شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دستورالعمل موقت: مسئولان روابط‌عمومي سازمان‎‌هاي بهداشتي، بايد مخاطبان خود را مهياي بيماري ويروس كروناي 2019 (كوويد-19) كنند
چهارشنبه، 9 تیر 1400 - 10:54 کد خبر:47381
اين دستورالعمل موقت، مختص مديران ارشد اطلاعات، متخصصان ارتباطات، مربيان و ساير مقامات سازمان‎هاي بهداشت عمومي ارائه شده كه مسئول برنامه‌‎ريزي استراتژي‎‌هاي ارتباطي پيش، حين و پس از شيوع بيماري ويروس كرونا (كوويد-19) هستند.

اين دستورالعمل موقت، مختص مديران ارشد اطلاعات، متخصصان ارتباطات، مربيان و ساير مقامات سازمان‎هاي بهداشت عمومي ارائه شده كه مسئول برنامه‌‎ريزي استراتژي‎‌هاي ارتباطي پيش، حين و پس از شيوع بيماري ويروس كرونا (كوويد-19) هستند.


كوويد-19 يك بيماري نوظهور است و هنوز مجهولات زيادي درباره‎ ميزان انتقال، شدت و نحوه‎ پيشروي آن در ايالات متحده وجود دارد. بنابراين هر كس مي‌تواند نقش خودش را در برنامه‌ريزي، آماده‎‌سازي و پاسخگويي به اين معضل نوظهور بهداشتي ايفا كند.


CDC توصيه‌‎هايي را براي نحوه‎ برقراري ارتباط سازمان‎‌ها با مخاطبان‌شان ارائه كرده تا در حين شيوع كوويد-19، از آن‎ها بهره بگيرند. بخش‌هاي «پيش»، «حين» و «پس» در اين دستورالعمل، استراتژي‌‎هايي را پيشنهاد داده‌اند كه مي‌توانيد از آن‎ها براي برنامه‌ريزي و اجراي اين توصيه‌ها بهره بگيريد. اين دستورالعمل موقت، مختص مديران ارشد اطلاعات، متخصصان ارتباطات، مربيان و ساير مقامات سازمان‎‌هاي بهداشت عمومي ارائه شده كه مسئول برنامه‌ريزي استراتژي‎‌هاي ارتباطي پيش، حين و پس از شيوع بيماري ويروس كرونا (كوويد-19) هستند.


اين دستورالعمل، اطلاعات مربوط به مداخله‌هاي غيردارويي (NPIها) و كاربرد آن‎ها در حين شيوع كوويد-19 را ارائه مي‌دهد. NPIها اقداماتي جداي از واكسيناسيون و مصرف داروهاي ضدويروس هستند كه افراد و گروه‎ها از آن‌ها بهره مي‎گيرند تا روند گسترش بيماري‌‎هاي تنفسي نظير كوويد-19 را كندتر كنند.


كوويد-19 يك بيماري نوظهور است و هنوز مجهولات زيادي درباره‎ ميزان انتقال، شدت و نحوه‎ پيشروي آن در ايالات متحده وجود دارد. بنابراين هر كس مي‌تواند نقش خودش را در برنامه‌ريزي، آماده‎‌سازي و پاسخگويي به اين معضل نوظهور بهداشتي ايفا كند.


پيش از شيوع كوويد-19 در جامعه: برنامه‌ريزي كنيد


فرايند آماده‌سازي بايد متمركز بر تقويت سيستم‌‏ها و ساختارهايي باشد كه پشتيبان برقراري ارتباطات موثر و سازمان‌يافته هستند، نه اينكه صرفاً بر توسعه‎ پيام‌هاي ارتباطي تمركز شود.


يك برنامه‌ مناسب براي ارتباطات اضطراري، رهبران و ذي‌نفعان جامعه را ترغيب مي‌‎كند تا هم‌‎اكنون برنامه‌ريزي‎‌هاي لازم براي شيوع كوويد-19 و ساير انواع مسائل اضطراري را انجام دهند. پيش از شيوع، تمركز خود را بر ارتقاي آگاهي مخاطبان درباره‎ مداخله‎‌‎هاي غيردارويي (NPIها) و ساير استراتژي‌‎هاي جلوگيري از شيوع بيماري‎‌هاي تنفسي بگذاريد. رابط‌هاي كليدي جامعه را شناسايي و از آن‎ها به‌منظور آموزش و آماده‌سازي مخاطبان خود بهره بگيريد. برقراري رابطه زمان‎‌بر است.

