شبكه اطلاعرساني روابطعمومي يران (شارا)-|| صبح كه ميشود اولين نفري است كه كركره دكان كار و تلاش را بالا مي برد و شب نيز آخرين فردي است كه خسته و بي رمق چراغ هاي اين دكان را به اميد استراحت شبانه خاموش مي كند.
اما دريغ از يك خواب راحت و ذهن بي دغدغه كه در كنار خانواده و فرزندان آرام و قرار گيرد، به خصوص وقتي كه شرايط ويژه اي براي مجموعه به وجود آمده يا مدير قرار است يك نشست كاري يا دوستانه با مهمانان خاص خود برگزار كند
تازه اول دردسرها، هماهنگي ها، دوندگي ها و آمد و شد ها و تماس هايي است كه بايد با ديگر همكاران خود برقرار كند تا مبادا مراسم و جلسه آنگونه كه باب ميل مدير است برگزار نشود.
يكي بنر مي خواهد و ديگري متن سخنراني و آن يكي طرحي مناسب با برنامه مذكور براي پوستر و كارت دعوت مدعوين، خلاصه يك حرفه است با يك دنيا كار و تلاش و دوندگي و يك دنيا حرف و درد دل، به قول يكي از همكاران روابطعمومي در ايران در اصل يك ابزار همه كاره است در خدمت مجموعه خود، بي آنكه ذره اي از اين كاروتلاش ديده و يا منعكس شود.
باز هم جاي خرسندي است كه يك روز را به نام روز ارتباطات و روابطعمومي نام گذاري كرده اند تا انبوهي از تلاش و فعاليت را در يك جمله روزت مبارك خلاصه كنند تا شايد گوشه هر چند كوچكي از اقدامات آنان ديده شود.
پايگاه تحليلي خبري شيرازه نيز براي تجليل از مديراني كه هرگز ديده نميشوند به سراغ برخي از روابطعمومي هاي استان رفته تا با انعكاس درد دلها و حرف هاي ناگفته آنان گامي هر چند ناچيز در راستاي قدرداني از اين قشر پر تلاش بردارد.
روابطعمومي ها اركان قدرتمند در برنامه ريزي، هماهنگي، ارتباطات، ارزيابي و رشد و تقويت سازمان ها و نهادها
حميدرضا شعباني رييس اداره اطلاع رساني و روابطعمومي آموزش و پرورش فارس نوشت: مديران موفق و مجرب هميشه به دنبال افرادي متخصص و خلاق و باهوش جهت استخدام در حوزه روابطعمومي هستند كه آنان را در برنامه ريزي، ايده پردازي و تعيين خط و مشي مربوط به سازمان خود ياري دهند.
در دنياي امروز روابطعمومي ها به عنوان اركان قدرتمند در برنامه ريزي، هماهنگي، ارتباطات، ارزيابي و رشد و تقويت سازمان ها و نهادها تلقي مي شوند، بر اين اساس انتظاراتي كه از روابط عمومي در سازمان ها در ابعاد مختلف كاري مهم وجود دارد، بدون وجود نيروهاي شايسته، توانمند و متخصص كه كار در روابط عمومي را افتخار بدانند ميسر نخواهد بود.
كسى كه روابط عمومى را به عنوان يك شغل انتخاب مى كند و مسئوليت انجام وظايفى را در اين حرفه مى پذيرد، بايد به عنوان يك حرفه به آن نگاه كند و سعى كند مهارت ها و تخصص هاى آن را فرا گيرد و آينده شغلى و پيشرفت اجتماعى خود را براساس آن برنامه ريزى كند.
به اميد هواي تازهتر
اعظم موسوي روابطعمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان فارس نوشت: كدام روابطعمومي است كه نداند روزهاي پر اضطراب و پر التهاب سالهاي كرونايي چه به روزشان آورده و دوركاري و نزديك كاري و حضوري و مجازي چقدر درگير شدهاند با تكنولوژي و گوشيهاي هوشمند و البته زبان نفهم تا مبادا جايي كاري بماند و زبان گوياي سازمان، منعكسكننده اخبار و اتفاقات خوب و بد نباشد!
خوب ميدانيم در ايام مختلف سال همچون هميشهي ايام نميتوان لحظاتي و دقايقي و گوش شيطان كر روزهايي را بيدغدغهي كار روابطعمومي سر كنيم و هر جا كه باشيم و در هر احوالي بايد گوش به زنگ تلفن و پيام و نامه و جلسه باشيم و بدويم براي رسيدن به آن و تازه دلمان شور بزند براي جهش ويروس.
نميدانم از كدام دغدغه روابطعمومي بنويسم: حفظ استقلالش، كمبود نيروي انساني، كمبود امكانات سمعي و بصري و سختافزاري و نرمافزاري، اضافهكار، درگيري شبانهروزيش، هميشه برخط بودن و پاسخگو بودنش، تلاش براي ايجاد و حفظ جايگاهش، بيسرو ساماني و بيصاحبيش و ... . نميدانم.
آزادي و اختيار، دو حلقه گمشده براي نجات روابط عموميها
سجاد بنام مدير اداره اطلاعرساني و پاسخگويي شوراي اسلامي شهر شيراز نوشت: آنچه در اين مجال به آن اشاره ميشود، اين است كه چرا نهاد روابطعمومي در كشور ما و بهويژه در ساختار اداري، هرگز جايگاه خود را نيافته است؛ ايراد در كدام بخش يا بخشهاي سيستم است كه روابط عموميها را با وجود بار سنگين كاري و مسؤوليت فراوان در شرح وظايف حساس و ظريف، چنين مظلوم و به تعبيري معروف مرغ عزا و عروسي كرده است و چه بايد كرد.
