شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقد و بررسي فصل 8 كتاب روزنامه نگاري برند در كميته سرآمدي و اثربخشي برندسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران
یکشنبه، 28 شهریور 1400 - 11:23 کد خبر:47750
در نشست كميته سرآمدي و اثربخشي برندسازي دانشگاه كه با حضور دكتر ماشاءاله ترابي، مدير روابط‌عمومي و اعضاي اين كميته برگزار شد، نسيبه جلالوند مسئول روابط عمومي دانشكده بهداشت درباره كتاب روزنامه نگاري برند و استفاده از شبكه هاي اجتماعي براي روزنامه نگاري برند توضيحاتي ارائه كرد.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| در نشست كميته سرآمدي و اثربخشي برندسازي دانشگاه كه با حضور دكتر ماشاءاله ترابي، مدير روابط‌عمومي و اعضاي اين كميته برگزار شد، نسيبه جلالوند مسئول روابط عمومي دانشكده بهداشت درباره كتاب روزنامه نگاري برند و استفاده از شبكه هاي اجتماعي براي روزنامه نگاري برند توضيحاتي ارائه كرد.


به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران، وي گفت: مهمترين سوال در اين فصل كتاب اين است كه شبكه هاي اجتماعي چگونه مي توانند درخدمت برندها قرار بگيرند؟ و برندها چگونه از اين شبكه ها استفاده مي كنند؟


بسياري از بازاريابان و مديران برند؛ منابع انساني و سرمايه كلاني را براي بهره گرفتن از قدرت اهرمي شبكه هاي اجتماعي صرف مي كنند؛ آيا در اين زمينه درست عمل مي كنند؟ آيا مخاطبان از طريق شبكه هاي اجتماعي، كمكي به ارتقا برند مي كند؟
براي ارزيابي موفقيت برندها در شبكه هاي اجتماعي روش هاي مختلفي وجود دارد؛ جمع كل دوستان جذب شده، لايك ها، دنبال كنندگان و ساير ارتباطات برخط، اشتراك گذاري مطالب روزنامه نگاري برند، ايجاد بازخورد در شبكه هاي اجتماعي، افزايش آگاهي نسبت به برند.


وي در ادامه به بررسي شبكه هاي اجتماعي پر مخاطب در ايران، كشورهاي ديگر و استراتژي هاي موفق شبكه ها اجتماعي و اهداف و كاربرد آن ها با ارائه جديدترين آمارها پرداخت.


تعامل گسترده و موثر، ارائه و نمايش محتواي توليدي، ارائه اطلاعات حرفه اي، استفاده آسان، ارتباط عاطفي و زيبايي شناسي و ... از استراتژي ها و اهداف شبكه هاي اجتماعي است كه تعدادي از اين استراتژي ها در بعضي از شبكه هاي مورد استفاده پر رنگ تر است و نمود بيشتري دارد.


او در ادامه گفت: مقايسه شبكه هاي اجتماعي از منظرهاي مختلف بوده و با توجه به شرايط و قوانين مختلف در كشورها و نوع فرهنگ استفاده از آن ها نيز متفاوت است. در عصر حاضر تنها استفاده از رسانه هاي اف لاين و سنتي نمي تواند پاسخگوي نياز مخاطبان بوده و بايد سازمان ها براي استفاده از اين ابزارها برنامه ريزي داشته باشند.


وي افزود: هر كدام از اين شبكه هاي اجتماعي داراي زيرساخت هايي است و استراتژي مشخصي دارد؛ به عنوان مثال: فيس بوك براي وفاداري و ساختار برندها، يوتيوب بيشتر براي آگاهي و خدمات صنعتي، لينكدين براي كسب و كارهاي وابسته به يكديگر(B2B)، اينستاگرام براي اشتراك گذاري عكس با كيفيت بالا و قابليت هاي اديت و كسب و كارهاي متفاوت در زمينه هاي مختلف و توييتر شبكه اجتماعي است كه بيشتر خبر رسان بوده و در مشاغلي مثل روابط عمومي كاربرد دارد.