 

از همان ابتداي فرايند، شركا و ذي‌نفعان درون و بيرون سازمان را در فرايند برنامه‌ريزي دخيل كنيد. هماهنگ‎‌سازي جلسات برنامه‌ريزي با اين افراد، موجب افزايش قدرت ارتباطات خواهد شد و تضمين مي‌كند كه تمامي اعضاي جامعه، اطلاعات يكپارچه و هماهنگي را پيش از شيوع بيماري و در حين آن داشته باشند.


پيام‎‌هاي كليدي و توصيه‌هاي NPI در زمينه‌يپيشگيري از كوويد-19 را بشناسيد


فهرست «اقدامات پيشگيري روزمره» را بخوانيد و آن‎ها را درك كنيد. اين فهرست شامل عادت‌هاي بهداشت شخصي مي‌شود كه افراد بايد همواره از آن‎ها پيروي كنند تا مانع ابتلاي خود و خانواده به كوويد-19 و ساير بيماري‌هاي تنفسي شوند.


دستورالعمل‌هايي CDC در زمينه‎ مداخله‌هاي‎ غيردارويي كوويد-19 را مطالعه و درك كنيد. دستورالعمل‌هاي و منابع لازم براي برنامه‌ريزي كوويد-19، در اختيار افراد و گروه‌ها گذاشته شده‌ است.


دوره‌ي آموزشي NPI 101 كه توسط CDC ارائه شده را بگذرانيد. مسئولان بهداشت عمومي هر استان، طايفه، محله و قلمرو، مي‌توانند در اين دوره‎ تعاملي شركت كنند (كه توسط CDC و براي آمادگي مقابله با پاندمي آنفلوانزا توسعه يافته) تا درك خود نسبت به NPIها را ارتقا دهند و نحوه‎ بهره‎‌برداري از آن‎ها براي كاهش سرعت بيماري را بياموزند. دوره‎ آموزشي NPI براي كوويد-19 نيز كاربرد دارد و براي بهره‌‎گيري از آن، در دوره‎ «NPI 101» از بخش آموزش CDC ثبت‌‎نام كنيد.


برنامه‎ ارتباطات اضطراري كنوني خود را به‌روز كنيد


جلساتي را با حضور تيم‎هاي عمليات و برنامه‌ريزي كنوني خود بگذاريد تا برنامه‌‎هاي ارتباطات اضطراري با مخاطبان منطقه‌اي و كشوري خود را به‌روز كنيد.
• تمامي جنبه‎هاي برنامه نظير تعيين پرسنل، استراتژي‎‌هاي ارتباطي، دوره‌‎هاي آموزشي، ابزارها، مرامنامه‎‌ها، تجهيزات، سيستم‎‌‎ها و رويكرد‎هاي شفاف‎‌سازي و تاييد اطلاعات، و ساير منابع را مرور كنيد.
• برنامه‎ خود را بر اساس سناريوهاي گوناگوني توسعه دهيد كه احتمال دارد جامعه‎ مخاطبان محلي يا كشوري شما با آن‎ها مواجه شدند.
سيستم‎‌هاي لازم براي اشتراك‌گذاري اطلاعات با شركا و ذي‌نفعان كليدي خود را فراهم كنيد.
• تمامي افراد حاضر در زنجيره‎ ارتباطات خود (نظير شركا و ذي‌نفعان قديمي و جديد، ساير افراد حاضر در آژانس خود و ساير دپارتمان‌هاي سلامت عمومي) را شناسايي كرده و يك فهرست مخاطبان جامع بسازيد يا فهرست كنوني خود را به‎‌روز كنيد.
• فهرست اطلاعات تماس اوليه و ثانويه‎ تمامي افراد حاضر در زنجيره‎ ارتباطات خود را به‌روز نگه داريد
• ماهيت اطلاعاتي كه بايد با زنجيره‎ ارتباطات خود به اشتراك بگذاريد و زمان اشتراك‌‌گذاري آن‎ها را تعيين كنيد.
• پلتفرم‌‎هايي نظير خط تماس اضطراري، سيستم پيام‎‌رسان خودكار، ايميل، رسانه‌‎هاي اجتماعي و وب‎سايت را داير كنيد تا از آن‎ها براي انتشار اطلاعات به شركا و مخاطبان درون و بيرون سازمان بهره بگيريد.
 

