شبكه اطلاعرساني روابطعمومي يران (شارا)-|| قوانين بازاريابي مستقيم كه بايد از آنها پيروي كنيد، تنها معدودي از قوانين ساده و آشكارند و با پيروي از آنها مزاياي بلندمدتي را كه خواهانش هستيد، به دست خواهيد آورد و يك كسبوكار ماندگار را پايهگذاري ميكنيد.
بيشتر كسبوكارهايي كه از فيسبوك، توييتر و لينكدين به منزله منابع اصلي ارتباطيشان استفاده ميكنند، اين مباني را ناديده ميگيرند. توجه داشته باشيد گزينههاي مختلفي در اختيار داريد و با ارائه چندين دليل و چندين شيوه براي پاسخگويي به مردم ميتوانيد كاري كنيد كه پولي كه صرف بازاريابي ميكنيد، عملكرد بهتري داشته باشد.
مهم نيست در چند كانال، بازاريابي انجام ميدهيد، قوانين اساسياي كه بايد براي رسيدن به موفقيت درك كنيد، مشابهاند. مفاهيم بنيادين بايد به صورت كامل درك شوند، انجام گيرند و مديريت و اجرا شوند.
1- هميشه بايد پيشنهادي موجود باشد
لازم است بازاريابي شما از طريق شبكههاي اجتماعي، پيشنهادي در بر داشته باشد، تا به مشتريان بالقوه ايدهآل شما بگويد كه دقيقا چه كاري بايد انجام دهند و چرا بايد اين كار را همين حالا انجام دهند. اين پيشنهاد بايد غيرقابل مقاومت و محدود به زمان باشد و درصورتي كه آنها اقداماتي انجام دهند، يك نوع ارزش متحولكننده در اختيارشان قرار دهد. ايدهآل اين است كه پيشنهاد شما چنان باشد كه مشتري بالقوه يا مشتري مناسبتان نتواند ردش كند.
2ـ بايد دليلي براي پاسخگويي فوري وجود داشته باشد
هزينههاي پنهان و شكست در همه تبليغات و بازاريابي، از افرادي ناشي ميشود كه تقريبا ترغيب شدهاند. آنها وسوسه شدهاند پاسخ دهند و تقريبا پاسخ دادهاند. آنها تا مرز پاسخگويي جلو رفتهاند، ولي آن را كنار گذاشتهاند تا در موردش بيشتر فكر كنند و دفعه بعد به سراغ كامپيوترهايشان رفتهاند، تا بررسي بيشتري انجام دهند. وقتي آنها به اين مرز ميرسند، بايد به آنها كمك كنيم تا از اين مرز رد شوند. بايد دليل خوبي براي توقف نكردن يا تاخير و فكر كردن وجود داشته باشد. بايد يك نوع اضطرار در ميان باشد.
3ـ لازم است رهنمودها و دستورالعملهاي شفافي موجود باشد
اغلب افراد، دستورالعملها را نسبتا خوب دنبال ميكنند؛ ولي بيشتر شكستها و ناكاميهاي بازاريابان به اين خاطر است كه دستورالعملهايشان سردرگمكننده است يا اينكه اصولا دستورالعملي ندارند. مصرفكنندگان سردرگم يا نامطمئن هيچ كاري انجام نميدهند و مردم بهندرت بدون اينكه از آنها درخواست شود، چيز مهمي ميخرند. فقط به اشتراك گذاشتن محتوا در رسانههاي اجتماعي، نتايج قابل سنجش به دنبال نخواهد داشت. شما بايد براي انجام فروش، مشتريان بالقوه را در مراحل مطلوب كه باعث فروش ميشوند، هدايت كنيد.
4ـ لازم است پيگيري و سنجش وجود داشته باشد
اگر مايليد از بازاريابيتان سود واقعي به دست آوريد، نبايد اجازه دهيد بدون پيگيري، سنجيدن و پاسخگويي مستقيم و دقيق، هيچ نوع سرمايهگذاري در تبليغات، بازاريابي يا فروش انجام شود.
اغلب شيوه بازاريابي مالكان كسبوكار، عيبهاي زيادي دارد. مردم آگهيهاي شما را ميخوانند، نامههايتان را دريافت ميكنند، برندتان را ميبينند، شما را بهصورت آنلاين پيدا ميكنند، با محل كارتان تماس ميگيرند يا از آن بازديد ميكنند، از مسئول پذيرش يا كاركنانتان سوالهايي ميپرسند و ديگر هيچ. هيچكس نام، آدرس فيزيكي يا آدرس ايميل مشتري بالقوه را نميپرسد و هيچ پيشنهادي براي ارسال فوري بسته اطلاعات، گزارشهاي مجاني، كوپنها و… وجود ندارد.
وقتي پولي براي آگهي و بازاريابي پرداخت ميكنيد، فقط براي مشترياني كه بهدست ميآوريد، پول نميدهيد، بلكه براي هر تماس و هر مشتري احتمالي پول پرداخت ميكنيد. اگر كاري در مورد يكي از آنها انجام ندهيد، مثل اين است كه پولتان را در چاه انداختهايد.
5ـ قانون نتايج
قانون نتايج ختم كلام. فرض كنيد شما به پسر نوجوان همسايه پول ميدهيد تا ماشين شما را بشويد و بيرون آن را پوليش بزند. اگر ماشين شما را نشويد يا پوليش نزند ولي پول بخواهد، چه داستاني ميتواند بهجاي نتيجه ماشين تميزي كه رضايتتان را جلب ميكند، ارائه دهد؟
مسلما هيچچيز. شما براي داستانسرايي پول پرداخت نميكنيد، بلكه براي ماشين تميز پول ميدهيد. همين موضوع در مورد سرمايهگذاري در تبليغات و بازاريابي در شبكههاي اجتماعي هم صدق ميكند و فقط نتيجه مهم است.
منبع: كتاب «درآمد بالا از شبكههاي اجتماعي» - tejaratetalaeenews