آنچه قابل انكار نيست اين است كه روابطعمومي، به مثابه يكي از فرزندان دموكراسي، حالا دچار بيماري و ناتواني مُزمني شده است؛ درست مانند برادر ديگرش يعني رسانه كه درد مشتركي دارد و حتي شايد بتوان گفت به دليل پشتوانه ضعيفتر، حال وخيمتري را ميگذراند.
اما چنانكه تشخيص دليل حال بد روابط عموميها، پيچيده مينمايد، يافتن دواي آن هم با دشواريهايي مضاعف روبهرو است.
راهكار چيست؟:به گمان من، راهكار اساسي و ريشهاي براي كاهش معضلات و چالشهاي نهاد روابطعمومي در راستاي برقراري ارتباط دوسويه و تعامل سازنده با عموم مردم، «آزادي» و «افزايش اختيارات» آنها، البته پس از آموزش و تخصصي كردن اين نهاد است.
شايد در اين صورت است كه روابط عموميها ميتوانند نقش خود را به مثابهِ پلي دو سويه ميان سازمان و عموم مردم ايفا كنند؛ يعني ضمن استيفاي حقوق سازمان متبوع خود، رعايت حقوق عموم مردم و به ويژه مخاطبانشان را شرط لازم براي فعاليتها و بلكه، نيمي از رسالت خود بدانند و با شناخت جامعه هدف كه اغلب عموم مردم است، به جاي روزمرگي، در حوزه عملكردي خود گفتمانسازي كنند.
شايسته است روابط عموميها اطلاعيابي هوشمندانه، شفاف و صادقانه، پاسخگويي صريح و سريع، توجه به ديدگاهها، انتقادها، پيشنهادها و درخواستهاي مردمي و به طور كلي تسهيل در رابطه مردم-سازمان را بهتر از گذشته صورت دهند.
روابطعمومي آزاد و مختار، نگران سپر شدن در حوادث و وقايع روزمره و سيبل شدن در تغيير و تحولات مديريتي نخواهد بود، بلكه در كنار مديران سازمان خود، همواره مردم را نيز ناظر بر خود ميداند و بر اين اساس با نگاهي استراتژيك براي جلب اعتماد و رضايت عموم مردم و سازمان متبوعش و نيز براي تحقق اهداف بلندمدت و پايدار ديگر، تلاش ميكند.
روابطعمومي ها بايد پل باشند نه ديوار
حميد كريمي، مدير كل روابطعمومي دانشگاه آزاد اسلامي استان فارس و واحد شيراز نوشت: روابطعمومي بايستي صداي مردم و اربابرجوع باشد، به خصوص در سازمانهاي دولتي و سازمان ها و شركت هايي كه مردم محور هستند و خدمات عمومي به مردم ارائه ميدهند.
روابطعمومي ها بايستي به دنبال ارتباطات مثبت باشد و براي اين كه روابطعمومي بهتري داشته باشد و بتواند سازمان را به وضعيت بهتري برساند و در نگاه كلي «روابطعمومي بايد پل باش نه ديوار».
روابطعمومي در درون سازمان بايد هدفش و تمام برنامه هاي آن در جهت شادابي سازمان باشد و در بيرون از سازمان تمام فعاليت هاي روابطعمومي بايد در راستاي خوشنامي سازمان صورت گيرد و اين مستلزم داشتن نيروي متخصص و آموزش ديده است.
روابطعمومي كه متخصص نيست، كتاب نمي خواند و آموزش نميبيند هيچ فرقي با افرادي كه بيرون از روابطعمومي هستند ندارد به همين خاطر ناتوان از انجام كارهاي حرفهاي و كارهاي معمول است.
هيچ كشوري بدون نيروي متخصص و حرفهاي پيشرفت نكرده است در استراتژي كلان، روابطعمومي ها بايستي تبليغ و بلندگوها را دور بيندازند و فقط گوش كنند، دو گوش و يك زبان، خداوند فرمول آن را داده است ما دو گوش داريم و يك زبان، در واقع روابطعمومي ها بايد صد گوش داشته باشند و يك زبان، اما متاسفانه روابط عموميهاي ما صد زبان دارد و يك گوش ندارند ، سازمانهاي ما صد زبان دارند يك گوش ندارند و مسئولان ما صد زبان دارنده گوش ندارند.
به خاطر همين است كه اكثر سازمانها، ادارات و ارگانهاي ما تبليغ محور و رسانه محور هستند و در نهايت به خاطر همين مسائل است كه اكثر روابط عموميهاي ما مردم محور و مردم دار نيستند، بياييد تلاش كنيم مردم محوري و مردمداري را سرلوحه كار خود قرار دهيم و يادمان باشد روابطعمومي ها بايد پل باشند نه ديوار.
