شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رونمايي دو كتاب "روابط‌عمومي 8ثانيه‌اي" و "مديريت گردهمايي"
یکشنبه، 23 خرداد 1400 - 10:00 کد خبر:47289
دو كتاب "روابط‌عمومي 8ثانيه‌اي" و "مديريت گردهمايي" از انتشارات كارگزار روابط عمومي در آيين افتتاحيه پنجمين رخداد بررسي مسائل و چالش‌هاي روابط‌عمومي ايران رونمايي شد.

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي يران (شارا)-|| دو كتاب "روابط‌عمومي 8ثانيه‌اي" و "مديريت گردهمايي" از انتشارات كارگزار روابط عمومي در آيين افتتاحيه پنجمين رخداد بررسي مسائل و چالش‌هاي روابط‌عمومي ايران رونمايي شد.

به گزارش شارا به نقل از روابط عمومي انتشارات كارگزار روابط عمومي، كتاب "مديريت گردهمايي" (اصول و فنون برگزاري گردهمايي‎) مهدي بـاقريان كه ويرايش سوم است در 1000 جلد منتشر شده است.

نويسنده كتاب مديريت گردهمايي كه بنيانگذار اولين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران (ICPR)، نويسنده و بنيانگذار مؤسسۀ كارگزار روابط‌عمومي است، كوشيده با شاهدآوردن از مطالعات مستمر و پروتكل‌هاي حرفه‌اي، ارائۀ مثال‌هاي عيني و بهره‌گيري از تجارب برگزاري همايش‌ها و دوره‌هاي متعدد آموزشي در داخل و خارج كشور، توصيه‌هاي كاربردي و مشاوره‌هاي خلاقانه براي شاغلان روابط‌عمومي و دست‌اندركاران ساير مشاغل بويژه "صنعت گردهمايي" فراهم آورد و در ضمن، نقشۀراهي براي موفقيت در برنامه‌ريزي و اجراي گردهمايي‌ها ترسيم كند.
 
يكي از امتيازات اصلي كتاب "مديريت گردهمايي" اين است كه نويسنده با استفاده از تجربيات، مثا‌ل‌ها و منابع بسيار متعدد، نحوه برگزاري يك گردهمايي را به‌طور كامل و جامع مورد بحث قرار مي‏ دهد. از ديگر امتيازات اين كتاب اين است كه مثا‌ل‌ها و شواهد مذكور در بخش‌هاي مختلف، به يك يا چند مورد خاص، تكيه ندارد بلكه در تدوين آن بيش از 550 منبع و ماخذ مختلف و متفاوت در فاصله زماني 35 سال گذشته استفاده شده و همين امر به همراه بهره‌گيري از پروتكل‌ها و پيشرفت‌هاي جديد - در حوزه‌هاي مختلف و رنگارنگ برنامه‌ريزي، تكنيك‌ها، روابط‌عمومي، تبليغات، بازاريابي، تكنولوژي، نظرسنجي و غيره - بر اهميت كتاب افزوده است.


همچنين با توجه به شيوع بيماري همه‌گير كرونا، تحولات صورت گرفته در گستره برگزاري گردهمايي‌ها بويژه جلسات مجازي و كنفرانس‌هاي اينترنتي (مبتني بر وب)، تلكنفرانس‌ها، ويديوكنفرانس‌ها، وب‌كنفرانس‌ها، شبه‌گردهمايي‌ها مانند جلسات مجازي صوت‌محور (شبيه كلاب‌هاوس)، همايش‌هاي زنده مانند لايو اينستاگرام، وبينار و غيره مورد توجه نويسنده قرار گرفته و در ويرايش جديد، فصلي بر كتاب افزوده است.


كتاب "مديريت گردهمايي" يك كتاب فرا رشته‌اي و فرا شغلي است و يك "راهنماي كاربردي همراه" و مي‌تواند مورد استفاده همه كساني قرار گيرد كه دست‌اندر برگزاري همايش‌ها و كنفرانس‌ها هستند.