كمك به آماده‌سازي اعضاي جامعه براي كوويد-19


اعضاي جامعه را تشويق كنيد تا براي كوويد-19 برنامه‌ريزي كنند.
• پيش از شيوع يك بيماري، اقدامات پيشگيري روزمره (نظير در خانه ماندن در زمان بيماري، پوشاندن دهان و بيني در هنگام سرفه و عطسه، شستشوي مداوم دست‎‌ها، و تميزكاري مداوم سطوح تماس) را ترويج و تمرين كنيد. منابع و ابزارهاي به‌روز به‌منظور آماده‌سازي و برنامه‎‏‌ريزي اعضاي خانه براي مقابله با كوويد-19 را فراهم كنيد.


كارگروه ارتباطات كوويد-19 را با حضور شركا و ذي‌نفعان كليدي خود تشكيل دهيد.
• متخصصان ارتباطات، بازاريابي و روابط‌عمومي كه در بسترهاي اجتماعي مختلف نظير برنامه‎‌هاي مراقبت از كودكان، موسسات خدمات درماني، داروخانه‌‎ها، مدارس، محيط‌‎هاي كار، موسسات خيريه و اجتماعي و سازمان‎‌هاي عمومي و خصوصي كار مي‌كنند.


برنامه‌‎هاي ارتباطات اضطراري با كشور يا منطقه‌ خود را با اين كارگروه در ميان بگذاريد.


• شيوه‎ هماهنگ‌سازي ارتباطات اعضاي كارگروه در حين شيوع كوويد-19 را تعيين كنيد. آن‎ها را تشويق كنيد تا در ساير فعاليت‌‎هاي آماده‌سازي جامعه براي مقابله با كوويد-19 نيز شركت كنند.


نكته: اطلاع‌‎رساني لازم درباره‌‎ كارگاه‌‎ها، برنامه‎‌ها و ساير فعاليت‎‌ها را داشته باشيد تا اعضاي سازمان با اجراي آن‎ها، الهام‌‎بخش عموم جامعه براي رعايت عادات بهداشتي شخصي و آماده‌سازي خود براي مسائل اضطراري باشند.


جامعه‎ خود را در گفتمان‎‌هاي مربوط به آمادگي كوويد-19 دخيل كنيد.

• گروه‌‎هاي كانوني يا جلسات ارزيابي را با حضور اعضاي جامعه برگزار كنيد تا دانش، نگرش‌‎ها، باورها و چالش‌‎هاي پيش روي آن‎ها را درك كنيد. از بازخورد آن‎ها براي ارتقاي استراتژي‎‌هاي ارتباطي، پيام‌ها و محتواي خود بهره بگيريد.


نكته: همكاري نزديكي را با اعضاي كارگروه و شركا و ذي‌نفعان كليدي خود داشته باشيد تا چالش‌‎ها و موانع پيش روي مخاطبان خود براي آمادگي مقابله با كوويد-19 را شناسايي كنيد. تعيين راه‌كارهاي كمك به مخاطبان براي عبور از موانع، به افراد كمك مي‌كند تا عادات‌شان را تغيير دهند و انطباق‌پذيري بهتري را با تحولات حين شيوع بيماري داشته باشند.


نيازهاي اطلاعاتي و منابع اجتماعي خود را به‌روز كنيد.
مخاطبان هدف و كانال‌هاي ارتباطي خود را تعيين كنيد. به‌منظور تعريف مخاطبان و توسعه‎ استراتژي‌‎هاي برقراري ارتباط با تك‌تك اعضاي جامعه، با اعضاي كارگروه و شركا و ذي‌نفعان كليدي خود همكاري كنيد. به‌منظور برقراري ارتباط با گروه‌‎هاي آسيب‌پذير و پرخطر جامعه، به استراتژي‎‌هاي بيشتري نياز داريد.

 

ازجمله‌ اين گروه‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

 

• خانم‌ها نوزادان و كودكان؛
• افراد مسن؛
• افراد داراي معلوليت جسمي؛
• افرادي كه دسترسي به آن‎ها دشوار است.