روابطعمومي يكي از مباني توسعه سازماني است
سميه عيدي،روابطعمومي معاونت سازمان و مديريت جهاد كشاورزي شهرستان مرودشت، نوشت: روابطعمومي در سازمان نقش مهمي به عهده دارد،آينده نگري در سازمان، محاسبه يا پيشگويي برخي از رويداد ها، نقش بحران ستيزي، اعتبار سازي براي سازمان، جلب مشتريان، فرهنگ سازي براي سازمان از جمله وظايف روابطعمومي است.
روابطعمومي يكي از مباني توسعه سازماني است و پايگاه اطلاعاتي و ارتباطي سازمان محسوب ميشود، پس عدم توجه به روابطعمومي يعني ناديده گرفتن حجم وسيعي از مخاطبان و عدم توجه به پاسخگويي و عدم اعتقاد به مشاركت و كارگروهي كه اين با نگرش سازمان مغايرت دارد.
در دنياي امروزي با توجه به ايجاد فن آوريهاي نوين در حوزه ارتباطات و به دليل گسترش رسانه ها و تبادل سريع اطلاعات درفضاي مجازي نقش روابطعمومي ها پر رنگ تر شده است.
امروزه، تمام سازمان هاي موفق روابطعمومي هاي موفقي دارند و مديران و كاركنان روابطعمومي بايد بدانند كه چگونه به شكل شفاف و آگاهانه به تجزيه و مسائل بپردازند.
روابطعمومي اتاق فكر و قلب تپنده يك سازمان
وحيد نياكان مسئول روابطعمومي جهاد كشاورزي شهرستان كازرون، نوشت: بي شك، دنياي امروز، دنياي ارتباطات است و روابطعمومي به عنوان يك علم داراي اصول منطقي، نظريه،الگو و فلسفه بوده و با ايفاي نقش خود به شكل كار آمد مي تواند در تصميم سازي براي مديران،براي ايجاد تصوير مناسب و صحيح از سازمان در جامعه اثر بخشي را افزايش دهد.
روابطعمومي جايگاه خاص خود را دارد و براي همين است كه از آن به اتاق فكر و قلب تپنده يك سازمان ياد مي كنند.
اميدوارم اين روز نقطه عطفي در توسعه و تحول رو به جلوي روابطعمومي ها باشد.
هر قدر كه مدير يك سازمان به نقش روابطعمومي در سازمان اهميت بيشتري بدهد، آن مجموعه موفقتر است
هادي نامدارپور مدير روابطعمومي پايگاه هوايي شهيد دوران شيراز نوشت: قطعاً اگر روابطعمومي به عنوان يك مشاور رسانهاي خوب، بتواند نقشه راه سازمان را به مردم و مشورتهاي مفيدي به مسئولان خود ارائه دهد و ارتباطي بين مسئول و مردم و كاركنان سازمان برقرار كند اهميتش بيش از پيش مشخص خواهد شد.
به ويژه اينكه در بعضي از سازمانها روابطعمومي را فقط به عنوان يك شخص يا تيمي كه وظيفه دارند بنر تهيه كنند و كارهاي تبليغاتي انجام دهند ميشناسند، در صورتي كه روابطعمومي خيلي فراتر از اين موارد است.
روابطعمومي با توليد محتوا، افكارسنجي، مشاوره دادن و يافتن نقاط قوت و ضعف سازمان و شناخت فرصت ها و تهديدهاي محيط بيروني سازمان خود و انتقال آن به مديران و مسئولان و رئيس سازمان ميتواند نقش خود را بيش از آنچه هست با اهميت جلوه بدهد.
هر قدر كه مدير يك سازمان به نقش روابطعمومي در سازمان اهميت بيشتري بدهد، آن مجموعه موفقتر است. مديران باهوش بايد بيشترين بهره را از روابطعمومي ببرند، به عنوان مشاور از آن استفاده كرده و نقاط ضعف و قوت خود را از طريق روابطعمومي شناسايي كنند چرا كه نقش روابطعمومي به عنوان هماهنگكننده بين مردم و مسئولان و كاركنان سازمان بسيار حياتي است.
روابطعمومي بايد حلقه ارتباط بين سازمان و جامعه هدف را مستحكم تر كند
مريم ايزدي مدير روابطعمومي امور عشاير استان فارس، نوشت: در عصر كنوني كه عصر ارتباطات و اطلاعات است، روابطعمومي به عنوان قلب تپنده سازمان بايد از دانش شيوه ها، روش هاي تازه، تجهيزات و سايل نوين به جاي روش هاي سنتي استفاده كند تا علاوه بر سرعت و شفافيت بتواند از روي علم و آگاهي اطلاع رساني كند، تا حلقه ارتباط بين سازمان و جامعه هدف را مستحكم تر كند .
امروزه با توجه به شيوع ويروس كرونا كه بر دنيا حاكم است استفاده از تكنولوژي هاي جديد و فضاي مجازي نقش پررنگ تري در اين عرصه به خود گرفته است،ان شاالله كه پس از گذراندن اين ايام مديران ارشد چاره اي انديشيده تا از روش هاي تازه و نوين در سازمان ها بيشتر استفاده شود.
افزايش سرمايه اجتماعي پليس با روابطعمومي توانمند
سرهنگ حميد افرامن، رئيس مركز اطلاع رساني پليس فارس، نوشت: امروزه از دانش و هنر روابطعمومي به عنوان يك ابزار توانمند در جهت تسهيل ارتباطات دو طرفه بين سازمان ها و جامعه ياد ميشود و با پيچيده تر شدن نظام اجتماعي ضرورت، گسترش و توسعه اين علم و حرفه جديد بيش از پيش احساس ميشود تا آنجا كه امروز كمتر نهادي يا سازماني است كه در آن روابطعمومي وجود نداشته باشد.
