضر رقباي قدرتمندي دارد و امروزه مردم تبديل به شهروند خبرنگار شدهاند. بنابراين روابط عمومي رسانهملي در فضاي خبري بايد به گونهاي عمل كند كه ارتباطاتش را ارتقا دهد.
دامنه همكاريها افزايش يابد
محمدصادق عابديني، خبرنگار راديو و تلويزيون روزنامه جوان: اداره كل روابط عمومي صدا و سيما را ميتوان رسانهاي در دل بزرگترين رسانه فراگير در ايران دانست. از اين رو وظيفه مديركل روابط عمومي صدا و سيما، در كنار وظايف سازماني كه بر دوش يك روابط عمومي موفق قرار دارد، ارتباطي است كه بايد با ديگر رسانهها برقرار كند و از جايگاه رسانهملي در افكار عمومي دفاع كرده و در مقابل سوالات و انتقادات پاسخگو باشد.
به همين دليل، به عنوان يك روزنامهنگار و خبرنگار حوزه، از مديركل جديد روابطعمومي صدا و سيما انتظار دارم روابط با ديگر رسانهها و خبرنگاران را ارتقا داده و به جاي نگاه حذفي به جذب و گسترش دامنه همكاريها بينديشد. همانطور كه انتظار ميرود رسانهملي، رسانه همه مردم ايران باشد، روابط عمومي اين رسانه نيز بايد خود را مقابل همه مردم ايران و رسانهها به عنوان نمايندگان افكار عمومي پاسخگو بداند.
نوشين مجلسي، زينب عليپور طهراني و فاطمه عودباشي - رسانه / روزنامه جام جم