شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بازاريابي محتوا يك ضرورت اساسي در تبليغات
چهارشنبه، 9 تیر 1400 - 16:06 کد خبر:47385
برندهايي كه امروز اهميت بازاريابي محتوا را دست كم بگيرند، فرداروز براي رسيدن به رقبا به تكاپو خواهند افتاد. از سوي ديگر، كسب‌وكارهايي كه استراتژي بازاريابي محتواي خود را تدوين نموده در مرحله بعد مي‌بايست محتواي خود را با داده‌هاي مشتريان، فناوري بهتر، شبكه‌هاي گسترده‌تر از ايده‌ها و افراد درون يا برون سازماني غني كنند.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي يران (شارا)-|| تبليغات در سال‌هاي اخير با تغييرات عمده‌اي مواجه بوده است كه بزرگترين و اساسي‌ترين آن را مي‌توان در تغيير نگرش صاحبان كسب‌وكارها نسبت به محتواي تبليغاتي خود ديد. محتوا بدون شك مهمترين قسمت يك استراتژي بازاريابي ديجيتال قوي است و تقريباً همه جنبه‌هاي استراتژي بازاريابي شما را تحت تأثير قرار مي‌دهد. در واقع از وب‌سايت تا رسانه‌هاي اجتماعي، بازاريابي از طريق ايميل، تبليغات PPC (كليكي) و... همه اين موارد براي موفقيت، به محتواي عالي نياز دارند.


در حال حاضر بازاريابي محتوا يك ضرورت اساسي است. چرا كه اكنون مصرف‌كنندگان انتظار دارند كه كسب‌وكارها محتوايي با كيفيت بالا را در اختيار آنها قرار دهند. محتوا به كسب‌وكار كمك مي‌كند تا بيشتر در معرض ديد قرار بگيرد، از رقبا تمايز يافته و هويت برند خود را به نمايش بگذارد. نبايد فراموش كرد كه پشت هر كسب‌وكار موفق، داستان‌ها و محتواي مرتبط، جذاب و جالب بسياري وجود دارد. زماني كه بيل گيتس در سال 1996 بيان كرد «محتوا پادشاه است»، دقيقا به همين موضوع اشاره داشت.
 

بازاريابي محتوا دنيايي مشتري‌محور ايجاد كرده كه در آن توجه به ذائقه مخاطب اجتناب‌ناپذير است. محتوا رابطه ميان برند و مشتري را دستخوش تغييرات قابل توجهي كرده است. شركت‌هاي برتر دنيا به چيزي بيش از بازارياب و فروشنده محصولات خود تبديل شده‌اند؛ آنها الهام‌بخش مشتريان خود بوده و با محتواي اثرگذار باعث تغيير در سبك زندگي و چگونگي استفاده افراد از محصولات و خدمات خود مي‌شوند.


از دلايل ديگر قدرتمند بودن بازاريابي محتوا، استفاده از آن براي بالا بردن وجهه برند به عنوان رهبر صنعت است؛ به اين معني كه محتوا بر نگرش مخاطب اثرگذار بوده و چنين تصويري را از كسب‌وكار تداعي مي‌كند.


بازاريابي محتوا به عنوان جريان جديد در عصر تبليغات شناخته مي‌شود؛ گزينه‌اي كه در فضاي اشباع شده آگهي‌هاي تبليغاتي روزنامه‌ها، تبليغات تلويزيوني و پيام‌هاي بازرگاني، به حق جاي خود را پيدا كرده است.


برندهايي كه امروز اهميت بازاريابي محتوا را دست كم بگيرند، فرداروز براي رسيدن به رقبا به تكاپو خواهند افتاد. از سوي ديگر، كسب‌وكارهايي كه استراتژي بازاريابي محتواي خود را تدوين نموده در مرحله بعد مي‌بايست محتواي خود را با داده‌هاي مشتريان، فناوري بهتر، شبكه‌هاي گسترده‌تر از ايده‌ها و افراد درون يا برون سازماني غني كنند.


با رديابي موفق‌ترين محتوا مي‌توان بيشتر درباره مشتريان اطلاعات كسب كرد. برندهايي كه در بازاريابي محتوا سرمايه‌گذاري كرده‌اند از چنين مزيتي برخوردار شده‌اند. احتمال اينكه رقباي يك كسب‌وكار از بازاريابي محتوا استفاده كنند زياد است.


در اين دوره جديد، بازاريابي محتوا در همه جا وجود دارد. در هر ثانيه محتواي جديدي در سراسر جهان در حال توليد است و شمار افرادي كه به اين نوع بازاريابي مشغول‌اند افزايش فراواني داشته است.


براي رديابي محتوا لازم است چرخه عمر بازاريابي محتوا را درك كرد. اين چرخه از شش مرحله تشكيل شده است كه عبارتند از: تدوين استراتژي (بررسي ذائقه مخاطب به منظور تدوين استراتژي محتوا)، برنامه‌ريزي (تببين چگونگي توليد محتواي منحصربفرد)، توليد (و نيز بهبود محتوا در حين توليد)، ترفيع (چگونه، كجا و چه زماني محتوا را منتشر نمود)، تحليل (تحليل و تفهيم نتايج بدست آمده و مشخص كردن آنچه نياز به بهبود دارد) و در آخر، بهبود (رسيدن به اين شناخت كه كدام محتوا در راستاي اهداف تبليغاتي كسب‌وكار بهتر عمل مي‌كند).


تمركز اصلي كمپين بايد مخاطبان هدف باشد. رسيدن به جنبه احساسي مخاطبان قطعاً موفق ترين راه براي تبليغ محصولات يا خدمات يك كسب‌وكار است.


براي توليد محتواي غني بهترين ابزار، نيازسنجي مخاطبان از طريق ارتباط با آنها است، زيرا محتوا زماني ارزشمند است كه با توجه به نياز مخاطب تهيه گردد و بايد بتواند اعتماد آن را جلب نمايد.


محتوايي ديده خواهد شد كه يكتا باشد؛ براي نمونه براي محتواي متني مي‌بايست تيترهاي جذاب انتخاب نمود يا براي محتواهاي تصويري بايد از جلوه‌هاي بصري و براي محتواهاي صوتي از جلوه‌هاي شنيداري منحصربفرد استفاده كرد.


محتوا در قالب‌هاي گوناگون قابل انتشار است. نظير پست‌هاي گرافيكي جذاب، خبر، عكس، اينفوگرافي، كتاب الكترونيكي، پادكست و موشن، ويدئو و ....

 

عدم توانايي در توليد محتواي با كيفيت و خلاقانه در تبليغات در فضاي رقابتي كسب‌و كارها منجر به شكست خواهد شد. پيام‌رسان‌ها و شبكه‌هاي مجازي بستري خارق العاده براي انتشار محتواي شما براي جذب بي‌شمار مخاطب و مشتري مي‌باشند.
يكي ديگر از عوامل مهم براي انتشار محتوا، برنامه‌ريزي و تهيه تقويم محتوايي است. براي اثر گذاري هرچه بهتر مي‌توانيد پست‌هاي مناسبتي تهيه و در زمان مشخص آن را منتشر نمائيد.


زماني در اين عرصه موفق خواهيم بود كه مخاطب محتوا را دنبال نمايد، از خدمات استفاده كند و آنچه از محتوا دريافت كرده با آنچه از خدمت تجربه كرده منطبق باشد كه اين موضوع در نهايت باعث افزايش محبوبيت برند خواهد شد.