بديهي است حلقه واسط بين سازمان پليس و بدنه جامعه عناصر روابط عمومي و ارتباطات مي باشند كه هدف از تشكيل معاونت اجتماعي در مجموعه نيروي انتظامي ايفاي نقش پل ارتباطي بين مردم و سازمان در راستاي تشريح ماموريت ها و اقدامات مجموعه هاي مختلف نيروي انتظامي با هدف اقناع سازي افكارعمومي مي باشد.
از مهمترين دغدغههاي روابطعمومي پليس، پيشگيري از انتشار اخبار غير واقعي درفضاي مجازي است كه موجب كاهش احساس امنيت در جامعه ميشود.حساسيت اخبار حوادث و رخدادهاي انتظامي نيز يكي ديگر از دغدغه هاي پليس است كه مي بايست با تصميم گيري سريع و صحيح به مساله ايجاد شده واكنش مناسب نشان داده و با در نظر گرفتن شرايط بحران و مديريت زمان موضع گيري شفافي را به افكار عمومي ارائه داد.دراين ميان پليس به دنبال شفاف سازي اخبار حوادث و رخدادهاي انتظامي است تا با تنوير افكار عمومي احساس امنيت را براي شهروندان به وجود آورد.
ما در مجموعه اطلاع رساني پليس به دنبال آن هستيم تا با تعامل موثر با جامعه به ويژه اصحاب محترم رسانه و اتخاذ راهكارهاي صحيح از وضعيت موجود به وضع مطلوب رسيده و حوزه ارتباطات و اطلاعرساني نيروي انتظامي را در مسير مثبت و تعالي سازمان متحول كنيم .
روابطعمومي كارآمد، عامل برقراري ارتباط دو سويه، مثبت و كارساز بين سازمان و ذينفعانش
نرجس فاضلي روابطعمومي اداره كل تامين اجتماعي فارس، نوشت: برق درخشش يك سازمان زماني در چشمان مديران و ذينفعانش نقش مي بندد كه اهداف سازماني محقق شده باشد و ارتباطات انساني زماني به اوج موفقيت ميرسد كه اطلاع رساني شفاف ،دقيق و درست انجام شود و تعامل سازمان با مخاطبان درون و بيرونش ، انسجام پيدا كند.
كسب نگاه خوشبينانه مردم به سازمان و دستيابي به همراهي و همدلي آنها در جايگاه مخاطبان و ذينفعان سازمان، با شناخت و بهره برداري از فرصت ها و تهديدها امكان پذير است.
روابطعمومي اي كه لحظه به لحظه دغدغه اش تحقق اهداف سازمانش باشد، سرخط و تيتر كلامش را در اطلاع رساني با تدبير و دانش مزين نموده باشد و با هدف ايجاد اعتماد و اعتقاد در مردم نسبت به سازمانش، گام بردارد ، بي شك يك روابطعمومي كارآمد تلقي ميشود كه مدير سازمانش به وجود آن افتخار مي كند و قطعاً آن را ارج مي نهد.
روابطعمومي كارآمد ، عامل برقراري ارتباط دو سويه، مثبت و كارساز بين سازمان و ذينفعانش، در جايگاه حساس و ظريف با رسالتي سنگين، نيازمند جايگزيني نگاه حرفه اي و هدفمند بجاي نگاه سنتي و بسته است.
حائز اهميت ترين وظايف روابطعمومي شناخت نياز جامعه است
بهنام بهتري نژاد معاون فرهنگي و روابطعمومي ستاد بازسازي عتبات عاليات استان فارس، نوشت: روابطعمومي يكي از بخش هاي مهم سازمان هاست كه در صورتي كه وظايف او بدرستي تعريف شود و بتواند اين وظايف را بخوبي اجرا نمايد مي تواند نقش بسزايي در موفقيت و پيشرفت سازمان داشته باشد.
از حائز اهميت ترين وظايف روابطعمومي مي توان به شناخت نياز جامعه اشاره نمود، به همين منظور اگر قرار است كه سازمان برنامه هايي را اجرايي نمايد، بهتر است در ابتدا نيازهاي عموم را شناسايي نمايد و با توجه به آن، برنامه هاي خود را براي عموم معرفي نموده و اجرايي نمايد.
روابطعمومي به عنوان يك علم، فن و هنر ارتباطي هنوز با مشكلات وتنگناهاي بسياري در راستاي رسيدن به توسعه و پيشرفت و حرفه اي شدن در استان فارس قرار دارد.
فقدان نگرشي علمي، كارشناسي و حرفه اي به اين رشته، نداشتن قانون و ساختار و شرح وظايف واحد و مدون، بي توجهي به موضوع آموزش تخصصي درسطوح دانشگاهي و ضمن خدمت در سازمان ها، عدم حمايت لازم از واحدهاي روابطعمومي از سوي مديران ارشد سازمان ها، كمبود نيروي انساني متخصص و كار آمد، نبود معيارهاي علمي وتخصصي براي انتصاب مديران روابطعمومي، نداشتن رديف مسقل اعتباري و...بخش اندكي از موانع رسيدن روابطعمومي ها به استانداردهاي علمي و حرفه اي در استان فارس است.
