شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| يافتههاي يك نظرسنجي كه توسط مركز مطالعاتي Pew و با پرسوجو از بزرگسالان آمريكايي انجام شده است، نشان ميدهد نزديك به ۹۰درصد شركتكنندگان بر اين باورند كه اينترنت، در طول همهگيري ناشي از شيوع كوويد ابزار مهم و براي ۵۸درصد ابزار ضروري بوده است. ۶۸درصد نيز معتقدند كه ارتباطات آنلاين با وجود مفيد بودن، جايگزين تماس حضوري نبوده است.
كوويد-19 بسياري از جنبههاي زندگي انسان را در جوامع دگرگون كرده است. مدارس، مشاغل و دفاتر كار تعطيل و ميليونها تن ناگزير بهماندن در خانه شدند. مقامات بهداشتي، در اين ايام محدوديتهاي بسياري را براي تجمعها اعمال كردند و در اين بين شيوه كار، ارتباط با دوستان و عزيزان، انجام كارهاي روزانه، جشن و عزاداري بهشدت تغيير كرد؛ اين درست همان نقطهاي است كه فناوري نقش بازي ميكند. نتايج يك نظرسنجي جديد نشان ميدهد كه در اين دوران، ميزان استفاده از اينترنت و ديدگاه افراد در باب مفيد بودن اينترنت تغيير كرده است.
بر اساس يك نظرسنجي كه در توسط مركز مطالعاتي Pew و با پرس و جو از بزرگسالان آمريكايي انجام شده، نزديك به۹۰درصد شركتكنندگان، بر اين باورند كه اينترنت، در طول همهگيري ناشي از شيوع كوويد براي آنها «مهم» بوده است.
اين درحالي است كه قريب به۵۸درصد افراد، اينترنت را جزئي «ضروري» از زندگي خود در اين ايام خوانده بودند. اين نظرسنجي همچنين تاكيد ميكند كه در يك سال گذشته، اينترنت براي افرادي كه داراي تحصيلات تكميلي بودند، «ضروري» برشمرده ميشود. بالغ بر ۸۰درصد از اين جامعه آماري اذعان كردند كه از زمان شيوع همهگيري، با توسل بهتماسهاي ويدئويي ارتباطات خود را حفظ كردند.
همچنين ۴۰درصد از آمريكاييها گزارش كردند كه از فناوري يا اينترنت بهشيوهاي استفاده كردند كه براي آنها جديد يا متفاوت بوده است. برخي نيز با گسترش همهگيري بهدنبال ارتقاي خدمات خود بودند. بهطور مثال نزديك به۲۹درصد از كاربران پهناي باند اينترنت خانه خود را براي تقويت سرعت و كيفيت دسترسي بهخدمات آنلاين افزايش دادند.
با اين وجود، استفاده از فناوري براي همه تنها يك ويژگي مثبت نبوده است. در ايامي كه نشستها، كلاسها و جلسات اداري بهصورت آنلاين برگزار ميشود، بيش از ۴۰درصد افراد از احساس فرسودگي خود سخن گفتند.
از سوي ديگر مدت زمان صرفشده در جلوي مانيتورها بهدغدغهاي جدي بهويژه براي والدين مبدل شده است. اين نظرسنجي نشان ميدهد كه يكسوم از بزرگسالان سعي بر آن دارند كه مدت زمان صرفشده در تلفنهاي هوشمند يا اينترنت را كاهش دهند. در همين راستا قريب به۷۲درصد والدين اذعان كردند كه فرزندانشان نسبت بهدوران پيش از همهگيري، مدت زمان بيشتري را جلوي صفحات نمايش صرف ميكنند.
براي بسياري، تعاملات ديجيتال تنها ميتواند بهعنوان يك رابطه مستقل و مجزا در ارتباطات شخصي باشد. حدود دوسوم آمريكاييها يا بهعبارت دقيقتر ۶۸درصد افراد بر اين باورند كه گرچه ارتباطات آنلاين براي آنان مفيد بوده است اما جايگزيني براي تماسهاي حضوري و فيزيكي نبوده است. از سوي ديگر ۱۷درصد آمريكاييهاي تاكيد كردند كه كيفيت ارتباطات آنلاين براي آنان همتراز با ارتباطات حضوري است.
