شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آداب معاشرت سخنراني
شنبه، 2 شهریور 1392 - 12:01 کد خبر:4773
من هرگز در ميان سخنراني و در جمع كثري از مخاطبان احساسي نمي شوم. فكر مي كنم مخاطبان علاقه اي ندارند تا در يك جمع عمومي با تحليل احساساتي و خارج از دايره منطق روبرو گردند.
نكته 4:
سخنرانان لازم است تا همانند همه افراد يك جامعه يك سري از اصول آداب اجتماعي را رعايت نمايند . علاوه بر آن ؛ نكات خاصي براي اين قشر از مردم وجود دارد كه يادآوري آن كمك مي كند تا در انظار ديگران بهتر ديده شوند.
من هرگز در ميان سخنراني و در جمع كثري از مخاطبان احساسي نمي شوم. فكر مي كنم مخاطبان علاقه اي ندارند تا در يك جمع عمومي با تحليل احساساتي و خارج از دايره منطق روبرو گردند.
شايد براي شما هم پيش آمده باشد هنگامي كه در جمع كثيري از مخاطبان حضور داريد مجموعه عواملي باعث مي شوند تا شخصي خارج از دايره عقلانيت ، بر مدار احساسات و شور هيجاني دست به كارهاي بزند كه در حالت عادي انجام چنين اعمالي از وي بعيد است.
به طور مثال در مجامع عمومي افرادي هستند كه بدون تدبير وارد مشاجره با هيات رييسه مجمع مي گردند. در پايان خيلي از اوقات فرد يا افرادي به نشانه اعتراض مراسم را ترك مي كنند . آنها شايد مورد تشويق ديگران هم قرار بگيرند. خوب. من يك سوال دارم ؟ چنانچه از قبل تصميم گرفته شده باشد تا شما را از محيط تصميم گيري خارج نمايند،شما با ترك مراسم به چه كسي كمك كرده ايد؟
اين گونه اعتراض ها گاهي در مجامع بزرگ و توسط سران كشور ها هم انجام مي گيرد. چنين رفتاري در اين سطح باعث خبر سازي در تمام رسانه ها مي شود ولي اطمينان داشته باشد بشتر از آن كه شما خواسته باشيد طرف مقابل را بي ارزش جلوه دهيد ، اين طرف مقابل است كه خود را پيروز ميدان مي داند و از اينكه شما را از مدار عقلانيت بيرون نموده است ، مسرور است. البته بنده هم حق را به طرف مقابل مي دهم.
پيشنهاد مي دهم هميشه و در همه حال تا پايان سخنراني و يا راي گيري در محل حاضر باشيد و تذكرات خود را به صورت مكتوب و شفاهي با آرامش بيان نماييد. در اين صورت است كه بنده ضمانت مي دهم شما مي توانيد اثر گذار باشيد و به تدريج با رفتار موقرانه مي توانيد همه مخاطبان را با خود همراه نماييد.
چنانچه برعكس ؛ شما در موقعيت سخنران و يا رييس جلسه با اين چنين مواردي روبرو شديد شما مجاز به مشاجره و جر و بحث نيستيد. شما مي توانيد از راهكار هاي زير بهره ببريد .
در مواجه با يك سوال بي مورد و بدون استدلال شما مي توانيد با آرامش از طرف بخواهيد كه سوال خود را تكرار نمايد.
شما در حال خريد زمان هستيد تا با آرام كردن فضا پاسخ مناسبي را آماده نماييد. چنانچه پاسخ به سوال براي بيشتر مخاطبان حل شده است بهتر است با زيركي پاسخ سوال و اعتراض را به مخاطبان واگذار نماييد.
چنانچه سخنان فرد مذكور به خوبي شنيده نمي شود (كه معمولا اين چنين است) در خواست نماييد تا ميكروفن براي ايشان آورده شود.
چنانچه تعداد سوالات و افراد معترض زياد است و يا تمايلي به پاسخ دادن نيستيد بهتر است با آرامش از آنها بخواهيد تا سوالات خود را در تكه اي كاغذ بنويسند و به دست عوامل اجرايي بدهند.
در هر حال شما بايد با تدبير، از هم پاشيدگي مجلس جلوگيري نماييد و با آرامش به سوالات پاسخ دهيد. اين از اولين وظيفه هاي شما به عنوان رييس نشست مي باشد و گر نه هر گز مديريت اين نشست ها را به عهده نگيريد.
گاهي در كمپين هاي سياسي فضاي مراسم به گونه اي است كه افراد كم تجربه بدون در نظر گرفتن قوانين كشور به ايراد سخناني مي پردازند كه مي تواند براي مسئولان مراسم و حتي مكان برگزاري مشكل ساز شود .
به عنوان سخنران توجه داشته باشيد كه بعد از اتمام مراسم و يا دوران خاص ، شما پاسخگوي سوالات زيادي خواهيد بود و همه كساني كه براي شما جيغ و هورا مي كشيدند به دنبال مسائل خودشان هستند .
به عنوان رييس نشست و مسئول مراسم توصيه مي شود ضمن دادن تذكرات قانوني به صورت كتبي به سخنرانان ، در كنترل نشست به همه اعلام دارند كه مواضع اشخاص ، الزاما مواضع هيات رييسه نيست و هر كس مسئول سخنان خويش مي باشد.
در هر صورت هميشه با كنترل احساسات مي توانيد مطمئن باشيد كه در دايره عقلانيت قرار داريد . شخصي موجه با آداب اجتماعي ممتاز و متمايز شناخته خواهيد شد و منافع خود را در دراز مدت حفظ خواهيد نمود. اين يكي از فنون موثر براي افراد اثرگذار و ماندگار است.