ان شاالله اميدوارم با برنامه ريزي و توجه متوليان امر روابطعمومي در استان و مشاركت و فعاليت حرفه اي همه مديران حال حاضر روابطعمومي در سطح استان و استفاده از نظرات همه پيشكسوتان اين عرصه مقدس ،شاهد برطرف شدن سريع تر اين موانع و گام برداشتن در مسير پيشرفت ايران اسلامي خصوصا ً در حوزه روابطعمومي باشيم.
روابطعمومي پيشتاز همه عرصهها است
ايوب عزيزي، مدير روابطعمومي اداره كل راه آهن فارس، نوشت: در دنياي امروز كه عصر ارتباطات و اطلاعرساني ناميده شده، روابطعمومي پيشتاز همه عرصهها است و موفقيت سازمان ها، ادارات و شركت ها به درايت، خلاقيت و تلاش و پشتكار مديران محترم روابطعمومي وابسته است.
اينجانب نيز بر خود فرض مي دانم روز جهاني ارتباطات و روابطعمومي را خدمت همه تلاشگران اين صنعت تبريك و تهنيت عرض نمايم و سلامتي، بهروزي و شادكامي شما را از درگاه خداوند متعال آرزومندم.
امروزه روابطعمومي ها به روابط مديريتي تبديل شده اند
علي احلاميان مسئول روابطعمومي آستان مقدس حضرت سيد علاءالدين حسين (ع) نوشت: در اصل روابطعمومي ها پل ارتباطي بين ارادات ، سازمانها و ارگانها و مردم هستند كه به نظر ميرسد اين پل به جاده اي يك طرفه متصل شده است و بايد بار ديگر بين مردم و دستگاهها پلي زده شود كه به جاده اي دو طرفه تبديل شود.
روابطعمومي سازمانها در قبال مردم مسئوليت دارند و مردم نيز از روابطعمومي ها حق مطالبه دارند .
امروزه روابطعمومي ها به روابط مديريتي تبديل شده اند و ارتباطات مردمي بسيار كم رنگ شده و ميتوان گفت كه اين مهم به نقطه صفر نزديك شده است و قطع اين ارتباط مردمي با دستگاهها به معظلي تبديل شده و باعث ايجاد نارضايتي هاي در بين اقشار مختلف شده است .
البته اين مسئله ضعف روابطعمومي ها نيست بلكه بدليل ديد مديران بالا دستي است كه اين رويه را به وجود آورده اند و ميتوان گفت روابطعمومي ها مظلوم ترين بخش هر سازمان هستند و بجاي قلب تپنده بودن به ارائه كننده صورت زيبا سازمان تبديل شده و با اينكه اكثريت كارهاي سازمان بر عهده آنهاست اما در نهايت همه تلاشها به نام افراد ديگر تمام ميشود.
نكته قابل توجه اين است كه روابطعمومي ها هر اقدامي جهت پويايي را براي سازمان خود انجام مي دهند اما در نهايت در اكثر اوقات مورد كم لطفي قرار ميگيرند و اقدامات موثر آنان به نام افراد ديگر و ضعف سازمان به نام آنان تمام ميشود و گفته ميشود كه هيچ كاري انجام نداده اند .
اگر اين نگرش در مديران ايجاد شود كه بجاي استفاده از عنوان روابطعمومي كه خلاصه ميشود در انتشار و انعكاس اقدامات آنها با چاشني غلو ، ارتباطات مردمي را سرلوحه قرار دهند هم سازمان به جايگاه اصلي خود بازميگردد هم تا حد زيادي از نارضايتي ها مردمي كاسته ميشود.
نقش روابطعمومي در تحقق شعار سال
سميه يگانه معاون روابطعمومي و امور بين الملل استانداري فارس و مسئول روابطعمومي انجمن ورزشهاي رزمي شهرستان شيراز، نوشت: مقام معظم رهبري سال ۱۴۰۰ را سال توليد، پشتيباني ها و مانع زدايي ها نامگذاري فرمودند.
همزمان با نامگذاري سال و هدف گيري سازمان ها، ادارات و دستگاه ها براي تحقق شعار سال، در حوزه روابطعمومي نيز ضرورت دارد كه اين نقش مورد توجه قرار گرفته و براي افزايش توليد پشتيباني ها و مانع زدايي ها در حوزه ارتباطات و روابطعمومي برنامهريزيهاي منسجم و هدفمندي در نظر گرفته شود.
بدون ترديد؛ روابطعمومي ها به عنوان سياست گذاران سازماني در نقش زبان ، چشم و گوش مجموعه، مي توانند همراستا با فعاليتهاي اجرايي و عملياتي براي رفع موانع و پشتيباني از توليد گامهاي موثري بردارند.
از جمله وظايفي كه روابطعمومي ها در بخش مانع زدايي از روند توليد برعهده دارند، را مي توان شناسايي آسيبها در حوزه توليد و انعكاس به موقع مشكلات به مجموعه مديران سازماني و افكار عمومي در برون سازمان نام برد.
در اين راستا بايد گفت معرفي برخي ظرفيت ها توسط روابطعمومي ها باعث اطلاع افكار عمومي و رفع برخي موانع احتمالي خواهد شد كه با اطلاع رساني و اشتراك امكانات، ميتوان گامهاي موثري در راستاي جهش توليد برداشت.