گرچه فناوري در دروان همهگيري با استقبال روبهرو شد اما برخي از انواع تكنولوژي نقش پررنگتري در اين ميان بازي كردند. بهعنوان نمونه، نزديك به۴۴درصد شركتكنندگان اين نظرسنجي بر اين باور بودند كه اپليكيشنهاي ارسال پيام، كمك زيادي به آنان براي حفظ ارتباطاتشان با دوستان و خانوادهها كرده است.
تماسهاي صوتي و تصويري نيز بهترتيب سهمي ۳۸ و ۳۰درصدي در ميان ابزارهاي مفيد در دوران كوويد داشتهاند. شبكههاي اجتماعي با سهمي ۲۰درصدي و ايميل با سهمي ۱۹درصدي در ردههاي بعدي قرار دارند.
تجربه استفاده از فناوري در طول همهگيري ناشي از كوويد-۱۹ براي همه تجربه دلنشين و آساني نبوده است. در اين ايام، شكافهاي ديجيتال مربوط بهاستفاده از اينترنت و مقرونبهصرفه بودن آن بيش از پيش برجسته شده است. براي همه آمريكاييهايي كه بهصفحه نمايش متكي هستند؛ كيفيت ارتباطات براي برگزاري جلسات، استفاده از شبكههاي مجازي و ارتباط با مدارس بهطور يكسان داراي اهميت است. نظرسنجي انجام شده از سوي موسسه مطالعاتي Pew تاكيد ميكند كه نزديك بهنيمي از افراي كه در منزل بهاينترنت پرسرعت مجهز هستند، گاهي اوقات در اتصال بهاينترنت و سرعت يا كيفيت آن با مشكل مواجهند.
فراتر از اين ابعاد، مقوله مقرونبهصرفهبودن يك دغدغه هميشگي براي بخشي از كاربران فناوري ديجيتال است. بسياري از كاربران از والديني كه فرزند محصل دارند و افرادي كه از اين درگاه، كسب درآمد ميكنند تا شهرونداني كه درآمد بالايي دارند، بهاين امر اشاره دارند. مقرونبهصرفه بودن و مشكلات مربوط بهاتصال بهشبكه، سبب شده كه حدود نيمي از كاربران كه درآمد كمي دارند و حدود يكچهارم از افراد با درآمد متوسط تا حدودي نگران پرداخت قبض اينترنت خود در چندماه آينده باشند.
موضوع ديگري كه از اين تحقيقات جديد قابل دريافت است، رابطه ميان سطح تحصيلات رسمي افراد با تجربيات آنان در استفاده از فناوري در دوران همهگيري است. نتايج اين نظرسنجي تاكيد دارد كه افرادي كه تجربه تحصيلات تكميلي دارند، نسبت بهافرادي كه داراي ديپلم يا تحصيلات كمتر هستند، استفادهاي دوبرابري از شيوههاي جديد و متفاوت در دوران همهگيري داشتند. همچنين ميان استفاده اين دو گروه از تماسهاي تصويري در دوران همهگيري كرونا، اختلافي ۲۰درصدي وجود دارد. علاوه بر آن، ۷۱درصد افرادي كه تحصيلات عاليه داشتند بر اين باورند كه دسترسي بهاينترنت «ضروري» است، در حاليكه تنها ۴۵درصدي افرادي كه ديپلم يا تحصيلات كمتر دارند بر «ضرورت» اينترنت تاكيد دارند.
از سوي ديگر همه افراد مهارت يكساني در استفاده از فناوري ندارند. طبق اين نظرسنجي، حدود يكچهارم بزرگسالان اذعان دارند كه براي راهاندازي يا استفاده از كامپيوتر، تلفنهوشمند يا ساير دستگاههاي الكترونيك بهكمك نياز دارند. اين مبارزه براي افراد مسن، حادتر است و برخي از آنان ناگزير بهيادگيري فناوريهاي جديد در دوران پاندمي شدند.
