شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : فوت و فن روابط‌عمومي با ايلان ماسك
پنجشنبه، 10 تیر 1400 - 15:39 کد خبر:47391
در دو سال اخير كارآفريني به‌واسطه يك نفر در دنيا تعريف شده و آن فرد كسي نيست، جز ايلان ماسك. او در سال‌هاي اخير با تسلا و اسپيس‌ايكس در زمينه خودروهاي الكترونيكي و فناوري‌هاي اكتشاف فضايي پيشگام بوده و به‌واسطه فعاليت منحصربه‌فرد و خارج از چارچوب رسمي روابط‌عمومي و البته خلاقش در حساب كاربري توييتر خود طي دوسال اخير در صدر اخبار حوزه تكنولوژي دنيا بوده است.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي يران (شارا)-|| در دو سال اخير كارآفريني به‌واسطه يك نفر در دنيا تعريف شده و آن فرد كسي نيست، جز ايلان ماسك. او در سال‌هاي اخير با تسلا و اسپيس‌ايكس در زمينه خودروهاي الكترونيكي و فناوري‌هاي اكتشاف فضايي پيشگام بوده و به‌واسطه فعاليت منحصربه‌فرد و خارج از چارچوب رسمي روابط‌عمومي و البته خلاقش در حساب كاربري توييتر خود طي دوسال اخير در صدر اخبار حوزه تكنولوژي دنيا بوده است.

در دو يادداشت قبلي كه در اين ستون(مديريت ارتباطات) منتشر شد، به رويكردهاي بازاريابي و نگاه متفاوت ماسك به روابط‌عمومي پرداختم. آنچه در ادامه اين يادداشت مي‌خوانيد، جمع‌بندي يادداشت‌هاي قبلي و استراتژي‌هاي روابط‌عمومي است كه ماسك از آنها بهره گرفته و توانسته است برندهاي تسلا و اسپيس‌ايكس را تقويت كند و دانستن آنها مي‌تواند براي متخصصان روابط‌عمومي جذاب و موثر باشد.

۱- مسووليت اشتباه خود را بپذيريد

دو سال پيش در مراسمي رسمي طي آزمايش‌ ميزان مقاومت شيشه خودروي تسلا، توپي فلزي را به‌سمت شيشه (Tesla Cybertruck) آن پرتاب كردند كه برخلاف انتظار ماسك شيشه خودرو شكست. به‌دليل اين اتفاق پيش‌بيني نشده اين رويداد مي‌توانست نيمه‌تمام گذاشته شود يا ماسك از ادامه سخنراني خود منصرف شود، اما او نه‌تنها به سخنراني‌اش ادامه داد بلكه از مخاطبانش براي اين اتفاق عذرخواهي كرد. ايلان ماسك به اين مشهور است كه به قول‌هاي عجيب‌وغريبش عمل نمي‌كند، اما ثابت كرده جايي كه انتظارات را برآورده نكرده، پاسخگو بوده است.

۲- به ستاره‌ها برسيد

سه‌سال پيش ماسك با موفقيت تسلا رودستر محبوب خود را با فالكون هوي به فضا فرستاد. او با اضافه‌كردن تسلا رودستر به موشك يك شيرين‌كاري براي دو برند ساخته بود. ماسك هوشمندانه با اين كار توجه همه را علاوه‌بر پرتاب موشك با موفقيت به سمت تسلا نيز جلب كرد كه اين مي‌تواند امكاني جديد در يك سفر فضايي باشد.

در اين پروژه ماسك بيشترين بهره را از ظرفيت روابط‌عمومي برد. در حالي‌كه اين رويداد حسابي سروصدا كرده بود و درباره‌اش صحبت مي‌كردند، ماسك تازه‌ترين اطلاعات را از طريق حساب كاربري خود در توييتر به فالوورهايش مي‌داد.

ماسك بعد از پرتاب موفقيت‌آميز موشك در توييتر خود نوشت: «از قرار يك ماشين در مدار زمين است.»