از جمله نكات ديگري كه در نقش آفريني روابطعمومي ها در تحقق شعار سال ميتوان به آن اشاره كرد افزايش اعتماد افكار عمومي و انتقال صادقانه مشكلات به نحوي كه مخاطب بتواند با تحليل و درك درست از مشكلات روز نقش خود را در جهت رفع موانع به خوبي ايفا نمايد.
در همين زمينه يكي از نكات حائز اهميت در مورد نقش روابطعمومي، ايجاد گفتمان مستمر با اتخاذ راهبردهاي رسانه اي در حوزه ارتباطات و روابطعمومي براي اقناع افكار عمومي است.
توليد محتوا از طرف روابطعمومي در كليه دستگاه ها و بخصوص دستگاههاي مرتبط با موضوع توليد، اعم از صنايع ،معادن، كشاورزي، شهرك هاي صنعتي و اقسام مجموعه هاي مرتبط و شركت ها در ايجاد گفتمان ، نقش و تاثير بسزايي دارد.
در همين رابطه روابطعمومي ها بايد با نگاه خواص به شبكه هاي اجتماعي و رسانه هاي فضاي مجازي با تقويت ارتباطات دو سويه و تعاملي با مخاطبين، ابعاد و محورهاي مورد نظر خود را در اين بخش تحليل و تبيين نمايد.
متاسفانه بايد گفت شايد يكي از موانع اصلي توليد كالاي ايراني ضعف عملكرد برخي مجموعه هاي روابطعمومي دراين موضوع باشد كه اميد است در كنار همه زحمات و تلاش هاي فراوان و پر مشغله مجموعه هاي روابطعمومي با هدف گذاري براي تحقق شعار سال به توليد به عنوان يك پيشنياز اساسي پيشرفت كشور مساعدت گردد.
روز جهاني روابطعمومي يك سرفصل از اخلاق ، علم و هنر است
حسن همتي مدير روابطعمومي سازمان اورژانس فارس،نوشت: بيست و هفتم ارديبهشت ماه روز جهاني روابطعمومي و ارتباطات صرفاً يك نام در يك برگ از تقويم روزگار نيست، بلكه يك سرفصل از اخلاق ، علم و هنر است.
بنده هم به نوبه خودم روز روابطعمومي را به همكاران پر تلاشم در حوزه روابطعمومي اورژانس فارس تبريك عرض مي كنم و از خداوند متعال تندرستي و موفقيت همه عزيزان را خواهانم
ارتباط يعني زندگي...
حسين كشتكار روابطعمومي شهرك صنعتي بزرگ شيراز، نوشت: روابطعمومي يعني مهندسي انساني مي توان گفت مردم سرا، روابطعمومي يك رسالت و شوق است نه وظيفه ،شغل و ماموريت، نقش دوطرفه اي بودن روابطعمومي زماني حائز اهميت است كه از يك سو وكيل مدافع سازمان است و از سوي ديگر مدعي العموم كه طرف دوم نياز به تقويت بيشتر در روابطعمومي ها دارد.
روابطعمومي بايد سعي بر اين داشته باشد كه دفع مشكل كند نه رفع مشكل و بتواند القا گر اين روحيه به سازمان باشد.
امروز كه پر مخاطب ترين رسانه شهرمان در راستاي تجليل ازاين قشر پاي حرف روابطعمومي ها نشسته است ضمن تقديربه ارتباط جدايي ناپذير رسانه و روابطعمومي مي پردازم كه رسانه و روابطعمومي مثل دو همسايه ديوار به ديوار هستند كه بايد از حال و روز هم خبر داشته باشند و در تعامل يكديگر باشند تا بتواند اهداف و رسالت خود را پيش برند.
روابطعمومي حرفه اي همزاد با عشق ورزي به همنوعان
وحيد هاشمي كارشناس خبر روابطعمومي شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران منطقه فارس،نوشت: مايه افتخار و مباهات است كه در سالي ديگر و در آغاز قرن جديد تبريكات صميمانه خودرا به مناسبت روز روابطعمومي تقديم نمايم.
روابطعمومي حرفه اي همزاد با عشق ورزي به همنوعان و طي مسيري براي رضايت انسان كه منتهي به رضاي حق تعالي است.
شايد روز روابطعمومي بهانه اي باشد براي قدرداني از خانواده هاي عزيزان روابطعمومي
اسماعيل خسروجردي روابطعمومي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي شيراز، نوشت: علاوه بر لمس شرايط كاري روابطعمومي توسط همكاران،به جرعت مي توان گفت پدر، مادر، همسر و فرزندان اين عزيزان از جمله كساني هشتند كه اين شرايط سخت و حساس را از نزديك لمس كرده اند. ساعاتي كه شايد ديگر كاركنان سازمان ها در منزل و در كنار كانون گرم خانواده هستند، اين عزيزان در حال فكر، برنامه ريزي،كار و تلاش هستند.بي شك يك روابطعمومي پويا بخشي از اين موفقيت را مديون اعضاي خانواده خود است. خانواده اي كه با درك شرايط كاري، حامي دوستان روابطعمومي هستند.
