شبكه اطلاعرساني روابطعمومي يران (شارا)-|| ما در حال تجربه لحظهاي تاريخي هستيم. دنياگيري ويروس كرونا تمام زندگي ما را بالا و پايين كرده است. تغييرات با سرعت در حال وقوعاند و هر آنچه اكنون درست است لحظهاي ديگر بروزرساني و اصلاح ميشود.
هيچكس نميداند پس از اين بحران، جهان به چه صورتي خواهد بود اما يك چرخش بهطور خاص بسيار محتمل خواهد بود: ما دوران شخصي سازي بيشازحد را پشت سر گذاشتهايم و به دورهاي پاي گذاشتهايم كه اجتماع و تفكر اجتماعي، كالاهايي ارزشمند و ناب خواهند بود.
بهعنوان مدير ارشد اجرايي Storytelling and Comms Agency، هماكنون با سازمانها و شركتهاي متعددي در مورد كمپينها و استراتژيهايشان در حال صحبت هستم و بهطور دست اولي تغييرات برندها و جايگاههاي برندها را تجربه ميكنم و از نزديك شاهد تحول هستم.
ابتدا ببينيم چه اتفاقي در جريان است
در اين دوره عجيب و تنشزا، مثالهاي بسياري از شركتها را ميبينم كه بر ارائه ارزش به جوامع خودشان متمركز هستند. براي مثال، فيسبوك برنامهاي به ارزش ۱۰۰ ميليون دلار شروع كرده است تا از كسبوكارهاي كوچك در ۳۰ كشور پشتيباني كند. خدمات ديجيتالي مانند Microsoft Teams وGoogle Hangouts و بسياري ديگر بهطور رايگان در اختيار كاربران قرارگرفته است.
در هر صنعتي كه حضور داريد، اكنون زمان آن است كه موضع داشته باشيد و به نفع عموم مشاركت كنيد و حضور خودتان را در ميان حاضران تثبيت كنيد. برندها در سراسر جهان، در تمام صنايع، به دنبال راه هايي هستند كه به وضعيت كمك كنند كه شامل تهيه غذاي تازه تا ارائه نرمافزارهاي رايگان است. اكنون زمان آن است كه خودتان را بهعنوان بخشي از اجتماع تثبيت كنيد و بيرون از تفكر رايج قدم برداريد.
به اعتقاد من، در آينده، ساخت يك تبليغ مرتبط يا اجرايي سازي يك ايده مهيج، كافي نخواهد بود. دوران نمايش خودتان به سر آمده است و از شركتها انتظار ميرود مشاركت داشته باشند و به پرسشهاي زير پاسخ دهند:
ما چهكار ميتوانيم براي اجتماع خود انجام دهيم؟
چهكاري است كه فقط ما ميتوانيم براي اجتماع خودمان انجام دهيم؟
براي شروع چهكاري بايد انجام داد؟
لحظهاي را براي بازبيني ارزشهاي بنيادين، بيانيه مأموريت و اهداف خود اختصاص دهيد.
كار آساني است اگر بخواهيم فهرستي از ايدههاي خوب به دست بياوريم كه ميتواند به حل مشكلاتي كه اكنون با آن مواجه هستيم، كمك كند، مشكلاتي كه از كمبود ماسك تا توزيع دستمال توالت گسترده است.
پيش از آنكه به سراغ پرسشها برويد، از شما دعوت ميكنم كه لحظهاي در مورد ارزشهاي بنيادين و اهداف خودتان تأملكنيد. ارزشهاي بنيادين شما كدماند و شما چگونه ميتوانيد در حل مشكلي كه همخوان با كار شماست، مشاركت كنيد.
اگر ارزش بنيادين سازمان شما ”ارتباط برقرار كردن“ است، ببينيد كه چگونه ميتوانيد ارتباط بين افراد ايجاد كنيد. شايد ايده يك ابتكار عمل محلي به ذهنتان برسد كه خدماتي را به سازمان دهنده ها يا خيريهها ارائه ميدهد كه با افراد مسن ارتباط برقرار كنند. يك نقطه تماس محلي يا شخصي ميتواند به احساسات ايجاد شده در يك اجتماع و يكپارچگي آن كمك كند.
اگر ارزش بنيادين شما ”يادگيري“ است، شايد به دنبال راههايي باشيد كه آموزش عمومي ادامه يابد يا اخبار مرتبط و آموزشهاي رايگان مرتبط را ارائه دهيد يا حتي از افراد بخواهيد با كسب وكارهاي محلي ارتباط داشته باشند تا فرصتهاي يادگيري در دسترس عموم باشد.
تحقيقات لازم را انجام دهيد
زماني را صرف كنيد تا راههايي را پيدا كنيد كه شركتهاي ديگر در حوزه شما از آنها براي انجام امور استفاده ميكنند و پسازآن جايگاه خودتان را در شبكه مشاركت منحصربهفرد مشخص كنيد.
از خودتان بپرسيد: چهكاري است كه فقط شما ميتوانيد آن را انجام دهيد؟ آيا كار منحصربهفردي وجود دارد كه شركت شما قادر به انجام آن باشد؟ ما به چه چيزهايي دسترسي داريم كه ديگران ندارند؟ بيشترين قدرت شما كجاست و چگونه ميتوانيد از اين قدرت براي مشاركت به منافع عمومي بهره ببريد.
از روش RID استفاده كنيد تا تصميم بگيريد چگونه اقدام كنيد
براي تصميم در مورد اقداماتي كه بايد انجام بپذيرند، از روش RID استفاده كنيد تا شما را به سمت R ربط، I اثرگذاري و D انجامپذيري هدايت كند و تمام ايدهها بايد از هر سه مورد برخوردار باشند:
ربط: حوزهاي را انتخاب كنيد كه به سازمان و مشتريان شما مرتبط است.
اثرگذار: كاري را انتخاب كنيد كه اثرگذار باشد. به اين معني است كه مسئلهاي واقعي را حل كنيد. در حال حاضر افراد با ازدحام اطلاعات روبرو هستند و بيشتر بر ضروريات متمركزند و به دنبال اين هستند كه مسائل را سريع و اثرگذار حل كنند.
انجامپذير: درنهايت به كارهايي فكر كنيد كه براي كسبوكار شما قابل انجام باشد. چهكاري را ميتوانيد در كوتاهمدت انجام و تحويل دهيد؟ چه منابعي را براي اين پروژه اختصاص ميدهيد؟
به داستاني فكر كنيد كه ميخواهيد تعريف كنيد
اگرچه اين دوراني آشفته است، اما به داستاني فكر كنيد كه ميخواهيد تعريف كنيد. اين داستان بايد به محصول، اهداف و ارزشهاي شركت شما مرتبط باشد و به اجتماع و عضوي از اجتماع بودن شهرت يابد. در ادامه به برخي پرسشهايي كه ميتوانيد از خودتان بپرسيد اشاره ميكنيم:
ميخواهيد مشتريانتان چه داستاني را درباره شما به ديگران تعريف كنند؟
آيا شما براي اشخاص، اجتماعات يا گروه خاصي از افراد ارزش خلق ميكنيد؟
داستان جديد شما چه پيوندي با تاريخچه برند شما دارد؟
اين داستان را چگونه تعريف خواهيد كرد؟
دوران دشواري را تجربه ميكنيم و بهعنوان رهبر يك كسبوكار، مسئوليتها بسيار زياد است. حضور داشتن و اقدام عملي براي جامعه نياز ضروري امروز است اما در آينده نيز بسيار پررنگ خواهد بود.
منبع: Forbes
https://weblogibc-co.com