نكته: امكان دارد برخي از اقدامات NPI، توجه عموم جامعه را جلب كنند و در حين شيوع بيماري، عواقب اقتصادي و رواني منفي را بر گروه‌ها و افراد هدف داشته باشند و اين موضوع نمود بيشتري را براي جوامع پرخطر و آسيب‌پذير دارد. در استراتژي‏‌هاي ارتباطي و پيام‌‎هاي خود، اين واهمه‌‎ها و بدنامي‌ها و تبعيض‌ها را در نظر بگيريد.


هرگونه خلأ در منابع، محتواها يا فرايندهاي ارتباطي خود را حل‌‌وفصل كنيد.
نيازهاي آموزشي اعضاي كارگروه و شركا و ذي‌نفعان كليدي خود را شناسايي كنيد.

• دوره‌هاي آموزشي كنوني در زمينه‎ NPIها، تصميم‌گيري و ارتباطات ريسك را بررسي كنيد و دوره‎‌هاي جديدي را توسعه دهيد.


• مطمئن شويد كه مسئولان ارتباطات بخش‌هاي مختلف، مهارت‌‎ها و درك لازم براي توسعه‎ برنامه‌هاي ارتباطات اضطراري و ارتقاي آمادگي مقابله با كوويد-19 را دارند.


منبعي براي اطلاعات كوويد-19 باشيد.
• پيام‌ها و محتواهاي آماده (فكت‌شيت‎‌ها، چك‌ليست‌‎ها و سوالات رايج) را براي هر مخاطب فراهم كنيد.


• منابعي را آماده كنيد تا اهميت به‌كارگيري اقدامات NPI (نظير در خانه ماندن در زمان بيماري) را به مردم گوشزد كنند.


• از زبان ساده بهره بگيريد و نمونه‌ و تصوير را در محتواي خود بگنجانيد تا آن را به شكل بهتري درك كنند.


• براي مشاهده‌ پيام‎‌ها و محتواهاي مرتبط با NPIها و كوويد-19، به وب‌سايت CDC برويد. صفحه‌ «سواد بهداشتي CDC» را مطالعه كنيد تا نحوه‌ بهره‌‎برداري از زبان ساده را متوجه شويد.


رويه‎‌ها و منابع فناوري لازم براي برقراري ارتباطات به‎‌موقع در حين شيوع كوويد-19 را ارزيابي كنيد
سياست‌ها، رويكرد‌ها و سيستم‌‎هاي لازم براي به‌روزرساني، شفاف‌سازي، تاييد و انتشار اطلاعات (هم در داخل و هم در بيرون سازمان) را بازبيني، تمرين و به‌روز كنيد.


• مطمئن شويد كه در حين وقوع يك بحران، اطلاعات صحيح و منظم در اختيار مخاطبان مناسب قرار گيرند.


• سيستم پايش و پاسخگويي به پرسش‌هاي دريافتي از سوي عوام، شركا و ذي‌نفعان را مورد بازبيني قرار دهيد.


نكته: گزارش‌‎هاي پس از واقعه و برنامه‎‌هاي بهبود (AARها/IPها) اقدامات اخير شما در واكنش به مسائل اضطراري، مي‌توانند بينش‌‎هاي عملي و مفيدي را ارائه دهند.


منابع فناوري كنوني و موردنياز را تعيين كنيد.
دسترسي به فناوري و تجهيزاتي نظير گوشي‌هاي موبايل، كامپيوترها، دسترسي به اينترنت و دستگاه‎‌هاي بي‌سيم را ارزيابي و به‌روز كنيد تا مطمئن شويد كه آماده‎ بهره‌‎برداري آني هستند.


• درصورتي‌كه منابع موردنياز را در درون سازمان خود نداريد، برنامه‌‏هاي اكتساب اين منابع را تدوين كنيد و فناوري‌هاي در دسترس در حين شيوع كوويد-19 را تعيين نماييد.


برنامه‎ انتشار اطلاعات كوويد-19 را تدوين كنيد
برنامه‎ تعامل با رسانه‎‌هاي خبري را تدوين كنيد.
• رسانه‌‎ها مي‌توانند نقش يك پيوند حياتي را در فراهم‌‎سازي اطلاعات به‌روز ايفا كنند و كمك‌‎حال سازمان‎‌ها براي تحويل به‌موقع پيام‎‌هاي كليدي باشند.


• استراتژي ارتباط مستقيم با عموم جامعه، كار با رسانه‌‎ها و پاسخگويي به پرسش‎‌ها را توسعه دهيد.


