شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : پيشنهاد 8 متخصص روابط‌عمومي‌ به رييس‌جمهور
پنجشنبه، 15 مهر 1400 - 21:57 کد خبر:47867
فعالان حوزۀ روابط‌عمومي هر بار كه دولت جديدي سكان امور مملكت را در دست مي‌گيرد، خواسته ها و انتظارات و توصيه هاي كارشناسي و دلسوزانه خود را براي ارتقاي جايگاه حرفه‌اي روابط‌عمومي و نهايتاً بهبود نظام ارتباطات بين دولت و مردم مطرح مي‌كنند و به انتظار مي نشينند تا توجه و پايبندي و عمل واقعي دولتمردان به اين توصيه ها را در بوتۀ ارزيابي قرار دهند.

ايجاد سازمان روابط‌عمومي‌هاي كشور

 



 

سيدشهاب سيدمحسني  رييس انجمن متخصصان روابط‌عمومي- انتخاب متولي براي ساماندهي، مديريت، برنامه‌ريزي و هماهنگي روابط‌عمومي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي دولتي و غيردولتي با عنوان سازمان روابط‌عمومي‌هاي كشور كه بتواند به صورت مستقل پيگير مسائل ساختاري، صنفي، علمي و آموزشي روابط‌عمومي‌ها ( بخش‌هاي دولتي و خصوصي) باشد.

 

اين سازمان با همفكري و مشاوره با انجمن‌هاي تخصصي و صنفي، اساتيد و صاحب‌نظران اين حوزه ابتدا نسبت به آسيب‌شناسي وضعيت موجود روابط‌عمومي‌ها افدام و در وهله دوم نسبت به رفع مشكلات اساسي و زيربنايي آنها نظير ساختار تشكيلاتي ناهمگون، نداشتن رديف اعتباري مستقل، كمبودن يروي انساني متخصص و... گام بردارد و روابط‌عمومي‌ها را در مسير استانداردسازي و حرفه‌اي‌گرايي رهنمون سازد.

 

 

ايمان به توانمندي و كارآيي روابط‌عمومي‌ها

 



 

دكتر حسن بشير عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق (ع) و دبير كميته علمي كنفرانس بين المللي روابط‌عمومي ايران - مهمترين اقدام در جهت گسترش همكاري مردم با دولت، توجه جدي به ظرفيت‌هاي گسترده‌ي توانمندي، كارآيي و فعاليت‌هاي وسيع روابط‌عمومي‌ها در سطح كشور است. ايمان به اين توانمندي و كارآيي مي‌تواند در جهت قدرت‌دهي دولت در ارتباطات فعال از يك سو و انتقال خواسته‌ها و مطالبات مردم به دولت از سوي ديگر تاثير فراوان داشته باشد.

 

ايجاد بخشي در دولت براي ارتباط با روابط‌عمومي‌ها و توجه جدي به حمايت از اين ساختار وسيع كشور براي تحقق آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و همكاري با آن جهت انتقال اهداف مردمي و فعال سازي آنها در سطح كشور بسيار حائز اهميت است.
 

 

بازنگري در جايگاه روابط‌عمومي

 



 

 

دكتر مريم سليمي پژوهشگر ارتباطي و فعال روابط‌عمومي - فعاليت روابط‌عمومي‌ها بيش از هر  چيز نيازمند نگاهي تخصصي و مستقل‌تر و اختصاص جايگاه واقعي لازم به آنهاست.


فعاليت روابط‌عمومي‌ها زير نظر معاونت ارتباطات وزارت ارشاد: فعاليت روابط‌عمومي‌ها و رسانه‌ها هر چه به سمت استقلال بيشتر حركت كند نتايج واقعي‌تر و بهتري حاصل مي‌شد و هر چه اين فعاليت جنبه دولتي‌تر يافته و در سطوحي بالاتر مورد نظارت و كنترل قرار گيرد بر كيفيت فعاليت‌هايش تأثير منفي مي‌گذارد.

 

بر اين اساس و با درك اصرار به نظارت‌هاي دولتي بر فعاليت اين‌گونه واحدها، به نظر مي‌رسد كه فعاليت‌ روابط‌عمومي‌ها به جاي آنكه تحت نظر شوراي عالي اطلاع‌رساني دولت قرار گيرد (كه در عمل به فعاليت‌هاي آن‌ها جنبه تكليفي و دستوري بيشتري بخشيده)، زير نظر وزارت ارشاد و معاونت ارتباطات اين وزارتخانه (البته با تأكيد بر نگاه تخصصي به روابط‌عمومي و تا حد ممكن دادن استقلال به آنها) به انجام فعاليت بپردازند.