روابطعمومي بودن هم عقل مي خواهد و هم جنون و هم علاقه
جواد يزداني مدير روابطعمومي سازمان اوقاف فارس، نوشت: همه روزها مي تواند روز تو باشد؛ چرا كه تو نه تنها در همه روزها؛ بلكه در همه ساعت ها و ثانيه ها بايد فكر ،ذهن و اراده ات را متمركز كني بر كاري كه نتيجه اش مي تواند حفظ اعتبار يك مجموعه دولتي يا خصوصي باشد.
روابطعمومي بودن، يك پديد ساده نيست، اما بايد همه چيز را به گونه اي براي ديگران ساده كني كه برايشان قابل درك باشد، حتي ارتباط را كه خود يكي از پيچيده ترين مسايل جهان امروز است.
روابطعمومي بودن هم عقل مي خواهد و هم جنون و هم علاقه؛ اما راستش را بخواهي، فكر مي كنم تا مجنون كاري نباشي نمي تواني به خوبي از عهده اش بر بيايي!!! اين وسط كمي جا هم براي عقل بايد گذاشت تا هواي كار و رتق و فتق امور را داشته باشد واِلا فكر مي كنم همان جنون و علاقه كافي است تا بتواني به عنوان يك رابط موثر و دلسوز، بيشتر چالش هاي درون و برون سازمان را مديريت كني و همه عقل ها و منطق ها را فداي جنون روابطعمومي ات كني.
روابطعمومي بودن، حكايت همان مردي براي تمام فصول بودن، آرام، صبور، بي ادعا، مشفق، مصلح، دلسوز، مردم دار، مردم مدار، واقع بين و گاهي هم مصلحت انديش...
با اين همه، اصل بايد بر درستكاري باشد؛ هم درستكاري و هم درست كاري...
نامگذاري ۲۷ ارديبهشت ماه به نام روز "روابطعمومي و ارتباطات" بي شك حاكي از اهميت و نقش پر رنگ روابطعمومي در دنياي ارتباطات است چرا كه امروزه "روابطعمومي" به قلب تپنده مجموعه هاي مختلف تبديل شده است.
اين پُست سازماني به دليل نقشي كه در عصر ارتباطات ايفا مي كند شايسته تكريم و تقدير است و به عنوان يك ابزار مديريتي ظرفيت منحصر به فردي دارد و فعاليتهاي حرفهاي علمي و رسانهاي از مشخصه هاي جديد روابطعمومي در عصر ارتباطات محسوب ميشود.
روابطعمومي به عنوان هنر هشتم و چهارمين شغل پر استرس در رنكينگ جهاني شناخته ميشود كه نقش حياتي و غير قابل انكار آن در جامعه كنوني بي بديل است بنحوي كه روابطعمومي هنري است كه سرعت رشد و توسعه بسياري از كسب و كارهاي نوين را چندين برابر كرده و ميكند و اين پُست سازماني بعنوان خانه مردم و تريبون سازمان شناخته ميشود.
نهادي كه به صورت نظام مند، برنامهريزي شده و سنجيده در جهت ايجاد حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مديران با كاركنان قدم برميدارد و پل ارتباطي مناسبي را با مردم فراهم ميكند و بايد گفت روابطعمومي چيزي جدا يا بيرون از حوزه مديريت نيست و در متن است نه حاشيه...
آري، حكايت مسئولان روابطعمومي سازمان ها و ادارات ، حكايت همان مردي براي تمام فصول بودن است.
روابطعمومي منبعث از هنر، تجربه، تقوا وعلم بهترين ياري گر دستگاهها در عرصه هاي مختلف است
سيدمهدي اسراري مدير روابطعمومي اداره كل پشتيباني امور دام استان فارس،نوشت:امروزه تأثير بي بديل روابطعمومي ها در تعالي، رشد و پيشرفت سازمانها بر كسي پوشيده نيست و روابطعمومي منبعث از هنر، تجربه، تقوا وعلم بهترين ياري گر دستگاهها در عرصه هاي مختلف است.
در اين راستا حضرت آيت الله امام خامنه اي(مدظله العالي) فرمودند: روابطعمومي بهترين نمايانگر اوضاع داخلي وزارتخانه از يك سو و از سوي ديگر منعكسكننده چگونگي مسايلي است كه در آن نهاد ميگذرد. سلامت يك دستگاه به اتصال اجزاي آن و همنوايي و همسازي آنها ارتباط دارد. روابط عموميها ميتوانند فعاليت نهادها را ارزيابي و منعكس كنند و مشخصكننده روشها و نقصهاي دستگاه مربوط خود باشند.
روز بيست وهفتم ارديبهشت، روز بزرگداشت مردمداري، احترام به افكارعمومي، روز تكريم گفت و شنود و روز تعامل، همفكري و همراهي است و تداعي كننده اهميت و نقش روز افزون آن در دانش بشري است كه با به خدمت گرفتن انواع هنرها، به قلب تپنده مجموعه هاي مختلف تبديل شده و امروزه تصور فعاليت هيچ نهاد و سازماني بدون فعاليت هاي اين بخش، اعم از ارزيابي قدرت و ضعف سازمان ها تا شكل دهي افكار عمومي و برقراري ارتباطات درون و برون سازماني، بيش از پيش دور از ذهن مي نمايد.
هر ارتباط خوب مرهون علم،آگاهي و اطلاع است
عبدالرحمان سليم حقيقي مشاور رسانه اي مدير كل و مدير روابطعمومي اداره كل بهزيستي استان فارس،نوشت: يك جامعه موفق، حاصل روابطي صحيح است، روابطي كه پيوند دهنده اعضا يك سازمان است در حقيقت قلب تپنده اي است در پيكر آن كه موجبات ترقي و قوت عملكردها را فراهم مي سازد.