چندين سخنگو يا متخصص را تعيين كنيد.
• متخصصاني كه نقش سخنگو را ايفا مي‌‎‏كنند، بايد تجربه‎ كار در رخدادهاي اضطراري بهداشت عمومي و كوويد-19 را داشته باشند. نمايندگاني را براي اقليت‌هاي متكلم به زبان‌هاي ديگر داشته باشيد.


ه آموزش‌هاي موردنياز را در اختيار اين سخنگوها بگذاريد تا بتوانند به‌راحتي و به زبان ساده، به پرسش‌‎هاي چالش‌برانگيز پاسخ دهند (ارتباطات شفاف). مقاله‎ «ارتباطات ريسك در رخدادهاي اضطراري و بحران‌ها: توسط رهبران براي رهبران» را ببينيد تا اطلاعات بيشتري را راجع به نقش سخنگوها كسب كنيد.


برنامه‏ بهره‌‎برداري از رسانه‎‌هاي اجتماعي كنوني را توسعه دهيد.
• رويكردهاي به‌كارگيري پلتفرم‎‌هاي رسانه‌‎هاي اجتماعي را توسعه دهيد تا كمك‌حال شما براي ترويج پيام‌‎هاي كليدي و ارائه‎ اطلاعات به‌روز به افراد باشند. اين پلتفرم‌‎ها موجب دسترسي مستقيم سازمان‎‌ها به مخاطبان هدف‌شان مي‌‌شوند و فرصت‌هاي گفتگوي طرفين براي جمع‌آوري اطلاعات و ارزيابي را به وجود مي‌آورند.


• از بهترين رويكردها و اصول ارتباطات ريسك بهره بگيريد؛ شايد نياز باشد كه پيام‌هاي CDC را متناسب با موقعيت خود تنظيم و آن‎ها را از طريق رسانه‌‎هاي اجتماعي‌تان منتشر كنيد.


برنامه‌ ارزيابي ارتباطات را توسعه دهيد. با بهره‎‌گيري از اين پرسش‌ها، ميزان اثربخشي برنامه‎ ارتباطات اضطراري خود را بسنجيد:
• آيا مخاطبان‌تان مي‌توانند اطلاعات شما را بيابند، درك كنند و از آن‎ها بهره بگيرند؟
• آيا پيام‌‎هاي كليدي شما متناسب با فرهنگ مخاطبان‌تان هستند و به زبان ساده بيان شده‌اند؟
• آيا توانسته‌ايد با انتشار منابع و محتواهاي مناسب، آگاهي مخاطبان‌تان را افزايش دهيد؟
• آيا فعاليت‌‎هاي ارتباطي خود را با شركا و ذي‌نفعان درون و بيرون سازمان هماهنگ كرده‌ايد؟
• آيا مي‌توانيد انتشار اطلاعات به‎‌موقع در كل ايام شيوع كوويد-19 را تضمين كنيد؟
• آيا شاهد انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‎‌هاي اجتماعي و ساير خروجي‎‌ها هستيد؟ در اين صورت، چه راه‌كاري براي مقابله با آن‎ها داريد؟


برنامه‎ ارتباطات اضطراري خود را بيازماييد و به‌روز كنيد.
• اقدامات ذكرشده در برنامه‏ خود را تمرين كنيد.
• مطمئن شويد كه سيستم‎‌ها و رويكردهاي مناسب براي پشتيباني از فعاليت‎‌هاي ارتباطي در حين انتشار كوويد-19 را فراهم كرده‌ايد.
• پيام‌‎ها، محتواها و ابزارهاي خود را اصلاح كنيد.
• اعضاي گروه را تشويق كنيد تا برنامه‎‏‌هاي ارتباطات اضطراري سازمان‎‌هاي‌شان را بيازمايند.


در حين شيوع كوويد-19 در جامعه: اقدام كنيد


پس از شيوع كوويد-19 در جامعه‎ خود، ارتباط مداوم‌تان با اعضاي كارگروه، شركا و ذي‌نفعان را حفظ كنيد. فعاليت‎‌هاي ارتباطي كوويد-19 را با رسانه‌‎هاي خبري و ساير كانال‏‎‌هاي خود هماهنگ كنيد تا مطمئن شويد كه پيام‌هاي هماهنگ و يكپارچه‎‌ا‌‌ي را ارسال مي‎‌كنيد. اگر مجبوريد كه از مفاهيم و واژگان فني بهره بگيريد، حتماً آن‎‌ها را تعريف كنيد و نمونه‎‌هايي را بگنجانيد تا درك‌تان ارتقا پيدا كند. به‌عنوان نمونه، پيام‌هايي را بنويسيد كه تعريف شفافي را از كوويد-19 و NPIها داشته باشند.