در حال حاضر وزارت ارشاد داراي معاونت‌هاي امور فرهنگي، هنري، مطبوعاتي و اطلاع‌رساني و... است كه بر اين اساس پيشنهاد مي‌شود كه نام معاونت مطبوعاتي و اطلاع‌رساني به «معاونت ارتباطات» تغيير يافته و ادارات كل امور رسانه (با بخش‌هاي مختلف رسانه‌هاي مكتوب، رسانه‌هاي برخط، رسانه‌هاي اجتماعي، بازي‌هاي رايانه‌هاي و... يا در عنواني كلان‌تر رسانه‌هاي ديجيتال و....) و امور روابط‌عمومي (دولتي و خصوصي) زير نظر آن مشغول به فعاليت شوند.


از سويي، تأكيد شود كه جايگاه روابط‌عمومي‌ها در سازمان‌ها، زير نظر بالاترين مقام مسئول سازمان و تحت عنوان مشاور مديرعامل و مديركل روابط‌عمومي تعيين شود (باهدف ارائه نظرات مشورتي ارتباطي به مديران ارشد مجموعه) ولي اين جايگاه، به معناي تغيير سليقه اي مسئول روابط‌عمومي با تغيير مديرعامل سازمان نبايد تلقي شود و نياز به نگاه تخصصي به روابط‌عمومي است.


ايجاد اتاق فكر ارتباطي در دولت: همچنين پيشنهاد مي‌شود تا در دولت، اتاق فكر ارتباطي ايجاد شود تا به كابينه از بعد ارتباطي در حوزه‌هاي روابط‌عمومي و رسانه‌اي نظرات مشورتي ارائه كند. اين نظرات با هدف حل مشكلات و بحران‌هاي ارتباطي مربوط و كمك به تسهيل فعاليت‌هاي رسانه‌ها و روابط‌عمومي‌ها انجام گيرد.

 

 

به‌كارگيري نيروهاي توانمند و متخصص

 


 


پرويز كرمي سخنگو و رييس مركز ارتباطات و اطلاع‌رساني معاونت علمي و فناوري ريس جمهوري و بنياد ملي نخبگان - از هر منظر به نقش و جايگاه ارتباطات و روابط‌عمومي نگاه كنيم ضرورت وجودي آن غيرقابل انكار است منتهي اين جايگاه در دولت‌هاي مختلف همواره در مظان ناكارمدي، كم‌كاري يا ضعف در اثرگذاري بوده است. عدم توجه به اين مهم، به نقش و جايگاه روابط‌عمومي‌ها در سازمان‌‌ها و شركت‌ها لطمه شديدي وارد كرده و مانع ورود نيروهاي خلاق و توانمند جديد به اين عرصه شده است.

به‌نظرم، دولت جديد در همين ابتداي فعاليت خود، لازم است دستور به‌كارگيري نيروهاي توانمند و متخصص روابط‌عمومي در اين حوزه را با نظارت دستياري امين صادر نمايد و هم تكليفي ويژه به هيت دولت براي آسيب‌شناسي و رفع جدي و سريع كاستي‌ها و مشكلات ساختاري اين نهاد ارتباطي نمايد.



 

تقويت نقش تنظيم‌گري روابط و اطلاع‌رساني در دو حوزه درون و برون‌سازماني

 



 

مجيد بوجارزاده رييس روابط‌عمومي شركت ملي نفت ايران و دانشجوي دكتراي مديريت رسانه - روابط‌عمومي‌ها نقش تنظيم‌گري روابط و اطلاع‌رساني در دو حوزه درون و برون‌سازماني را به‌عهده دارند كه غفلت از هر كدام از اين حوزه‌ها عملا تاثير عملكرد بهينه سازمان را به‌شدت كاهش خواهد داد.

 

متاسفانه يكي از مهمترين آسيب‌هاي حوزه روابط‌عمومي عدم درك درست اين مسئله توسط مديران ارشد بوده كه نتيجه آن كم‌رنگ شدن و حتي بي‌اثر شدن نقش و كاركرد روابط‌عمومي چه در درون سازمان و چه خارج از سازمان بوده است.

 

دولت بايد به اين نكته كليدي توجه كند كه بخش عظيمي از جامعه يا كارمند دولت هستند و يا با سازمان‌هاي دولتي در ارتباط هستند و از اينرو روابط‌عمومي اگر بتواند تنظيم‌گري محيط درون سازمان و اقناع كاركنان و مخاطبان سازمان را به‌خوبي انجام دهد، عملا بخش مهمي از اهداف دولت در اقناع جامعه را پوشش داده است كه در نتيجه اقناع افكار عمومي و استفاده از ظرفيت‌هاي رسانه‌اي راحت‌تر و تاثيرگذارتر خواهد شد.

 

 

 

اعتمادسازي با احياي روابط‌عمومي‌هاي تحليل‌گر به جاي توجيه‌گر

 


 


عباس خالدنژاد كارشناس روابط‌عمومي و رسانه - طي سال‌هاي اخير عدم اجراي وعده‌هاي بي‌شمار مديران ارشد دولتي و توجيه عملكرد ضعيف و ناكارآمدي آنان توسط روابط‌عمومي‌هاي دستگاه‌هاي ذيربط موجب بي‌اعتمادي آحاد جامعه به بخش اجرايي كشور شده است.


