شبكه اطلاعرساني روابطعمومي يران (شارا)-|| بسياري از سازمانهاي دولتي و خصوصي و حتي اشخاص، يك يا چند نفر را به عنوان مسئول روابطعمومي منصوب ميكنند، اما هنوز هم بسياري از مديران و حتي فعالان اين حوزه، تعريف روشن و كاملي از اين مسئوليت ارائه نميدهند.
روابطعمومي يك سازمان، شركت، دولت يا فرد تلاش ميكند داستانهايي را به گوش مردم و جوامع برساند؛ با اين هدف كه در آنها حس مثبتي نسبت به اهداف، موفقيتها، موقعيت يا محصول خاصي ايجاد شود و يكي ديگر از تفاوتهاي روابطعمومي با تبليغات در اين مورد است.
تبليغات، جامعه هدف بسيار مشخصي دارد كه گاهي براي يك محصول هزينه زيادي پرداخت مي كند، اما روابطعمومي همانطور كه از اسم آن پيداست با عموم مردم و كل جامعه سر و كار دارد.
روابطعمومي ها در سازمان ها و ادارات هميشه در تلاش هستند كه نام نيكي را از جايي كه در آنجا فعاليت مي كنند در عموم جامعه بر جاي بگذارند و در خيلي از موارد اين روابطعمومي ها هستند كه سپر مديران و دستگاه هاي خود مي شوند.
روابطعمومي فقط براي كنترل يا روايت داستان بعد از اتفاق افتادن آن نيست، بلكه براي ساختن درست داستان هم ضرورت دارد.
حرفهايهاي روابطعمومي بايد به مديران سازمان مشاوره دهند تا اهداف و سياستها به بهترين شكل ممكن تبيين شود، تصميمات مهم در موقعيتهاي مختلف به درستي اتخاذ و برنامههاي جانبي مناسبي براي حفظ ارتباط سازنده با جامعه طراحي و اجرا شود.
علاوه بر اين، روابطعمومي زبان پاسخگوي سازمان است و بايد آماده توضيح در مورد تمام عملكردها باشد و بتواند موضع سازمان در برابر مسائل مختلف را بيان كند.
جايگاه حوزه روابطعمومي از اهميت بالايي برخوردار است و اگر نقش آن در درون سازمان خوب تعريف و شأن آن به درستي حفظ شود، قطعا در آن سازمان و اداره پويايي و شكوفايي مشاهده ميشود.
امروزه در سازمان ها، شناخت، درك متقابل و ارتباطات به منظور دستيابي به اهداف، به عنوان يك اصل اساسي مديريت پذيرفته شده و اين نوع ارتباط كه از آن به روابطعمومي ياد ميشود يكي از مهمترين عوامل مؤثر در سرنوشت هر سازمان و گروه محسوب ميشود و در دنياي امروز روابطعمومي ها به عنوان عناصر قوي در ارزيابي و تقويت برنامه ها و پيشبرد اهداف سازمان ها تلقي مي شوند.
اما چرا هنوز در جامعه ما اين حوزه به درستي شناخته نشده است و مديران از قدرت مثبت روابطعمومي ها آگاهي ندارند، جاي سئوال است و بايد پرسيد اين زير پله نشين هاي بي ادعا همان افرادي هستند كه مي توانند در رشد و توسعه سازماني مهمترين نقش را ايفا كنند.
روابطعمومي كارآمد و برنامه ريزي شده يكي از ابزارهاي قوي مديريت ها است و روابطعمومي به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباط بين مديران و بخش هاي ديگر ، مسئوليت خطيري در فرايند دسترسي مديران به ساير بخش ها دارند. عدم آگاهي و شناخت كافي از وظايف و حيطه عملياتي و توانمندي هاي تخصصي روابطعمومي در ابعاد درون سازماني و برون سازماني از جمله مشكلاتي است كه باعث شده روابطعمومي با موانع جدي متعددي روبرو باشد.
برخي مشكلات فني و ضوابط قانوني و اداري براي كار روابطعمومي ها، آسيب پذيري همبستگي و روح كار جمعي، كم توجهي به طرح هاي پژوهشي افكارسنجي و... موجبات ضعف روابطعمومي را فراهم آورده و فقدان مشاركت مديران و كاركنان را در تصميم گيري ها باعث شده است.
و اما نامگذاري ۲۷ ارديبهشت به عنوان روز ملي ارتباطات و روابطعمومي در تقويم بيانگر اهميت و جايگاه والاي روابطعمومي است، خدمات ارزشمند و كوشش خردمندانه دست اندركاران حوزه ارتباطات و روابطعمومي كه در جهت ايفاي رسالت خطير اطلاع رساني و تنوير افكار عمومي و تسهيل خدمت رساني به مردم گام بر ميدارند قابل تقدير است.
شكي نيست مديران و كارشناسان روابطعمومي با اطلاع رساني و اطلاع يابي و انعكاس به موقع مسائل، مشكلات و نيازهاي مخاطبين، مديران را در فرآيند مهم تصميم گيري و تصميم سازي ياري مي كنند و بر همين اساس مديران بايد هميشه تقدير از خادمان اين حوزه را در اولويت قرار دهند و به تنها يك روز بسنده نكنند و جايگاه اصلي روابطعمومي ها را به اهل فن بسپارند و اين جايگاه را به تبعيدگاه كاركنان تبديل نكنند.
منبع: http://econews.ir