او با اين كار جايي ميان خلاقيت و جنون براي روابط‌عمومي تعريف كرد. پيدا كردن اين نقطه در روابط‌عمومي براي بسياري از كسب‌و‌كارها دشوار است. ايده ماسك براي ارسال خودرو به فضا در نگاه اول نشدني به‌نظر مي‌رسيد، اما ماسك اثبات كرد هميشه جايي ميان خلاقيت و جنون در روابط‌عمومي وجود دارد كه با ايستادن در آن نقطه مي‌توان به موفقيت‌هاي بزرگ دست پيدا كرد.

۳- جايي ميان خلاقيت و جنون بايستيد

به‌سختي مي‌توان فراموش كرد كه ايلان ماسك موقعي توانسته شركت بورينگ را به فروش برساند. اين شركت توليد‌كننده نوعي وسيله شبيه به اسلحه بود كه شعله پرتاب مي‌كرد. ايده عجيب‌وغريب اين محصول همان چيزي بود كه شركت بورينگ را موفق كرد.

۲۰هزار عدد از اين محصول طي صد ساعت به فروش رسيد و ۱۰ميليون دلار درآمد ايجاد كرد. همه شركت‌ها نبايد دقيقا چنين مسيري را طي كنند، اما ماسك نشان داد مي‌شود ايده را طوري شروع كرد كه از همان اول سروصدا كند. اگر ايده خيلي عجيب باشد مي‌تواند همان اول مردم را جذب كند تا منتظر بمانند و ببينند قدم بعدي شركت چه خواهد بود.

۴- شبكه‌هاي اجتماعي را به رسميت بشناسيد

ماسك ايده Tesla Cybertruck را از بازي‌هاي ويدئويي الهام گرفته و خاطرات خود را در اين زمينه آنلاين مطرح كرده است. ماسك در توييتر وقت صرف مي‌كند؛ مثلا براي توييت‌هاي خبرساز و گاه جنجالي‌اش مشهور است، درباره محصولاتش ازجمله تسلا و ايده‌هايي كه قرار است به نتيجه برسند صحبت مي‌كند و... وقتي حتي به‌عنوان مشهورترين كارآفرين دنيا عضو يك شبكه اجتماعي‌ مانند توييتر مي‌شويد، راحت‌تر مي‌توانيد از ايده‌هاي مردم در سراسر دنيا الهام بگيريد و فراتر از مالك يك برند باشيد.

۵- علاقه‌مندي خود را فرياد بزنيد

ايلان ماسك با مردم وقت صرف مي‌كند و درباره پروژه‌هايش با آنها صحبت مي‌كند. او براي تحقق روياهايش تلاش زيادي كرده و هرگز تعادل و توازن ميان ايده اصلي و جزئيات آن را به هم نزده است. اگر ويدئوي تورهاي كارخانه تسلا را تماشا كنيد خواهيد ديد كه او مي‌داند هر دستگاه چه كاري مي‌كند و يك خودروي تسلا چگونه توليد مي‌شود. در مورد روياهايش در زمينه فناوري‌هاي اكتشاف فضايي نيز اين‌چنين است.

اين رويكرد براي مخاطباني كه مي‌خواهند فعاليت‌هاي ماسك را دنبال كنند باعث جذابيت است. همه اينها باعث شده تا ماسك خود را از ديگر مديران شركت‌هاي تكنولوژي جدا كند و به عبارت ديگر با قوانين معمول بازي نكند.

او از طيف سنتي بازاريابي عبور كرده و به‌شكل قابل‌توجهي فعاليت‌هاي روابط‌عمومي كسب‌و‌كارهاي خود را از طريق حساب كاربري‌اش در توييتر انجام داده است. اين رويكرد براي ايلان ماسك موثر بوده است؛ شايد براي شما هم موثر باشد.
 

حميد جعفري متخصص روابط‌عمومي و ارتباطات بازاريابي
منبع: https://donya-e-eqtesad.com