شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بازيكناني مانند كريستيانو رونالدو تاثير خاصي بر برندها دارند
پنجشنبه، 3 تیر 1400 - 12:04 کد خبر:47351
فوتبال با بيش از 3 ميليارد هوادار محبوب ترين ورزش در جهان است، بنابراين جاي تعجب نيست كه بازيكنان چه در زمين و چه در خارج از زمين پاداش زيادي دريافت كنند. رونالدو و ليونل مسي هر دو در ليست فوربس، پردرآمدترين ورزشكاران جهان قرار گرفتند و بيش از نيمي از درآمد خود را در زمين كسب كردند: 97 ميليون دلار براي مسي و 70 ميليون دلار براي رونالدو.



 

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي يران (شارا)-|| هنگامي كه كريستيانو رونالدو پرتغالي در يك كنفرانس مطبوعاتي در مسابقات يورو 2020 يوفا، دو بطري كوكاكولا را از معرض ديد خارج كرد، شايد خودش هم تاثير اين رفتارش را پيش بيني نمي كرد. با اين كار، او ظاهرا ميلياردها دلار از ارزش بازار يكي از بزرگترين برندهاي جهان را كم كرد.


به گزارش اختصاصي شارا به نقل از adweek، يا دست كم اين چيزي است كه از عناوين برداشت مي شود.


شايان ذكر است كه طبق گزارش Sportico، قبل از اينكه اين رفتار از رونالدو در اتاق خبري سر بزند هم ارزش بازار كوكاكولا رو به افول بود (2.9 ميليارد دلار در ابتداي روز 15 ژوئن). اين طور برداشت مي شود كه اين اتفاق با سقوط اين برند همزمان بوده است.


نفوذ رونالدو


اين واقعيت كه رسانه‌ها با هيجان از اقدامات رونالدو به عنوان علت مستقيم سقوط يك برند خبر مي دهند، بيانگر قدرت درك شده و نفوذ بازيكني مانند او در سراسر جهان است. اين ميزان تاثيرپذيري مردم از يك بازيكن فوتبال چندان عادي نيست؛ تعداد معدودي از بازيكنان مي توانند با رفتار خود به اين شكل به يك برند آسيب بزنند.


اين اتفاق پيامدهاي احساسي زيادي را در جوامع به دنبال داشت، بسياري از مصرف كنندگان اين حقيقت را قبول داشتند كه يك ستاره جهاني "مي تواند از قدرت خود به خوبي استفاده كند"، به جاي اينكه از آن براي همكاري هاي تجاري با يك برند استفاده كند، ممكن بود جريمه شود، اين حركت او بر فردي كه در يخچال را باز مي كند موقع برداشتن نوشيدني تاثير مي گذارد. جالب است بدانيد كه او در ورزش در اوج قرار گرفته و با 550 ميليون فالوور از نفوذ اجتماعي برخوردار است، و تعداد اسپانسرهاي او نسبت به گذشته كمتر هستند.


اما رونالدو در موقعيت انتخابي هيچ وقت از چنين نفوذي برخوردار نبوده است. بر خلاف بازيكناني كه توانسته اند خيلي سريع به اين جايگاه و اين سطح از نفوذ دست يابند، او با گذشت زمان موفق به دستيابي به اين سطح از نفوذ شده است. همين چند وقت پيش بود كه مرغ سوخاري KFC، بطري هاي روغن Castrol يا پروازهاي Emirates را تبليغ مي كرد. همين اواخر بود كه او به جايي رسيد كه در عرصه جهاني قهرمان شد و حالا مي تواند برندها را تبليغ كند و يا موجب تخريب آنها شود.


فوتبال با بيش از 3 ميليارد هوادار محبوب ترين ورزش در جهان است، بنابراين جاي تعجب نيست كه بازيكنان چه در زمين و چه در خارج از زمين پاداش زيادي دريافت كنند. رونالدو و ليونل مسي هر دو در ليست فوربس، پردرآمدترين ورزشكاران جهان قرار گرفتند و بيش از نيمي از درآمد خود را در زمين كسب كردند: 97 ميليون دلار براي مسي و 70 ميليون دلار براي رونالدو.


با اين سرمايه اي كه در بانك ذخيره كرده اند، آنها خود تصميم مي گيرند كه با چه برندي مي خواهند كار كنند و عنوان قهرماني را كسب كنند.

 

نويسنده: Lucy Basden-Smith

منبع فارسي: شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)
منبع انگليسي:  www.adweek.com

زمان انتشار: 2 days ago