شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : پنج رمز موفقيت يك مديرعامل
چهارشنبه، 30 مرداد 1392 - 21:29 کد خبر:4734

براي يك مديرعامل رسيدن به اهداف فروش و نگهداشتن هزينه‌ها مطابق بودجه‌بندي كافي است تا سهامدارانش را خرسند سازد، ولي از ديد كاركنان چيزي بيش از اين، مورد نياز است.
از ديد مديران كارآزموده مديرعامل خوب بودن بسيار دشوار است؛ زيرا يك شغلي بسيار سخت و پيچيده محسوب مي‌شود كه داراي ويژگي‌ها و ابعاد مختلفي است. از طرفي اگر احترام و ارتباط مناسبي بين كاركنان و مديرشان وجود نداشته  باشد، قطعا كسب و كار صدمه خواهد ديد. حال بايد ديد چه عواملي باعث محبوب شدن مديرعامل در ميان كاركنان مي‌شود ؟ در اينجا به 5 نكته اشاره مي‌شود:


1- رهبري موثر
اگرچه شخصيت مهم است ولي در ميان مديران عامل بزرگ دنيا مشاهده مي‌شود كه رهبران موثر، موفقيت بزرگ‌تري در توسعه كسب و كارشان داشته اند.
پايداري كسب منفعت در يك كسب و كار در گرو رهبري موثر مدير ارشد آن است و مردم آن را ستايش مي‌كنند و اكثرا خواهان همكاري با يك مديرعاملي هستند كه رهبري يك شركت موفق را به عهده دارد.
پژوهش به عمل آمده تحت عنوان «50 مديرعامل برتر» كه از كاركنان خواسته شده بود به روش رهبري مديرعاملشان در شركت نمره دهند، بيانگر وجود رابطه بين «رهبري موثر از ديد كاركنان» و موفقيت كسب و كار بود. به عنوان مثال مارك زوكربرگ، مديرعامل فيس بوك با 99 درصد آرا در صدر اين جدول است.


2- روحيه كارآفريني
حتي يك مديرعامل كه ساليان طولاني مديريت  امور را در يك كار سخت و فشرده به عهده دارد اگر داراي روحيه كارآفريني باشد،مي تواند تبديل به يك مديرعامل بزرگ و موفق شود. اين مديران روحيه خلق و ساختن محصولات جديد را با خود به ارمغان مي‌آورند. مديرعامل شدن بدون اعتقاد به ماموريت كار آفريني بي معني است و اين همان چيزي است كه باعث ارتقاي فرد از سطوح پاييني سازمان به بالاترين سطح مي‌شود. به عنوان مثال Anne Malcahy  مديرعامل شركت زيراكس ،از فروشندگي در اين شركت شروع كرده بود.


3- سرمايه‌گذاري روي فرهنگ سازمان
فرهنگ هر سازماني متفاوت و منحصر به فرد است ولي آنچه رتبه يك مديرعامل را بالا مي‌برد، اعتقاد و پشتيباني فرهنگ سازمان مربوطه است. بر اساس نتايج تحقيقات، كاركنان به سمت شركتي جذب مي‌شوند كه مديرعامل آن درك درستي از اهميت فرهنگ سازماني دارد و روي آن سرمايه‌گذاري مي‌كند.
كاركنان در جست‌وجوي محل كاري هستند كه دانش و مهارت آنها را افزايش دهد و رشد كنند نه جايي كه مدام آنها را كنترل كنند.


4- داراي اعتماد به نفس بالا و در عين حال متواضع
برخي از بهترين مديران عامل دنيا آنهايي هستند كه اعتماد به نفس زيادي دارند و در عين حال در دسترس و متواضع هستند. اين دسته از مديران شنونده هايي خوب، باهوش، سرسخت و مطمئن هستند.  آنها داراي روحيه خدمت رساني هستند و با سوءاستفاده از قدرت خودشان سلطه‌جويي نمي‌كنند.
كاركنان مديرعاملي را بيشتر دوست دارند كه از لحاظ اخلاق كاري درست رفتار كند، با خرد باشد، روحيه شوخ‌طبعي داشته باشد و يك برنامه استراتژيك بلند مدت داشته باشد تا كاركنان بدانند چه مسيري را طي مي‌كنند.


5- حضور فعال در درون و بيرون از سازمان
يكي از عواملي كه باعث انتخاب شركت توسط نيروهاي جوياي كار مي‌شود، شهرت و اعتبار شركت است و يكي از دلايل ماندن كاركنان در يك شركت شناخته شدن مديرعامل آن است.
كاركنان دوست دارند در محافل و رسانه‌ها اخباري از شركت و مديرعامل خود بشنوند و ببينند. اين امر باعث به وجود آمدن يك حس شعف و غرور در ميان كاركنان مي‌شود.
مديرعامل بايد به حضور داشتن در شركت خود نيز اهميت دهد. اين امر به منزله آن نيست كه مديرعامل بايد وقت زيادي صرف كند و تك تك كاركنان را بشناسد، بلكه تنها سر زدن مديرعامل به بخش‌ها و روبه‌رو شدن با كاركنان مي‌تواند ضمن صرف وقت اندك، باعث افزايش روحيه ايشان شود. همچنين وجود اجتماعات در هر فصل يا ترتيب شام و ناهار به مناسبت‌هاي مختلف، موثر است.
كارشناس ارشد صنايع و مدير منابع انساني*

مرجع: Glassdoor

منبع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)
برگرفته از:
KushaSotudeh@yahoo.com