بايد يك ارتباط زودهنگام، صميمي، دقيق و موثر را برقرار كنيد. اشتراك‌گذاري زودهنگام اطلاعات كوويد-19، موجب تقليل اخبار نادرست و شايعات مي‌شود و متعاقباً در كاهش ابهام و هراس نيز نقش دارد. ارتباطات صميمي مي‌توانند موجب افزايش نگراني، دلگرمي و قوت قلب افراد شوند و آشفتگي احساسي‌شان را كاهش مي‌‏دهند. ارتباطات دقيق، حقايق يك موقعيت و راه‌كارهاي حل‌وفصل آن را عيان مي‌كنند. ارتباطات موثر، عاملي براي درك و راهنمايي عموم جامعه، رسانه‎‌ها، تامين‎‌كنندگان خدمات درماني و ساير گروه‌‎هاي دخيل در پاسخگويي به كوويد-19 هستند.


برنامه‎ اضطراري خود را عملي كنيد
موقعيت كوويد-19 در هر لحظه را پيگيري كنيد.
• به وب‌سايت CDC برويد تا جديدترين اطلاعات مرتبط با كوويد-19 را دريافت كنيد.


دستورالعمل‌هاي اجراي NPI را فراهم نماييد.
• توضيح دهيد كه چرا اجراي زودهنگام NPIها و پيگيري آن‎ها در حين گسترش بيماري، ضرورت دارد. جزئيات مرتبط با چيستي، چگونگي، زمان و مكان اجراي NPIها در جامعه‌ خود را توضيح دهيد.


o به‌منظور كسب اطلاعات بيشتر درباره‎ علت اهميت NPIها در مهار و تعديل بيماري، «دستورالعمل پيشگيري از پاندمي آنفلوانزا – ايالت متحده، 2017» را مشاهده كنيد. به وب‎سايت «ارتباطات ريسك در رخدادهاي اضطراري و بحران‌ها (CERC)» متعلق به CDC برويد تا اطلاعات بيشتري را درباره‎ برقراري ارتباط در حين يك بحران كسب كنيد.


تداوم در زمينه‎ اجراي اقدامات پيشگيري روزمره را ترويج كنيد.
اخبار به‌روز را در اختيار عموم جامعه بگذاريد تا مطمئن شويد كه ريسك ابتلا و گسترش كوويد-19 و نحوه‎‌ كاهش اين خطرات را مي‌دانند.


• مردم را تشويق كنيد تا در هنگام بيماري، در خانه و به دور از ديگران بمانند، عادات بهداشتي مناسب را رعايت كنند و توصيه‌هاي CDC يا سازمان‌هاي بهداشت منطقه‌ي خود براي پيشگيري از گسترش كوويد-19 را پي بگيرند.


ارتباط مداومي را با افراد حاضر در زنجيره‌ي ارتباطات خود داشته باشيد
همواره اطلاعات ساده، موثق، دقيق، مداوم و به‌‎موقع را ارائه دهيد.
• صريح باشيد و معلومات و مجهولات مربوط به وضعيت كوويد-19 در منطقه يا جامعه‎ خود را ابراز كنيد.


• از گستره‌اي از كانال‌هاي ارتباطي به‌منظور توزيع پيام‌‎ها و محتواهاي بهداشتي مختص مخاطبان خود بهره بگيريد.


• منابع و لينك‎‌هاي بيشتر را فراهم كنيد تا عموم جامعه بتوانند NPIها و اطلاعات موثق مرتبط با كوويد-19 را بيابند. فايل «ارتباطات ريسك در رخدادهاي اضطراري و بحران: سخنگو» را ببينيد تا اطلاعات بيشتري را درباره‎ نقش سخنگوها كسب كنيد.


اطلاعات به‌روز را در اختيار تمامي اعضاي زنجيره‎ي ارتباطات خود بگذاريد.
• اطلاعات به‌روز را با اعضاي كارگروه، شركا و ذي‌نفعان خود به اشتراك بگذاريد تا بتوانيد تصميمات بهتري را اتخاذ كنيد.


