شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 9 نكته براي توسعه استراتژي فروش و بازاريابي
دوشنبه، 26 مهر 1400 - 11:42 کد خبر:47947
برخي مديران كسب و كارها معتقدند كه دانستن اينكه از كجا بايد برنامه فروش و بازاريابي را شروع كرد، واقعاً دشوار است. اين موضوع شايد به دليل وجود فن آوري‌هاي جديد، معيارهاي عملكردي زياد و البته عدم اعتماد به نفس باشد. اگر شما هم جزو آن دسته از مديران هستيد، مي‌توانيد با پيروي از اين 9 مرحله يك برنامه براي افزايش فروش و بازاريابي تدوين كرده و براي موفقيت كسب و كارتان برنامه‌ريزي كنيد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| فروش و بازاريابي هر دو يك هدف مشترك دارند و آن هم جذب سرنخ و تبديل آنها به مشتريان و در نهايت درآمدزايي است. در اين مطلب 9 نكته را در جهت توسعه بازاريابي و فروش كسب و كارتان مي‌خوانيد.

بنابر اعلام اقيانوس آبي، فروش و
بازاريابي دو عملكرد تجاري متفاوت در سازمان هستند، ولي هر دو مستقيما بر توليد و درآمد تأثير مي‌گذارند. فروش به كليه فعاليت‌هايي اطلاق مي‌شود كه منجر به فروش كالا و خدمات مي‌شود و بازاريابي فرايند جلب علاقه مردم به كالاها و خدمات در حال فروش است. هنگامي كه فروش و بازاريابي با يكديگر هماهنگ مي‌شوند، كسب و كار آماده جذب مشتري و درآمد بيشتر است.

برخي مديران كسب و كارها معتقدند كه دانستن اينكه از كجا بايد برنامه فروش و بازاريابي را شروع كرد، واقعاً دشوار است. اين موضوع شايد به دليل وجود فن آوري‌هاي جديد، معيارهاي عملكردي زياد و البته عدم اعتماد به نفس باشد. اگر شما هم جزو آن دسته از مديران هستيد، مي‌توانيد با پيروي از اين 9 مرحله يك برنامه براي افزايش فروش و بازاريابي تدوين كرده و براي موفقيت كسب و كارتان برنامه‌ريزي كنيد.


1) بودجه

اطمينان حاصل كنيد كه منابع كافي (افراد و پول) براي تحقق اهداف شركت خود در سال اختصاص داده‌ايد. اندازه بودجه بازاريابي شما نيز بستگي به اين دارد كه چقدر سرمايه در اختيار داريد و چقدر سريع مي‌خواهيد نتيجه بگيريد. اگر اهداف شما واقع‌گرايانه نباشد، از عدم رسيدن به نتايج خود نااميد مي‌شويد و تيم شما از ناتواني در برآورده ساختن انتظارات شما بي‌انگيزه مي‌شود.


2) مشخصات و ويژگي‌هاي مشتري ايده آل خود را بررسي و به روز كنيد

به بهترين مشتريان خود نگاهي بيندازيد و ويژگي‌هايي را در آن ها مشخص كنيد كه آن ها را براي شما سودآور مي‌كند. اطمينان حاصل كنيد كه مشخصات ايده‌آل مشتري و شخصيت خريدار شما دقيق است و آن‌ها را در صورت لزوم به روز كنيد.


3) سفر مشتري خود را ثبت كنيد.

مخاطبين شما مراحل زيادي را در مسير خريدار شدن انجام مي دهند. هر نقطه تعاملي كه افراد با محتوا و سازمان شما خواهند داشت را ترسيم كنيد. اين سفر خريدار شما است كه براي هر شخصيتي از مخاطبان متفاوت خواهد بود.