كتاب "روابط‌‏عمومي 8 ثانيه‌‍‌اي" (براي موفقيت بي نهايت در رسانه ها به داستان تان انرژي بدهيد!) تاليف ليز اچ. كلي  است و ترجمه اين كتاب ارزشمند را محسن داوري انجام داده است.

متن اصلي كتاب تا حدودي لحن نوشتاري غيررسمي دارد كه سعي شد برگردان فارسي آن هم تا حد امكان به اين سبك وفادار بماند. نويسنده با سودجستن از داستان هاي واقعي افراد، شركت ها، رسانه ها و رويدادهاي آشنا براي مخاطب آمريكايي، تلاش كرده كتاب را به راهنمايي خودآموز و گام به گام تبديل كند. انتقال اين مفاهيم به مخاطب فارسي زبان، مستلزم ارائۀ توضيحات مختصري دربارۀ رخدادهاي مورداشاره، اسامي برخي افراد و اماكن و شركت ها و... بود كه در پانوشت ها در حد مقدورات بدان پرداخته شد.
با توجه به همپوشاني مباحث كتاب در زمينه هاي روابط عمومي، رسانه نگاري (ژورناليسم)، تبليغات، بازاريابي ديجيتال، برندسازي شخصي و كسب وكار، كمپين سازي در رسانه هاي مرسوم(سنتي) و رسانه هاي اجتماعي، توليد محتواي بهينه براي رسانه هاي گونه گون سنتي و آنلاين و ايده يابي براي گسترش ارتباطات رسانه اي مؤثر و هدفمند، مي توان آن را براي عموم كارگزاران روابط عمومي، تبليغات و بازاريابي، فعالان رسانه، صاحبان ايده و كسب وكار و همين طور، دانشجويان اين رشته ها، به مثابه راهنمايي مفيد و كاربردي دانست.


اگر بخواهيم موضوع كتاب را در يك كلمه خلاصه كنيم، چيزي نيست جز «داستان گويي». سخن گزافي نيست اگر ادعا كنيم در دنياي امروز- كه به تعبير نويسندۀ كتاب، هر كدام ما فقط هشت ثانيه مهلت داريم توجه مخاطب را به خود و داستان مان جلب كنيم همۀ موفقيت و شكست ها در همين هنر خلاصه مي شود. جالب است كه در زبان انگليسي، بيش از آن كه از اصطلاحاتي مثل خبر و يا گزارش براي مطالب منتشرشده در رسانه ها استفاده كنند، از واژۀ "Story" بهره مي گيرند. آنچه در سپهر رسانه اي و دنياي تبليغات و برندها جريان دارد و اوج گيري يا افول چهره ها و شركتها و فرآورده هاي مادي يا فكري و حتي ظهور و سقوط سياستمداران را رقم مي زند، نتيجۀ تفاوت در داستان هاي آنهاست. دانشمندان علوم شناختي دريافته‌اند مغز انسان بيشتر براي فهم داستان‌ها برنامه ريزي شده تا درك منطق؛ و در واقع، بهترين قالب ارائۀ اطلاعات ماندگار به مردم و تسهيل به خاطرسپاري رويدادها، استفاده از شيوه هاي خلاقانۀ داستان گويي است.


در دنياي رسانه اي شدۀ كنوني، و در نبرد دائمي روايت ها، چگونگي روايت گري داستان ها حائز اهميت حياتي است. هر كسي كه در دنياي وسيع ارتباطات، روابط‌عمومي و رسانه، حتي از دور دستي بر آتش دارد، لاجرم بايد مهارت هاي خلق و بازآفريني داستان ها را بياموزد و در آن چير دست شود.


براي سفري ماجراجويانه در وادي گستردۀ ارتباطات، كسب حداكثر موفقيت رسانه اي و تبديل شدن به قهرمان محبوب مخاطبان آماده ايد؟ پس با ما همراه شويد!