شبكه اطلاعرساني روابطعمومي يران (شارا)-|| روابط ميانفردي قوي هم، به بيشتر شدن سازگارپذيري ميانجامد، چون انسان براي بقا و رشد خود، به ارتباطات معناداري نياز دارد. تحقيقات نشان ميدهد اين شبكههاي ارتباطي حتي ميتوانند بر طول عمر افراد اثر بگذارند.
كارهاي روتين ما در محيط كار، معمولا در ارتباط با همكارانمان انجام ميشود و آنها در انجام وظايف ما نقش دارند. اما اين را نبايد فراموش كنيم كه عدم توجه به نقش همكاران، هم براي رفاه و هم براي بهرهوري ما در محيط كار، زيانبخش است. تحقيقات نشان داده كه ارتباطات متنوع و عميق كه باعث حمايت اجتماعي ميشوند، جزو عوامل اساسي پرورشدهنده رفاه و يادگيري ما هستند، بهويژه در دورههاي ابهام و پراسترس.
به عنوان يك رهبر سازمان، اقدامات مشخصي را ميتوانيد انجام دهيد تا ارتباطات عميقتري داشته باشيد.
به فردي كه روبهروي شما قرار دارد، توجه كامل كنيد. معمولا در مكالمات، ذهن ما فرار ميكند يا با چك كردن گوشي يا ايميلهايمان، چند كار را با هم انجام ميدهيم. توجه كامل، نيازمند اين است كه با هوشياري كامل در برابر افراد قرار بگيريم و بدون هيچ قضاوتي، عميقا به آنها گوش دهيم.
به خودتان اجازه آسيبپذير بودن بدهيد. خود راستينتان را نشان دهيد و ترسها، نگرانيها يا نقصهاي خود را به اشتراك بگذاريد.
همدردي كنيد، اما در همينجا متوقف نشويد. همدردي به تنهايي كافي نيست. رهبران سازماني شايد روش درست همدردي كردن را بدانند، كه شامل اهميت دادن به نظر طرف مقابل، بدون منحرف شدن از موقعيت موجود و بدون به كار بردن انرژي و احساسات ناخوشايند خودتان است. به محض اينكه نظر طرف مقابل را فهميديد، بهترين اقدام در مورد او را متوجه خواهيد شد.
با ديگران با مهرباني برخورد كنيد. وقتي متوجه غم و ناراحتي ديگران ميشويد – چه جسمي، چه ذهني و چه اجتماعي – نشان دهيد كه قصد حمايت داريد. همزمان، بدانيد كه هيچگاه نميتوانيد خودتان را جاي طرف بگذاريد بنابراين، با ذهن باز جلو برويد.
منبع: donya-e-eqtesad - McKinsey