شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : راهنماي ارتباطات و بازاريابي «جك ما» براي كارآفرينان
سه شنبه، 9 شهریور 1400 - 10:20 کد خبر:47616
استراتژي بازاريابي و ارتباطي «جك‌ما» ياد مي‌دهد كه چگونه مي‌توان از پايين‌ترين نقطه به قله موفقيت رسيد. تجربه او مي‌گويد كه چگونه با جست‌و‌جوي فرصتي جديد مي‌توان مشكلات را به فرصتي براي موفقيت تبديل كرد. او چند بار در زندگي خود شكست خورده است، اما امروز با Alibaba ،كارآفرين محبوب چين و يكي از موفق‌ترين افراد دنيا در حوزه تجارت الكترونيك است.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي يران (شارا)-|| استراتژي بازاريابي و ارتباطي «جك‌ما» ياد مي‌دهد كه چگونه مي‌توان از پايين‌ترين نقطه به قله موفقيت رسيد. تجربه او مي‌گويد كه چگونه با جست‌و‌جوي فرصتي جديد مي‌توان مشكلات را به فرصتي براي موفقيت تبديل كرد. او چند بار در زندگي خود شكست خورده است، اما امروز با Alibaba ،كارآفرين محبوب چين و يكي از موفق‌ترين افراد دنيا در حوزه تجارت الكترونيك است.

 

 او هميشه در سخنراني‌هايش اشاره كرده است كه مهارت چنداني در حوزه فناوري ندارد، اما شركتي (Alibaba) تاسيس كرده است كه مشاغل در آن به شدت به فناوري متكي است. او در سال ۱۹۹۹ گروه‌هاي سرمايه‌گذاري را گرد هم آورد تا در تاسيس Alibaba به او كمك كنند.

جك ما در مسير ساخت بزرگ‌ترين برند تجارت الكترونيك چين (Alibaba) درس‌هاي بسياري آموخت. مسيري كه هموار نبود و رمز موفقيت امروز او اعتماد ميان Alibaba و مشتريانش است. اين همان موضوعي است كه همچنان جك ما روي آن تاكيد دارد و معتقد است هر كسب و كاري براي بقا نيازمند اعتماد مشتريان است كه مهم‌ترين مولفه در يك معامله تجاري است. جك ما سال‌هاست به الگويي براي كارآفرينان بدل شده و راه و روش او براي راه‌اندازي موفق يك كسب‌و‌كار الگوي بسياري‌ از افراد است. در اين يادداشت به رويكرد جك ما در بازاريابي و روابط‌عمومي مي‌پردازم.

۱-در شكايت‌ها فرصت پيدا كنيد

جك ما طرفدار مخاطبي كه همواره شكايت دارد نيست، اما به كارآفرينان توصيه مي‌كند كه از ميان شكايت مخاطبان فرصت‌هاي خود را پيدا كنند. وقتي مخاطبان از موضوعي شكايت دارند نياز خود را بيان مي‌كنند. آنها به كارآفرينان اين فرصت را مي‌دهند كه شنونده باشند. كارآفرينان از اين طريق مي‌توانند راه‌حلي براي اين مشكلات پيدا كنند و با گوش كردن به بزرگ‌ترين مشكلات، آنها را در كسب‌و‌كار خود تبديل به راه‌حل كنند.

۲- افراد را براي يك هدف مشترك متحد كنيد

جك ما در سال ۱۹۹۹ گروهي از سرمايه‌گذاران را گرد هم آورد و به آنها از چشم‌انداز خود در Alibaba گفت. او آنها را براي رسيدن به يك هدف مشترك كه تاسيس غول تجارت الكترونيك چين بود متحد كرد. جك ما معتقد است كارآفرينان بايد در زمان استخدام نيروي انساني هم به‌روشني اهداف كسب‌و‌كار را به آنها منتقل كنند.