به مناسبت فرا رسيدن هفته روابطعمومي فرصت را مغتنم شمرده و خداقوت عرض مي كنم به تمامي فعالان اين حوزه مخصوصا كارشناسان و مديران محترم روابطعمومي ادارات بهزيستي شهرستان هاي استان فارس كه جهت شفاف سازي فعاليت ها و عملكردهاي جامعه هدف اين سازمان و جلب هر چه بيشتر خيران شريف، جذب مشاركت ها،حمايت ها و همچنين حل مشكلات مددجويان عزيز و خدمت رساني به آنها خصوصا در اين ايام سخت شيوع كوويد ۱۹ تلاش مضاعف داشته و دارند.
رابطه بين فعالين روابط عمومي و رسانه ها با فراز و فرود هايي همراه است
بهروز باصري مديرروابطعمومي اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان فارس، نوشت: همواره رابطه ي بين فعالين روابط عمومي و رسانه ها با فراز و فرود هايي همراه است، امروزه با همه گير شدن برنامه هاي ارتباطي در فضاي مجازي و تشكيل گروه هاي مختلف اين چالش به مراتب نمود بيشتري يافته، در اين راستا بخش عمده اي از عدم تعامل بين روابط عمومي و رسانه به ديدگاه و رويكرد مدير آن دستگاه بر ميگردد كه البته نقش روابط عمومي در اين راستا مي تواند تاثير گذار باشد .
بسياري از دوستان روابط عمومي از عدم تعامل مدير دستگاه متبوع خود با روابط عمومي گله مند بوده و اين عدم تعامل گاهآ روابط عمومي آن دستگاه با رسانه ها را دچار مشكل مي كند.
اما آنچه در اين رابطه اهميت ويژه اي دارد نوع برخورد فعال روابط عمومي با رسانه ها است. روابط عمومي ها اگر به اين درك برسند كه روابط عمومي دستگاه هستند و نه تريبوني براي مديران به خودي خود اين چالش به نقطه ي قوتي براي ايجاد ارتباط دو سويه با رسانه ها بدل خواهد شد. ناگفته پيدا است كه آن روابط عمومي كه بتواند فارغ از وظايف توصيف شده و چهار چوب هاي اداري ارتباط صحيح و دوستانه اي با خبرنگاران و رسانه ها برقرار كند پيروز ميدان عرصه ي خبر است.
متاسفانه گاهي مشاهده مي شود كه روابط عمومي ها و برخي رسانه ها بدون در نظر گرفتن منافع ملي و منافع استاني فضايي ايجاد مي كنند كه مخاطبين و جامعه هدف خود را مورد بيشترين آسيب رواني قرار مي دهند. در نوع رابطه بين روابط عمومي و رسانه آن چيزي كه بيشترين نقش را در تعامل سازنده ايفا ميكند رابطه ي خارج از قرار دادهاي اداري است. جداي از نوع رابطه سازماني و اداري كه در شرح وظايف اداري فعاليت روابط عمومي ها مكتوب آمده نوعي از رابطه كه شايد در هيچ كتاب و رساله اي به صورت قانون نوشته شده اي نيامده و مغفول مانده استفاده از قدرت خلاقيت در نوع ارتباط و شناخت فضاي رسانه اي است.
روابطعمومي، مهم ترين عنصر سازماني
سيدبهنام موسوي مديرروابطعمومي دفتر وستاد نمازجمعه مرودشت، نوشت: در دنياي امروز، برقراري تعامل و ارتباط دو سويه و مبتني بر اعتماد متقابل با مخاطبين يكي از نيازهاي اساسي و از جمله عوامل مهم و تأثيرگذار بر حيات اجتماعي سازمان هاي ارائه دهنده خدمات محسوب ميشود و روابطعمومي، مهم ترين عنصر سازماني تأمين كننده اين نياز اساسي مي باشد.
مجموعه اي كه در تلاش است تا با بكارگيري دانش، تكنيك، مهارت و خلاقيت، فضاي سالم و مطلوبي را براي گردش شفاف، سريع و صحيح اطلاعات در جامعه، آگاهي بخشي، تنوير افكار عمومي و تسهيل تعاملات اجتماعي بر پايه اعتماد متقابل فراهم آورد.
در حال حاضر، رشد سريع ارتباطات و فناوري هاي نوين و گسترش روزافزون شبكه هاي اجتماعي، گذر از روابطعمومي سنتي مرسوم فعلي به سمت روابطعمومي هوشمند و حرفه اي گرا در دستگاه هاي اجرايي را ضروري ساخته است و بالطبع لازمه تحقق چنين امر مهمي، برخورداري از نيروي انساني متخصص، حرفه اي، كارآمد، توانمند و آموزش ديده در سطوح مختلف مديريتي و كارشناسي روابطعمومي و بهره مندي مؤثر از تجهيزات و فناوري هاي جديد اطلاع رساني و ارتباطي در اين حوزه است.
تغيير و تحولي كه به عنوان يك اتفاق مثبت، مي تواند كارآمدي بيشتر و پاسخگويي بهتر به نيازهاي مورد مطالبه از اين مجموعه را به دنبال داشته باشد.