براي ثبت سفر مشتري از انتها شروع كنيد، يعني به اين فكر كنيد كه مشتريانتان بلافاصله قبل از امضاي قرارداد با شما چه خواهند كرد؟ مرحله قبل از آن چيست؟ يكي قبلش؟ در هر نقطه از مسير سوالات اصلي، انگيزه ها و اعتراضات احتمالي هر مشتري را مشخص كنيد. سپس انواع محتواهاي مناسب با هر مرحله از سفر خريدار و CTA هايي كه آنها را به مرحله بعدي هدايت مي كند را مشخص كنيد


4) تمايزهاي خود را نسبت به رقبا مشخص كنيد.

اطمينان حاصل كنيد كه چه چيزي شما را از رقباي خود متمايز مي كند. با برخي از مشتريان خود صحبت كنيد و دريابيد كه چرا آن ها خريد از شما را انتخاب كرده اند - و چه چيزي مي‌تواند آن‌ها را مجبور به تغيير كسب وكار و خريد از رقباي شما كند.

5) محتواي بازاريابي خود را مرور و سازماندهي كنيد

اطمينان حاصل كنيد كه مطالب بازاريابي چاپي و ديجيتال شما براي جذب مشتريان ايده آل شما طراحي شده و ويژگي هاي منحصر به فرد شركت شما را به مشتريان فعلي و مشتريان بالقوه منتقل مي كند. مطمئن باشيد كه محتواي شما به روز بوده و سبك خاص كسب و كار شما در آن ها رعايت مي شود و همه اعضاي تيم فروش شما از نسخه مناسب استفاده مي كنند!


6) وب سايت و بازاريابي آنلاين خود را براي فروش بهتر بررسي كنيد

وب سايت و كانال‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي خود را بررسي كنيد تا مطمئن شويد كه براي جذب و آموزش مخاطبين خاص شما طراحي شده‌اند. آيا برندسازي و پيام‌رساني شما سازگار با محصول و هدف شما است؟ آيا با مخاطب هدف مناسب تعامل داريد؟ آيا محتواي شما جذاب و آموزشي است؟


7) فرآيند فروش خود را مرور و مستند كنيد.

آيا فرايند فروش شما به گونه‌اي تنظيم شده است كه مشترياني را كه مي‌خواهيد براي شما بياورد؟ آيا همه اعضاي تيم فروش شما از مراحل مشابهي براي تبديل سرنخ‌ها به مشتري پيروي مي‌كنند؟ آيا روند فروش شما مستند است؟ آيا سيستم مديريت ارتباط با مشتري داريد؟ آيا براي كارآمدتر كردن فرآيندها آن‌ها را خودكار كرده‌ايد؟ مناطقي از فرآيند شما كه مشتريان به دليل كمبود زمان، انرژي و منابع گم مي‌شوند يا ناديده گرفته مي‌شوند را حتما پيدا كنيد.


8) استراتژي فروش و بازاريابي خود را مستند كنيد

مسائلي را كه شناسايي كرده‌ايد اولويت‌بندي كرده و براي مقابله با آنها در چهار فصل آينده يك روش مرحله‌اي ايجاد كنيد. ممكن است لازم باشد برنامه‌هاي تاكتيكي براي بازاريابي محتوا، گرفتن ورودي براي سايت، استراتژي رسانه‌هاي اجتماعي، توليد سرنخ و ... ايجاد كنيد.


9) پيشرفت خود را در بازاريابي و فروش دنبال كنيد و تاكتيك‌هاي خود را توسعه دهيد

اطمينان حاصل كنيد كه معيارهاي سنجش موفقيت را تعيين كرده و افرادي را براي پاسخگويي مشخص كرده‌ايد. جلسات منظمي براي بررسي پيشرفت، شناسايي و حل مسائل و همسويي فعاليت ها ترتيب دهيد. از اشتباهات و پيروزي‌هاي خود درس بگيريد و تا جايي كه لازم است تاكتيك‌هاي خود را توسعه دهيد!

 

منبع: ايسنا