اطلاعات پيشگيري از كوويد-19 را در اختيار گروه‎‌هاي آسيب‌پذير و پرخطر بگذاريد تا از آن‎ها پيروي كنند.


ن براي اجراي استراتژي‎‌هاي ارتباط با گروه‎‌هاي آسيب‌پذير و پرخطر جامعه (نظير افراد بي‌خانمان يا آن‎هايي كه مهارت‌ چنداني در زمينه‎ تكلم به زبان انگليسي ندارند)، با شركاي خود همكاري كنيد.


• رويكرد سازمان‎‌هاي خيريه و اجتماعي در زمينه‎ كمك به گروه‎‌هاي آسيب‌پذير را سرلوحه‌ي خود قرار دهيد.


تلاش‌‎هاي خود را رصد و ارزيابي كنيد و در صورت نياز، ارتباطات خود را اصلاح نماييد

تمامي منابع رسانه‌‎اي را رصد كنيد.
• از گستره‌اي از كانال‎‏‌هاي رسانه‌‎اي براي مقابله با اخبار نادرست و گردآوري بازخورد بهره بگيريد.


اقدامات مطرح‌شده در برنامه‏ ارزيابي خود را اجرا كنيد.
• فعاليت‌هاي ارتباطي كه اجرا شده يا نشده‌‎اند را ثبت كنيد. علت عدم اجراي اين فعاليت‌‎ها يا تغيير در نحوه‎ اجراي آن‎ها را توضيح دهيد.


پس از اتمام شيوع كوويد-19 در جامعه: پيگيري كنيد

 

مسئولان ارتباط سازمان‌هاي بهداشت، مي‌توانند با توزيع اطلاعات سازمان‎‌يافته‌، تغيير رفتار مطلوب را پياده كنند
با اعضاي كارگروه همكاري كنيد تا معيار اتمام كوويد-19 و توقف فعاليت‌‎هاي ارتباطي پيشگيري از اين ويروس را تعيين كنيد. همكاري خود با اعضاي كارگروه، شركا و ذي‎نفعان را تداوم ببخشيد تا مهارت‎‌هاي ارتباطي در زمينه‌ آمادگي براي كوويد-19 و ساير مشكلات بهداشتي را ارتقا دهيد. از داده‌‎‏هاي حاصله براي تدوين استراتژي‌هاي ارتباطي و كمپين‌هاي جديد بهره بگيريد تا بتوانيد رفتارها را در بلندمدت تغيير دهيد.


اثربخشي برنامه‎ ارتباطات اضطراري خود را ارزيابي كنيد
درس‌هاي آموخته‌شده را ثبت كنيد و به بحث بگذاريد.
• بازخورد عموم جامعه، اعضاي كارگروه، شركا و ذي‌نفعان را گردآوري كنيد تا برنامه‎ خود را ارتقا دهيد.
• كانال‌هاي ارتباطي، محتواها، ابزارها و پيام‎‌هاي موفق و ناموفق را به بحث بگذاريد و كمبودهاي برنامه‎ خود را ارزيابي كنيد.
• موفقيت خود در زمينه‎ ارتباط با مخاطبان‌تان را ارزيابي كنيد.
• نيازهاي خود براي منابع بيشتر را تعيين كنيد.


كارگروه ارتباطات كوويد-19 را حفظ كنيد و گسترش دهيد.
• به دنبال راه‎‌هايي براي ارتقاي مشاركت جامعه‎ خود باشيد.


• نمايندگان قابل اعتماد جامعه و آژانس‌‏ها يا سازمان‏‌هاي كشوري، استاني يا محلي موردنياز به‌منظور آماده‌سازي مقابله با كوويد-19 را تعيين كنيد.


قادر به پيش‌بيني زمان شيوع كوويد-19 نيستيم، اما نمي‌توانيم اهميت برنامه‌ريزي را زير سوال ببريم. برقراري ارتباط، يكي از اجزاي اساسي هر واكنش موفقيت‎‌آميز به مشكلات بهداشت عمومي است. فعاليت‌‎هاي برنامه‌ريزي خود را با شركا و ذي‌نفعان درون و بيرون سازمان هماهنگ كنيد تا كمك‌حال شما در مسير آماده‌سازي مقابله با كوويد-19 و دستيابي به اهداف برنامه‌ ارتباطات اضطراري‌تان باشند.
 

برگردان: موسسه كارگزار روابط‌عمومي

 

منبع: http://kpri.ir/kpri