حدود دوسوم بزرگسالان ۷۵ سال بهبالا در گروهي قرار ميگيرند كه از آمادگي كمي براي اين مواجهه برخوردارند. آمريكاييهايي كه آمادگي كمتري در اين حوزه دارند، در طول همهگيري، تجربههاي متفاوتي از فناوري داشتند، درحاليكه ۸۲درصد از آمريكاييهايي كه مهارت كمتري در استفاده از اينترنت دارند، معترفند كه اينترنت در دوران همهگيري براي آنان «مهم» بوده اما شمار كمي از آنان بر «ضرورت» اينترنت در زندگيشان صحه گذاشتند.
همچنين ۲۱درصد از افراد اين گروه گزارش كردند كه تعاملات ديجيتال براي آنان چندان مفيد نبوده است. با اعمال محدوديتهاي سختگيرانه در شهرهاي جهان و بهتبع آن تعطيلي مدارس، بسياري از دانشآموزان و والدين با تغييرات جديد و عميقي روبهرو شدند. بهطور كلي حدود ۹۳درصد از والدين تاييد كردند كه آموزش فرزندانشان در اين دوران بهطور كامل آنلاين بوده است. در اين ميان ۶۲درصد والدين معتقدند كه آموزش آنلاين فرزندانشان تا حدودي خوب پيشرفته و ۳۰درصد از دشواري استفاده از آموزش آنلاين در اين بازه زماني سخن گفتند.
اين نظرسنجي همچنين نشان ميدهد كه كودكان خانوادههايي با درآمد پايين بهاحتمال زياد در انجام تكاليف خود با موانعي مرتبط با فناوري روبهرو شدند. نزديك به۳۴درصد از والدين در اين نظرسنجي تاكيد كردند كه در دوران تعطيلي مدارس با مشكلاتي همچون عدمدسترسي بهكامپيوتر در خانه، در دسترس نبودن WiFi براي ارسال تكاليف يا انجام تكاليف با گوشي هوشمند روبهرو بودند. قابل ذكر است كه اين معضلات براي خانوارهاي با درآمد پايين، دوچندان است.
بالغ بر ۴۶درصد خانوادهها در اين نظرسنجي تاكيد كردند كه در دوران همهگيري دستكم يكبار با اين دشواريها دست و پنجه نرم كردند. ۳۱درصد والدين با درآمد متوسط نيز مواجهه با مشكلات مربوط بهفناوري را در اين بازه زماني گزارش دادند. علاوه بر مسائل مربوط بهآموزش از راه دور، تغييرات ديگري نيز متوجه روابط والدين و فرزندان بود. با توجه بهبالا رفتن زمان استفاده فرزندان از صفحات نمايش، حدود ۳۹ والديني كه داراي كودك در سنين مدرسه هستند، ميگويند در زمان شيوع كرونا قوانين سختگيرانهاي براي استفاده كودكان از ابزارهاي ديجيتال اعمال كردند و ۴۳درصد والدين قوانين خانه خود را براي استفاده از اينترنت تغيير ندادند.
آنچه در اين ايام در مناسبات ميان افراد با جهان فناوري رخ داد، سبب حساستر شدن شهروندان نسبت بهشكافهاي فناوري در ميان اقشار مختلف شهروندان شده و از سوي ديگر توجه سياستگذاران را بهخود جلب كرده است. در حالحاضر بيشتر افراد از اين ايده كه مدارس بايد فناوريهاي ديجيتال را در اختيار همه دانشآموزان قرار دهند؛ حمايت ميكنند.
حدود ۳۷درصد از آمريكاييها ميگويند كه دولت موظف است اطمينان حاصل كند كه همه آمريكاييها در طول شيوع بيماري از اينترنت پرسرعت برخوردار هستند و در اين ميان دموكراتها بيشتر از جمهوريخواهان بر اين امر تاكيد ميكنند. با وجود آنكه فناوري در دوران همهگيري بهبرخي كمك كرده است تا ارتباطات خود را حفظ كنند، اما يكچهارم آمريكاييها معتقدند كه در مقايسه با قبل از همهگيري، احساس نزديكي كمتري بهاعضاي خانواده و دوستان خود دارند. آنچه پُرواضح است آنكه زندگي شخصي و اجتماعي انسانها پس از كوويد شكل ديگري بهخود گرفته است و نقش فناوري در اين ميان تنها قطرهاي از تغييراتي است كه در اين روزها بايد بهآن پرداخت.
منبع: donya-e-eqtesad