هر كدام از اين شبكه هاي اجتماعي داراي ابزارهاي تحليلي بوده كه با رصد كاربران اجتماعي مي تواند به تصميم گيران و استفاده كنندگان نشان دهد كه چقدر در استراتژي برند خود موفق بوده اند.


در ادامه چند كليپ درباره ميزان رشد استفاده و محبوبيت شبكه هاي اجتماعي در ايران و دنيا نمايش داده شد و درباره اينكه بعضي از اين شبكه هاي اجتماعي مانند فيس بوك چگونه توانستند با برنامه ريزي و اتخاذ استراتژي هاي مناسب از ابتداي معرفي تا به امروز كاربران خود را راضي نگه دارند و بعضي از شبكه هاي اجتماعي ديگر مانند اينستاگرام، پينترست و ... توانستند به جايگاه مهمي در محبوبيت دست پيدا كنند بحث و گفتگو شد.


مسئول روابط عمومي دانشكده بهداشت گفت: استفاده از شبكه هاي اجتماعي در جوامع و كشورهاي مختلف به نوع فرهنگ، كاربري آسان و محبوبيت آن ها بستگي دارد اما به صورت كلي در كل دنيا؛ فيسبوك، توييتر، يوتيوب، لينكدين و اينستاگرام محبوبترين شبكه هاي اجتماعي هستند. البته در بعضي از كشورها بعضي از شبكه هاي اجتماعي ديگر نيز با استقبال مواجه شده است مانند پينترست.


امروزه با توجه به قابليت ها و استراتژي هاي شبكه هاي اجتماعي و در نظر گرفتن استراتژي هاي برند و سازمان، كاربران حرفه اي در مشاغل مختلف از چند شبكه اجتماعي براي ارتباط با مخاطبان خود استفاده مي كنند تا بتوانند عملكرد خود را در ارائه خدمات و محصولات ارتقا ببخشند.


در دنياي امروز و بر اساس تحليل آموزه هاي روزنامه نگاري برند يكي از اصول مهم ارتباط صحيح با مخاطب، تحليل نوع ارتباط و ارتقا كيفيت آن است. چرا كه هرجا ارتباط مخاطبان با برند بهبود پيدا كرده و داراي كيفيت روزافزون باشد؛ محبوبيت،جايگاه اجتماعي، احترام، وفاداري و تعلق خاطر بيشتري را براي آن برند يا سازمان به دنبال دارد.


سپس دكتر ترابي مدير روابط عمومي دانشگاه با بيان اينكه در روزنامه نگاري برند ما در پي بيان حقايق هستيم گفت: بايد براي ارائه موثر و بهتر رسالت و پيام دانشگاه به مخاطبان بتوانيم در دانشگاه از شبكه هاي اجتماعي مناسب هم در كنار ساير ابزارها استفاده كنيم. بررسي و پايش اين شبكه ها از ابعاد مختلف مي تواند در خلاقيت، قدرت انعطاف و تطبيق و مسيري كه در آن گام بر مي داريم كمك كند.


دكتر ترابي افزود: بحث مستمر و در حال پيشرفتي درباره فعاليت هاي برند آفريني در رسانه هاي اجتماعي وجود دارد. برخي از محققان بر اين عقيده اند كه رسانه هاي اجتماعي فرصت منحصر به فردي را براي برندآفريني فراهم مي كنند كه براي حفظ وفاداري به برند مورد استفاده قرار مي گيرد.


شناسايي ابزارهاي ارتباطي موثر و توليد محتوا متناسب از وظايف روابط عمومي ها است كه مي تواند در معرفي ارزش هاي دانشگاه و برندآفريني مفيد باشد و نقش روابط عمومي در اين زمينه چشم گير و پررنگ است.