با اين كار يك كارآفرين مي‌تواند اعضاي يك تيم را نسبت به چشم‌انداز و اهداف كسب‌و‌كار همراه كند و اگر آنها به ماموريت و هدف كسب‌و‌كار اعتقاد داشته باشند مخاطب يا مشتري نيز آنها را باور خواهد كرد و وقتي همه مخاطبان كسب‌و‌كار به چشم‌انداز مجموعه اعتقاد داشته باشند كسب‌و‌كار رشد چشمگيري خواهد داشت.

۳- نوآوري

يكي از كارهايي كه در گروه Alibaba حتي رشد آن متوقف نشده است توجه به نوآوري بوده است. براي مثال وقتي با مشكلي در يك فرآيند روبه‌رو مي‌شوند سوالاتي را براي بهبود خدمات مي‌پرسند. با اين كار آنها مي‌خواهند كل فرآيند را بهبود ببخشند.

جك ما به كارآفرينان توصيه مي‌كند قبل از اينكه محصولي را روانه بازار كنند بدانند اين محصول چقدر متفاوت و نوآورانه است. درك اين نكته ضروري است كه راه‌اندازي يك كسب‌و‌كار بدون اينكه به اين موضوع فكر شود كه چطور بهتر مي‌شود و آيا روند رو به رشدي دارد، بي‌فايده است، چون در اين صورت نوآوري در آن بي معني است.

۴- تنها يك مدل كسب‌و‌كار وجود دارد: كمك به ديگران

اگر يك استارت‌آپ كمكي به مخاطب نمي‌كند داشتن يا راه‌اندازي آن فايده ندارد. جك ما معتقد است براي كارآفرينان و صاحبان كسب‌و‌كارهاي كوچك درآمد از طريق كمك به ديگران به دست مي‌آيد. سوال اصلي اين است آيا محصولي كه در كسب‌و‌كار ارائه مي‌شود نياز مبرمي از يك گروه مخاطب را برطرف مي‌كند؟

آيا زندگي ديگران را شادتر مي‌كند؟ باعث ارتقاي كسب‌و‌كارشان مي‌شود؟ در همين زمينه گروه Alibaba به صاحبان مشاغل كوچك در چين كمك مي‌كند تا محصولات خود را در خارج از چين بفروشند حتي سرويس‌هايي هم به مشاغل بزرگ در همين زمينه ارائه مي‌كند.

كسب‌و‌كارهاي كوچك همواره از جك ما تشكر مي‌كنند، چرا كه كسب و كار آنها به كمك او توانسته وارد بازارهاي بين‌المللي شود.

۵- بودجه يك مشكل است، اما نبايد مانعي براي كسب‌و‌كار باشد

وقتي جك ما به Alibaba فكر مي‌كرد نه‌تنها هيچ پولي نداشت كه بانك‌ها نيز از دادن وام به او خودداري كردند. او ايده خود را با صدها سرمايه‌گذار در چين مطرح كرد، اما هيچ‌يك به سرمايه‌گذاري روي ايده او اعتقادي نداشتند. آنها گمان مي‌كردند ايده يك شركت اينترنتي كه قرار است به مشاغل كوچك براي فروش جهاني و صادرات محصولات‌شان كمك كند منطقي نيست. جك بايد راهي پيدا مي‌كرد تا كار شركت را شروع كند. او از ۱۸ گروه علاقه‌مند كه به ايده او باور داشتند خواست كه هر كدام فقط ۵۰هزار دلار به كسب وكار او بدهند تا با اضافه شدن پول خودش به اين مبلغ كار را شروع كند، اما بسياري از سرمايه‌گذارها به او اعتماد نكردند، اما او بالاخره راه خود را پيدا كرد. اگر شما ايده‌اي داريد و به انتظار سرمايه، بيكار نشسته‌ايد جك روش شما را نمي‌پسندد. حتي اگر اقدام براي جذب كانال‌هاي سرمايه‌گذاري اصلي به نتيجه نرسيده راه ديگري وجود دارد.

نويسنده: حميد جعفري متخصص روابط‌عمومي و ارتباطات بازاريابي
منبع: donya-e-eqtesad