شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نخستين خبرنگار كرمان‌شناس در خاك آرميد
شنبه، 2 شهریور 1392 - 12:27 کد خبر:4774

شارا- محمدعلي گلاب‌زاده، پژوهشگر كرمان‌شناس درباره زنده‌ياد محمد دانشور كه جمعه يكم شهريورماه به خاك سپرده شد، گفت: دانشور انساني متين و صادق بود و كتاب‌هايي درباره شخصيت‌ها و محله‌هاي تاريخي كرمان نوشت. وي كه نخستين خبرنگار كرمان بود در روزنامه‌هاي بسياري نيز قلم زد.-

محمدعلي گلاب‌زاده درباره زنده‌ياد محمد دانشور به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: دانشور سال‌ها در شهرداري كرمان و شوراي شهر كرمان پيش از انقلاب فعاليت داشت و با روزنامه بيداري به‌عنوان خبرنگار همكاري مي‌كرد، به همين دليل و با توجه به اين كه با شخصيت‌هاي كرمان در ارتباط بود، اطلاعات خوبي درباره مسايل شهري و كرمان داشت كه توانست كتاب‌هاي ارزشمندي درباره اين شهر بنويسد.

اين پژوهشگر كرمانشناس درباره نخستين كتاب زنده‌ياد دانشور بيان كرد: پس از انتشار نخستين كتاب دانشور با نام «از قلعه‌دختر تا دقيانوس» از سوي مركز كرمانشناسي و با توجه به تشويقي كه در اين زمينه از سوي همگان دريافت كرده بود، دو كتاب ديگر با نام‌هاي «چهره‌هاي ماندگار كرمان» و «محله‌هاي قديمي شهر كرمان» را به رشته تحرير درآورد.

وي ادامه داد: زنده‌ياد دانشور فرهيخته و فرزانه‌اي بود كه به جامعه نشر و فرهنگ و مطبوعات كرمان خدمات ارزنده‌اي ارايه كرد. وي هنگام كار نيز فردي با صلابت، انساني متين، صادق و علاقه‌مند بود. كتاب ديگر دانشور «مسجد و محله خواجه خضر» نام داشت كه با علاقه‌اي خاص نوشت و برنده جايزه كتاب سال نيز شد.

استاد محمد دانشور، متولد ۱۳۰۳ در محله «خواجه خضر» كرمان در سال ۱۳۲۸ به‌عنوان رييس دفتر و مسوول روابط عمومي در شهرداري كرمان مشغول به كار شد و تا ۱۳۶۱ در اين اداره مشغول به خدمت بود. وي كه از 15 سالگي در روزنامه بيداري مي‌نوشت، نخستين حكم خبرنگاري راديو در كرمان را به‌نام خود كرد و براي روزنامه‌هاي اطلاعات، كيهان، پست تهران و خبرگزاري پارس  قلم زد. «شهرداري‌ها و شوراهاي استان كرمان در يك قرن» كتابي است كه پس از درگذشت وي منتشر خواهد شد.

زنده‌ياد دانشور پس از يك دوره طولاني بيماري، پنجشنبه (31 مردادماه) در بيمارستان آيت‌الله كاشاني كرمان چشم از جهان فرو بست. وي روز گذشته (يكم شهريورماه) در آرامستان كرمان به خاك سپرده شد و مجلس يادبودي نيز يكشنبه (3 شهريورماه) از ساعت 16 و 30 دقيقه تا 18 و 30 دقيقه در مسجد خواجه خضر(ع) كرمان برگزار خواهد شد.