از دولت سيزدهم انتظار مي‌رود با تغيير نگرش نسبت به وظايف ذاتي روابط‌عمومي‌ها، زمينه رشد و فعاليت روابط‌عمومي‌هاي تحليلگر، مخاطب‌محور و واقع‌گرا را به جاي روابط‌عمومي‌هاي توجيه‌گر، يكجانبه‌گرا و سازمان‌محور فراهم آورد تا اعتماد از دست رفته بازيابي شود.

 

 

 

تقويت اعتماد عمومي

 



 

دكتر قربانعلي تنگ شير مدرس دانشگاه - نكاتي كه بايد سريعاً به دولت يادآوري كرد جلب اعتماد عمومي است. آمار كاهش مشاركت در انتخابات – احساس بي پناهي و بي كسي جامعه و نشنيدن صداي مردم همه اينها به آمار كاهش اعتماد عمومي افزوده مي‌شود و در نتيجه آرامش عمومي از بين مي‌رود.


عدم توجه به نهادهاي مدني و صنفي از جمله روابط‌عمومي باعث عدم اعتماد به دولت مي‌شود زيرا آنها دقيق‌ترين و ميداني‌ترين اطلاعات صنف و اعضاي خود را دارند. بايد براي اعتماد عمومي و افزايش سرمايه اجتماعي ميدان دادن به تشكل‌هاي مدني و صنفي و رايزني با آنها را براي پيشبرد امور مهم دانست.


آرامش عمومي از طريق خرد جمعي و جلب اعتماد عمومي بدست مي‌آيد. در ايجاد اعتماد عمومي هم روابط‌عمومي مي‌تواند نقش سازنده و ارزنده‌اي داشته باشد و در برنامه‌ريزي و معادلات اجتماعي، اقتصادي و ارتباطي نمي‌توان و نبايد از نقش اين نهاد مهم غافل ماند.

 

 

 

از دولت جديد چه انتظاري داريد؟

 



 

علي فروزفر مدرس و مشاور روابط‌عمومي، تبليغات و بازاريابي - فعالان حوزۀ روابط‌عمومي هر بار كه دولت جديدي سكان امور مملكت را در دست مي‌گيرد، خواسته ها و انتظارات و توصيه هاي كارشناسي و دلسوزانه خود را براي ارتقاي جايگاه حرفه‌اي روابط‌عمومي و نهايتاً بهبود نظام ارتباطات بين دولت و مردم مطرح مي‌كنند و به انتظار مي نشينند تا توجه و پايبندي و عمل واقعي دولتمردان به اين توصيه ها را در بوتۀ ارزيابي قرار دهند.

 

اكنون از دولت سيزدهم، يعني شخص رئيس جمهور و وزيران و مديران ارشد و عوامل مؤثر در تصميم گيري ها و برنامه‌ريزي‌ها اين انتظارات را داريم:


۱. مردمي بودن و مردم داري را در عمل، سرلوحۀ انديشه ها و اقدامات خود قرار دهند.
۲. اطلاع رساني صادقانه به مردم و اطلاع ‌يابي جامع از مردم را در همۀ مراحل كار، يك اصل بنيادين بدانند.
۳. شفاف ‌سازي را در عمل، يك راهبرد حياتي در همۀ موقعيت هاي ارتباطي تلقي كنند.
۴. به صلاحيت‌ها و شايستگي‌هاي حرفه‌اي مديران و كارشناسان روابط‌عمومي توجه كنند و در جذب نيرو و به ويژه انتصاب مديران اين حوزه، به اين معيارها توجه كنند.
۵. روابط‌عمومي را در جايگاه واقعي و درست آن از لحاظ سازماني قرار دهند؛ به گونه‌اي كه مستقيماً زير نظر مقام ارشد سازمان فعاليت كند.
۶. ارزيابي عملكرد روابط‌عمومي ها را جدي بگيرند و آنها را دربرابر مخاطبان درون سازماني و برون سازماني پاسخگو كنند.
۷. در تصميم‌گيري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي ارتباطي و فعاليت‌هاي مرتبط با افكار عمومي، با تشكل‌هاي حرفه‌اي و تخصصي روابط‌عمومي مشورت و از ديدگاه‌هاي كارشناسي آنها استفاده كنند.
۸. از تشكل‌هاي حرفه‌اي و تخصصي در حوزۀ روابط‌عمومي به طور جدي و عملي حمايت كنند و رشد و تقويت اين نهادها را مايۀ قوام و استحكام نظام ارتباطي كشور بدانند.


يادآوري اين نكته ضرورت دارد كه در ۱۲ دولت پيشين، شاهد دستاوردهاي درخور و اميدبخشي در اين زمينه ها نبوديم. بايد ببينيم كه اين بار چه مي شود.