شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سخنراني ديويد جي پي فيليپس با موضوع "علم جادويي داستان‌سرايي"
پنجشنبه، 27 خرداد 1400 - 09:31 کد خبر:47314
"ديويد جي پي فيليپس" در سخنراني خود با بيان اينكه در سال 2009، مرد روزنامه‌نگاري به نام راب واكر به دنبال جواب اين سوال بود كه آيا داستان‌سرايي واقعا قدرتمندترين ابزار است گفت: راب واكر براي اينكه جواب اين سوال را بفهمد سراغ رايانه‌اش رفت و 200 محصول از سايت eBay خريد.



شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي يران (شارا)-|| "ديويد جي پي فيليپس" در سخنراني خود با بيان اينكه در سال 2009، مرد روزنامه‌نگاري به نام راب واكر به دنبال جواب اين سوال بود كه آيا داستان‌سرايي واقعا قدرتمندترين ابزار است گفت: راب واكر براي اينكه جواب اين سوال را بفهمد سراغ رايانه‌اش رفت و 200 محصول از سايت eBay خريد.


وي افزود: قيمت متوسط اين كالاهايي كه خريد حدود يك دلار بود. سپس با 200 نويسنده تماس گرفت و پرسيد كه مي‌خواهند در پژوهشي قصد انجامش را داشت شركت كنند؟ او از آن‌ها مي‌خواست كه براي يكي از اين اشيا داستاني بنويسند. همه نويسنده‌ها موافقت كردند. حالا او براي هر 200 شي يك داستان داشت.


ديويد جي پي فيليپس با اشاره به تاثير داستان‌سرايي در ارزش افزوده قيمت اشياي خريداري شده توسط راب واكر اذعان داشت: كاري كه راب واكر كرد بسيار هيجان‌انگيز بود. با 200 داستان تازه دوباره وارد سايت eBay شد و وجود داستان‌ها، تغيير و تفاوتي در ميزان فروش ايجاد شد و كالايي را كه به قيمت 99 سنت خريده بود و وقتي داستان را به آن اضافه كرد آن را به قيمت 95/62 دلار فروخت.


اين سخنران بين المللي با طرح اين پرسش كه چطور ممكن است مسئله‌اي به سادگي داستان ما را گول بزند؟ تصريح كرد: بله ما گول مي‌خوريم. اين قضيه يك علت اصلي دارد و آن سرمايه‌گذاري احساسي است. در زندگي هر چقدر بيشتر روي چيزي سرمايه‌گذاري احساسي كنيد، آن را كمتر نقد مي‌كنيد و كمتر ايراد مي‌گيريد.


وي با بيان اينكه بزرگترين سرمايه‌گذاري احساسي انسان عاشق‌شدن است، افزود: عاشق‌شدن مثالي از داستان خوب است. 13 ماه بعد كه از نظر بيوشيميايي ديگر عاشق نيستيد. به طور ميانگين 13 ماه بعد از نظر بيوشيميايي فارغ مي‌شويد. زيرا 13 ماه بعد تفكر انتقادي و قشر مغز شما از تعطيلاتي يك ساله باز مي‌گردند و دچار ترديد مي‌شويد. در 13 ماه اول ذهن شما پر از انتقال‌دهنده‌هاي عصبي و هورمون‌هايي بود كه قشر مغزتان را ربوده و مهارت مشاهده واقع‌گرايانه‌تان را از پنجره بيرون انداخته بود. در داستان‌سرايي هم ممكن است همين اتفاق بيفتد. ممكن است همين هورمون‌ها و انتقال دهنده‌هاي عصبي ترشح شوند. هورمون‌هايي مانند وازوپرسين، اكسي توسين، سرتونين، دوپامين و اندورفين.


ديويد جي پي فيليپس با داستان‌سرايي در سخنراني خود موجب ترشح سه هورمون در مغز مخاطبان شد و با بيان اينكه بايد بفهميد براي اينكه داستان‌سرايي عالي باشيد لازم نيست مرد پير و ريش‌داري باشيد كه مقابل شومينه نشسته و صدايي بم دارد گفت: تجربه من از آموزش به افراد مي‌گويد آنها از زمان تولد داستان‌سراياني عالي هستند. تنها مشكل اين است كه آن را باور نداريد و اتفاقات زندگي‌تان را بنويسيد. متوجه مي‌شويد سه يا چهار برابر چيزي كه فكر مي‌كنيد در زندگي داستان داريد.


وي با تاكيد بر ضرورت دسته بندي كردن داستان‌ها خاطرنشان ساخت: بايد از خود سئوال كنيد كدام يك از داستان‌هاي شما خنده‌دار است. به عبارت ديگر، موجب ترشح اندورفين مي‌شود؟ كدام باعث همدلي يا ترشح اكسي‌توسين مي‌شود؟


ديويد جي پي فيليپس با اعتقاد به اينكه بشر 100 هزار سال قبل شروع به توسعه زبان خود كرده است افزود: مي‌توان گفت از داستان‌سرايي براي انتقال خرد از نسلي به نسل ديگر استفاده كرديم. 27 هزار سال قبل شروع به انتقال دانش از نسلي به نسل ديگر توسط غارنگاره نقاشي غار كرديم. 3500 سال قبل شروع به انتقال اطلاعات توسط متن از نسلي به نسل ديگر كرديم. 28 سال پيش نرم افزار پاورپوينت ساخته شد. حال بايد پرسيد ذهن با به كدام يكي از روش‌هايي كه گفتم سازگاري بيشتري دارد؟

 

اين سخنراني در پنجمين رخداد ملي بررسي مسايل و چالش‌هاي روابط‌عمومي ايران كه روز يك شنبه 23 خرداد در سالن همايش‌هاي مديريت صنعتي برگزار گرديد، پخش شد.